Különleges szerep egy merész műfajú darab ősbemutatóján – a Drakula-fantázia két címszereplőjét, Kocsis Dénest és Török-Ujhelyi Tamást faggattuk a szerepformálásról és a próbafolyamatról. Mindkét énekes-színésznek ugyanazt az öt kérdést tettük fel – különbözőbb válaszokat nem is kaphattunk volna! Elsőnek Török-Ujhelyi Tamás válaszolt.
– Sajátos szerep, merész műfajválasztás – volt már bármilyen alakításod, amit a Drakulához tudnál hasonlítani?
– Eddig alapvetően pozitív hősfigurákat játszottam, a koromból, hangkarakteremből adódóan. Mindig ilyen figurákat szerettem volna alakítani, mint Drakula, mondták mások is, hogy illenek hozzám, és közel érzem magamhoz a bonyolultabb sorsú lényeket.
– A Drakula-fantázia műfaja horrorrockopera. Te magad is nézel horrort? Szimpatikus ez a műfaj a számodra?
– Régebben néztem, aztán egyszer elhatároztam, hogy rákeresek az öt legdurvábbra, ebből kettőt-hármat láttam, azóta a többi nem tud újat mutatni. A hentelőstől a pszichés agyzsibbasztásig terjednek a fokozatok. Még nem fényekkel próbálunk, nem tudom megmondani, hogy ez a darab mennyire lesz horror. A színházban is ki tud alakulni borzongató érzés. Remélem, hogy mi is tudjuk hozni.
– Mit szeretsz ebben a – szó szerint – hajmeresztő szerepben?
– Érdekes ívet jár be a szerep, a darab elején a főszereplő egy rideg gróf, gyilkológép, de viszonylag gyorsan kiderül, hogy ezt sokszor átokként éli meg. Kicsit olyan, mint Dr. Jekyll és Mr. Hyde. Néha élvezi ezt a helyzetet, máskor teherként éli meg. Gyors váltásokat, kusza íveket jár be. Hála Istennek, van mit bejárni, van mit játszani.
– Hogyan dolgoztad ki a címszereplő karakterét?
– Első számú dolog: elolvastuk az olvasópróbán az anyagot. Engem mindig is érdekelt a vámpír, vérszívó figurája, a folklórban sok helyen megjelenik a karakter. A Coppola-féle Drakula-filmet megnéztem. A Bram Stoker-történetben rengeteg alakban jelenik meg a főhős, a mi darabunk ettől elszakad. A figura alapvetően embergyűlölő, emberkerülő, én ugyan nem vagyok az, de introvertáltként azért át tudom érezni, hogyan érzi magát, amikor bemegy az emberek közé. A fejlődésében nagyon fontos pont a szerelem megjelenése. Van egy gondolatom nekem is, milyen ez a figura, és Seregi Zoltán direktor úrnak is, ezeket közelítjük. Aprólékos munka. Megvizsgáljuk, hogyan változik, milyen behatások érik. Grófként tud viselkedni, betartja az etikettet, aztán amikor vámpír, sokkal állatiasabban viselkedik.
– Hogy érzed magad Békéscsabán?
– Nagyon jól érzem magam, mert pezsgő élet van a színházban, sok a fiatal. A tavaszi próbafolyamat alatt sok előadást meg is néztem. A társulat nekem nem teljesen új, hiszen sokakat ismertem, ez segített, de a többiek is jó fejek. A színházzal szemben lakom, egy perc alatt benn vagyok a munkahelyemen. Másodjára veszek részt ősbemutatón főszereplőként, más menete van, mint egy sokszor látott-rendezett darabnak. A próbafolyamat során alakul az előadás, a darabot először játszó szereposztásra szabják. Például a Nyomorultak londoni bemutatóján az eredeti tervekhez képest teljesen más hangi kvalitásra íródott át Jean Valjean szerepe, az azt megformáló színész adottságai okán, és azóta is az az elvárt. Egy ősbemutatón elő kell vennie az embernek a kreativitását, gondolkodását. Ha az adott színész hangjához más hangnem passzolna, akkor még lehet változtatni. Emellett az ember kívülről máshogyan látja a dolgokat. Ketten vagyunk erre a szerepre Kocsis Dénessel, így kívülről is megfigyelhető hogyan működik egy adott szituáció.
Szilágyiné Szabó Ágnes
Drakula-fantázia jegyek itt: https://jokaiszinhaz.jegy.hu/program/drakula-127176