A Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium, Általános Iskola és Óvoda angoltanára és igazgatóhelyettese, Juhász Ágnes közönségszervezőként igyekszik bevonni a diákokat a színház világába.
Az intézmény könyvtárosának nyugdíjba vonulása után vállalta el Juhász Ágnes a közönségszervezői munkát, és már öt éve vesz részt tevékenyen a színházlátogatások megszervezésében.
- Minden korosztály nyitott a színházi előadásokra, köszönhetően a változatos műsortervnek. Mégis a középiskolás korosztály az, amelynek tagjait nehezebben lehet megszólítani, bevonni egy-egy előadásba. A virtuális világ közelebb áll hozzájuk, ezért ilyen irányban nehezebben motiválhatók. Nem beszélve arról, hogy a továbbtanulásra készülve sok a délutáni, esti elfoglaltságuk. A legaktívabbak az általános iskola 1-8. évfolyamos diákjai – mondta a közönségszervező, amikor a különböző korosztályok nyitottságáról kérdeztem.
Az általános iskolai és a középiskolás korosztály eltérő módon készül az előadások előtt, a kisebbek megbeszélik a darab részleteit, tartalmát, műfaji sajátosságait, a középiskolások pedig megismerkednek a szerzővel és a történelmi környezettel.
Arra a kérdésre, hogy mit ad a diákoknak a színház, miért jó nekik az előadások látogatása, a következőket válaszolta a tanárnő:
- Egyrészt közvetlen élményhez jutnak, közelről láthatják a színészek munkáját, teljesítményét, hiszen a különböző médiumokban csak filmeket, filmsorozatokat néznek. Másrészt a már olvasott műveket másféle megközelítésben, esetleg a számukra kevésbé emészthető irodalmi alkotásokat élvezhetőbb, feldolgozhatóbb formában kaphatják meg. A kisebbeknek a mesevilágot tárja fel, szépséget, harmóniát, zenét ad és fejleszti a szépérzéküket.
Közönségszervezőként Juhász Ágnes megkérdezte a diákokat, mi a benyomásuk a színházlátogatásokról, és a következő gondolatokat emelték ki:
„Jól szórakozunk minden egyes darabnál”, „az előadás nagyon-nagyon jó élmény, és együtt vagyunk”, sok élménnyel gazdagodunk”, klassz örömforrás”.
A kisebbek számára emlékezetesek voltak a mesejátékok, mint például a Kukac Kata kalandjai vagy az Egérkirály, a középiskolásoknak pedig nagy élményt nyújtottak az irodalmi adaptációk és a történelmi tárgyú előadások: Katona József Bánk bán, Móricz Zsigmond Légy jó mindhalálig és Pozsgai Zsolt A Szellemúrnő című darabja.
Az idei évaddal kapcsolatos elvárásaiban beszélgetőpartnerem az általános iskolásoknál a zenés és az életkori sajátosságuknak megfelelő darabokat emelte ki, s mint mondta, a középiskolás diákok örömmel fogadták a klasszikus művek újbóli feldolgozását, ilyen például Gárdonyi Géza Egri csillagok című műve. Zárásként elismeréssel szólt a Romvári Gizi Alapítvány munkájáról, amely az évad minden előadására biztosít két rászoruló diák számára színházlátogatási lehetőséget.
Rácz Attila
Fotó: A-TEAM