Családi ágy: generációk születnek, szeretkeznek és szülnek itt. Életünk harmadát alvással töltjük, de a hálószoba kellő intimitást nyújt ahhoz is, hogy megbeszéljük a problémáinkat. Fehér Tímea és Bartus Gyula, a vígjáték két szereplője válaszolt a darab előkészítését firtató kérdéseimre.
– Valós házaspárként játszani egy színpadi házaspárt – hálás vagy kellemetlen feladat?
Fehér Tímea: Vegyes érzéseink voltak. Elkezdtünk próbálni, nem beszélgettünk róla, de a téli szünet alatt kiderült, hogy bizonyos szempontból nehéz lesz.
Bartus Gyula: Most újraéltük a próbahetek alatt, ami mindenkivel megtörténik, aki házasságban él.
– Voltak-e ismerős helyzetek, vagy éppen törekedtetek arra, hogy Agnes és Michael ne hasonlítson rátok?
Bartus Gyula: Mindig magát játssza az ember, ezt nem lehet kívülről csinálni.
Fehér Tímea: Van, hogy ellentétes karaktert játszik az ember, de akkor is keres valami közöset, ami a személyiségében benne van.
– A házasság – legalábbis ez a darabban ábrázolt kapcsolat – aprókat billenő libikóka, a két ember mikrovilágában nincsenek nagy esések vagy emelkedések, mert ők szeretik egymást. Esetleg megpróbálják felrázni a másikat, „műbalhéik” vannak. Milyen ez a férfi és ez a nő?
Bartus Gyula: A két emberben megvan humor, mindenkinek kellő belső derűvel kellene megélni a mindennapokat. Timi is akkor szeret, amikor humoromnál vagyok. Mindenki a jókedvű embert szereti.
– Agnes érettebb személyiségnek tűnik.
Fehér Tímea: A férje mellett nő fel, ha mással élne, nem válna ilyen érett személyiséggé. Szeretem ezt a szerepet.
– Nagyon jól is áll neked! Szerintem a darabnak hangsúlyos része az életközepi válság. Mindketten gyanúba keverednek, hogy egy harmadik embert engednek be a kapcsolatukba. Ekkor hangzik el, hogy „Meghalni a kályhazugban, mint egy háziállat.”
Bartus Gyula: Nincs harmadik. Ez csak egy játék. Kitalálnak valamit, hogy velük foglalkozzon a másik.
Fehér Tímea: Az az alapvető hűség, az ígéret, amit kimondtak, ez határozza meg őket. Az egységük nem bomolhat meg. Akkor is szereted a másikat, amikor utálod. Ha napokig nem szólok hozzá, akkor is szeretem. Ez állandó – néha az ember kibillen az egyensúlyából, de aztán folytatja ugyanott.
Bartus Gyula: Mindig van próbatétel… Csak azt nem tanítják, hogyan foltozzuk vagy javítsuk meg a kapcsolatainkat. A mai világban a profit a legfontosabb: vedd az újat – így gondolkoznak a házasságról is. Pedig azt meg kell javítani, nem eldobni.
– Szerintetek hol a tetőpont? Mi a kedvencetek?
Bartus Gyula: Egy pontot nem tudnék kiragadni, de az ötödik kép, a lányuk esküvője utáni nap.
Fehér Tímea: Abból a helyzetből bármi lehetne! Nem tudni az elején, hogy ez a kiborulás merre viszi az életüket. Sok múlik azon, hogy Michael is elveszti-e a hidegvérét, de a férfi önmagához képest is bölcsen viselkedik ebben a helyzetben.
Bartus Gyula: Meg kell találni, hogy ne kerüljön az ember mínuszba, nem szabad háttérbe szorítani magadat. Nem várja el senki az önfeláldozást.
– Öregedtek, fiatalodtok a jelenetekben: szinte kamasz még Agnes, amikor összeházasodnak, és idősen, egy nagy változás előtt látjuk őket a legvégén. Agnesre rá se lehet ismerni – szerencsére.
Fehér Tímea: Igen, az első jelenetben huszonévesek vagyunk, azt nem könnyű ennyi idősen eljátszani. Bartus Gyula: De az utolsó kép a legnehezebb: mert most már csak az élet vége jön.
(Szilágyiné Szabó Ágnes)
Jegyek válthatóak itt: https://jokaiszinhaz.jegy.hu/venue/bekescsabai-jokai-szinhaz