Rendhagyónál is rendhagyóbb, mi az?
RendhagyÓra!
a Békés Megyei Jókai Színház szervezésében
„Csak az ember olvas.”
Márai Sándor
2010 februárjától RendhagyÓra címmel utazó irodalomóra programot indítunk színészeink közreműködésével, megye- és országszerte.
Mi lehet a szerepe a színháznak az oktatásban?
Miért menne be a színész az iskolai órákra?
A rendhagyóra program mitől több, mint egy 45 perces mini-színházi előadás?
A célunk most is a hatáskeltés és élményszerzés, mint a színházban. Hatni kívánunk a diákokra, fejleszteni képességeiket és ízlésüket, nyomot hagyni bennük egy különleges órával.
2009 szeptemberétől a színészek Greifenstein János rendező és kommunikációs tréner vezetésével különleges workshopon vesznek részt. A kommunikációs tréningek során alkalmazott játékok és módszerek: improvizációs technikák, szerepjátékok segítségével a színészek tovább gazdagíthatják színészi eszközeiket, másrészt ezek a feladatok jelentik a felkészülést a rendhagyó irodalomórák professzionális megtartására. A több hónapos tréning végén nyeri el végső formáját a „színjátékos irodalomóra”, ahol a színészek a testükkel, hangjukkal, ritmussal és képekkel keltik életre az irodalmi alkotásokat.
Mi a tét?
A Rendhagyóra programunk vállaltan élményszerű irodalmat és irodalmi élményt kíván nyújtani a diákoknak. Repertoárunkban olyan színházi és interaktív feldolgozásokra alkalmas műveket választottunk, melyek a kerettantervben szerepelnek.
Lehetséges, hogy ma már nem is rendhagyó a rendhagyó irodalomóra?
Hiszen az a megújult irodalomtanításunk, a kompetencia alapú oktatás szisztémájához illeszkedik tananyagában és módszereiben!
Fontosnak tartjuk, hogy az iskolások a legfogékonyabb korban találkozzanak a színházi és irodalmi élményekkel. A RendhagyÓra, utazó irodalomóra programunk repertoárját a NAT kötelező olvasmányai és versei alkotják. A sorozat legfőbb célkitűzése: az olvasmányok és versek testközelbe hozása, megszerettetése, és a diákok érdeklődésének felkeltése az olvasás iránt. Kiemelt feladatunk a színházi befogadás fejlesztése és a néző-és utánpótlás nevelés.
Greifenstein János rendező és Csikós Ildikó dramaturg vállaltan „betűéhségfokozó” órákat ajánlanak. A színházunk társulatának színészei értő tolmácsolásban, friss és eredeti eszközökkel, a NAT-ban foglalt kötelezőket izgalmas, interaktív formában „tálalják” a fiatal generáció számára. Előételként, desszertként vagy akár főételként is ajánljuk, azaz az egyes témák előtt felvezető órát vagy összefoglaló órát is tartunk, a pedagógus igénye szerint.
Betűéhségfokozó játékok diákoknak
Kóstoló
Te milyen levelet küldenél Nemecsek Ernőnek?
Milyen sms-eket küldenének egymásnak a Pál utcai fiúk, ha ma játszódna a történet?
Mi a különbség a próza és dráma között?
Mitől vers a vers?
Hányféleképpen lehet előadni ugyanazt a Petőfi verset?
Mi lehet egy drámában a bonyodalom?
Kalandozzunk együtt a színdarabok világában!
Színészeink beavatnak ezek rejtelmeibe is.
Fedezzük fel közösen az irodalmat!
Előkészületben lévő RendhagyÓráink
Általános iskolában
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
Gimnáziumban
A komikus Petőfi (A helység kalapácsa)
Magyar táj, magyar ecsettel… (Tájábrázolások Janus Pannoniustól a kortársakig)
Örkény István (Tóték és az Egyperces novellák)
Klasszikus drámák közelnézetből (Antigoné, Hamlet)
Széles a palettánk: nagy utat teszünk meg az irodalomban: az ifjúsági regénytől a görög drámáig, Szélestenyerű Fejenagytól Hamletig.
Nagy utat teszünk meg térben is, keresztül-kasul bejárjuk a megyét és az ország számos pontjára eljutunk az irodalom utazó-követeiként.
A program tervezett indulása: 2010. február