Német kortárs szerző, Ulrich Hub Nyolckor a bárkán című zenés mesejátékát mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház. Az óvodásoknak és kisiskolásoknak készülő előadást Koleszár Bazil Péter rendezi, a sajtótájékoztatóval kezdődő olvasópróbát október 1-jén délután tartották a Jókai Szalonban. – Niedzielsky Katalin tudósítása
Fekete Péter igazgató köszöntötte a szereplőket, a táncosokat, a közreműködőket, valamint a sajtó képviselőit, külön azokat a vendégművészeket, akik először dolgoznak Békéscsabán: Madzin Attila díszlettervezőt és Kriszt László koreográfust. Üdvözölte Király Pétert, aki a mesejáték zenéjét szerezte.
– Mindig öröm új arcokat látni, akik tehetségükkel, személyiségükkel újdonságot hoznak a társulatba. A Jókai Színház befogadó csapat, a nyitottság, a barátságos hangulat jellemzi – hangsúlyozta a direktor.
Mint megtudtuk, a színház vezetése eredetileg kevés szereplős, könnyen utaztatható darabot tervezett, de a rendező kérése az volt, hogy zenés-táncos mesejáték szülessen, kellett tehát tánckar is a bemutatóhoz. A három pingvint Fehér Tímea, Komáromi Anett és Szabó Lajos játssza, Csomós Lajos lesz a Fehér galamb, Jancsik Ferenc az Öregember.
A békéscsabai teátrumban mindig is nagy gondot fordítottak az igényes, minőségi mesedarabok bemutatására, a legkisebbek becsalogatására a színházba; nem titkolt szándék most is, hogy a gyerekek – az élmény hatására – hozzák magukkal később az egész családot. A mesedarabok kiválasztásának általában az iskolai tananyaghoz vagy fontos nevelési célhoz lehet alkalmazkodni, ehhez kikérik a pedagógusok véleményét is. Ulrich Hub művének színrevitelekor az utóbbi elv érvényesül, hiszen egymás megismerésére, megértésére, a másság elfogadására figyelmezteti nézőit a kortárs darab. Az előadást a gyerek- és kisiskolás bérletben kínálják az ifjabb nézőknek.
Koleszár Bazil Péter azzal kezdte mondandóját, hogy több hirtelen döntés született az utóbbi időben a Jókai Színházban, ilyen volt a mesére felkérés is. Elárulta, hogy június elején nagy meglepetést okozott neki, de örömmel fogadta a meghívást. Köszönetet mondott Tege Antalnak, mert a színművész ajánlotta a direktor figyelmébe ezt a mesét, amelynek színpadra vitelével igyekszik a bizalomnak megfelelni. A szereplőknek „kínt és szenvedést” ígért, mert mint mondta: „bár zenés, bájos mesének tűnik a darab, de színészileg nagyon nehéz feladat”. Azt mondta még, hogy a próbákon majd keveset beszél, de mielőtt hozzáfogtak az olvasópróbához, nagyon szép összeállítást olvasott fel Kodály Zoltántól és színházi szakemberektől, akik a gyerekszínház jelentőségét méltatják. Kodály például azt hangsúlyozta, hogy csakis művészi érték való a gyerekeknek. A megszívlelendő gondolatokból kiderült, menyire fontos a gyerekek fejlődéséhez a mesehallgatás, s a mai mesékben nem árt a valósághoz közelíteni, hogy az ifjabbak időben megtanulják, az élet gyakran különbözik a mesétől, előfordulhat, hogy a rosszak bizony nem nyerik el méltó büntetésüket. A tapasztalatok szerint nagyobb fantáziával bírnak, kreatívabbak azok a gyermekek, akiknek olvasnak mesét. Művészként vállalni kell a felelősséget, nem szabad elavult nyelven szólni a gyerekekhez, s nagy hiba, ha a színházakban másodlagos, valamiféle kényszer a gyermekelőadások létrehozása.
A Sóska, sültkrumpli 2009-es, a Négy évszak című szláv népmese tavaly előtti, illetve a Hetvenhét című mese színpadra állítása után ez a negyedik alkalom, hogy Koleszár Bazil Péter a Jókai Színházban rendez, de színészként is ismerheti a békéscsabai közönség, játszott a Learben és A kőszívű ember fiaiban. Szerényen helyesbít: a Hetvenhetet, Zalán Tibor meséjét Jordán Tamás rendezte, ott „csak” játékmester volt.
Komáromi Anettet arról kérdeztem, mennyiben jelent más feladatot, amikor gyermekeknek játszik.
- Jaj, én imádom a mesedarabokat! A gyerekek őszinték, drukkolnak, nem viselkednek. Ordítanak, lelkesednek, sokat segítenek. Én minden szerződtetésnél könyörgök, hogy játszhassak gyerekbemutatóban. Persze nem szabad hibázni, komolyan kell venni. Tudok rendezőről, aki a színészeit elvitte az állatkertbe, hogy tanulmányozzák az állatok mozgását, viselkedését.
- Elég, ha szórakoztat a mese, vagy tanítson, neveljen is?
- Tanítani, nevelni is kell, persze! A Nyolckor a bárkán bibliai történet, és arra figyelmeztet, hogy a másik embert tisztelni kell, a másságot el kell fogadni. Fontos megérteni, segíteni embertársainkat. S időben kell megtanulni, hogy a gyerekek különbséget tudjanak tenni jó és rossz között.
- Másképpen kell beszélni a gyerekekhez?
- Szépen, választékosan kell beszélni a színpadon, gügyögni tilos, ez is a tanítás, a nevelés része.
Ulrich Hub 2005-ben írta a Nyolckor a bárkán című mesét, 2006-ban volt a németországi premierje, majd több országban sikert aratott könyvben és a színpadon egyaránt. A békéscsabai premier november 9-én magyar nyelvű ősbemutató lesz. A művet Koleszár Bazil Péter fordította.
Niedzielsky Katalin