Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás
Skip to content
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
JEGYVÁSÁRLÁS

A halál az élettel szembesít

img_6033_copy

Kovács Edit és Tarsoly Krisztina emlékezetes kettőse

Marsha Norman Jóccakát, anya című darabjából a Jókai Színházban Csiszár Imre rendezett komoly, megrázó, elgondolkodtató előadást. Az 1983-as Broadway-premier után Pulitzer-díjjal, az év legjobb darabjának járó elismeréssel és a kritikusok díjával jutalmazott dráma az élet vagy halál kérdést boncolgatja. (Niedzielsky Katalin kritikája)

Az öngyilkosságra készülő Jessie Cates története nem ígért könnyű szórakoztatást, és a Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló Művész rendező sem, aki a november 13-ai bemutató előtt misztériumdrámáról beszélt. A különös, titokzatos hangulatú előadáshoz a színház tetején a fekete próbaterem adta az illő helyszínt. A monodráma vagy a kétszereplős stúdiódarab mindig óriási kihívás, embert próbáló feladat a színészeknek: ebben a produkcióban Kovács Edit az anya (Thelma Cates), Tarsoly Krisztina a lánya alakját keltette életre nagyszerűen, hitelesen.

Élet vagy halál? Pontosítok: a halál az életével szembesíti először Jessie-t, aztán az anyját, végül valószínűleg a nézőket is. Ettől nehéz, ugyanakkor emlékezetes az előadás. A negyven körüli amerikai nő – lehetne persze orosz, magyar, bármi – mindjárt a darab elején közli anyjával, hogy véget vet az életének. „Én megölöm magam.” Eldöntötte, felkészült, már mindent előre elrendezett. A bejelentés Thelmának újdonság, először fel sem fogja („nagyon vicces”), majd különböző módokon reagál, próbálja lányát visszatartani („Beszéljük meg!”, „Ne az én házamban!”). Innentől az anya küzdelme kerül a darab középpontjába, azaz a kérdései, a próbálkozásai. Mit tehet a lánya megmentéséért? Vissza tudja-e tartani az öngyilkosságtól? Képes-e meggyőzni, hogy érdemes életben maradnia? S egyáltalán: mihez kell nagyobb bátorság, az élethez, vagy a halálhoz?

Különös este ez: kérdés, felelet, párbeszéd, amilyen még sosem zajlott le kettőjük között. Nappali-konyha a hatvanas évekből – lehetne persze korábbi vagy akár mostani berendezés -, ez az otthonuk. Vagy inkább csak a lakhelyük… A darab misztikumát a két szereplő ellentéte, valami különös, abszurd párhuzamosság adja: kezdetben Thelma még a csokijával és a körmeivel van elfoglalva, de Jessie a golyókhoz már a pisztolyt keresi. Amúgy látszólag majdnem olyan ez az este, mint a többi. Csak közben a kérdésekre, a válaszokból kirajzolódik a szereplők eddigi élete, sorsa, megismerjük jellemüket.

Jessie nem egészséges, gyermekkorától epilepsziás rohamokkal küzd, jóllehet egy éve tünetmentes, még soha nem volt ilyen jól, mint most. Ez az állapot arra utal, hogy tiszta fejjel hozott megalapozott döntést. A férje elhagyta, szerelmi házassága válással végződött, szeretett fiából drogos lett, tolvaj, bűnöző. Nemcsak családjában, hanem a munkahelyein is kudarcot vallott, anyjához azért költözött, hogy ellássa, így a mindennapi teendőkkel saját magának is elfoglaltságot talált. De számot vetett életével, és úgy látja, kihasználták, megsértették, megalázták, nincs miért tovább élnie, nem érdemes.

Thelma átlagos hatvan körüli asszony, akinek nincsenek nagy igényei, szereti a csokoládét meg azt, ha rendben vannak a körmei. Valószínűleg nem elmélkedett még sosem élete értelmén, ahogyan a lánya. Talán önző is kicsit, talán nem volt a legjobb anya, feleség, s amikor a drámai bejelentéssel szembesül, eléggé gyerekesen viselkedik. Amilyen tudatos, elszánt, megfontolt, előrelátó, döntésétől eltéríthetetlen a lánya, annyira felkészületlen, bizonytalan Thelma. A nézőnek szívszorító, ahogyan a halálba induló lány anyjának a mosás, a bolti rendelések, a gyógyszerbeszerzés fortélyait magyarázza, mint egy kisgyereknek… S megrendítőek az anya ösztönös nekifutásai a habos kakaóval, a sültalmával, a dühkitörésekkel, a csábításokkal, ígérgetésekkel és fenyegetésekkel, hogy megtartsa magának boldogtalan gyermekét. Együtt éltek, anya és lánya, de nem figyeltek egymásra? A dráma egyik csúcspontja, amikor az asszony önmagát vádolja, hogy nem volt jó anya, és az öngyilkosság a büntetése. Milyen kapcsolat az, ahol ilyesmi megeshet? Átlagos, felszínes? Mit rontott el Thelma? És a többi anya és lánya észre veszi-e időben, ha elfogy a szeretet, csak a megszokás, az érdek, a kényelem, a szükségszerűség marad és motiválja az együttélést?

Az előadás attól is izgalmas, hogy érzelmi robbanások és racionális kérdések váltják egymást. Te nem szeretsz itt élni? – fordul Thelma a lányához. Ki miatt, miért akar meghalni Jessie, nem érti, nem akarja érteni. Pedig már tíz éve foglalkozik lánya a gondolattal, és ő észre sem vette. Karácsonykor döntött, biztos nem véletlen, hogy a szeretet ünnepén. Kiderül, hogy Jessie újságolvasó, na még ez is! A külvilággal sincs jóban, nem csoda – írtam, hogy a történet játszódhatott volna régen is, játszódhatna ma is -, se odakint, se idebent nem érzi jól magát. Érdekes a hasonlat: Jessie utálta a buszozást, de muszáj volt elmenni a megállóig. Úgy érzi, hiába utazna tovább, a busz nem visz sehova, ez az ő megállója. 

A halál lebeg a fejük felett, de Thelma még mindig jelentéktelen dolgokkal próbálkozik, vásárolni hívja a lányát, a szomszédokról mesél. S még egy adalék: a férjét sosem szerette, „nem volt miért”. Jessie viszont tudta, hogy őt szerette az apja. Az óra az asztal közepén kíméletlenül ketyeg, már nincs sok idő hátra, de még mindig mintha lenne egy kis reménysugár, bár egyre kevesebb. Az anya hisztérikusan önmagát vádolja, lánya vigasztalja, majd kitör belőle a félelem, de legalább őszinte: „Ne hagyj magamra, szükségem van rád!” Groteszk jelenet enyhíti a drámaiságot: Jessie még a temetési ceremónia megszervezéséhez is instrukciókat ad, mire anyja szinte megnyugszik, „rendben van”. Majd hirtelen újra őrjöng, könyörög, hiába. Valamit elrontottak, mintha erre rádöbbenne Thelma is, de későn.

Önvizsgálat kell, ha fáj is! Kit szeretünk valójában, a másikat vagy önmagunkat? Az együttélés rávilágít egymás hibáira, a halál közelsége még inkább. A megértés, a szeretet, az odafigyelés, a felelősség fontossága anya és lánya, gyermek és szülő kapcsolatában felerősödik, különös hangsúlyokat kap ebben a darabban, ahol a szerző és a rendező a bajok mélyére ás. A megrendítő és gondolatébresztő előadásban Kovács Edit és Tarsoly Krisztina átélt, meggyőző, kiemelkedő alakítást nyújt.

Niedzielsky Katalin

2015.11.16.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Nyomtatás

Még több hír

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Kígyómarás – KultÓra

A Legjobb barátnők márciusban visszatérnek

3X és 30Y

Az őz

Ők tudják, mi a szerelem

Straub Dezső kétlaki életet él – Bors

A világ legjobb ügyelője

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Kígyómarás – KultÓra

A Legjobb barátnők márciusban visszatérnek

3X és 30Y

Az őz

Ők tudják, mi a szerelem

Straub Dezső kétlaki életet él – Bors

A világ legjobb ügyelője

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Keresés
© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás

Értesítések