Molnár Ferencet a huszadik század első három évtizedének egyik legsikeresebb drámaírójaként tarja számon a színháztörténet. Az üvegcipő című vígjátékát a Békéscsabai Jókai Színházban Tege Antal álmodta színpadra, illő befejezéseként egy gazdag, tartalmas színházi évadnak.
Molnár szépprózája, közte csillogó humoreszkjei, gazdag publicisztikája, benne érdekes haditudósításai, elhalványodtak a világsikerű színpadi szerző mögött: mégis drámai életművének megítélése vált ki mindmáig annyi heves vitát. Molnár kezdettől fogva birtokában volt a színpadi hatáskeltés minden eszközének. A hiba az volt, hogy elszédítette a siker: tetszeni akart, tapsot akart. Így lett mesteri kiszolgálója a csak mulatságot kívánó igényeknek.
Az üvegcipő – mint Molnár színműveinek zöme – önéletrajzi ihletésű, ugyanis a negyvenes éveit taposó Molnár Ferenc már 12 éve élt együtt meglehetősen viharos kapcsolatban a kor ünnepelt színésznőjével, Fedák Sárival, amikor a Budai Színkör előadásán meglátta a fiatal színésznőt, Darvas Lilit, és beleszeretett. Ez a szerelmi háromszög ihlette Az üvegcipő-t, a vígszínházi ősbemutatón pedig már Darvas Lili alakította Irmát.
Maga a történet Sipos Lajos műbútorasztalos és Szabó Irma cseléd minden akadályt elsöprő szerelmének megható históriája. Szabó Irma titokban szerelmes az idősödő műbútorasztalosba. A fiatal cselédlány mindent elnéz a morózus férfinak, mert reméli, hogy vonzódása viszonzásra talál. Sipos azonban észre sem veszi a lányt, házasságra készül Adéllal, a panziótulajdonossal. Kapcsolatuk kiegyensúlyozott, de korántsem szerelemmel teli, a kisasszony szíve másért dobog. Így amikor Irma tudomást szerez a látszatházasságról, kétségbeesetten igyekszik tenni ellene, reménytelenül bízva abban, hogy Sipos végül őt választja majd…
Molnár Ferenc hús-vér figurái, pontosan megrajzolt karakterei kilencven év múltán is elevenek és érdekesek a Jókai színpadán. Rengeteg olyan kérdést vet föl Az üvegcipő, amely majdnem egy évszázaddal a születése után is égető problémaként nehezedik világunkra. Sipos Lajost, a Jászai-díjas Bartus Gyula játssza, Adél szerepét Nagy Erika kapta. Irma alakját Földesi Ágnes kelti életre Császár Pál figuráját pedig Czitor Attila. Roticsnét Komáromi Anett formálja meg, a tanácsos szerepében Benkő Gézát láthatjuk. A házmestert Csomós Lajos alakítja, a feleségét Fehér Tímea.
A kifogástalan színészi teljesítmények mellett Egyed Zoltán ötletes, színeiben Kmetty festményeire emlékeztető díszletei és Kiss Kata nosztalgikus jelmezei is hozzájárulnak a sikerhez. Az üvegcipő Tege Antal finoman elegáns rendezésében – darab és színjátszás szép összecsengése okán – méltó befejezése ennek az évadnak.
-szkv-
Fotó: A-Team/Nyári Attila