Január végén volt a Bernarda Alba háza című Lorca remekmű bemutatója a Békéscsabai Jókai Színházban. A különleges produkciót kiemelt érdeklődés övezte egész februárban is, legutóbb Robert Cogo-Fawcett angliai sztárproducer érezte úgy: Békéscsabára kell utaznia és megnéznie az előadást.
A határon túlról, az ország másik végéből, a fővárosból és vidéki városokból érkeztek színházi szakemberek, kritikusok tucatjai a hírre: egy rendkívüli előadás született Békéscsabán, a Bernarda Alba háza, flamencóra átszabva. Nem véletlen, hogy az országos sajtóban is számtalan megjelenési felületet kapott a darab, a közmédia is foglalkozott vele. Legutóbb Robert Cogo‑Fawcett nézte meg a darabot, aki a Shakespeare féle Globe színházban maga is producere volt a Bernardának 30 évvel ezelőtt. A bath-i Royal Színház egykori igazgatója, aki legutóbb a Lyric Hammersmith színház vezető producere volt (szinte minden volt már a színházi szakmában: igazgató, rendező, művészeti tanácsadó, műfordító és dramaturg sőt, a The Borgias és a Dracula című sorozatokban is játszott), elragadtatással beszélt a békéscsabai előadásról.
„Nem azt kaptam, amit vártam, ezzel együtt nagyon tetszett a mű adaptációja: teljesen más előadást láttam, mint eddig bárhol. A mi legendás előadásunk természetesebb körülmények között zajlott, tánc nélkül. Ebben a feldolgozásban a flamencón keresztül éreztem erősen a nyomasztó atmoszférát. Fantasztikus színészi teljesítményeket láthattam a Jókai Színház színpadán.” – mondta Robert az előadást követően.
Az utolsó előadás február 20-án látható a Jókai Színházban, de minden bizonnyal hallunk még a békéscsabai Barnardáról: több fesztivál válogató szakember is megtekintette és beajánlotta az előadást, így fesztivál meghívások kecsegtetnek a jövőre nézve.
Lorca utolsó és talán legjobb drámája a Bernarda Alba háza. A drámairodalom egyik gyöngyszemét Béres László, a Kolozsvári Magyar Opera művészeti tanácsadója álmodta színpadra – flamenco zenével és tánccal.