Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás
Skip to content
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
JEGYVÁSÁRLÁS

El Kazovszkij, a távcsővel kukkoló

img_7667

Mindentudás Színházi Egyeteme

A színház és a képzőművészet izgalmas kapcsolata volt a téma a Mindentudás Színházi Egyetemén legutóbb, december elsején az Ibsen Stúdiószínházban. Rényi András előadásához El Kazovszkijnál izgalmasabb figurát aligha választhatott volna, hogy a festészet, szobrászat, látvány és az élő előadások közös rejtélyeit megvilágítsa hallgatósága számára. Mielőtt azonban a magyar kortárs művészet 2008-ban elhunyt kiválóságának híres performance-aiba, a Dzsan-panoptikumokba pillanthattunk be, Kovács Edit színművész, a sorozat házigazdája – mint mindig, most is – tartalmas színházelméleti, esztétikai bevezetővel adta meg az alaphangot. (Niedzielsky Katalin beszámolója)

  • A színház mindig keresi az újabb és újabb kifejezési formákat. Az 1930-as évek egyik különös színházi gondolkodója, a francia Antonin Artaud, aki a 20-as években színészként lépett fel, társulatánál a színészi tréningek improvizációs gyakorlatait Edgar Allen Poe versei és – talán meglepő módon – japán festők képei ihlették – kezdte mondandóját Kovács Edit. – Talán ezeknek a tréningeknek is köszönhető, hogy Artaud markáns  véleményt fogalmazott meg a színház szerepéről. „A színházzal nem az a célunk, hogy darabokat adjunk elő, hanem hogy kivetítsük az anyagi valóságba mindazt, ami a szellem eldugott, sötét zugaiban rejtőzik” – írja Kiáltvány egy elvetélt színház ügyében című művében.

„A szavak költészete helyett a tér költészete jöhet létre, …a térbeli költészet, amely a szóképekkel egyenértékű anyagi képeket tud teremteni” – olvasható Artaud Könyörtelen színház című könyvében, a Lucas von Leyden Lót lányai című festményének leírásában, a Rendezés és metafizika című fejezetben. Louis Jouvet-nak így írt Artaud 1931-ben: „Úgy hiszem, a közönség türelmetlenül várja, hogy a színház végre ugyan azt az élményt nyújtsa számára, mint a festészet és a zene, vagy a költészet.”  

  • A francia esztéta elképzelése szerint tehát a színház

nem verbálisan közöl gondolatokat, hanem gondolatokat ébreszt, hiszen a művészet az ember szellemére hat – hangsúlyozta Kovács Edit. – Míg Artaud a színház területéről érkezik a képzőművészet határához, addig ma esti művészünk, El Kazovszkij a képzőművészet területéről indulva jut el a színházművészetig. Ezen a határmezsgyén kalandozunk Rényi András segítségével, aki művészettörténész, esztéta, az ELTE BTK Esztétika Tanszékén és a Magyar Táncművészeti Főiskolán oktat docensként, 2008 júliusától az ELTE Művészettörténeti Tanszékének intézetvezetője. Kutatási területei: Rembrandt, Caravaggio, a művészeti hermeneutika (szobrászat, kép- és tánc), valamint a modernitás-posztmodernitás kérdései.

Rényi András bevezetőjében elmondta: El Kazovszkij, az orosz származású, Kossuth-díjas magyar képzőművész gyönyörű nő volt, de női testébe férfi lélek szorult, és a férfiakat szerette. A test és a lélek azonosságának hiánya adta drámai életműve témáját, intenzitását, hiszen eleve boldogtalanságra volt ítélve. A performance mint univerzális kifejezési eszköz kapóra jött számára, mivel tárgya a szerelmi vágy, amely beteljesülésre tör, de korlátokba ütközik.

El Kazovszkij neve elválaszthatatlan a Dzsan Panoptikumoktól. Mint megtudtuk, egy régi szerencsétlen kapcsolata ihlette, amely egész életét meghatározta, rituálék sorát építette rá, évente megrendezte. Éry-Kovács András felvételét láttuk az utolsó performance-ról. Az alkotó szerint a performance lényege, hogy az sokkal jobban kapcsolódik a mindennapokhoz, mint egy-egy zárt színházi alkotás szereplőkkel, jelmezekkel, megírt történettel. Meglepő, radikális gondolattal rukkolt elő El Kazovszkij, amikor közölte: a művészet nem zárt világ.

  • Nagy a szerepe a zenének, főként Berlioz, Csajkovszkij, Mahler, Wagner műveinek, vagyis a 19. századi romantikus műveknek El Kazovszkij alkotásaiban – hangsúlyozta Rényi András. – Performance-aiban a szerző maga vándorállatnak, tigrisnek, ösztönlénynek, vadállatnak tünteti fel magát, ilyen maszkkal jelenik meg a képeken, bálványt teremt, és a figurákat a maga távcsövével kelti életre. Amit látunk, az színházszerű, látványos, mégsem színház. A kiválasztott fiúból lesz a bálvány, allegorikus figurák jelzik az időt, az idő múlását, a szöveg 30 éve szinte ugyanez, ismétlődik.

Az előadó megmagyarázta: a fétis, a bálvány azért van El Kazovszkij szerint, mert hatalmat tulajdonítunk neki, alárendeljük magunkat, a bálványimádat tehát mindig egyirányú. A Janus-arcok, Ámor és az összes figura jelmeze harsány, ordenáré, vásári, a felcicomázottság direkt a rossz ízlést jelzi. A balerina figurája fontos motívum: a szépséget, az elérhetetlen célt, a beteljesületlen vágyat szimbolizálja.  

  • A francia Gautier szerint a balett arról szól, hogy ott férfinak nincs helye. A balerinát kell csodálni, imádni. El Kazovszkij is ezt a nézetet vallotta, hiszen a 19. századi romantikus férfitudatban nőtt fel, miszerint a nő ékszer, a férfi erős, a nő legyen csodálni való. Uralkodó férfiként szeretné magát ábrázolni, mégis boldogtalan, mert nem tud azonosulni ezzel a szereppel.

Fontos motívum El Kazovszkij különös művészi világában a látcső. Erről Rényi András a következőket mondta:

  • Egyirányú cselekvés, mert aki néz a látcsővel, uralkodik a kiválasztott látvány, a nézett tárgy, személy felett. Gautier szerint a kukkoló, a leselkedő takarásban van, úgy gyakorolja vágyát, hogy szubjektuma, a látvány kiszolgáltatott. Amikor az ember néz, cselekszik, sokat elárul az, hogyan nézünk a másikra, ha például végignézünk egy nőn, mint egy szexuális objektumon, az illetlen dolog. Fontos, hogy amikor látok, engem is látnak. A látás tehát viselkedés, a kukkolás viszont visszaélés a látással, mert a kiválasztott nem tud védekezni. Ilyen értelemben nem sok a különbség a politikai ellenőrzés, a megfigyelés és a pornó között, a tekintet uralkodik, a kukkoló tekintete.

El Kazovszkij számára is az volt lényeges, hogy ki uralkodik ki fölött. A távcsővel megszűnik a távolság, így válik az eszköz a testközelség metaforájává. A testi birtokba vétel vágya mozgatja, de a birtokba vétel nem sikerül, mert a 19. századi romantikus nevelés tiltja, és a kukkokó annak akar megfelelni.

Az előadás vége felé levetített videóból kiderült, a táncos fiúk a rendezői instrukciónak megfelelően szerepet játszottak. El Kazovszkij szereplői nem színészek, nem játszanak semmit, ugyanakkor önmagukat sem adhatják, hiszen jelmezeket viselnek. De lötyög rajtuk a ruha, ami jelzi: a rájuk aggatott holmival, a felöltöztetéssel tulajdonképpen személyiségüktől, vagyis az identitásuktól fosztják meg őket. Ezzel is át lépünk egy határt.
Kovács Edit a látottakat, hallottakat azzal zárta, hogy Rényi András előadásában az El Kazovszkij által jegyzett performance-ok segítségével az alkotás folyamatát kísérhettük végig. Majd a művésznő Petőfi Sándor A XIX. század költői című verséből idézett: 
"Ha nem tudsz mást, mint eldalolni
Saját fájdalmad s örömed:
Nincs rád szüksége a világnak,
S azért a szent fát félretedd." Mint mondta: Kazovszkij sem a saját konkrét, személyes problémáját meséli el műveiben, viszont a személyes probléma szublimálása során mindenki számára élvezetes performance-okat hozott létre.

Szokatlan, izgalmas videókat, képeket láttunk, amelyekkel az előadó azt mutatta be, hogyan „használ” a művész szép, fiatal testeket, kapcsol antik mitológiai, európai kulturális és egészen modern, személyes motívumokat, hogy látványos, hatásos, akár drámai produkciókat, rituálét, szertartást teremtsen. Miközben mondandója mindvégig a nemi identitás, a szépség meghódítása, uralkodás és kiszolgáltatottság, hódítás és szerelem dilemmái, performance és színház lehetőségei körül forog.  

A Mindentudás Színházi Egyetemének következő előadását 2015. január 5-én Kállay Géza tartja Shakespeare világáról és a Lear királyról, valamint az évad végén bemutatásra kerülő Tévedések vígjátékáról.

Niedzielsky Katalin

2014.12.02.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Nyomtatás

Még több hír

A világ legjobb ügyelője

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Modern szemléletű Hamlet a Békéscsabai Jókai Színház színpadán

A Legjobb barátnők márciusban visszatérnek

3X és 30Y

Az őz

Ők tudják, mi a szerelem

Straub Dezső kétlaki életet él – Bors

A világ legjobb ügyelője

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Modern szemléletű Hamlet a Békéscsabai Jókai Színház színpadán

A Legjobb barátnők márciusban visszatérnek

3X és 30Y

Az őz

Ők tudják, mi a szerelem

Straub Dezső kétlaki életet él – Bors

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Keresés
© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás

Értesítések