Domján Edit és Szécsi Pál viharos szerelméről szóló zenés összeállítással mutatkozott be a Békéscsabai Jókai Színház két színművésze, Komáromi Anett és Nagy Róbert a Huszonharmadik Bálványosi Nyári Szabadegyetemen Tusnádfürdőn. "Szécsi Pál dalai, vagy Domján Edit levelei, vagy kettőjük szerelme vonzották-e jobban a fesztiválozókat, azt nem tudni, mindenesetre a sátorvason is csüngtek a nézők. Vastaps, igazi fesztiválsiker volt a békéscsabai előadás." – a Magyar Teátrum Online beszámolója a fesztivál második napjáról.
TUSVÁNYOS – A Bölcsőtől a Beatlesig
A szerdai nyitónapról visszamaradt bulizók még alig találták meg sátraikat, amikor reggeli friss hangulatban megjelentek a játszóház nyitására váró gyerekek a Magyar Teátrum színházi sátra előtt. Szűkre szabott anyuka- és tágra nyílt gyerekszemek tekintetétől kísérve tíz órakor kinyílt a sátor kapuja, elindult egy új nap Tusnádfürdőn, a 23. Bálványosi Szabadegyetem és Diáktáborban.
A Gózon Gyula Kamaraszínház „Buborék bölcsi” című előadása határozottan nem csak bölcsiseknek szólt. Interaktivitás, színek kavalkádja, közösségi élmény. Ismét egy kupac gyerek, akiket megfoghatott a színház varázsa.
„Politizálhat-e a színház, milyen kultúrpolitikai szerepe van a huszonegyedik század színházának?”– volt a délutáni fórum témája. A sátor elé kihelyezett szakmai beszélgetésen Pállfy István az Országgyűlés Kulturális és Média Bizottságának alelnöke, Szabó László az Magyar Teátrumi Társaság titkára, Németh Kristóf színművész, Seregi Zoltán rendező és Kovács Balázs a Gödöllői Kulturális Központ vezetője beszélgetett.
Németh Kristóf hamar a Budapesti Kamaraszínház aktuális helyzete felé terelte a szót. – Négy minisztertől várunk hónapok óta egy értelmes mondatot, de képtelenek vagyunk kicsikarni, hogy valamelyikük végre felálljon és kimondja miért is alakult ki ez a helyzet, hogy a rendszerváltás óta először történik meg, hogy színházakat zárnak be Magyarországon. Korábban Réthelyi Miklóst, Szőcs Gézát, most Balogh Zoltánt és L. Simon Lászlót kértük, nyilatkozzanak. – sarkította a témát Németh Kristóf, aki (míg volt ilyen) a Budapesti Kamaraszínház művészeti tanácsának vezetője volt. A moderátor Fekete Péter felmentést kért Réthelyi és Szőcs urak részére mivel ők nem voltak mikrofon- és már nincsenek döntés-közelben. Az aktuális kulturális kormányzat felé pedig valószínűleg el fog jutni a kérdés.
– Több százmilliós visszaélésekről tudok a színházi világban – folytatta a parázs vitát Németh Kristóf, mire Pállfy István azonnali rendőrségi feljelentésre szólított fel, amennyiben megalapozottak az információk, majd hozzátette: – Politizáljon a színház, de ne pártpolitikával foglalkozzon, hanem az adófizetőket, ezáltal a színházakat működtető közösséget és a jegyvásárlókat érintő aktuális társadalmi, politikai kérdésekkel kötelessége foglakozni.
Seregi Zoltán a szocialista propaganda-politizálás túlhaladottságáról Kovács Balázs a közművelődési intézményvezetők felelősségéről beszélt.
A közönség bekapcsolódott a vitába, volt, aki kifejezte együttérzését a Budapesti Kamaraszínház színészei iránt, volt, aki a központi támogatások elosztásának rendszerét elemezte.
A fórum után Színészszerelem címmel Komáromi Anett a Jókai Színház Gálfy-gyűrű díjas színésznője és fiatal kollégája: Nagy Róbert műsora következett a színházi sátorban, telt ház mellett. Szécsi Pál dalai, vagy Domján Edit levelei, vagy kettőjük szerelme vonzották-e jobban a fesztiválozókat, azt nem tudni, mindenesetre a sátorvason is csüngtek a nézők. Vastaps, igazi fesztiválsiker volt a békéscsabai előadás.
Idén több erdélyi kollégának is teret adunk a színpadon, így éjfélkor négy „helyi” színész lépett a deszkákra. Nagy Csongor Zsolt, Péter Attila, Rappert Gábor és Cserey Csaba a „Mindhalálig Beatles” mintájára készült Beatles Forewer kivonatával fesztiváloztak. Ismét telt ház, ismét tomboló siker.
Közben megérkezett az egri Gárdonyi Géza Színház kortárs táncosainak busza. A nyolc fiatal táncos, a nyolcszáz kilométer után kissé elcsigázva vette szemügyre a játékteret, készülvén a pénteki előadásra. Világosítani jöttek, de előbb még az esti DJ-bulit ki kellett várni, hát inkább beálltak táncolni, hátha gyorsabban megy a buli. Hajnali háromra kaptak színpadot, ötig világosítottak, reggel hatra dőltek ágyba, mire már kezd a másnapi gyerekműsor szervező gárdája ébredezni.
Non-stop színház a Magyar Teátrum Sátorban, Tusványoson.
F.P.
Fotó: Fanni