Tennessee Williams Üvegfigurák című darabjának sajtó-nyilvános olvasópróbáját tartották augusztus 26-án, hétfőn este hat órakor a Békéscsabai Jókai Színház Ibsen Stúdiószínházában. A próbán, a sajtó képviselőin, a szereplőkön és az alkotókon kívül jelen voltak a színház nem kevésbé fontos háttérszakemberei is.
Először Fekete Péter, a színház igazgatója köszöntötte a résztvevőket. Elmondta, hogy egy munkás, sűrű nyár után vannak a színház dolgozói, és már kezdődik is az őszi szezon. A helyszínről, az Ibsen Stúdiószínházról szólva megjegyezte, hogy ott eddig főleg bérleten kívüli kamara-előadásokat játszott a színház, az idén viszont – kísérletképpen – az egyik bérletes előadásra (ami pontosabban kettő, de erről kicsit később) is ide invitálják a közönséget. Teszik ezt azért, hogy az eddigi produkciónként mintegy évi ezer néző mellett a nagyközönség, a bérletesek is belakják a játszóhelyet, hogy ők is láthassanak olyan előadást, ahol nem csak a zenekari árok túloldaláról, hanem testközelből, szemtől-szemben láthassák a színészeket, alakításaik legapróbb rezdüléseit is. És mindjárt két előadást is ajánlanak a közönségnek ebben az ember-közelibb közegben, az egyik az Üvegfigurák című amerikai klasszikus, a másik Sütő András Advent a Hargitán című nemzeti drámája. A választást meghagyták a bérletvásárlóknak, és egyelőre úgy tűnik, hogy ötven-ötven százalékban oszlik meg az érdeklődés a két produkció között. Az igazgató reményét fejezte ki, hogy bérleten kívüli előadásban mind a két ötven százalék megnézi majd a másik darabot is.
Fekete Péter és Seregi Zoltán
(Fotó: Vámos Zoltán)
Az igazgató után Seregi Zoltán, a darab rendezője bemutatta a sajtónak a szereplőket – Kovács Edit, Kara Tünde, Czitor Attila és Tege Antal – és az alkotókat: Fekete Péter díszlet- és Vesztergombi Anikó jelmeztervezőt. A rendező ezután beszélt elképzeléseiről, miszerint a főleg visszaemlékezés szerű jelenetekből álló színdarabot ehhez illő, a valóságtól elemelt színpadi eszközökkel, játékkal kívánja megvalósítani. Ezt szolgálják majd a kétszintű játéktér, a kevés bútor és a sok vetítés.
Kovács Edit (Fotó: A-team/Nyári Attila)
Czitor Attila, Kara Tünde és Vesztergombi Anikó (Fotó: Incze László)
A játéktér kapcsán Fekete Péter immár, mint díszlettervező vette vissza a szót, és elmondta, hogy az egyik szint a nagyvárosi amerikai házakra oly jellemző tűzlépcső lesz, a másik pedig a pástszerű, hosszúkás színpad, aminek a nézők a két oldalán ülnek majd. A díszlet fontos elemei lesznek azok magasból belógatott az üveghalak, amelyeket saját gyűjteményéből ad kölcsön a színháznak az igazgató.
Fekete Péter gyűjteményének néhány darabja (Fotó: A-team/Nyári Attila)
Vesztergombi Anikó jelmezterveiről megtudhattuk, hogy azok a darab korabeli amerikai viseletet tükrözik, természetesen a karakterek jelleméhez szabva.
Egy jelmezterv (Fotó: A-team/Nyári Attila)
Az nyilvános próbakezdés utáni rövid szünetben a sajtó képviselőinek módjában állt személyes interjúkat készíteni a színészekkel, majd a szünet után kezdetét vette a tényleges olvasópróba.
J. M.