fbpx Békéscsabán nem nehéz zenés darabot rendezni | Békéscsabai Jókai Színház
  2020. február 18., kedd      19:26

Jelenlegi hely



Békéscsabán nem nehéz zenés darabot rendezni


Íróként tavaly, a Kukac Kata kalandjai című meséje bemutatójakor ismerhette meg a Békéscsabai Jókai Színház közönsége Bozsó József színművészt, rendezőt. Most A Rigócsőr királyfit, Grimm meséjét – saját átiratában, Kocsák Tibor zenéjével - állítja színpadra, a premier február 26-án lesz. A darabválasztásról, az átdolgozásról, a zenéről és a mesemusical előkészületeiről beszélgettünk.

  • Miért esett Grimmre a választás, és mennyiben más egy klasszikus művet átdolgozni, mint mesét írni?
  • Grimm nagy klasszikus, olyan, mint az operettben Kálmán Imre vagy Lehár Ferenc, vagy a magyar meseirodalomból Benedek Elek. Grimm meséjét mindig és mindenhol fogják mesélni a gyerekeknek, én is meséltem, amikor nem volt saját ötletem. Amikor gyorsan akartam mesélni, Benedek Elek vagy Grimm könyvét lapoztam fel. Nagyon szeretem a Grimm meséket azért is, mert dramaturgiailag nagyon jók, tele vannak érzelemmel, pontosan arról szólnak, amiről a gyerekeknek szólni kell, sok tanítás és sok-sok humor van bennük. A Rigócsőr királyfit azért választottam, mert éppen akkor Veszprémben rendeztem a Bob herceg című operettet, és érdekes módon valahogyan hajaz a Bob hercegre ez a Grimm mese. Lényegében ugyanaz a történet, csak kicsit másképp, az felnőtteknek való mese, operett, de a főhős mindkét műben beleszeret egy lányba és mindent megtesz azért, hogy megkapja.
  • Próbakezdéskor úgy fogalmazott, hogy Kocsák Tibor nem is musicalt, hanem az opera felé mutató zenét komponált.
  • Valóban olyan a Rigócsőr zenéje, ami az opera, a klasszikus zene felé ment el, természetesen annyira, amennyire a mesébe belefér. De én úgy vettem észre, hogy a gyerekek nagyon vevők, befogadók, nyitottak mindenre, nincsenek előítéleteik, még az abszurdot, elvontat is megértik szinte ugyanúgy, mint az egyszerű szituációkat.
  • Bár az elmúlt évadokban sok musicalt mutattak be kiváló zenészekkel, énekesekkel, a békéscsabai nem zenés színház…
  • Ebben a társulatban nagyon erős, kiváló hangok vannak, többen is remekül énekelnek, táncolnak. Sorba nézem a musicaleket, hallgatom a hangokat, és csak csodálkozom, vannak olyan hangok, amelyek versenyképesek a budapesti felhozatallal is, sőt! Békéscsabán nem nehéz zenés darabot rendezni, ki kell válogatni azokat, akik énekhangban, színészileg, illúzióban el tudják játszani a szerepeket. Nekem nagyon fontos, hogy a mesedarabomban az illúzió ott legyen, olyanok játsszanak, akikről elhiszem, hogy ő királyfi, királylány, király, és hogy el tudják a Kocsár dalokat énekelni. Olyan színészek vesznek részt a darabomban, akik mindezt meg tudják valósítani: Nádra Kitti, Ormándy M. Keve, Beszterczey Attila és a többi szereplő. Varga Miklós játszotta Veszprémben a királyt, és a lánya, Vivien a királylányt, világhangok, és itt felveszik velük a versenyt. Próbákon rögtön szólamokban énekelnek, Galambos Hajnalka korrepetitor, aki betanítja a színészeket, nagyszerű munkát végez, a színészek már a második héten kívülről éneklik a szólamokat, sokkal előrébb tartunk, mint gondoltam, ez dicséretre méltó. Egy ilyen összeforrott csapatban nagyon szeretek dolgozni. Borbély Krisztina koreográfus, ötletgyáros is rengeteget hozzátesz a teljesítményhez.
  • Milyen látvány készül a mesedarabhoz?
  • A gyerekeknek méltó díszletet kell adni, a musicalhangulat megteremtéséhez kellenek a látványelemek, füstök, fények, zene. Nem szabad a díszletet lekicsinyíteni, a gyerekek is nézők, és belőlük lesz a felnőtt közönség. El kell őket varázsolni, várják a csodát, amihez ők maguk is hozzáteszik a képzelőerejüket. Nem elég csak külsőségekkel dolgozni, klasszikus színjátszás kell, ami azt jelenti, hogy a szituációkat őszintén kell eljátszani.
  • Családi musical készül, minden korosztálynak élményt nyújt?
  • Remélem, főleg a zene és a dalszövegeim biztosan megérintik a felnőtteket is, arra törekedtem, hogy minden korosztálynak szóljanak. Van például két kém, Bömbölik és Acsarkodik, akik vigyáznak a királykisasszonyra és átvezetik a történeteket, vagy egy szerelmesduett, a király dala, amikor elhagyja a lánya, igazi sírós nóta, szép szöveg. Nyugodtan beülhet anyuka is, apuka is az előadásra.

Rigócsőr királyfi szerepét Ormándy M. Keve, a Királyt Beszterczey Attila játssza. Nádra Kitti Izabellát, a királylányt alakítja, Bömbölik figuráját kettőzött szereposztásban Paczuk Gabi és Kerek Vivien, Acsarkodik alakját Márki Szabina szh. formálja. A Kocsmáros figuráját Gerner Csaba és Bozsó József játssza kettőzött szereposztásban. Lakatos Viktória a Kocsmárosnét alakítja, Vidovenyecz Edina a Királynőt.

  Niedzielsky Katalin

Fotó: A-TEAM


h i r d e t é s  

kulisszan834.jpg



mto2.png

korlatoknelkul.jpg


forradalom-es-szinhaz.png

 

 


h
k
sze
cs
p
szo
v
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
2021. július
 

Keresés

Keresés űrlap