Két igazán különleges előadással kedveskedett közönségének a Békéscsabai Jókai Színház, melyek bemutatóját egyazon napra, február 15-ére tűzte ki. Délután a családokat, az ifjúságot és a gyermekeket várta a nézőtérre a teátrum: Mikszáth remekművét, a Szent Péter esernyőjét Katkó Ferenc állította színpadra. Este pedig egy mind terében, mind dramaturgiájában szokatlan, megdöbbentő, provokatív előadást, a Mennyországot láthatta a közönség, amely kegyetlenül, tükörként tárta elénk a valóságot – Tege Antal rendezésében.
Több mint háromszáz piros esernyő a magasban
Péntek délután Mikszáth Kálmán Szent Péter esernyője című regényének színpadi változatát mutatta be a Jókai Színház. Az előadás kezdete előtt azonban még egy meglepetést tartogattak a nézőknek a Szín-játékban résztvevő iskolások. Az általános iskolásoknak kiírt, egész tanéven át tartó játékos vetélkedő februári feladatának a piros esernyők gyűjtését jelölte ki a teátrum. A nyolc osztály szülőkkel, nagyszülőkkel, barátokkal, ismerősökkel, szomszédokkal kiegészülve több mint háromszáz esernyőt emelt a magasba az elhangzó gongszóra a színház előtt. A premierre érkezőket így hihetetlen látvány fogadta, az egész épület, a főtér piros esernyőktől díszlett. A játék után több csapat az előadást is megnézte, immár az öreg Gregorics ócska, piros esernyőjének szövevényes történetét követve a színpadon.
Szent Péter esernyője
A Szent Péter esernyője modern, szokatlan előadás. A táncszínházi elemek, a zene és a színpadi játék összhangja, a stilizált mozdulatok feszes, pergő ritmust teremtenek. A frissesség andalító, fülledt hangulattal keveredik két világ határán. E két világ origója az esernyő, amely egyben a pénz és a tiszta érzelem küzdelmének, a boldogságkeresésnek is szimbólumává válik.
Az előadás meghatározó eleme a tánc és a zene. A koreográfiákat az ExperiDance táncosa, Újszászi András álmodta színpadra. A népi elemeket modern lépésekkel ötvöző mozgásanyag jól illeszkedik a darab dramaturgiájába, szituációt teremt, tovább szövi a cselekményt. Balogh Kálmán zenéje szintén népies, esetenként jazzbe hajló motívumaival teremti meg az előadás különleges atmoszféráját. A ritmusos lüktetés az egész darabot áthatja, amely néhány pillanatban elrugaszkodva a realitástól a tánc segítségével észrevétlenül hajlik át a szürrealizmus, a csodálatos világába.
A Fekete Péter által kialakított díszlet elrugaszkodva a realitástól, sajátos szimbolikával határozza meg az előadás látványvilágát. A játéktér meghatározó alakja egy hatalmas piros esernyő, amely tíz cikkelyre bomlik szét. Ezekből az elemekből épülnek fel a történet helyszínei: az alkotórészek szobabelsőt, templomot, lovaskocsit, piaci sátrakat formáznak. A vászonból és alumíniumból felépült elemek teret engednek a fény játékának, amelyet a világítástechnika páratlan kreativitással használ ki.
Mennyország
A Mennyország Tege Antal rendezésében, és hat kiváló színművész – Kara Tünde, Komáromi Anett, Liszi Melinda, Czitor Attila, Jászberényi Gábor és Szabó Lajos – főszereplésével kegyetlenül őszinte állásfoglalásra és kíméletlenül éles szembenézésre kényszeríti a nézőt egy szubkulturális világgal, kendőzetlen nyíltsággal beszél a – nem csak az izlandiakat jellemző és minősítő – lelkileg kiürült ifjúsági réteg viselkedéskultúrájáról.
Árni Ibsen darabja komoly társadalmi problémákat feszeget, tükröt tart egy olyan generációnak, amely (egyen)súlytalanul tengődik egy értékvesztett világ peremén. Mi lesz mindennek a vége? Milyen kényszerpályára sodorja egy fiatal az életét már tizenévesen? Mivé válhat 10-15 év múlva? Durva és könyörtelen kép ez, amely kizökkent, felráz és elgondolkoztat. Erőteljes hatás, amely változtatásra késztet. Tege Antal rendező szavait idézve: „Mindenkinek van egy rezgő nyárfája. Ha megnézi az előadást, remélem, utána megtalálja a sajátját. Aztán vagy elülteti, vagy «miszlikbe aprítja».”
Az előadás érdekessége, hogy a nézők egyik fele belülről, a másik fele kívülről nézi – ugyanabban az időben, ugyanazt – a darabot. Szünetben helyet cserél a nézőtér két oldala, s megnézheti a már látott történetet a másik oldalról (a másik oldaláról) is.
Fotó: A-Team/Nyári A. és Ignácz B.