A Színitanház növendékei Kadelka Lászlótól, a Nemzeti Színház egykori főügyelőjétől próbálják megtudni a választ a fenti kérdésre. A színházi szakembert a Békés Megyei Jókai Színház hívta meg kurzust tartani erről a sokak számára teljesen ismeretlen szakmáról.
Pedig az ügyelő nagy úr a színházban. Az angol „stage manager” (színpadi menedzser) kifejezés talán jobban visszaadja a ennek a szakmának a tartalmát, hiszen minden ami a próbafolyamat valamint az előadások alatt amikortól felgördül a függöny egészen addig amíg a végén le nem ereszkedik, egy lélek nem léphet a színpadra úgy, hogy azt nem az ügyelő hívta, egy kellék nem kerülhet úgy a deszkára, hogy azt ne az ügyelő rendelte volna a helyére. Kadelka Lászlót hallgatva mindenki számára világossá vált, a jó ügyelő egyfelől tökéletesen ismeri a színház minden technikai paraméterét és lehetőségeit, másfelől kívülről tudja a darabok szövegkönyvét, hogy bármilyen nem várt eseménynél azonnal be tudjon avatkozni az előadás menetébe. Ezen kívül, már csak pszichológusként kell jelesre vizsgáznia minden nap, hiszen sok-sok ember munkáját kell összehangolnia és kezelnie kell, az óhatatlanul fellépő feszültséget, konfliktus helyzeteket. A jó ügyelő munkája tehát összetett, mégis, alapos felkészültséggel minden szituáció megoldható, és ami a fő, a közönség ebből semmit, de semmit nem vehet észre. A fiatal tanítványok a következő napokban, a gyakorlatban is kipróbálhatják, milyen ügyelő válna belőlük.
Köles István Jr.