Ádámok és Évák Ünnepe a Jókai Színházban
Közel kétszáz fős „társulattal”, a sajtó jelenlétében tartották meg október 17-én a Békés Megyei Jókai Színház Vigadó termében az Ádámok és Évák Ünnepe című középiskolás színházi program közös olvasópróbáját.
A program lényege, hogy Békéscsaba összes és Békés megye három (Békés, Mezőberény, Mezőkovácsháza) középiskolájának diákjai, pedagógusaik és egy-egy színész segítségével jelenetenként színpadra állítják Madách Imre: Az ember tragédiája című drámai költeményét, majd áprilisban bemutatják azt a színház nagyszínpadán. Az országos mozgalmat a szolnoki Szigligeti Színház indította el 2009-ben, és azóta Békéscsabán kívül Veszprém, Debrecen, Zalaegerszeg, Sopron és Székesfehérvár is csatlakozott hozzá. Mind a hét városban olyan színház működik, mely tagja a Magyar Teátrumi Társaságnak.
Az olvasópróbán Józsa Mihály, a program békéscsabai vezetője köszöntötte a résztvevőket, majd kivetítőn bemutatta az Ádámok és Évák Ünnepe internetes honlapját, melyet a csabai Gépészeti és Informatikai Szakközépiskola diákjai készítettek, és gondoznak.
Ezután a külön-külön asztaloknál helyet foglaló csapatok egyenként bemutatkoztak, és saját meghúzott szövegkönyveikből színenként felolvasták a művet. A csapatok mellett ott ültek azok a színészek is, akik a próbafolyamat során mentorként segítik munkájukat. A nyolcadik szín utáni szünetben Fekete Péter a színház igazgatója felkérte a mentorokat, hogy adják át azt a kis ajándékot, csemegét, amit csapatokra, színekre szabottan vásároltak, készítettek, sütöttek támogatottjaiknak. A szünet, és a csemegék elfogyasztása után az olvasópróba ugyanolyan fegyelmezetten és hatékonyan folytatódott, ahogy kezdődött, és fél hét körül el is hangzott az utolsó mondat: „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”. Miután a résztvevők megérdemeltem megtapsolták magukat, Fekete Péter megindultan köszönte meg az odaadó és fegyelmezett munkát, majd minden résztvevőnek felajánlott egy belépőt a Monte Cristo grófja című musical előadására. A további teendők megbeszélése után a szereplők hazatértek, hogy tavaszig külön-külön próbálják a darab jeleneteit. Újabb közös találkozás a bemutató előtti főpróbákon lesz. Az addigi eseményekről mindenki tájékozódhat a program honlapján: www.adamokesevak.jokaiszinhaz.hu.
Pokol helyett mennyország
Szubjektív tudósítás
– Ebből mi lesz? Holnap reggel is itt leszünk! – gondoltuk kollégáimmal, amikor kezdett megtelni a Jókai Színház Vigadó terme az Ádámok és Évák Ünnepe résztvevőivel. Mintegy százötven diák, tizenöt-húsz pedagógus, tizenöt színész, a színház néhány munkatársa, és a sajtó képviselői. Közel kétszáz ember.
– Mi lesz abból, amikor százötven fáradt, egésznap kötöttségekben mozgó, így aztán mozgáshiányos diák, a tanítás után összejön, hogy egyhelyben ülve, közösen végigolvassa Madách Imre: Az ember tragédiája című, még meghúzott szöveggel is terjedelmes művét. Biztos nem tudjuk időben elkezdeni, és fél óra után még a legnagyobb önfegyelem és ügyszeretet mellett is elszabadul a pokol – gondoltuk. Egyikünk megkérdezte: – Biztos, hogy mindenki hoz magával szövegkönyvet?
Hozott. Mindenki. Kishitűek voltunk. Időben elkezdtük és fél óra elteltével, nemhogy a pokol nem szabadult el, hanem (a darab helyszíneinél maradva) a mennyországban éreztünk magunkat.
Amikor más elfoglaltsága miatt kicsit késve érkező igazgatónk, Fekete Péter belépett a terembe, és meglátta a fegyelmezetten olvasó sokaságot, odasúgta: – Ez döbbenetes! – Igen, de félek, hogy a szünet után már nehéz lesz összeszedni őket – súgtam vissza. És megint tévedtem. Bennünket, színháziakat volt nehéz összeszedni, mert mindegyikünknek volt valami fontos elintéznivalója. Mire mi visszaértünk a terembe, a diákok már mind ott ültek, mindenféle ügyelői felszólítás nélkül betartva a tizenöt perces szünetet. Ott ültek ugyanolyan fegyelmezetten, mint a szünet előtt. Tudták, hogy itt nekik most dolguk van. Ők tudták, hogy a színház nem tévesztendő össze a diszkóval, vagy más mulatsággal. Ők ide, most nem szórakozni jöttek, hanem azért, hogy együtt kezdjék el a nagy közös munkát (na, jó: játékot) melynek során tavaszra színre viszik Az ember tragédiáját. Addig külön-külön próbálnak, színenként, iskolánként, csapatonként, aztán majd megint összejönnek mindannyian, hogy megmutassák, mire jutottak.
Minden esélyük meg van rá, hogy sikerük legyen, és „mennybe menjenek”.
Józsa Mihály
Az Ádámok és Évák Ünnepe programban résztvevő középiskolák, pedagógusok és színészek Az ember tragédiája színeinek sorrendjében:
1. szín – Mennyek
Petőfi Sándor Gimnázium, Mezőberény
Pedagógus: Mikó Edit, Szabó Ila
Mentor: Bányai Ágota színművész
2. szín – Paradicsom
Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Zeneiskola
Pedagógus: Pete László Miklós
Mentor: Tege Antal színművész, rendező
3. szín – Paradicsomon kívül 1.
BÉKSZI Trefort Ágoston Műszaki Tagiskolája
Pedagógus: Tokárné Csóka Aranka
Mentor: Nagy Erika színművész
4. szín – Egyiptom
Békés Megyei Hunyadi János Közoktatási Intézmény, Mezőkovácsháza
Pedagógus: Duma Zsolt
Mentor: Komáromi Anett színművész
5. szín – Athén
Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium
Pedagógus: Ungor Béláné
Mentor: Csomós Lajos színművész
6. szín – Róma
Szent-Györgyi Albert Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Pedagógus: Kreisz Andrea
Mentor: Czitor Attila színművész
7. szín – Konstantinápoly
Szegedi Kis István Református Gimnázium, Békés
Pedagógus: Pocsai Ildikó
Mentor: Seregi Zoltán, rendező
8. szín – Prága 1.
BÉKSZI Kós Károly Építő-, Fa- és Szolgáltatóipari Tagiskolája
Pedagógus: Petri Miklós
Mentor: Tarsoly Krisztina színművész
9. szín – Párizs
Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium
Pedagógus: Pomázi Erika
Mentor: Bartus Gyula színművész
10. szín – Prága 2
Szlovák Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
Pedagógus: Varga Edit
Mentor: Kara Tünde színművész
11. szín – London
Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium
Pedagógus: Kiss Mónika, Tóth Dóra
Mentor: Szabó Lajos színművész
12. szín – Falanszter
Békéscsabai Evangélikus Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola, Kollégium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Pedagógus: Kutyejné Ablonczy Katalin
Mentor: Fehér Tímea színművész
13. szín – Űr
Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakközépiskola
Pedagógus: Mazán Márta
Mentor: Vadász Gábor színművész
14. szín – Eszkimónál
Vásárhelyi Pál Szakközépiskola és Kollégium
Pedagógus: Körmendi Mária
Mentor: Gulyás Attila színművész
15. szín – Paradicsomon kívül 2.
BÉKSZI Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Tagiskolája
Pedagógus: Martincsek Edit
Mentor: Kovács Edit színművész
HONLAP
Gépészeti és Informatikai Szakközépiskola
Pedagógus: Murvai Mónika