Szeretet-szerelem, küzdelem, útkeresés, viszonylagosság, mese. Mese felnőtteknek és mese gyerekeknek. Február 21-én – Mozart után majdnem szabadon – a Varázsfuvolát mutatta be a Békéscsabai Jókai Színház Szalma Dorotty rendezésében.
Operát gyerekeknek – sokszor és sokan próbálkoztak már különböző módszerekkel közelebb hozni a fiatal korosztályt az opera műfajához. A Jókai Színház egyedülálló módon közelítette meg a kérdést: Mozart csodálatos zenéjét modern elemekkel dúsítva gyermekelőadássá formálta a nagy zeneszerző operameséjét. Nem akármilyen Varázsfuvolát láthattak tehát a színházba érkezők: a szereplők új, a mai korhoz hangszerelt zenei alapokra énekelték rá a sokak által ismerhetett áriákat. A zenei átirat Gulyás Levente munkáját dicséri.
Először találkozhatott a közönség a Békéscsabai Jókai Színház színpadán az opera műfajával, s ez komoly muzikális felkészültséget igényelt a társulat tagjaitól, akik Sági Balázs korrepetitor segítségével egy hónapon keresztül keményen dolgoztak a megfelelő hangzás elérése érdekében. A társulathoz csatlakozó vendégművészek – Fábry Gabriella, Altorjay Tamás és Gábor Géza operaénekesek – jelenlétükkel még színesebbé varázsolták ezt a zenei kavalkádot.
Taminót (Gulyás Attila) és Paminát (Gubik Petra) különböző állatszereplők kísérik végig a történeten. A sajátos karakterek ember és állatfigura határán mozognak magukon hordozva egy-egy állat (és ember) jellegzetes tulajdonságait. A kosztümöket maszkokkal egészítette ki a jelmeztervező, Rátkai Erzsébet, mellyel még plasztikusabb hatást ért el. Mira János szimbolikával átszőtt, festett díszletei több különleges helyszínt – dzsungelt, templomot vagy éppen az Éj királynőjének birodalmát – varázsoltak a szereplők köré. A néző egy mesevilágba csöppent a csodálatos dallamokkal átszőtt történetet szemlélve.
Fotó: Nyári A./A-Team