A Szarvasi Vízi Színház Vers a víz fölött programsorozatának soron következő felolvasószínházi estjén Zelei Miklós Situs inversus. Az Isten balján című drámáját láthatta a közönség Katkó Ferenc előadásában, Kolti Helga rendezésében.
Katkó Ferenc nagyszerű színész. Ezt csütörtök este (ismét) bebizonyította a Szarvasi Vízi Színház színpadán. Zelei Miklós drámája, mely a Jókai Színház drámaíró-pályázatára született Situs inversus. Az Isten balján címmel, komoly kihívások elé állítja a befogadót. Elmélyült történelmi, irodalmi ismereteket igényel, s nem mellékesen folyamatos intellektuális jelenlétet, amelynek segítségével kirajzolódhat egy (vagy több?) korszak képe, egy emberi sors, egy művészi pálya s egy gondolat: mit ér a tehetség a társadalom börtönébe zárva. Mindezt ötven percbe sűrítve, felolvasószínházi keretek között, egyedül állva (ülve, fekve) a színpadon átadni nem csupán nehéz, de emberpróbáló feladat. S mindezt őszintén, hitelesen átadni még ennél is több.
Már maga a cím is sokatmondó: situs inversus – orvosi szakkifejezés: amikor a szív (vagy más belső szerv) nem a bal, hanem a jobb oldalon (rendeltetésének nem megfelelő helyen) helyezkedik el. Mindezek ismeretében az Isten balján lenni nem túl rózsás helyzet. A dráma eljátszik a gondolattal: mi lett volna, ha… Mi lett volna, ha Ady Endre a Ceauşescu-korszak Romániájából indult volna útnak. Vajon hogyan döntögette volna a lehallgatások, ellenőrzések, beszervezések és adóhatóságok kapuit és falait? A művészi szabadság és a hatalom viszonya mindig is foglalkoztatta az alkotókat, elég csak Bulgakov életművére gondolnunk. Vajon hol a határ? S át lehet-e lépni rajta, ha nincs útlevél?
A drámát a szerző közösségi monoként aposztrofálja, sztereóban. Mindez annyit jelent, hogy két szereplő játssza a darabot, a történet fonalát azonban csak egy gombolyítja mint Ady, de ő Léda, Grama ezredes, a szerkesztőség két biztonsági őre, ő Kitti, az álfeleség, ő a tömbházgondnok, a frakcióvezető-helyettes, ő Babits Mihály, illetve Garami ezredes is. A darabban a cselekményvezetés és időkezelés töredékessége, a fel-felbukkanó bábeli nyelvezet tovább fokozza a kilátástalanság helyzetének érzetét. Megbomlik az elme, megbomlik a nyelv, minden, nem marad biztos pont, viszonyítási alap. Csak megtört gondolatok, megtört ember. A tehetség lassan és biztosan őrlődik fel a rákényszerített társadalmi-hatalmi szabályrendszerben. S hogy mindez egy korszakkép vagy nagyon is aktuális probléma? Ez már a nézőre van bízva.
Az előadást július 26-án 20.00 órától a TeÁtriumban is láthatják az érdeklődők.
Fotó: Nyári A./A-Team