Varsányi Anna „intellektuális humorú” vígjátékát, Az öltöztetőt mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház Stúdiószínháza Tarsoly Krisztina rendezésében, Nagy Erika, Kiss Viktória és Lénárt László előadásában február 2-án.
A rendező azt ígéri, a darab a színészeknek igazi ajándék lesz; a nézőknek pedig többrétegű kapcsolódási pontot kínál.
Néveri Lajos, egykori színházi öltöztető nem teszi ki a lábát a lakásából, mióta szeretett főnöke, a népszerű díva elhalálozott. Egy nap a különösen zárkózott férfihoz bekopog az alsó szomszéd, M, mert Lajos eláztatta a lakását. A lány író szeretne lenni, de jobb híján újságíró egy igénytelen pletykalapnál. Életét tovább nehezíti levakarhatatlan anyja, aki folyamatosan kritizálja, és saját problémáival fárasztja. M az első pillanattól kezdve elfogadja a férfi furcsaságait, és igyekszik Lajost kimozdítani egyrészt az apátiájából, másrészt a lakásából.
Ez a történet az alapja Az öltöztetőnek, amely a szerző szerint a különböző hátterű és élethelyzetű nézőket különbözőképp szólítja meg, mégis egyszerre szól mindenkihez. Színész- és beszédközpontú darab, nem a „rendezői énmegvalósítás terepe” – tette hozzá.
Tarsoly Krisztina rendező az olvasópróbán elmondta, az tetszett meg neki a műben, hogy miközben a színészeknek egy „ajándék”, összetett feladat is, hiszen a karakterek humorosak, szerethetők, a dialógusok különlegesek, de „súlyos élethelyzeteket” jelenítenek meg.
„A darab az emberi kapcsolatokról szól, arról, hogy különbözőek vagyunk, hogy mindenkinek megvan a helye a világban; arról, hogyan kell létezni egymás mellett, hogyan kell élni és élni hagyni” – fogalmazott a rendező.
A díszlet egyszerű lesz: egy szobát látunk, amelynek csak egy ajtaja van, és egy színben ugyanolyan kanapét. A jelmezek ugyanakkor extravagánsak lesznek: a korát elfogadni nem képes, dívaként tetszelgő anya mellett egy napjaink fiataljainak öltözetét követő lány és az egykori főnöke ruháit hordó, magát azokban jól érző öltöztető.
A Legénybúcsúban a Barbie girl zenéjére „betépve” táncoló szállodai biztonsági igazgató szerepében sokak kedvencévé vált Lénárt László úgy véli: bár a darab vígjáték, „a látszat ne tévesszen meg senkit”. Az általa megformált figura beleragadt a saját múltjába, bezárkózott a világ elől az otthonába, mentális és világnézeti problémákkal küzd, nem nagyon kommunikál a külvilággal. Ebbe a helyzete robban bele a két nő; a darab a teljesen különböző világok érdekes kapcsolódási pontjait mutatja be.
Lénárt László párhuzamot vont Robert De Niro és Robin Williams klasszikus mozifilmjével, az Ébredésekkel, ahol szintén egyfajta statikusságból sikerül kimozdítani a főszereplőt. A filmben nincs happy end. Hogy a darabban lesz-e, Lénárt László nem árulta el.
Február 2-án kiderül.