Skip to content
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
JEGYVÁSÁRLÁS

Keresd a nőt a mitológiában!

_2016_foto_ignacz_bence_mg_0115

Elektra, Helené és Médeia - isteni parancsolat és emberi kötelesség között

A Mindentudás Színházi Egyeteme immár ötödik évadjának nyitó előadását prof. Dr. Gyenge Zoltán tanszékvezető egyetemi tanár tartotta október 3-án este a Sík Ferenc Kamaraszínházban. A békéscsabai sorozat visszatérő vendége ezúttal is a görög mitológia rejtelmeibe vezette el hallgatóságát, és a hagyományoknak megfelelően a képzőművészetet és a zenét hívta útitársnak. Moreau, a preraffaeliták és Waterhouse festményei segítségével a női szerepek változásáról és azok megítéléséről adott áttekintést. (Niedzielsky Katalin beszámolója)

–   Ebben az évadban nagyobb szerepet kapnak a nők, ma is ilyen témáról fogunk beszélgetni – köszöntötte a közönséget Kovács Edit színművész, az est háziasszonya. – A görög sorstragédiák talán egyik leggyakrabban játszott darabja Euripidész Médeiája. A gyermekgyilkosság előtt Médeia ezt mondja a drámában:

„Tudom, hogy szörnyű bűn, amit merészelek,

     de elmémnél hatalmasabb a szenvedély,

     az emberek legfőbb bajának fő oka.”

     Schiller – akivel egy későbbi előadáson találkozunk – így   

     ír: „A színpad törvénykezése ott kezdődik, ahol a világi     

     törvények területe véget ér.(…) Ha nem tanítanának többé

     semmilyen morált, ha nem talál többé hitelre semmilyen

     vallás, ha nem lesz többé semmilyen törvény, még mindig

     megborzongat minket Médeia, amint palotája lépcsőin

     letámolyog, és a gyermekgyilkosság megtörtént.”

     Valóban megborzongatja a nézőket ez a jelenet? S vajon a

     nők szerepe a sorstragédiákban ennek a borzongató

     szenvedélynek a felmutatása volna?

Antigoné, akit apja saját anyjával nemzett, a tiltás ellenére eltemeti testvérük kardjától elesett bátyját. A szépséges Helené számlájára írják a trójai háborút, Elektra ráveszi Oresztészt saját anyja meggyilkolására. Médea, az elhagyott és megcsalt nő megöli gyermekeit, hogy így álljon bosszút a férjén. Kik ezek a nők az antik mítoszokban, a görög sorstragédiákban? Isteni parancsnak, emberi törvénynek engedelmeskednek, vagy erkölcsi kötelességüknek tesznek eleget? Megítélésük, tetteik átértékelése már az ókorban elkezdődött, és nem véletlenül folyamatos az új értelmezések megjelenése. A kérdésekre Gyenge Zoltántól, a Szegedi Tudományegyetem filozófia tanszékének vezetőjétől, dékánhelyettestől, a Magyar Filozófiai Társaság elnökétől vártuk a választ.

A professzor mondandóját egy történettel kezdte, ami két festő rivalizálásáról szólt. Zeuxisz a gyümölcsöket, a madarakat éppen úgy festette le, ahogyan látta, ez az immanens valóság. Parrhasziosz viszont a függönyt ábrázolta, az volt nála maga a kép, az intelligibilis valóság. Ezzel két álláspont került szembe egymással: a közvetlen látvány, illetve a gondolkodás, ami mögötte van. A kérdés pedig az volt, hogy ki a jobb festő.

Erwin Panofsky nevéhez fűződik a műértelmezés hármas szintje – folytatta az előadó. Első a külső tapasztalás, a látvány. Második a megértés, az élmény, amihez már bizonyos kulturális közegbe, művészeti, történelmi kontextusba kell helyezni a képet, bibliai, technikai ismeretek szükségesek. A harmadik szint a belső tapasztalás; így kell értelmezni a mitológiát, akkor érthetjük meg a közlését, ha élményszerűen tudjuk feldolgozni. Ez azt jelenti, véleményem van róla, elgondolkodom rajta, tovább viszem a közlendőt. Úgy is lehet fogalmazni, hogy a második a művészettörténeti, a harmadik a filozófiai szint. S ebből az aspektusból következett a három nő, Elektra, Helené és Médeia bemutatása.

Gyenge Zoltán professzor a szofista vagy antik iskola jelentőségét ecsetelte. Mint mondta, ez az irányzat állította az istenek helyett az embert a gondolkodás középpontjába, és ezzel addig öröknek vélt igazságokat ledöntött, megkérdőjelezett, relativizált. Megkérdőjelezte például a férfi meghatározó szerepét, és ez vezetett a női szerep átértékeléséhez.

–   Elektrát elsősorban Euripidész drámáiból ismerjük. Az író is a szofista filozófia képviselője volt, nem isteneket héroszokat ábrázolt, hanem felengedte az embereket a színpadra, rámutatott, hogy érdemes újfajta módon elgondolkodni tetteiken – közölte Gyenge Zoltán. – Nietzsche nem értett ezzel egyet, ellenezte ezt a nézetet. Úgy vélte, ez csak szöveg, semmi más. Pedig amit nem tudunk, nem ismerünk, azt próbáljuk megérteni. Ha a görög drámákat statikus karral mutatják be, és sajnos sok ilyen produkció látható, az múzeumi darab lesz, nem színház.

Elektrában felmerül a gondolat, hogy bosszút kellene állni apja gyilkosán. De az anyjuk ölte meg, tehát ő a bűnös, ha őt megölik, maguk is bűnösök lesznek. Ha Elektra a felbujtó, milyen súlyú büntetést érdemel? Korában komoly vita folyt erről, miként ítéljék el, felmentésére is volt kísérlet. Oresztész isteni parancsot kap, emberi ösztönzést Elektrától. Elektra felbujtó anyjuk megöléséért, ez az isteni szint. Emberi, erkölcsi szinten elítélhető, de fölötte áll a sors, az határozza meg tetteit, ezzel felmentést kap – magyarázta az előadó.

Helené a szépségéről híres istennő, őt okolják a trójai háború kitöréséért. Ismert a történet, miszerint Parisznak kellett eldöntenie, hogy három istennő közül ki kapja az almát. Helené felajánlott neki valamit, hogy megvesztegesse. Eszerint a női csalfaság robbantotta ki a tízéves háborút, ráadásul még bele is szeretett Pariszba. A másik legenda szerint nem Helené, hanem Tündareosz spártai király, vagy Parisz a bűnös. Helené pedig áldozat, a férfiak áldozata, aki nem tehet szépségéről, varázsáról. Eszerint Zeusz a bűnös. Euripidész Helenéről azt írja, nem tehet semmiről, hiszen ott se volt, mert Parisz a képmását vitte Trójába, szerelmi kicsapongásáért a férje később megbocsátott a szépséges asszonynak.

Gustav Moreau Iászon és Médeia című festményét bemutatva, Gyenge Zoltán elmondta, hogy Médeia szerelméért mindent hajlandó feláldozni, kegyetlenségekre képes varázsló asszony, papnő. Az aranygyapjút megszerezve, amikor hajóhad üldözi, a menekülés érdekében feldarabolja féltestvérét. Később Iászon fiatalabb nőre cseréli, akinek mérgezett ruhával a halálát okozza, hogy férjét megbüntesse, két gyermeküket öli meg.

–   Euripidész egyszerre elítélően és felmentően ábrázolja Médeiát. Robert Graves szerint azonban a korinthosziak pénzzel vesztegették meg, hogy azt írja, Médeia ölte meg gyermekeit – közölte Gyenge Zoltán. – A másik olvasat értelmében azért tette, hogy ne a korinthosziak mészárolják le őket, ezzel „kímélte meg” gyermekeit. A harmadik variáció azt mondja, nem öli meg őket, Euripidész  találta ki a történetet a vesztegetés miatt. A nők szerepének, tetteinek megítélése tehát kétértelmű. Azt látjuk, hogy az emberek sorsába beavatkozó istenek a bűnösök, a szexualitásnál a hatalom a lényeg, annak felmutatása, hogy a férfi a nővel szemben megtehet mindent. Waterhouse képén Médeiáról mindez kifejezésre jut.

Az előadás végéhez közeledve Tennyson The Lady of Shalott című balladájának zenésített változatát hallgattuk meg. Majd Kovács Edit kérdésére az előadó hangsúlyozta, hogy a mitológia minden európai, benne a kortárs kultúra alapja is, amely nélkül nem érthetjük meg sem az irodalmat, sem a képzőművészetet, zenét. A preikonografikus szinten közelítés sem elég, csak a filozófia vezethet célra, ami viszont gyakran csak szűk körben érthető nyelven fogalmaz. Pedig egyaránt fontos a tudományos igényesség és a közérthetőség; szakszerűen, ugyanakkor érthetően, élvezetesen kell írni, előadni, az érdeklődőkhez közelebb vinni az ismereteket, hasznos akár visszatérni Platon műveihez. Ebben a szellemiségben született Kép és mítosz – A mitológia esztétikája címmel Gyenge Zoltán két kötete.

A Mindentudás Színházi Egyetemén legközelebb november 7-én 18 órakor dr. Varga Sándor, a Szegedi Tudományegyetem tanára a magyar néptánc kulturális-antropológiai hátteréről tart előadást.

Niedzielsky Katalin

2016.10.04.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Nyomtatás

Még több hír

3X és 30Y

Az őz

Ők tudják, mi a szerelem

Straub Dezső kétlaki életet él – Bors

A világ legjobb ügyelője

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Kígyómarás – KultÓra

Rockosított Hamlet tavaly végzett hallgatónkkal a főszerepben – szfe.hu

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Keresés
© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás
Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás