Új stúdiódarabunkról Szilágyiné Szabó Ágnes írt tudósítást
A Békéscsabai Jókai Színház Intimterében bemutatott új darab – Bartus Gyula tollából és rendezésében – különleges módon közelít a történelmi alak, Marie Antoinette utolsó napjaihoz. A mű alapjául Stefan Zweig életrajzi regénye szolgált, ám a merész feldolgozás műfajilag messze túlmutat a klasszikus történelmi drámán. A produkció egyfajta sci-fi pszichodrámaként tárja elénk a királynő fogságának lelki és eszmei mélységeit.
A francia forradalom idején indultak meg vagy erősödtek fel olyan társadalmi, gazdasági, kulturális és szellemi-lelki folyamatok, amelyik ma is hatással vannak az életünkre. Ahogyan az előadás is sugallja, az elitkultúrát felváltotta a tömegkultúra, a megváltás tanát a népbutítás, az etikett helyét átvette a parttalan tegeződés. „Úgy látszik, minden forradalomnak megvannak a maga kegyencei, akik új sapkát varrnak azoknak, akik harcba mennek – egy új világért. Akik jól keresnek, meggazdagszanak mások halálmenetén” – értelmezi az új világrendet a királyné.
Marie Antoinette szerepében Fehér Tímea
A szűk térben játszódó előadás középpontjában ez az ideológiai ütközet áll: a hanyatló monarchia világa és a francia forradalom új eszméje feszül egymásnak – nem harcmezőn vagy politikai gyűléseken, hanem egy sötét, alagsori börtöncellában. Itt találkozik a forradalom ideológiáját képviselő börtönőrrel, valamint meglátogatja a városi tanács tagja, Simon vargamester és a forradalom jelentős ideológusa, Hébert újságíró – mindhárom szerepben Csomós Lajost láthatják.
Csomós Lajos, Fehér Tímea
A börtönőr karakterén keresztül személyes formában jelenik meg az a radikális gondolatvilág, amely nemcsak a trónokat döntötte meg, hanem az emberi sorsokba is brutálisan beavatkozott. Ahogy a rendező fogalmazott: „szándékos beavatkozás történt a teremtéstörténetbe” – ez a gondolat filozófiai síkra emeli az egész darabot. A címszerepben Fehér Tímea érzékeny, árnyalt alakítást nyújt. Meggyőzően mutatja be a megtört, de még mindig méltóságát őrző uralkodónőt, akit nemcsak a külső fogság, hanem saját lelkiismeretének és múltjának terhe is gyötör. Visszaidézi anyja tanácsait, döntésképtelen férjét, még serdületlen gyermekeit. „Az életed nem volt a tiéd” – mondja magának. Szenvedését, félelmét a jövőtől képzelgéssel oldja, így társául szegődik egykori, még tiszta, romlatlan énje (Bócsik Lili), akinek bátor és harmonikus mozdulatait a javakorbeli Marie Antoinette már csak nehezen tudja utánozni. A színésznő nem csupán a történelmi figurát, hanem annak belső igazságát és vívódásait is megjeleníti – a közönség így nem csupán megértheti, de át is érezheti Marie Antoinette emberi tragédiáját. A minimalista díszlet és az Intimtér bensőséges hangulata, különleges térszervezése lehetővé teszi, hogy a néző valóban részese legyen a történetnek – szinte bezárva érzi magát a királynő mellé. A szabadulás reményét Fersen gróf, a királyné titkos svéd szerelme hozza el (Beszterczey Attila alakításában)…
Két királynő – Bócsik Lili és Fehér Tímea
Az előadás különleges értéke, hogy egyszerre szól a múltról és a jelenről. Az eszmék ütközése, az igazság keresése, a hatalom és szabadság dilemmája ma is érvényes kérdések. A Marie Antoinette című előadás mély gondolatokat, erős érzelmeket és kiváló színészi játékot kínál. Nem csupán történelmi visszatekintés, hanem tükör a jelenkor számára is. Aki nyitott a színház filozófiai, emberi és társadalmi üzenetére, annak ez a darab különleges élményt nyújt.
A kiemelt képen: Fehér Tímea színművész
Fotók: Nyári Attila / A-Team