Július utolsó estéjén tomboló sikerrel, káprázatos előadással mutatkozott be a Fővárosi Nagycirkusz a Szarvasi Vízi Színház színpadán. (Galambos Edit írása)
2015-ben jelent meg először cirkuszi produkció a Vízi Színház palettáján, és már akkor is óriási érdeklődést könyvelhetett el a műfaj, amely sikere nem szűnt, hiszen évente egyszer jelentkezik e művészeti ág a Körös fölötti színpadon. Ebben az évben a Fővárosi Nagycirkusz „Megtanultam, megőrzöm, továbbadom” címmel mutatkozott be a szarvasi közönségnek Fekete Péter rendezésében. Már a hétfői próba is teltházat vonzott, és ez megismétlődött kedden is, ahol Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár köszöntötte a nézőket, aki ezúttal rendezőként állt színpadra. Az előadást megtekintette Yossi Amrani, Izrael Állam nagykövete is.
– Egyensúly önmagunkkal, a világgal, mert a csoda bennünk van, az álmok, a csodák megvalósíthatók – mondta Fekete Péter köszöntőjében. – Különbözőek vagyunk, de minden embernek megvan a helye a világban, ahogyan a nőnek és a férfinak is.
Az előadás első részében cirkusz-színházat láthattunk, a főszerepben a nő és a férfi. A színpadon Liszi Melinda és Nagy Róbert színművész az irodalom és a zene kifejezésmódján a férfi és a nő viszonyát párbeszédszerűen, néha párbajszerűen mondta, énekelte a színpad két szélén. Az artistapárosok pedig nem csak akrobatikus számaikat mutatták be, testbeszéddel is kifejezték érzéseiket. Konstantin Gvozdetskiy és Victoria Bilyauer játékosan, párbeszédszerűen „beszélgetett” a kínai rúd nyelvén. Cserép Tímea kaucsuk, trapéz, tissue, Szlavkovszki Zsolt handstand, trapéz és tissue számmal mutatkoztak be, tőlük egészen hosszú jelenetsort láthattunk. Ők a forgószínpadot is kipróbálták, no nem a levegőszámok közben, hanem a közte lévő időben, a színművészek által előadott szövegre, dalokra testbeszéddel „játszották” el a nő és a férfi kapcsolatának szép és kevésbé szép mozzanatit. E blokk izgalmas, különleges, lírai, vad oldalát mutatta meg a kapcsolatoknak, amelyben mind a négy művész remekelt. Evgeny Pisarev és Maria Syulgina kötélen mutatta meg a nő és a férfi egymásrautaltságát, a szeretet kapcsolatát. Lélegzetelállító volt gyakorlatuk, amikor a magasban „repültek”. A színművészeket Rázga Áron zongorán és Schäfer Szilveszter hegedűn kísérte. Fantasztikusan megkomponált színházat láttunk, az irodalom, a zene, a testbeszéd és az akrobatika nyelvén.
A második részben gumiasztal számmal kezdett Vitalii Lazarev, Aleksandr Polunchukov és Yenur Syzdyk. A lélegzetelállító mutatvány egyik eleme volt, amikor forgószínpadon mutatták be gyakorlatukat, amit előző este próbáltak ki először – Fekete Péter javaslatára, hiszen a felállított Monte Cristó grófja forgószínpada már készen volt, ha kész, azt ki kell használni. A három artista nagyon magasra „repült”, egészen a színpad tetejéig. Látványos számot láthattunk, a három jó humorú fiatalembertől. A szünetben felállított magas, különleges asztalon Axt Elisabeth káprázatos, elegáns hand stand számot mutatott be, ami után Fekete Péter beszélgetett Elizabeth-tel, aki a szüleitől, pici kora óta tanulta hivatását. Földváry Balázs rhönrad – dupla karika – száma után megtudhattuk, hogy ő „csak” 17 évesen kezdte el művelni mai hivatását. Három kislánya van és reméli, továbbadhatja tudását gyermekének, gyermekeinek. Fekete Péter ezután Graeser József cirkuszszakmai vezetővel beszélgetett, akinek fia nem ezt a hivatást választotta, de neki lehetősége van tanítani, ezáltal továbbadni tudását, tapasztalatait. Megtanulták, megőrzik, továbbadják a cirkuszművészet izgalmas, érdekes, nehéz és mégis gyönyörű mesterségét, tapasztalatát az „egyszerre csillogó, szenvedélyes, ugyanakkor rendkívül fegyelmezett világba” – írja a szinopszis.
Ismét Pisarev Evgeny és Maria Syulgina lépett színpadra, ezúttal egy quick changes, azaz gyorsöltözés számot adtak elő. Szórakoztató mutatványt láttunk.
Az este végén a főattrakció a deszka szám volt a Dosov csoporttól, név szerint: Dmitrii Dosov, Maria Dosova, Anatoli Kulbatski, Dzhamal Aliev, Ivan Malorodov, Anton Smirnov, Sanjar Alimov, Rostislav Protsenko, Vladimir Vinokurov-Voronin. A lényeg abban állt, hogy gólyalábbal ugrott az egyik artista dupla szaltót, és utána egylábas gólyalábbal ugyanezt a dupla szaltót hajtotta végre. Ezt a világon 3-4 artista tudja megcsinálni, és azért dupla a szaltó, mert a Vízi Színház színpadának fedett magassága ennyit engedett – középről a lámpasort így is le kellett szerelni, hogy ne érjen hozzá a teljesen felhúzott „tetőhöz”.
A fináléra minden fellépő kijött a színpadra, a Vízi Színház közönsége felállva tapsolta hosszú ideig a fellépő művészeket és a rendezőt, Fekete Pétert.
Galambos Edit
Fotó: Babák Botond