Az adakozással mindenki több lesz
Tarsoly Krisztina szerint minden embert más motivál, amikor jótékonykodik, adakozik, segíti a rászorulókat; az ő szíve, lelke akkor teljes, ha adhat, a napjait aranyozza be, ha másoknak tud segíteni. A Békéscsabai Jókai Színház művészével a karitatív munka jelentőségéről, hozadékáról és a szeretet erejéről beszélgettünk. (Niedzielsky Katalin interjúja) A színészek tulajdonképpen minden előadással ajándékot nyújtanak át a közönségnek, de a Jókai Színházban ez nem elég, hagyományosan komoly karitatív munka is folyik. Biztos kell egy lelkület ahhoz, hogy az ember másokra is figyeljen és ahol tud, segítsen. A lényeg, hogy nemcsak ők kapnak valamit, hanem én is rengeteget kapok. Az vagy, amennyit te tudsz adni a szívedből, a napjaink lesznek boldogabbak, ha tudunk segíteni. Fontos a példamutatás is, hogy nem elmegyek azok mellett, akik segítségre szorulnak, hanem észreveszem őket. Felelősségteljesen, következetesen vállalom a törődést, nem akcióként és nem napi szinten, hiszen ezek az emberek rögtön nem nyílnak meg, több alkalom kell, hogy megérezzék, elhiggyék, hogy mi tényleg kíváncsiak vagyunk rájuk. Angyalok szárnyalása címmel a kilencedik jótékonysági estet rendezted novemberben, ahol minden évben együtt lépnek fel a színház művészei és a Békés Megyei Szociális és Gyermekvédelmi Központ fogyatékossággal élő fiataljai. De a két intézmény közötti együttműködés már 15 éves múltra tekint vissza. Ennyi idő alatt mi is rengeteget kaptunk tőlük. Fantasztikus érzés tudni, hogy számítanak rád, írnak, hívnak, állandó kapcsolatban állunk, fontos tudni nekik, hogy ott vagy a számukra. A legnagyobb hozadéka ennek az együttműködésnek, hogy olyan sok ember csatlakozott, aki segíti ezeket a fiatalokat, kórusok, iskolák járnak azóta hozzájuk. Én pontosan az ilyen integrációban hiszek, mi már úgy élünk együtt, hogy nem is tudjuk másképp elképzelni, természetessé vált a sérült fiatalok fellépése, mert a művészek is ott voltak velük. A három éves fiam azt látja, hogy köszönök mindenkinek, aki tolószékes, és ő már ebben nő fel, hogy elfogadja a másságot. Karácsonyhoz közeledve általában több az adománygyűjtés, a jótékonykodás, de a karitatív munka minőségét jelzi, ha az nem csak kampányszerűen zajlik. A Jókai Színházban a fogyatékossággal élők támogatása, a jelelt és narrált előadások tartása egész évben jellemző. Óriási élmény minden évben az Angyalok szárnyalása gálát 60-70 Degré utcai fiatallal és a művészekkel együtt megvalósítani, vagy Szarvas, ahol minden nyáron a hallás- és látássérült alkotók saját műveiket hallhatják színészek előadásában. Minden ilyen előadás boldogsággal tölti el a szereplőket, hat a szeretet ereje. Az ilyen esték pozitív energiával töltenek fel mindenkit, aki részese, a lelkünket erősítik, ezért nagyszerű dolgok, mert általuk mindenki több lesz. Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/ A-TEAM
Pali és Edit – Robi és Anett
Vajon milyen érzés Szécsi Pál és Domján Edit bőrébe bújni? Mennyire kell a régi legendákra hasonlítani, vagy önmagukat is hozhatják? Erről és a Két összeillő ember születéséről kérdeztem Nagy Róbertet és Komáromi Anettet. A Két összeillő ember című zenés játék novemberi bemutatójához komoly előzmények kapcsolódnak. Az első ötlet Nagy Róberttől származik, akinek már korábban is több táncdalfesztiválos műsora volt Liszi Melindával közösen, ahol elhangzottak Szécsi Pál dalai is, aztán mondták a művésznek, hogy hasonlít a legendás énekesre. Mindez arra inspirálta, hogy könyveket keressen, utána olvasson, leginkább az hatott a Jókai Színház színészére, amit Szécsi Kati, a testvére írt Pali halála után, illetve Edit eredeti levelei. Így találtam rá a Domján Edithez fűződő szerelemre, és világossá vált, hogy ebből kellene valamit varázsolni. A könyvben vannak Edittől naplórészletek, idézetek, azok alapján jutott eszembe, egy emlékezés kellene kettőjük történetére, Edit írja vagy olvassa a naplóját, ebbe csempésznénk bele Pali szövegeit. Így született meg a felolvasóest Komáromi Anett-tel 2013-ban Szarvason. Amikor az ötlettel Anettet megkerestem, pont annyi idősek voltunk, mint Pali és Edit, 27 és 39, ugyanannyi volt a korkülönbség köztünk, 12 év… – sorolta Nagy Róbert az előzményeket. Már a teltházas felolvasóest jelezte, óriási az érdeklődés, sztárok, kedvencek életére kíváncsi a közönség. Ezért Nagy Róbert komolyabb darab után nézett. 2013-tól egészen mostanig „futotta a köröket, vadászta a Szécsi-darabokat”. Több próbálkozás után jutott el Csikós Attila művéhez, ami két felvonásos, kétszer 50 perces előadás, de a két színész és Tarsoly Krisztina rendező egy rövidebb, meghitt kamaradarabra szavazott. Hogy milyen érzés Szécsi Pál bőrébe bújni, nézők sokaságával elhitetni, hogy régi kedvencüket látják, hallják újra? Nagyon jó, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy tényleg Szécsi Pált akarom-e megformálni. Nagyon sokat olvastam, rádióbeszélgetést hallgattam, néztem videókat, hogyan mozog, gesztikulál. Sokat beszélgettünk erről Krisztával, hogy Szécsi Palit akarjuk-e látni, engem vagy mind a kettőt. Kriszta gyönyörűen összehozta ezt a kettőt nekem, volt, amikor hagyta, hogy Robi legyek, máskor szólt, hogy egy kicsit lépjek hátrább. Nagyon nehéz szerep, mert a Pali egy gyermeteg lelkű férfi volt, Editben nemcsak a nőt, hanem az anyát is látta, folyamatos anyahiánnyal küzdött. Szó sincs utánzásról! Én egy nőt játszom, elképzelem, milyen lehetett az életben, hogyan gondolkodott, érzett különböző helyzetekben Domján Edit – mondta Komáromi Anett. – Pontosan semmit sem tudunk, csak sejtjük mindabból, amit olvastunk, hallottunk róla. Csikós Attila a bemutató után azt mondta nekem, többet mutattam meg, mint amit megírt róla. Ez persze nagyon nagy elismerés. Mi ketten Robival azt próbáltuk felmutatni, mit gondolunk róluk, ők hogyan élhették meg azt a tíz hónapot, mindkettő csodálatos ember volt, de az életük tele volt gyötrelmekkel. Nem Komáromi Anettet akarja látni a közönség, hanem rajtam keresztül egy nőnek az életét. Azért a közönség mai kedvenceit is szívesen látja, Komáromi Anettet és Nagy Róbertet biztos. Ez az előadás pedig nemcsak emléket állít két művésznek, hanem a reflektorfény és a magánélet közti szakadékot, az ünnepelt sztárok tragikus sorsát is felmutatja. A szerelmi fantázia alcím is jelzi, hogy elképzelések kerülnek színpadra, Csikós Attila könyvek, hírek, újságcikkek alapján rakta össze a történetet, amely a színészek és a közönség számára egyaránt megrázó. Tíz hónap menny és pokol. Félelmetes, hogy milyen tudatosan készült Domján Edit a halálra, mennyire tudta, hogy ő akarja befejezni. Már a húszas éveiben mondogatta, csak nem hitt neki senki, az utolsó filmjében megriadt önmagától, hiszen mindig is rettegett az idő múlásától, a megöregedéstől. A darabban is elhangzik, hogy „az éjszakák megfojtanak”, menekült a színházba, a művészetbe, nehogy önmagáról kelljen gondolkodni – idézte fel Komáromi Anett az előadás emlékezetes pillanatait. A Két összeillő ember című zenés játékot januártól ismét láthatja a közönség a Sík Teremben. Niedzielsky Katalin Fotó: Nyári Attila/ A-TEAM
Elmarad a ma esti előadás
Tájékoztatjuk Kedves Közönségünket, hogy a Tanulmány a nőkről című előadás december 18-án este betegség miatt elmarad, február 5-én lesz megtartva a Békéscsabai Jókai Színházban.
Tizedik alkalommal díjazták a háttérszakmák legkiválóbb képviselőit
A Fővárosi Nagycirkuszban december 17-én este került megrendezésre a Magyar Teátrumi Társaság tizedik díjátadó gálája, amelyen a színházi háttérszakmák legkiemelkedőbb képviselőit jutalmazták. A jubileumi est résztvevőit Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár köszöntötte. A Magyar Teátrumi Társaság által 2010-ben alapított Magyar Teátrum Díjjal a színházi háttérszakmákat és azok legkiválóbb, a színházművészet iránt elkötelezett dolgozóit ismeri el erkölcsi és anyagi értelemben. A díjra jelölés legalább két, állami díjjal elismert neves színházi szakember és a jelölő színház igazgatójának együttes javaslata alapján történhet. Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára, Jászai Mari-díjas rendező, a Magyar Teátrum Díj alapítója és ötletgazdája köszöntötte a jelenlévőket. Az ember életében vannak kapaszkodók, amelyeket viharos időszakban is meg tud fogni és segítséget adnak abban, hogy amikor nehéz időszakok és vibrációk vannak körülötte, akkor is stabilan tud állni. Nekem egy ilyen kapaszkodó az a lehetőség, hogy immár tizedik esztendeje, minden karácsony előtt elismerhetjük a háttérben dolgozó kollégáinkat. Itt van mindenki, aki számít, és akinek számít a színház. A színházi élet igazgatói, meghatározó személyiségei szabaddá teszik az estéjüket, mert van egy nap, amikor mi színházasok, akik a fényben állunk, azt üzenjük a társadalomnak, hogy álljunk meg egy pillanatra, nézzünk hátra, és köszönjük meg azoknak, akik egész évben azt segítették, hogy mi a fényben állhassunk és fogadhassuk a tapsot. Ebből a tapsból adjunk át nekik egy csokorra valót, legyen ez az este ma az övék! Ez az este azokról szól, akik hosszú előadásokon keresztül segítik a fényben állókat a függöny mögött fénnyel, hanggal, jelmezzel, kellékkel, ügyeléssel, műszakkal. Ünnepeljük a Magyar Teátrum Díjas háttérszakmák képviselőit! A jubileumi gálaesten a Magyar Teátrumi Társaság elismerésben részesítette Áts Zoltánt, a Móricz Zsigmond Színház fővilágosítóját, Farkas Istvánt, a Kolibri Színház műszaki vezetőjét, Lázár Ritát, a Gárdonyi Géza Színház rendezőasszisztensét, Szalai Józsefet, a Csiky Gergely Színház szcenikai és műszaki igazgatóját, Szórádi Bélát, a Soproni Petőfi Színház főkellékesét és Szűcsborus Jánost, a Madách Színház főmérnökét. A Nemzetiségi Különdíjat Herczinger Ildikónak, a Magyarországi Németh Színház közönségszervezőjének ítélték, a Határon Túli Különdíjat Fóris Csaba, a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház fővilágosítója vette át. A manézsban felépített színpad körül, emlékeztetve ezzel a Magyar Teátrum Díjra, a pultok és asztalok mögött a különböző háttérszakmák képviselői foglaltak helyet. Ők szimbolizálták az est célját, a háttérszakmák dicséretét. A háttérszakmákat – ügyelő, fodrásztár, műszak, súgó, festőtár, kelléktár, videótár, szabótár, fénytár, hangtár – Kornis Mihály Színházi dolgok című könyvének szövegeivel a Békéscsabai Jókai Színház színművészeinek tolmácsolásában mutatták be. Idén ötödik alkalommal adták át a Magyar Teátrumi Társaság díjaival együtt a Magyar Színháztechnikai Szövetség által alapított életműdíjat, a Magyar Állami Operaház első mérnökéről elnevezett Tolnay Pál Életműdíjat, amellyel a meghatározó és kiemelkedő tevékenységet folytató, több évtizedes tevékenységet ismernek el, amely segített abban, hogy a technikai haladás bekerüljön a színházak világába. A bronzplakettet idén Szolga István műszaki igazgató vette át. Beszédében köszönetét fejezte ki a díjra felterjesztő Szabad Tér Színháznak, a hat évtizedes pályafutása alatt vele dolgozó kollégáinak, a családjának és a művészeknek, mert „a siker csak úgy jöhet létre, ha együtt dolgozunk”. A Magyar SzínházTechnikai Szövetség elnöksége idén második alkalommal adományoz Proscaenium Emlékgyűrűt, amelyet az 1962 óta pályán lévő Szabó-Jilek István aranydiplomás gépészmérnöknek, színházi konzulensnek, színháztechnológiai tervezőnek ítéltek. Szabó-Jilek István mindenekelőtt a Magyar SzínházTechnikai Szövetség elnökségének köszönte meg a megtisztelő elismerést. Megosztotta, hogy külön öröm számára, hogy a Fővárosi Nagycirkusz épületében vehette át a díjat, ugyanis részese lehetett a tervező csapatnak: ő tervezte a manézs világítását, illetve a technológiai emelő-függesztő szerkezeteket. Azóta az épület is korosabb lett, és ma már sokkal több technikai lehetőség áll a cirkuszművészet előtt is, ezért nagy kíváncsisággal várom az épület utódjának, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központnak a felépítését – zárta köszönő beszédét Szabó-Jilek István. A Magyar Teátrum Életműdíjat a Jászai Mari-díjas Felkai Eszter színművésznő, a Békéscsabai Jókai Színház Örökös Tagja kapta. A művésznő meghatódva mondott köszönetet a díjért és felidézte, hogy a Fővárosi Nagycirkusz nagyon különleges helyet tölt be a szívében, ugyanis 14 évesen állt utoljára a manézsban, amikor fél évig a Magyar Cirkusz és Varieté Vállalat táncosnője volt. Az artistáktól tanulta meg a fegyelmet, a pontosságot, a szorgalmat és azt, hogy ahogy kijönnek a manézsból, két előadás között is nekiállnak kijavítani a hibákat. A művésznő ezt vitte végig egész életében. Később a tánctól az élet elrepített az új szerelemhez, a színházművészethez. Majd eltelt pontosan hatvan év, és újra itt állok ezzel a gyönyörű díjjal, amit köszönök a Magyar Teátrum Társaságnak. Ez a díj bizonyítja, hogy a színészi pályám nem homokba íródott. Felkai Eszter köszönetét fejezte ki a volt és jelenlegi igazgatójának, Fekete Péternek és Seregi Zoltánnak, valamint a Békéscsabai Jókai Színház társulatának. A Szabó László, a Magyar Teátrum Társaság titkára, valamint Földesi Ágnes Villő és Czitor Attila színművészek által vezetett esten, Tege Antal rendezésében felléptek és zenés műsorokkal köszöntötték a díjazottakat a Békéscsabai Jókai Színház színművészei: többek között Katkó Ferenc, Gulyás Attila, Liszi Melinda, Csomós Lajos, Komáromi Anett, Szabó Lajos, Gábor Anita és a Gárdonyi Géza Színház táncművészei, valamint Fonyó Barbara, a Madách Színház művésze. Az élő zenéről a Fővárosi Nagycirkusz zenekara gondoskodott. A cirkuszművészetet a Fővárosi Nagycirkusz Hófödte Álom – Ősi cirkuszi mese című téli műsorának sztárjai egy levegőszámmal és egy kalapzsonglőr számmal képviselték. Valamint fellépett a Fővárosi Nagycirkusz Kötéltánc elnevezésű dalpályázatának harmadik helyezettje, a Dániel Balázs Trio és Pleszkán Écska, akik előadták a Circus of the World című dalt. Idén sem maradt el az izgalmas színháztörténeti divatbemutató, a Békéscsabai Jókai Színházban készült jelmezeket mutatták be a színművészek, akik rövid részleteket adtak elő az általuk viselt ruhák karaktereinek bőrébe bújva. A gálaest a fellépő művészek fináléjával ért véget. Szekáry Zsuzsanna
Karácsonyi ajándék és műsor a nagyszalontai gyerekeknek
Komoly hagyománya van annak, hogy a Békéscsabai Jókai Színház minden évben vendégül látja a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által nevelt gyermekeket. December 16-án azonban a társulat tagjai látogattak el a nagyszalontai otthonba, hogy ajándékokkal és ünnepi műsorral lepjék meg a Szent Antal Gyermekvédelmi Központ kis lakóit. Böjte Csaba ferences rendi szerzetes 1992 óta végzi karitatív munkáját, alapítványa pedig 2002 óta működik. Tevékenységének köszönhetően – nemzetiségtől függetlenül, mélyszegénységben élő családok gyermekei találnak otthonra a menedékházakban. Neki és munkatársai áldozatos munkájának köszönhetően Erdély 62 településén ma már több, mint 2000 gyermek gyarapítja az alapítvány népes családját, melynek sorába a nagyszalontai otthon is tartozik. Itt működik a Szent Antal Gyermekvédelmi Központ, ahová a Jókai Színház csapata érkezett vendégségbe. A színház marketingcsoport-vezetőjének, Németh Gabriellának rövid bevezetője után a gyermekek Szojka Cinthia Daniella színésznő, rendezőasszisztens összeállításában tekinthették meg a Száncsengő című műsort, melyben karácsonyi versek és közismert karácsonyi dalok hangzottak el. A műsorban a Színitanház több, a közelmúltban végzett és két jelenlegi hallgatója közreműködött. A mókázó-megható ünnepi műsor fénypontja természetesen az ajándékozás volt. Mint minden évben, a Jókai Színház dolgozói, művészei közül most is sokan érezték fontosnak, hogy szebbé tegyék az otthon lakói számára a karácsonyt. Összefogtak és házon belüli gyűjtést szerveztek a gyermekek számára. A kisebb-nagyobb adománydobozok játékokon, ruhaneműn kívül tisztítószeres, tisztálkodási és élelmiszer csomagokat tartalmaztak. A fiúgyermekek versengve egymással alkottak riadóláncot, így adták kézről kézre a karácsonyfa alatt felhalmozott több, mint harminc, hol könnyebb, hol nehezebb ajándékcsomagot. Makai István, az otthon vezetője megköszönte ottlétünket és elmondta, hogy az ilyen karitatív adományok nélkül nem tudnák megfelelő színvonalon működtetni az intézményt és ünnepi hangulatot varázsolni a gyermekek lelkébe. A Jókai Színház csapata pedig biztosította őket arról, hogy ameddig csak mód van rá, élni fognak az adományozás lehetőségével.
Jégvirág csokor – karácsonyi gálaműsor
Jégvirág csokor címmel látható a Békéscsabai Jókai Színház karácsonyi gálaműsora december 17-én 19 órától a nagyszínpadon. Díszvendég Rálik Szilvia és Kocsis Dénes. Az est folyamán többek között Zorán, Katona Klári és Zséda dalai is felcsendülnek, sok más külföldi előadó számai mellett. Az összeállítás segít ráhangolódni a közelgő ünnepekre, a műsor szerkesztője Nagy Róbert. Közreműködnek a Jókai Színház művészei és a Színitanház hallgatói. Díszvendég Rálik Szilvia Liszt Ferenc-díjas operaénekes, érdemes művész, a Magyar Állami Operaház magánénekese és Kocsis Dénes színész, a Budapesti Operettszínház tagja, több televíziós sorozat, illetve film szereplője.
A Magyar Teátrumi Társaság díjátadó gálája
A Magyar Teátrumi Társaság tizedik díjátadó gáláját tartja december 17-én 19 órától a Fővárosi Nagycirkuszban. A színházi háttérszakmák legkiválóbb dolgozóit jutalmazó esten fellépnek a Békéscsabai Jókai Színház művészei is, a műsort Tege Antal rendezi. A Magyar Teátrumi Társaság 2008-ban alakult meg, a tizenöt alapító tag között van többek között a békéscsabai, a debreceni, a győri, a kecskeméti, a szolnoki színház, a szarvasi Cervinus Teátrum. A társaság elsődleges célja a magyar színjátszás hagyományainak ápolása. A gála műsorát minden évben a tagszínházak adják, a mostanin fellép a Jókai Színház tíz művésze: Katkó Ferenc, Gulyás Attila, Liszi Melinda, Csomós Lajos, Komáromi Anett, Szabó Lajos, Gábor Anita, Nádra Kitti, Földesi Ágnes Villő és Czitor Attila. A nagyszabású produkció érdekessége az lesz, hogy a Jókai Színház tíz tára is – a gálák történetében először – aktív résztvevője, szereplője lesz a műsornak. A színpadon „élőben” dolgozik az ügyelő, a súgó, a hang- és fénytechnikus, a fodrász, a szabó és mindenki, aki máskor a kulisszák mögött szolgálja a színészeket, az előadást. A gála fénypontja, mint mindig, most is a díjátadó lesz, amikor a 2010-ben alapított Magyar Teátrum Díjjal a színházi háttérszakmák legkiválóbb dolgozóit ismerik el.
Fekete Péter államtitkár levele
Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára levelet írt Seregi Zoltánnak, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatójának, amelyben többek között leszögezi, hogy a kormányzat elkötelezett a kultúra, az előadó-művészet támogatása mellett, és a források a független színházak működésére és produkcióira biztosítottak. (Tájékoztatásul közöljük a levelet.) Seregi Zoltán Úr részére Tisztelt Kollégám! Hiszem, hogy csak a kölcsönös bizalom lehet az alapja a nemzeti kulturális örökségünk megőrzése és gyarapítása érdekében meglévő, értékteremtő együttműködésünknek. Örömmel emlékeztetem arra, hogy az Ön által vezetett Békéscsabai Jókai Színház szervezet a 2019. esztendőben az alapműködésen túlmutatóan további 158.000.000.- forint összeg többlettámogatásban részesült az előadó-művészeti többlettámogatási keretből. Biztos vagyok abban, hogy ezt a támogatást oly módon sikerült szabadon felhasználniuk, amely maradéktalanul egybecseng az Önök művészeti hitvallásával, stratégiai céljaival és kulturális szemléletformáló tevékenységükkel. Meggyőződésem, hogy e célok megvalósításán keresztül állhat össze a sok rész Egésszé, hatékonyan és jövőbe tekintő módon szolgálva nemzeti kultúránkat. Az elmúlt napokban sajnálatos módon olyan, rendkívül kártékony, felesleges hangulatkeltésre alkalmas állítások láttak napvilágot különböző médiumokban, amelyek előtt az általam vezetett Kultúráért Felelős Államtitkárság megdöbbenve és értetlenül áll: Ø nem felel meg a valóságnak az az állítás, mely szerint „beszántásra” kerül a Nemzeti Kulturális Alap; Ø hazugság az az állítás, amely szerint a kultúráért felelős miniszter döntené el, hogy ki lehet az önkormányzati fenntartásban lévő színházak igazgatója; Ø szikrája sem igaz annak az állításnak, mely szerint megszüntetésre kerül a független előadó-művészeti szervezetek állami támogatása, veszélybe sodorva ezzel e szervezetek létét. A valótlan állításokkal szemben: Magyarország kormányának kulturális stratégiája az alábbiakat követi: Ø Nem csökkenteni, hanem növelni szándékozzuk az előadó-művészeti alkotók és alkotóközösségek támogatását. Ø A független színházak működésére és produkcióira Magyarország költségvetésében biztosított a forrás, és az eddigi pályázati rendszeren keresztül változatlanul elérhető számukra. Ø A Nemzeti Kulturális Alap az elmúlt 25 évben kialakított gyakorlata alapján méltán nevezhető a magyar kultúrafinanszírozás egyik alapkövének, és szándékaink szerint változatlanul az is marad. Ø Az állam nem elveszi, hanem visszaadja a színházakat az önkormányzatoknak. Amennyiben a fenntartók kérvényezik, kiszámíthatóbb módon, tervezhetően nyújt támogatást az állam, közös működtetés keretében. Továbbá biztosítja a színház munkatársainak bérfejlesztését, illetve garanciát fogalmaz meg a források csökkentésének megakadályozására. A sajtóorgánumok sajnos nem tényszerűen számolnak be munkánkról, ezért, kérem, engedje meg, hogy a fentieken túl az alábbiakról tájékoztassam: Ø Magyarország idén több mint 125 milliárd forintot költött az előadó-művészeti szféra támogatására, ez az ország lakosságára, illetve GDP-jére vetítve egyedülállóan magas arányt képvisel Európában – ebből több mint ötmilliárd forint a független előadó-művészeti szféra szereplői között került felosztásra. Ø Az önkormányzati fenntartású színházak és – az évek óta növekvő számú – független színházak működésre fordítandó központi költségvetési támogatása folyamatosan nő. Ø A napokban átutaljuk a fővárosi színházak számára az előadó-művészeti többlettámogatás harmadik részletét, összesen mintegy 1.166.355.576 Ft-ot. Ø A tavalyi évhez képest a fővárosi színházak az állami támogatáson felül összesen 526.289.630 Ft-tal kaptak több előadó-művészeti többlettámogatást, a többnyire vidéki nemzeti és kiemelt státuszú kőszínházak pedig 30%-kal több forrásból gazdálkodhattak az előadó-művészeti többlettámogatási keretből. Hangsúlyozni kívánom ugyanakkor, hogy halasztást nem tűrő adósságunk a művészeti intézmények és csoportok alapítói, fenntartói felelősségének kérdését rendezni. A hatékony működés és a zavartalan alkotómunka nem biztosítható annak tisztázása és definiálása nélkül, hogy a különböző kulturális szervezetek alapítói, fenntartói milyen valós szakmai, gazdasági és etikai felelősséget viselnek – a jövőben elkerülve e felelősség áthárítását az államra, illetve az állami vezetőkre. Kérem, hogy a fentiek ismeretében és átgondolásával ítélje meg elért eredményeinket, közös munkánkat. Nem engedhetjük meg, hogy értékteremtő munkánkat, mely Önök nélkül nem lehet teljes, bármilyen méltatlan és alaptalan hangulatkeltés aláássa. Magyarország számára a kulturális értékek megtartásának letéteményesei az alkotó közösségek és az alkotóművészek. Ezek a sokszínűségükben is egy célért dolgozó élő emberek jelentik a nemzeti kulturális megmaradás és gyarapodás zálogát. Ebben a hitben és meggyőződésben fordítunk az európai átlagnál jelentősen nagyobb figyelmet és nagyobb arányú támogatást a kultúra számára. Kívánok Önnek és kollégáinak áldott, békés Ünnepeket és töretlen alkotóerőt a következő évre! Budapest, 2019. december 9. Nagyrabecsüléssel, Fekete Péter
Magyar Teátrum Díjátadó Gála – visszatekintés a kezdetekre
A Magyar Teátrumi Társaság idén 10. alkalommal rendezi meg a színházi háttérszakmák ünnepét, a szakmák legjobbjait elismerő Magyar Teátrum Díjátadó Gálát! A rendezvénynek a Békéscsabai Jókai Színház adott helyet hosszú éveken keresztül. Tavaly Budapesten, a Nemzeti Színházban került megrendezésre, idén pedig december 17-én 19.00 órakor a Fővárosi Nagycirkusz ad otthont annak a különleges, látványos realityshow-nak, melyet színházunk kiváló színésze, rendezője Tege Antal rendez és amelyben tagjaink, művészeink közül többen is közreműködnek. Tíz év hosszú idő, tekintsünk most vissza a kezdetekre!
A Körös Irodalmi Társaság jubileumi karácsonyi estje
Húszéves a Körös Irodalmi Társaság, így az idei hagyományos karácsonyi est egyúttal évfordulós ünnepség is lesz. A rendezvényre december 14-én, szombaton 17 órától kerül sor Békéscsabán, a Sík Ferenc Kamaraszínházban. Ahogyan tíz évvel ezelőtt is, a társaság egy reprezentatív antológiával készül az ünnepre. A Körkörös II. címet viselő kiadványban 26 szerző szövegei szerepelnek – az esten ezúttal ők játsszák a főszerepet. A szervezők örömére az alkotók közül szinte mindenki jelen tud lenni: Banner Zoltán, Becsy András, Bék Timur, Csillag Tamás, Dávid Péter, Elek Tibor, Farkas Wellmann Éva, Fodor György, Józsa Péter, Kiss László, Kiss Ottó, Molnár Lajos, Niedzielsky Katalin, Péter Erika, Somi Éva, Szathmári Dominik, Szil Ágnes, Szilágyi András, Szuromi Pál, Teleki-Szávai Krisztina, Zalán Tibor rövid felolvasásaira számíthat majd a közönség. Zongorázni a társaság egyik tagja, Szathmári Dominik fog. Az estet a társaság elnöke, Elek Tibor irodalomtörténész vezeti. A rendezvény végén megvásárolható az antológia, és szerény vendéglátás is várja az ünneplő közönséget.
Szeretjük a történeteket és a titkokat
A Két összeillő ember című, Szécsi Pál és Domján Edit legendás szerelmét felidéző zenés játékban Nagy Róbertet és Komáromi Anettet láthatja a közönség. Az előadást Tarsoly Krisztina rendezte, akivel Csikós Attila darabjának különlegességéről és a színpadra állítás kulisszatitkairól beszélgettünk. A premier óta folyamatosan nagy siker ez a kamaraelőadás a Jókai Színház két kiváló művészével és Papp Gyula fantasztikus zongorajátékával. De mi motiválta a darabválasztást? Az emberek szeretik az ilyen történeteket és kíváncsiak arra, hogyan éltek, élnek a hírességek, a kedvenceik. Csikós Attila darabjának alcíme: szerelmi fantázia költői képekben, ami arra utal, hogy ezeknek a legendás, különleges sorsú művészeknek az életét nagyon sok titok lengi körbe. Én magam is nagyon kíváncsi voltam, hogy vajon mit gondolt, mit érzett valójában Szécsi Pál és Domján Edit azalatt a tíz hónap alatt, amíg együtt voltak. Pontosan nem tudjuk, mit éreztek, azt csak ők tudják, de vannak tények, az életükről sok könyvet írtak, amelyekben a kollégáik szólaltak meg, és persze az írói fantázia is teret kapott. Mit szóltál a felkéréshez, és hogyan fogtál hozzá a rendezői munkálatokhoz? Nagyon örültem! Hónapokig olvastam, tanulmányoztam minden könyvet, dokumentumot, amihez csak hozzájutottam. Mindent elolvastam róluk azoktól a kollégáktól, akik naponta találkoztak velük és megszólalnak a dokumentumjellegű könyvekben. Vagy tíz könyvet olvastam, például a Pályák és sorsok, Öngyilkosok klubja, Több mint szerelem, Zenészballada címűt. Eleve nagyon szeretem az önéletrajzi írásokat, sokat segítenek megválaszolni a kérdést, hogy vajon mi játszódhatott le bennük, sok mindenre utal az életrajz, sok minden kiderül a levelekből, a korabeli újságokból, lapokból is, ezekbe bele kellett ásni magunkat. Az ötlet áprilisban merült fel, Székesfehérvárott tíz éve játszották ezt a darabot. Kellett idő, hogy az információk leüljenek, összegződjenek, a könyveket nem elég befalni. A kutatás, a rengeteg irodalom eléggé megrázó élmény, akárcsak Csikós műve. Ez a darab rávilágít két hasonló sorsú ember életére, két kivételes tehetségű emberre, és felteszed a kérdést: miért ezt az utat választották? Milyen hőfokon égtek az életükben és a tíz hónap alatt? Nagyszerű történet, és komoly kihívás az alkotóknak, hogy milyen mélységekben és magasságokban tudják bejárni ezt az utat. Csikós Attila követi a tíz hónap állomásait, mérföldköveit. Mit kértél a két színésztől, mennyire azonosuljanak a szerepükkel, vagy hozhatják önmagukat is? El kellett dönteni, milyen varázslatot szeretnénk a színpadon. Legyenek teljesen olyanok, mint Szécsi és Domján, mintha csak őket látná a közönség? Mi mélyebb dolgokról, az emberről akartunk szólni, az embert akartuk láttatni. S persze fontosnak tartottuk, hogy a színészek hozzátegyék a szerepükhöz saját személyiségüket, őszinték és hitelesek legyenek, mert akkor elérnek mindenkihez. Ugyanakkor vigyázni kellett, hogy ne csússzunk át a szentimentalizmusba, a hatásvadászat felé. Az előadáshoz ezúttal is gratulálok, és köszönöm a sok értékes háttérinformációt! Niedzielsky Katalin Fotó: A-TEAM
C’est la vie – zenés parfé az Intimtérben
A stúdiószínházi sorozat folytatódik, január 24-én a C’est la vie… (…Ilyen az élet) című darabot láthatja a közönség az Intimtérben. „Zenés parfé életre-halálra” – ez a műfajmegjelölés, írta és zenéjét szerezte Gregg Opelka, fordította Galambos Attila. Az olvasópróba előtti sajtótájékoztatón december 10-én Seregi Zoltán igazgató újabb különleges történetet ígért és bemutatta a közreműködőket. Mint mondta, a tavalyi Vénusz nercben és A szív hídjai mostani előadásai után méltó folytatás lesz az új produkció. Gregg Opelka darabja két énekes színésznőről szól, két bárénekesnő életébe ad betekintést, és kiváló lehetőséget kínál Vidovenyecz Edinának (Fatiguée szerepében) és Liszi Melindának (Dominique). Mindketten a Színitanházban végeztek és kitűnően énekelnek. A zenés műfaj színpadra állítása hálás feladat Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművésznek, aki szívesen próbálja ki önmagát rendezőként is. Zongoristaként Kovács Zoltánt, a mozgás tervezőjeként Fosztó Andrást köszöntötte a direktor. Bartus Gyulának, aki még javában játssza A szív hídjai Robert Kincaid szerepét, párhuzamosan a C’est la vie… megrendezésére is át kellett hangolódnia. Az előadás lényegéről úgy fogalmazott, hogy a két színésznő elsősorban nő szeretne lenni, tehetségesek, és önmagukat akarják megmutatni. Nem elégszenek meg azzal, hogy Edit Piaf dalait adják elő, ennél többre vágynak. Bízik benne, hogy miközben francia kuplék és musicalszámok szólnak, nagyon izgalmas előadást lát a közönség. Az a cél, hogy az 50-es években játszódó darab a mára is utaljon, a nightklub-hangulat komoly üzenetet is hordozzon, még pedig azt, hogy az embereknek nem szabad félni, bátran fel kell vállalni, meg kell mutatni önmagukat. Ez a két nő büszkén vállalja önmagát, a személyes sorsát, személyes indíttatású dalokat kezdenek énekelni, véleményt mondanak férfiakról, szerelemről, nőkről. Történeteket mesélnek, őszintén beszélnek mindarról, amit megéltek. Bartus Gyula bármikor szívesen vállalkozik rendezésre, „ha engedik” – mondja -, hiszen a színház mindig is összetettségében érdekelte. Nem „csak” színészként szereti magát kipróbálni, kíváncsi a rendezői oldalra is, hogy gondolatait felelősségteljesebb minőségben is kifejezhesse. 2014-ben mutatta be a Jókai Színház Lovak című musicaljét Benedekfi István és Benedekfi Zoltán zenéjével, az előadást a színművész rendezte. Életek árán című misztériumjátékát 2006-ban írta és állította színpadra. Sok minden izgat a világból, az embert, az emberiséget, a történelmet nézve – hangsúlyozta az olvasópróba szünetében Bartus Gyula. – Nem elégszem meg azzal, hogy „csak” színész legyek, néha ki kell írnom magamból, amit gondolok, meg kell mutatnom magam rendezőként is. Komolyan foglalkoztat a világ, a jövő, a lélek, a teljesség érdekel. Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/ A-TEAM
Kedvenc filmből színpadi adaptáció
Óriási siker volt a hatvanas évek végén a Tanulmány a nőkről című film, ami Szabó Tamás dramaturgot arra inspirálta, hogy megírja a zenés színpadi változatot. Gyárfás Miklós lánya áldását adta az adaptációra, úgy vélte: „sikerült megtartani-átmenteni édesapja könnyed, szellemes stílusát és azt a tiszteletet és megbecsülést, amelyet a női nem iránt érzett”. Miért döntött úgy és pontosan mikor, hogy a Tanulmány a nőkről című film forgatókönyvéből zenés színpadi változatot készít? Keleti Márton filmjét, amely Gyárfás Miklós forgatókönyvéből készült és a hatvanas évek végének egyik legnagyobb sikere volt, évtizedek óta nagyon szeretem, az egyik kedvencem abból a korszakból. Mindig úgy gondoltam, hogy kiválóan megállná a helyét színpadon is, hiszen nagyon kedves a történet, jó szerepek vannak benne és zömében olyan helyszíneken játszódik, amelyek színházban is jól megjeleníthetőek. 1999-2000 körül, amikor a retro ismét divatba jött, úgy éreztem, hogy elérkezett az idő, hogy elkészüljön belőle a színpadi adaptáció. Az első pillanattól egyértelmű volt, hogy zenés változatot kell belőle készíteni, hiszen a hatvanas években és a hetvenes évek elején – nem túlzás azt állítani – sok száz olyan mára már örökzölddé vált nagy sláger született, amelyek között sok van olyan, amely kiválóan alkalmas arra is, hogy egy zenés mű betétdala legyen. Mielőtt belevágtam volna a munkába, még újra megnéztem a korszak sok másik filmsikerét is, hogy hátha akad közöttük alkalmasabb, de a Tanulmány a nőkről kiállta a próbát, egyértelmű volt, hogy ez rejti magában a legtöbb lehetőséget. 2002 nyarán vágtam bele az átdolgozásba az eredeti filmforgatókönyv alapján és őszre fejeztem be a munkát. Az elkészült darabot megmutattam Gyárfás Miklós lányának, aki áldását adta a zenés változatra, mert úgy érezte, hogy sikerült megtartani-átmenteni édesapja könnyed, szellemes stílusát és azt a tiszteletet és megbecsülést, amelyet a női nem iránt érzett. A zenei válogatást sem bízta másra; miért tartotta fontosnak dramaturgként, hogy a színdarabban elhangzó slágereket is összegyűjtse? Az volt a célom, hogy a darabba bekerülő körülbelül húsz korabeli dal ne csak hangulatos betét legyen, hanem a jelenetek szerves részét képezze, kifejezve a szereplők lelkiállapotát, tovább lendítse a szituációkat is, s annyira illeszkedjen a történetbe, mintha kifejezetten ehhez a darabhoz íródott új dal lenne. Az is egyértelmű volt ugyanakkor, hogy ezt a munkát úgy kell elvégezni, hogy ezeknek a korabeli slágereknek a szövegeit feltétlenül érintetlenül kell hagyni, nem lehet átírni, a szituációhoz igazítani a sorokat, mivel a közönség jól ismeri valamennyit. Olyannyira, hogy rendszeresen előfordul az előadásokon, hogy a nézők együtt éneklik-dúdolják a dalokat a szereplőkkel, méghozzá korosztálytól függetlenül. Már első pillanatban látszott, hogy igen bonyolult munka lesz megtalálni a megfelelő dalokat, amelyek hangulatukban, szövegükben pontosan illeszkednek a darabba és lendületesek, magával ragadók is egyszerre. Tudtam, hogy ezt a munkát nem bízhatom másra, mert csak úgy fog megfelelő eredmény születni, ha egyetlen ember fejében kavarog az összes lehetséges dal, hogy mindegyik megtalálja a legjobb helyét, így ezt a válogatást magamnak kellett elvégeznem. Ma már szinte hihetetlennek tűnik, de bizony 17 éve még nem létezett sem a Youtube, sem a Spotify. Így pár netes kattintás helyett csak a memóriámra, a saját gyűjteményemen kívül a Színművészeti Főiskola kottatárára és az egyik legnagyobb hazai magángyűjtő fantasztikusan gazdag lemeztárára támaszkodhattam; ezeknek a segítségével kellett a több száz dal közül kiválasztani a darabba leginkább illő slágereket. Mikor és hol volt az első bemutató, illetve a későbbiekben melyik színház és mikor játszotta az Ön által készített változatot? A kétezres évek elején a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház művészeti tanácsadója voltam, s mivel sok kiválóan éneklő színész volt a társulatban, így természetesen adódott, hogy az ősbemutatót ott fogjuk megtartani. 2004 őszén került rá sor Tasnádi Csaba rendezésében, Kazár Pál volt a teátrum zenei vezetője, így ő készítette el azokat a zenei alapokat, amelyek felhangzottak a nagy sikert aratott előadásban. A Tanulmány a nőkről valamennyi további hivatásos színházi bemutatója az én adaptációm alapján készült. 2006-ban Egerben, az Agria Játékokon, majd a Gárdonyi Géza Színházban, Czizmadia Tibor rendezésében, 2008-ban Losoncon, a Kármán József Színházban, Krizsik Alfonz rendezésében, 2013-ban Egerben, az Érsekkertben, Lendvai Zoltán rendezésében játszották. 2013-ban a Budaörsi Játékszín tűzte műsorra, a rendező Felhőfi-Kiss László volt, 2017-ben bemutatta a Magyar Zenés Színház Bozsó József rendezésében, 2018-ban Kaposvárott, a Csíky Gergely Színházban Tasnádi Csaba rendezésében került színre. S most november végétől a Békéscsabai Jókai Színház közönsége láthatja Halasi Imre rendezésében. 2020-ban Salgótarjánban a Zenthe Ferenc Színház mutatja be, Kis Domonkos Márk rendezi. Tudomásom szerint több amatőrszínházi bemutatója is volt, kettőről biztosan tudok. A Madách Színház 2014-es budapesti előadásában a színpadra alkalmazó és rendező Szente Vajk is felhasznált több lényegi elemet az én korábbi adaptációmból. A darab valamennyi bemutatója szerencsére igen nagy sikert aratott, és az élénk nézői érdeklődés miatt mindenütt sok bérleten kívüli előadást is kellett tartani. Természetesen, ahogyan az a színházakban lenni szokott, minden bemutatón más volt egy kicsit a darab is, mint a többi színpadra állításban, egy-két dalt másikra cseréltek vagy áthelyeztek máshová, illetve néhány mondatot átírtak-beleírtak az adott rendezői elképzelés szerint. De úgy vélem, hogy éppen ezektől a változásoktól lesz izgalmas és egyedi egy-egy új bemutató a sokat játszott darabok esetében. A premieren, a díszbemutatón és minden előadáson nagy sikert aratott a Tanulmány a nőkről, a zenés produkciót egyelőre karácsonyig láthatja a közönség a Jókai Színházban. Niedzielsky Katalin Fotó: Nyári Attila/ A-TEAM
Legfrissebb képek
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Legújabb videók
Boldog Karácsonyt! 🎄 (Jókai Színház)
127 megtekintés 2024. december 24.
6 1
Adventi gyertyagyújtás - December 22. (Jókai Színház)
55 megtekintés 2024. december 22.
2 0
Adventi gyertyagyújtás - December 15. (Jókai Színház)
48 megtekintés 2024. december 22.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
83 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
283 megtekintés 2024. november 22.
3 1