PAGodából tanodába, tanodából Katonába
Egy körösladányi ifjú tehetséggel, Kovács Ágnessel ismerkedhetnek meg, aki nemrég teljesítette az első szemesztert Cseke Péter osztályában a kaposvári színművészeti egyetemen. Őt kérdeztem a kezdetekről, az indíttatásról és a jövőbeni tervekről.
Időkortyolók – kötetbemutató a Művész Kávéházban
2017. február 27-én, 18 órától a Művész Kávéházban kerül bemutatásra Szőke István Attila, Időkortyolók című, sorrendben 18. könyve, mely az előző műveitől eltérően nem verseskötet, hanem egy történelmi regény. A könyvben egy vidám mesebeli történettel, egy szörp véletlen megivásával szállunk vissza a múltba, amelyből az építő jellegű eseményeket, értékeket igyekeztem felvonultatni. Azokat az embereket igyekeztem megjeleníteni, akik sokat tettek a nemzetért, a múltunkért, a jövőnkért Mellettük ott vannak a hétköznapi emberekről szóló mesék, regék, adomák is – jegyezte meg könyvéről a szerző. Az esten közreműködnek Nagy Erika és Tomanek Gábor színművészek.
Csak semmi szexet kérem, angolok vagyunk – olvasópróba
Anthony Marriott és Alistair Foot komédiájával folytatjuk az évadot, a Csak semmi szexet kérem, angolok vagyunk! című darabot, bérleten kívül kínáljuk a közönségünknek. Marriott és Foot fergeteges vígjátéka a hetvenes évek egyik legnagyobb londoni sikere volt, még a Guinness-féle Rekordok könyvébe is bekerült. Angol filmváltozata a hazai mozikban is óriási tömegeket vonzott. A Jókai Színházban Merő Béla rendező állítja színpadra, a darab olvasópróbáját kedden délután tartottuk a színház Vigadó termében. Mi történik akkor, ha egy pedánsan puritán életet élő, fiatal és szépreményű angol banktisztviselő szolgálati lakását egy szerencsétlen, ám nehezen tisztázható félreértés folytán, egy napon egyszer csak százszámra ellepik a pornóújságok, szexvideók, és egyéb hasonszőrű kiadványok, s ráadásul még gyakori vendég a házban a feddhetetlen erkölcsre kényes főnök, és az éppen efféle illegális különlegességek után nyomozó rendőrfelügyelő is? Természetesen elszabadul a pokol! A teljes káosz létrejöttét anyósok, revizorok és örömlányok felbukkanása is elősegíti, s hőseink egyre képtelenebb helyzetekbe keverednek, míg végül, ahogy az már lenni szokott, minden szépen megoldódik. Az abszurd angol humort Czitor Attila, Komlóssy Kata szh., Nagy Erika, Csomós Lajos, Jancsik Ferenc, Nagy Róbert, Szabó Lajos, Harcsa Boglárka és Csonka Dóra szh., előadásában élvezhetik a nézők. A rendező izgalmas és szórakoztató színdarabot ígér, a két részes komédia bemutatója március 31-én lesz. A készülő díszlet Egyed Zoltán munkája A jelmezeket Petrovszki Árpád készíti Fotó: JókaiFilm/Nagy Attila
„A POLITIKA TERMÉSZETE AZ ÁRMÁNYKODÁS”
Friedrich Schiller Ármány és szerelem című drámája a Békéscsabai Jókai Színháznak a Veszprémi Petőfi Színházzal közös darabja, Eperjes Károly Kossuth- és Jászai Mari-díjas, a mélyen vallásos színész interpretációjában került színre. A színműt világirodalmi elismertségéhez méltó érdeklődés előzte meg, mivel minden momentumában általános, örökérvényű problémákat feszeget. Így, ezek hátterében felmerül a kérdés, ugyan, milyen meghökkentő választ kaphat lelki, érzelmi, társadalmi gondjaira a jelen kor embere? De a kérdés nem is annyira kérdés, hiszen akár a mű keletkezésének idejében, ugyanúgy napjainkban is, az érdekek, pénz, hatalom jelentik a legnagyobb veszélyt, amik elsodorhatják az embert az igazán emberré tevő nemes értékektől, mint szerelem, házasság, őszinteség, hit, remény, becsületesség, a makulátlan erkölcs képviselete. (Zsidov Magdolna kritikája) Visszatekintve, nincs olyan korszak, amelyben az emberek ne keresték, kutatták volna erkölcsi magatartásukra a választ, a mit jelent embernek lenni, és ehhez méltó módon élni. Elsősorban azt, hogyan lehetne kordában tartani az emberi gondolkodást, hogy a test, a fizikai lét túlélje a veszélyeket, amik a kezelhetetlen, etikátlan élet következményei lehetnek? De le lehet győzni az ármányt, a felszín alatt burjánzó álnokságot? Vajon ki lehet kerülni a gonoszság megannyi szövődményét, vagy elgyengülve az erőszak, a hatalom és vele karöltve járó politika áldozataként, megtöretni? Az Ármány és szerelemben szinte mindenki visszaél az őszinteséggel, a tisztességgel a maga által képviselt minőségben. A visszaélések, a konspirációk drámájának is lehetne nevezni ezt a darabot. Vannak benne velejéig romlott személyek, de vannak olyanok, akiket az élet sodort tévútra, holott lelkük mélyén jóra törekvőek, de jelen vannak a tiszta erkölcs követei is, akik képesek legyőzni a külsőség, a pénz, az érdekek csábító erejét, s mindezeket megtagadva, önmagukat, hitüket adni, akár a halálig is. Ennek a műnek a választásakor Eperjes Károly egy nagyon nehéz és sokat elemzett dráma rendezésére vállalkozott. Schiller drámájában a nyelvi regisztereken van az egyik legfőbb hangsúly, amit Eperjes nem hagyott figyelmen kívül és a szituációkba jól beágyazta, miközben érvényesülni hagyta a schilleri tendenciát. Rendezőként igényesen bonyolítja a morális káoszt, benne a vallásos külszín alatt a bűnt és következményeit elszenvedők „haláltusáját”. A szereplőket úgy mozgatja, hogy sablonokon túl, dramaturgiai hatásokkal, színészi követelményekkel emeli a mondanivaló értékét. Színész-rendezőként ügyelt arra, hogy igényesen szóljanak az erkölcstelenséget kritikusan kiemelő mondatok, így a jellemeket lemeztelenítő szavak erejére tette a hangsúlyt. Maga a történet csak annyira bonyolult, amennyire bonyolult a korszak, a reformációt követő, hitet, gondolkodást megújítani kívánó időszak (talán erre utalva függ a falon Bach, a protestáns zene nagymesterének képe), de a szinte vele egy időben megjelenő gyarmatosítás, más népek leigázása. A bűn nem bonyolult, de mélységesen kártékony. Hogy mégis bonyodalomként élhető meg, az az alattomossága, a nyíltság felvállalása nélküli rejtőzködése miatt van. Bartus Gyula, Von Waltert, a fejedelem kancellárját alakítja mesterien, játszva az érdekek kötelékeivel. Nem mást, elsősorban fiát, Ferdinándot akarja megtörni, hogy Lady Milforddal, a fejedelem kegyencnőjével lépjen frigyre, s ez által, még közelebb kerülhessen a fejedelem hatalmi köréhez, kihasználva annak minden előnyét. Ferdinánd alakját Tóth János Gergely (e.h.) megrendítő átéléssel formálja. Rangja ellenére őszinte, tiszta szerelemmel rajong Lujzáért, Miller városi zenész lányáért. Romantikus hősszerelmesként, viharos kitörései nem túlzók, bensőségesen azonosul szerepével. A fiatal tehetség ebben a darabban, „hazai pályán” bizonyította színpadra termettségét. Lady Milford a darab legösszetettebb személyisége, egyszerre kegyencnő és áldozat. Eszköze a hatalomnak, de ő maga is játszik a hatalommal. Mindent tud a szerelem gyakorlati elemeiről, de lelki mélységeiről semmit, és amikor megismeri, egy teljesen más emberré lesz, kiderül róla, hogy érzékeny, érző lélek. Emberi értékeiben fejlődő jellem, aki az őszinte, igaz érzések felismerése után a lelki-erkölcsi magatartást választja. Komáromi Anett minden rezdülésében átlényegül szerepével. Káprázatos alakítást nyújt. Lujzát, Ferdinánd szerelmét Papp Barbara (e.h.) játssza. Az ártatlanságot, a tiszta érzelmeket egyszerűen és megkapóan hozza, akit nem gyűr le az álnokság. Bájos, légies lény, játéka harmonikus. Apját, Millert Tomanek Gábor építi fel a színpadon megdöbbentő erővel, lenyűgöző odaadással. Apa, aki lánya iránt rajong, mégsem veszi észre vőjelöltjének, Wurmnak, a kancellár titkárának cselszövéseit. Erényei mellett, csakúgy, mint a hatalom képviselőjét, Von Waltert, az érdekei, azaz lánya sorsának kézben tartása vezérel, s mindeközben elveszti józan ítélőképességét. Bátran ki lehet jelenteni, Tomanek Gábor pályafutása kimagasló alakítását nyújtja ebben a darabban, érződik játékából, hogy a hozzá leginkább közelálló szerepet kapta, amivel kiélheti a játék örömét-bánatát. Wurm személyét Krupp Bence (e.h.) ellenszenves figuraként jeleníti meg, kitűnően. A szereposztásban kiemelendő még Von Kalb udvarnagy karaktere, Tege Antal nagyszerű alakításában. Gesztusaiban, beszédében játszik, alakoskodik, s miután Lady Milford, tiszta emberi mivoltában megnyílik előtte, feltörő panaszai, akár egy ária szárnyalásai, úgy hatnak rá, hogy ő is megcsömörlötten szabadul meg álarcától. Millerné józanságát, éberségét Fehér Tímea alakítja elismerésre méltóan. Csomós Lajos sokoldalúsága, a Kancellár komornyikjának szerepében is bravúros. A Lady komornája Gábor Anita játékában nyer elismerést, komornyikjaként Szőke Pál remekel. Szabolcs János díszletei bámulatosak, korhűek, a kivetített képekkel harmonikus egységet alkotnak. Kárpáti Enikő jelmezei minden elismerésre méltóak. A külső kép megjelenése csodálatra méltó, csakúgy ahogy az egész darab összhatása. Summázhatjuk úgy, hogy az Ármány és szerelem a boldogtalanság drámája. Ennek ok-okozati válaszára az általánosan megismert, sokszor képmutatástól sem mentes erkölcsi kódexek alkalmatlanok. Ha valami, akkor a bibliai etika képes tiszta tükörképet tárni az ember elé a helyes életformáról, a boldogság egyetlen olyan útjáról, amely elvezethet ahhoz a tökéletes gondolatrendszerhez, mint amit a legzseniálisabb emberi elme is alkotni tudna. A Biblia tanításai tökéletes tükörképet adnak az ember morális lehetőségeire, amit a lelkiismerete szerint mindenki érez is, de a hatalom csábításai tévútra vihetik az embert, ha nincs elég ereje ellenállni. Fontos kérdés, dogmatika, vagy etika? Természetes dolog, hogy a kettőt nem lehet elválasztani, ugyanis egymással szoros egységet képeznek. Schiller drámája nagyszerű reprezentánsa annak, hogyan képes a romlás útjára lépni az ember, ha beengedi az értelemtől független érzelmi és akarati megnyilvánulásokat, ha a politika ravasz „természetén” nem képes átlátni. Eperjes Károly rendezésében ezek az elvek kiemelkedően értékessé tették a darabot. A mű cselekménye, hangulata, izgalma, a színészi alakítások, a rendezés, a mondanivaló mélysége magával sodró. Ezt a darabot nem lehet belső vívódás, önvizsgálat nélkül nézni. Nincs olyan ember, aki az ármánynak valamilyen módját – még ha csak érintőleg is – ne szenvedte volna át élete során. Felejthetetlen színházi élményben részesül az, aki megnézi ezt a remek színpadi alkalmat, ami csak nagy mű, méltó rendezés, és nagy szerepformálás esetén jön létre. (Eperjes Károly a kaposvári egyetem tanáraként, néhány hallgatóját magával hozta és szerepelteti, így a békéscsabai születésű Tóth János Gergelyt is – Ferdinándként – Ezeket a szereplőket az e.h. rövidítés jelöli.) Forrás: Vitalap
Névváltásról és cirkuszi álmokról – Fekete Péterrel tereferéltek
Az e heti Terefere aktuális vendége Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója, beszélgetőpartnere pedig Kadelka László, a Békéscsabai Jókai Színház ügyelője volt.
Szépség, Jóság, Igazság
Ármány és szerelem: Friedrich Schiller gyönyörű drámájából Eperjes Károly rendezett szép díszletben, gondolatébresztő előadást a Békéscsabai Jókai Színházban. Ferdinánd és Lujza Rómeót és Júliát idéző tragikus szerelmének, a német klasszika halhatatlan remekének üzenete több mint 230 év múltán sem veszített értékéből. (Niedzielsky Katalin kritikája) „Mert miénk volt!… Köztünk akart, vad viharok után, megtelepedni, biztos révbe érten; míg szelleme fönn szárnyalt egymagán a Szépség, Jóság, Igazság egében, s mögötte létlen árnyként elmaradt az, mi bennünket mind megköt: az alantas." Goethe méltatta így klasszikus költőtársa nagyságát, hangsúlyozva, hogy Schiller (1759–1805) minden műve a szabadság szent eszméjével foglalkozik. Fiatalon a felvilágosodás utáni, klasszikát megelőző „Sturm und Drang” korszak képviselőjeként szenvedélyes, lázadó hevülettel a nép szabadságvágyát énekelte meg. Később a szellemi, erkölcsi, majd az esztétikai nevelés eredményeként a szépségben kiteljesülő etikai ideált hirdette, kései alkotásait az egyetemes szabadságeszmény éltetésének szentelte. Schiller művészete a XVIII. század egyik nagy gondolkodójának, filozófusának, történészének, teoretikusának és költőjének munkásságát tükrözi, emelte világirodalmi rangra. Thomas Mannt is elbűvölte, aki 1955-ben írta egyik esszéjében: „Nem könnyű végére jutni, ha egyszer beszélni kezdünk Schiller sajátos nagyságáról: nemes nagyság ez, fennen szárnyaló, lángoló és magával ragadó, amilyen még Goethe bölcsebb, természetes méltóságában sem található – mámoros a világmindenségtől, kultúrára neveli az emberiséget, s mindebben a legnagyobb mértékben férfias. S ebben a szinte szertelen, már-már természettől is idegen, akaratra, szabadságra és tudatosságra felesküdött férfiasságban ott bujkál a művész gyermek, aki az egész világon nem ismer a játéknál magasabb rendű dolgot, aki azt mondja, hogy minden teremtmény közül csupán az ember képes a játékra, s ő maga csak akkor egészen ember, amikor játszik.” Az Ármány és szerelem Shakespeare Rómeó és Júlia drámájához fogható, örökérvényű remekmű, amely megrázó erővel figyelmeztet a társadalmi rangok közötti különbség gyilkos erejére. A színmű különlegessége, hogy a minden irodalmi műfajban maradandót alkotó és egyedülálló elméleti munkásságot az utókorra hagyó Schiller drámáiba szőte bele a legtöbb személyes, a valóságban átélt, megszenvedett tapasztalatát. Szegény családja, az anyagi gondok, a latin gimnázium merev, dogmatikus rendszere, a szigorú katonai akadémia légköre, a hercegség művészetellenessége arra tanította, hogy az a világ, a német abszolutizmus társadalma, amelybe született, az egyéni szabadság kibontakoztatásának legfőbb gátja, ellensége. A hercegi önkényuralmat, a börtönt nehezen viselte, ott született meg a Haramiák megírásának gondolata. A dráma mottója: A zsarnokság ellen. Jogot és orvostudományt tanult, titokban a felvilágosodás és a Sturm und Drang költőinek műveit olvasta, verseket írt. Ezredorvossá nevezték ki, de a hadseregben uralkodó „szívtelen és lélektelen nevelés” miatt a légkört elviselhetetlennek érezte. Elkészült a Haramiák végleges változata, amit Mannheimban bemutattak. Titokban nézte meg az egyik előadást, a herceg ezért kaszárnyafogságra ítélte, és megtiltotta a komédiaírást. Frankfurtba szökött, földönfutóvá vált, a mindennapi megélhetésért küzdött. Egy korábbi iskolatársának anyjánál talált menedéket, ott írta meg 1784-ben az Ármány és szerelem című drámát. Lujza alakját a háziasszony lányáról mintázta meg. Több nagyváros, sok nehézség, küzdelmes állomások, súlyos betegség; Schillerhez sosem volt kegyes a sors, nem volt még 45 éves sem, amikor meghalt. Az Ármány és szerelem témája a még erőtlen polgárság szabadságvágya, a társadalmi valóság és az egyéni, költői akarat összeütközése. Ez Schiller egyetlen olyan drámája, amely nem a képzelet világában és nem is a történelmi múltban játszódik, mint például a Don Carlos, a Wallenstein-trilógia, Tell Vilmos vagy a Stuart Mária. Az író saját korába és országába helyezi a történetet, az uralkodó arisztokrácia és a még alattvaló polgárság kibékíthetetlen ellentétét, és ezzel új irodalmi, színházi műfajt teremt, ez a polgári szomorújáték. A Békéscsabai Jókai Színház előadását a Jászai- és Kossuth-díjas Eperjes Károly rendezte. Örvendetes, hogy évek múltán újra klasszikus művet láthat a közönség, Vas István fordításában, hagyománytisztelő és a mához szóló üzenetet hordozó rendezésben. Történelmi képeskönyveket idéző „lapozással” kezdődik a német hercegségben játszódó izgalmas történet, az igényes díszlet között festmények kivetítése jelzi a jelenetváltást. A látványos, ízléses színpadkép Szabolcs János munkáját dicséri. A korabeli, karaktereket hangsúlyozó jelmezeket Kárpáti Enikő tervezte. Von Walter kancellár fia, Ferdinand beleszeret a városi zenész, Miller lányába, feleségül akarja venni. A befolyásos apa azonban – saját pozíciója érdekében – arra kényszeríti, hogy a herceg szeretőjének férje legyen, így hallani sem akar a rangon aluli frigyről. Az udvarban szerelem, erkölcs ismeretlen fogalom, ott ármány, cselszövés, erőszak, zsarolás irányít. Millert felségsértés vádjával börtönbe zárják, lányával, Lujzával szerelmeslevelet íratnak az udvarmesternek. Azt ígérik, hogy ezzel apja visszanyeri szabadságát, valójában Ferdinándot akarják féltékennyé tenni, kiábrándítani szerelméből. A fiú azonban kitart a lány mellett, megmérgezi hűtlensége miatt, majd önmagával is végez. Lujza halála előtt megvallja az igazat, a fiú megbocsát apjának. Ennyi az irodalomból, színpadról ismert történet. Ferdinánd szerelme robbantja ki az ellentétet a két tábor között. Őszintén szereti Lujzát, törvényesen akarja elvenni, becsületes, érzelmei irányítják, de korlátait képtelen áttörni, hiába jóravaló, a tragikus vég elkerülhetetlen. A szenvedélyes, lázadó fiatal a szerzőre emlékeztet, igazi idealista. Óriási főszerep, rendkívül bonyolult, árnyalt, összetett figura Ferdinándé, az egész előadás mozgatórugója. Tóth János Gergely egyetemi hallgatónak túl nagy kihívás, amelyhez még sokat kell tanulnia, hogy hiteles alakítást nyújthasson. Lujza is szenvedélyesen szereti a fiút, de nála reálisabban gondolkodik, felismeri, hogy sosem lehetnek egymáséi. Inkább lemond személyes boldogságáról, mint hogy a társadalmi konvenciókat felrúgva szüleire rászabadítsa az uralkodó osztály átkát, bosszúját. A polgári értékrend, a normális család híve, míg Ferdinánd lobbanékony, hirtelen forradalmár. „Kötelességem indít arra, hogy maradjak és tűrjek” – mondja Lujza, amikor Ferdinánd szökésre biztatja. A szintén hallgató Papp Barbara kedves, komoly, szeretetre méltó Lujzát igyekszik formálni, de még neki sem sikerült felnőnie ehhez a nagy szerephez. Különös, hogy a darabban az uralkodó meg sem jelenik a színen, kegyeltjei végzik el a piszkos munkát: a mindenható kancellár, illetve a herceg kegyencnője, Lady Milford. Von Walter kancellárként az uralkodói önkényt, a hatalom pimasz és kivetkőzött gőgét és a fiát kiárusító, szívtelen apa figuráját ötvözi meggyőző, határozott játékával a Jászai-díjas Bartus Gyula. Lady Milford alakjában Komáromi Anettnek sikerül nemcsak a hatalmat fitogtatni, hanem a szerelmes, szenvedő, megalázott nő mivoltát is felvillantani. Von Kalb udvarnagy figurája hozza a humort a színpadra, amire nagy szükség van az állandó feszültség és a közeledő tragikus végkifejlet enyhítésére. A többi szereplő közül mégis túlságosan kilóg Tege Antal harsányra, parodisztikusra rajzolt alakítása. Az elnyomott nép sem lép színre, csak képviselője, a herceg komornyikja, Bánk bán Tiborcára emlékeztető, szívszorító jelenség, Szőke Pál hatásos alakítása. Megrázó jelenet, amikor az öreg elpanaszolja, hogy két fiát az uralkodó katonának adta el, vérdíjukból vásárolta szeretőjének a drágaköveket. A komornyik mégis szolgálatra, alázatra kényszerül, tűr és szenved, ahogyan a többiek is. A romlott hercegi udvar ellentéte a Miller család otthona. Az apa is eladja szolgálatait, hiszen udvari zenész, a hatalmasoktól függ a léte, de csak biztonságra vágyik. Lánya elvesztése zökkenti ki nyugalmából, ébreszti öntudatra, egészen addig elmegy, hogy kipenderíti házából a kancellárt, mondván: „Excellenciád kénye-kedve szerint rendelkezik az országban. Ez az én szobám.” Miller ezzel az ébredő polgári öntudat megtestesítője. Tomanek Gábor Miller szerepében megrázó, emlékezetes alakítást nyújt mint büszke zenész, huncut férj és főleg a lányát mindenekelőtt imádó apa. Az előadás vége felé kimagasló, szívbemarkoló az a jelenete, amikor az aranyat kapja Ferdinándtól, és már érezhető, hogy közben legnagyobb kincsét, gyermekét veszíti el… Millerné alakjának kibontására kevesebb figyelmet fordítottak az alkotók, Fehér Tímea fegyelmezett alakítást nyújt. A legelvetemültebb, leggonoszabb figura Wurm, a kancellár magántitkára. Polgári származású, de felküzdötte magát az udvari világhoz, erkölcstelen, romlott, hasznot akar húzni az elnyomó rendszerből, megtagadja sajátjait, az ármány, a cselszövés kíméletlen kitervelője. Ördögi alakjára a rendező még rátesz egy-két lapáttal a fináléban. Schiller drámájának végén Ferdinánd a könyörülő Istent keresi, a kancellárt elvezetik. Eperjesnél a záró képben a két halott szerelmest, a nyomokat – jóllehet a kancellár utasítására – Wurm tünteti el, őt látjuk utoljára, amikor felgyújtja a helyszínt… Wurm (magyarul féreg) meghatározó figura, ami a dráma ismerete nélkül, Krupp Bence, a harmadik egyetemi hallgató szerepformálásából sajnos nem derülhetett ki. Niedzielsky Katalin
Terefere Lenkefi Zoltánnal
Folytatódik a Jókai Színház nagysikerű Terefere sorozata: február 24-én, Lenkefi Zoltán bábszínház-igazgatóval tereferélhetnek az érdeklődők a Művész Kávéházban. A Békéscsabai Napsugár Bábszínház működése az előd-együttes és Lenkefi Konrád hagyatékán nyugszik, a következő nemzedéknek azonban már nem ők, hanem Lenkefi Zoltán lesz az előképe. "Úgy gondolom, nem a világhírnév a mi fejünkben megfogalmazódó cél, hanem a nagyszerű bábos élmény, ami semmivel sem helyettesíthető. Az a pillanat, amikor az élettelen élettől duzzadóvá válik, a csoda megtörténik… Talán a legnagyobb elismerés az élettől az, hogy ezt a szakmát kaptuk ott fent, amikor sorban álltunk. " – mondta el korábban Lenkefi Zoltán.
Fekete Pétert imádta a közönség a Művész Kávéházban
Ismét megtelt a kávéház az elmúlt pénteken a Terefere nevezetű programsorozatunkon, ahol Fekete Péter Jászai-díjas rendezővel, miniszteri biztossal, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójával beszélgethettek az érdeklődők. Fekete elmesélte, hogy hogyan is lett ő Fekete Gáborból, Fekete Péter középiskolás korában, beszélt németországi tanulmányairól, arról, hogy akkoriban hogyan élte meg a „bevándorló” címkét. Angliai munkájáról is hallottunk, majd a politikával való kapcsolata is terítékre került. Békéscsabai évei mély nyomott hagytak a színház szerető közönségben, ez nyilvánvaló volt pénteken este is: az ott lévők megköszönték Fekete Péternek, hogy mennyi mindent tett ezért a színházért és a városban élő emberekért. Jelen pillanatban a Fővárosi Nagycirkusz igazgatását végzi és nagy álmát váltja ott valóra, egy újszerű cirkuszművészeti program keretén belül. Amely új irányzatot hoz a cirkusz világába, így általa felvirágozhat a cirkusz műfaja nemcsak Magyarországon, de egész Európában. Köszönjük az élményt Fekete Péter! Komlóssy Kata
Romantika szerelemmel és ármánnyal fűszerezve
Az évad egyik jelentős bemutatójára került sor pénteken este a Békéscsabai Jókai Színházban: Friedrich Schiller Ármány és szerelem című darabját a Kossuth-díjas Eperjes Károly rendezésében láthatták a színházrajongók. Schiller Ármány és szerelem című alkotását a világirodalom egyik legnagyobb drámájának tartják, amely ugyan több mint 200 éve keletkezett, de ma is megrendítő színházi élmény tud lenni. Ferdinánd és Lujza történetét gyakran emlegetik a német Rómeó és Júliaként, csakhogy Schiller többet mond el ennél. A műben két erkölcsi erő csap össze, két világ, amelynek tétje az emberi szabadság. "A szerelmi erkölcsök megváltozhatnak, de a szabadság igénye nem: rossz az a hatalom, amelyik eszköznek tekinti a másik embert." Schiller szomorújátéka a 18. század végéről fest korhű képet, érvényessége azonban máig megkérdőjelezhetetlen. A rendező kihangsúlyozta: nem próbálta modern köntösbe öltöztetni Schiller remekművét, mert azt vallja, hogy a nagy szerzők mindig olyan dolgokról beszélnek, amelyek aktualizálás nélkül is érvényesek. Az Ármány és szerelem főbb szerepeiben a Jászai-díjas Bartus Gyulát, Tege Antalt, Komáromi Anettet, Fehér Tímeát, Tomanek Gábort, Csomós Lajost, Szőke Pált, Gábor Anitát, valamint Tóth János Gergely, Krupp Bence és Papp Barbara egyetemi hallgatókat és Rigler Renáta színihallgatót láthatja a közönség. A díszlet Szabolcs János, a jelmez Kárpáti Enikő munkája. Az 1783-as Ármány és szerelem Schiller egyetlen olyan drámája, amelynek tárgyát saját korából merítette és – feltehetőleg – saját szerelmi élete ihlette. A művet 1795-ben játszották először magyar nyelven a Kelemen László Társulat tolmácsolásában. Azóta számos nagy sikerű előadást megélt itthon és szerte a világon, ez a mű szolgált alapul Giuseppe Verdi Luisa Miller című operájához is. A békéscsabai közönség legutóbb negyven éve láthatta a színművet, Udvaros Béla rendezésében, a főbb szerepekben Dévay Camillával, Széplaky Endrével és Gálfy Lászlóval. A krónikák fergeteges sikerről számoltak be. Társulatunk ezúttal sem adta alább! Vastaps volt érte a jutalom. Az előadást megtisztelte jelenlétével Staniszlav Mojszejev, az Ivan Franko Ukrán Nemzeti Színház művészeti vezetője és Alekszej Knyiga, a Herszoni Mikola Kulish Zenés-drámai Akadémiai Színház főigazgatója is. A bemutató után a színpadon a társulat hatalmas tortával köszöntötte az éppen születésnapját ünneplő Eperjes Károlyt, aki meghatódva köszönte meg a figyelmességet.
Ukrán színházi szakemberek a Jókai Színházban
Staniszlav Mojszejev, a kijevi „Ivan Franko” Ukrán Nemzeti Színház művészeti vezetője és Alekszej Knyiga, a herszoni „Mikola Kulish” Zenés-Drámai, Akadémiai Színház főigazgatója érkezett szakmai megbeszélésre csütörtökön délután a Békéscsabai Jókai Színházba, hogy egy tematikus ukrán nap és egy vendégrendezés létrejöttéről tárgyaljanak Seregi Zoltán igazgatóval és Merő Béla rendezővel. Mindkét ukrán színházi szakemberrel hosszú évekre visszanyúló szakmai és baráti kapcsolatot ápol teátrumunk: Mojszejev 2009-ben rendezte Gogol Háztűznéző című művét Békéscsabán, Knyiga pedig a „Melpomena Tavrii” Nemzetközi Színházi Fesztivál igazgatójaként többször hívta meg egy-egy darabunkat a Dnyeper-parti városba. Idén A fösvény című Molière-klasszikust visszük a fesztiválra, melyet Merő Béla rendező álmodott színpadra, zenéjét pedig Alekszandr Gonobolin, „Ukrajna Érdemes Művésze” szerezte. (Merő 1990 óta rendszeresen rendez Herszonban, s több alkalommal volt zsűritag a nemzetközi színházi fesztiválon.) Mojszejev elmondta, hogy nagyon jól érezte magát a legutóbbi közös munka alkalmával, elégedett volt a társulat művészi munkájával, szorgalmával, ezért került szóba egy újabb vendégrendezés lehetősége a megbeszélésen. Tervek között szerepel az is, hogy a kiválasztandó darabot Kijevben és Békéscsabán is színre állítja, majd a főszereplők cseréjére is sor kerül: egy békéscsabai színész Kijevben, egy kijevi pedig Békéscsabán játszik a saját anyanyelvén, az adott társulatban. Az ősz folyamán pedig a herszoni színház mutatkozik be Békéscsabán egy előadással és kiállítással, valamint sor kerülhet ukrán és magyar üzletemberek találkozására, Herszon város és megye és Békéscsaba és Békés megye együttműködésének kialakítására. Ukrán barátaink útja szerencsére nem volt sietős, ezért pénteken egy délelőtti városnézés után, elfogadva Seregi Zoltán meghívását, maradnak az Ármány és szerelem című előadásunk premierjére is.
Legfrissebb képek
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Legújabb videók
A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház
127 megtekintés 2025. március 14.
4 0
Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)
225 megtekintés 2025. február 28.
2 0
Legjobb barátnők - Békéscsabai Jókai Színház
103 megtekintés 2025. február 22.
3 0
Legyél te is Színháztudor!
482 megtekintés 2025. február 20.
6 0
Hamletrock - Békéscsabai Jókai Színház
173 megtekintés 2025. február 18.
6 0
Jókai Színház Podcast - Juhász Bence
179 megtekintés 2025. február 8.
8 0