„Mindig jött egy ember, egy jel, ami igazolt” – interjú Czitor Attilával
sarokpont | "Ha ötévente egyszer játszol egy olyan szerepet, ami emlékezetes, akkor már megérte színésznek lenni." interjú Czitor Attilával ► Tovább
sarokpont | "Ha ötévente egyszer játszol egy olyan szerepet, ami emlékezetes, akkor már megérte színésznek lenni." interjú Czitor Attilával ► Tovább
2016. november 25.-én mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház Szomor – Szurdi – Valla: Diótörő és Egérkirály című musicalét. Íme egy kis ízelítő a sajtokból, szalonnából, vagyis a darabból. Célegyenesben vagyunk, már egy hét sincs hátra a bemutatóig. A próbák kifulladásig tartanak, már a nagyszínpadon. Túl vagyunk a ruhapróbán, a dalok teli torokból szólnak, a koreográfiák pedig fejből mennek. A példányok (szövegkönyvek) már nem nagyon kellenek. A darab tehát már tulajdonképpen készen van, már csupán néhány apró részletet kell kiszínezni, esetleg egy-két apróbb változtatás jöhet még szóba. A csütörtöki nap mérföldkő volt: lement a darab egészben! Ez mindig újdonság, mindig meglepetés, hiszen a részek így lesznek egésszé és ez mindig örömteli: hogy alakul a történet, mi fog ebből a sok-sok próbából kisülni. Mindemellett ennek az epizódnak van egy nagyon praktikus és gyakorlatias oldala is: ilyenkor derül ki többnyire, hol, mikor, hány gyorsváltozás van (ez azt jelenti, hogy sokszor néhány pillanat alatt kell teljesen új jelmezt ölteni, új díszletelem, kellék kerül be vagy éppen ki), melyik jelenet után mi következik, nagyjából azt is látni lehet, milyen hosszú lesz a darab. Ezek természetesen nem kőbe vésett szabályok, lehet még változás, alakulás, de nagyjából már tudjuk, mire számítsunk. Innentől már „csak” gyakorolni kell… Lezó Nóra
Viva la Musical | Idén másodszorra ítélte oda a Viva la Musical! Arany Kotta Díját a legjobb új vidéki musicalprodukciónak, ami nem más, mint a Békéscsabai Jókai Színház Vesztegzár a Grand Hotelben című zenés vígjátéka. ►Tovább
BEHÍR | Idén lenne 80 éves Lenkefi Konrád bábművész. A sokoldalú alkotó bábuit mozgó műtárgyként kezelte, amelyek legtöbbje a család egykori otthonában, a Penza lakótelep 1. szám alatt készült. Erre emlékeztet az épület falára kihelyezett emléktábla is. ► Tovább
BEOL | „Plüssmacit a Békés megyei mentőautókba!” címmel indult civil kezdeményezés a közelmúltban, amelyhez a Békéscsabai Jókai Színház társulata is csatlakozott. ►Tovább
Teátrumunk november 17-i ,esti Légy jó mindhalálig című előadását audionarrációval akadálymentesítette az Esélyteremtési Házak vezetői számára. A Komáromi Anett színművész által narrált előadást egy interaktív kulisszajárás előzte meg. A Jókai Színház nagyon komolyan gondolja a fogyatékos emberek esélyegyenlőségének megteremtését, hosszú távú célunk a fogyatékossággal élő személyek iránti szemlélet változásának megkönnyítése – mondta el köszöntőjében Komáromi Anett. Ezért jelelt narrált előadásinkat gyakran családi bérletes időpontra szervezzük. Fontos dolog az érzékenyítés, de jelen esetben nem beszélhetünk erről, hiszen mindannyian az esélyteremtéshez kapcsolódó munkát végeznek. Inkább csak megköszönöm, hogy kíváncsiak a munkánkra. Az interaktív kulisszajáráson, ahogy látássérült barátaink szokták, úgy a vendégek is bejárhatták a színpadot, kézbe vehették a kellékeket, megtapogathatták a jelmezeket. Az előadás alatt az Esélyteremtési Házak vezetői elsötétített szemüveget kaptak és speciális fülhallgatókon keresztül hallgathatták a narrátort, aki olyan többletinformációkkal látta el őket, amelyek segítették a produkció befogadását. Látogatóink nagyon értékelték a teátrumunkban folyó fogyatékossággal élőkért végzett munkát, különösen, mert nem is hallottak még ilyen jellegű kezdeményezésről. És nem utolsó sorban nagyon tetszett nekik maga a musical is, amit tegnap láthatott utoljára a közönség. -szkv- Fotó: A-Team/Ignácz Bence
BEHIR | A Békéscsabai Jókai Színház színművészei rendhagyó irodalomórákon is emlékeztek azt 1956-os forradalom és szabadságharc helyi történéseire. A tizenkét állomásból álló sorozat kedden a Békéscsabai Szakképzési Centrum Kós Károly tagiskolájában fejeződött be. ► Tovább
A Sonkamenüett alkotói nem ígérnek könnyű álmot, kikapcsolódást; a közönségtől bekapcsolt üzemmódot, szellemi jelenlétet várnak el, cserébe katarzist ígérnek. December 9-én rokokó musical ősbemutatója lesz, a Békéscsabai Jókai Színház és az Aradi Kamaraszínház közös produkciójának első olvasópróbáját november 15-én tartották a művészek. (Niedzielsky Katalin tudósítása) Seregi Zoltán igazgató köszöntőjében a két teátrum kiváló kapcsolatát, előadásait, fesztiválsikereit méltatta. Bemutatta a társszerzőket, közreműködőket, majd elviharzott egy másik „fellépésre”. A francia Raymond Cousse Stratégia két sonkára című regénye nyomán, amelyet Oberten János fordított, Nótáros Lajos és Fekete Réka (az Aradi Kamaraszínház alapítótagjai), valamint Tapasztó Ernő írta meg a Sonkamenüettet. A színpadi átdolgozás a műfajra utaló Rokokó musical alcímet kapta. Dramaturg Fekete Réka, és az előadást egyedül Tege Antal játssza. Tapasztó Ernő rendezi, aki a játékteret és a jelmezeket is tervezte. Borsos Pál és Éder Enikő zenéjére Lackfi János, Fekete Réka és Éder Enikő írta a dalszövegeket. Nótáros Lajos a szerzőről elmondta, hogy Európában jól ismert, az abszurd és főleg Samuel Beckett lelkes követője volt, de Ionescóval is kapcsolatban állt. A nagy példakép után két évvel, 1991-ben, pontosan annak halála napján, december 22-én lett öngyilkos. A hatvanas évek végén írta Stratégia című regényét, a Gyerekességeket ma is játsszák egész Európában. Elhangzott, hogy a hetvenes években született művet a társszerzők mára kicsit porosnak találták, ezért igyekeztek felfrissíteni, „felhozni a mai érzékenység szintjére”, ami nem volt egyszerű, mert a francia nyelv nem áll túl közel a magyarhoz. Nagy változás az eredeti műhöz képest, hogy a kis létszámú alkotógárda „behozta a zenét” a koncepcióba. Tapasztó Ernő a próbaidőszakról úgy fogalmazott, hogy abban két jó dolog van, amikor nekifognak és amikor befejezik. Mint mondta, előtte meg utána semmit sem tudnak a darabról. – A lényeg, hogy a nézőt nem kikapcsolni akarjuk, hanem bekapcsolni és úgy tartani. Katarzis csak akkor érhető el a színház és a néző között, ha sikerül az előadással bekapcsolva tartanunk a közönséget. Ehhez persze sajátos nyelvet, logikát kell teremtenünk – hangsúlyozta a rendező. Tege Antal színművész arra emlékeztetett, hogy az aradi társulat színházi látásmódját jelentősen kitágította, felfrissítette. Kiemelte, hogy míg a kőszínház bizonyos korlátok között működik, a kamarában sokkal nagyobb a szabadság, de fontos, hogy a néző számára önfeledt játék jöjjön létre. Azért sokan mégis inkább szórakozni, kikapcsolódni jönnek a színházba. Hogyan lehet számukra vonzóvá tenni az abszurd műfaját, anélkül, hogy elriasztanánk őket a szellemi jelenlét szükségességétől? – kérdeztem Tapasztó Ernőtől. – Akik kikapcsolódni szeretnének, általában az Operettszínházba váltanak jegyet, vagy a Jókai Színházban is, mint minden kőszínház repertoárján vannak olyan előadások, amelyek kikapcsolják a nézőt. Természetesen csak akkor, ha jók, mert ha nem, akkor az ember csak bosszankodik. Úgy gondolom, egy stúdiószínpadon kellenek ilyen előadások, mert minden városban megvan az a réteg, amely kívánja ezt a fajta színházat. A kultúrának mindig el kell gondolkodtatni valamiről, csak a gondolkodás hozhat valamiféle boldogságot az ember életébe. Olyat még nem láttam, hogy a nem gondolkodásnak lett volna valamiféle eredménye. Ott, ahol a néző megijed attól, hogy gondolkodnia kell, elég nagy a baj. S tévedünk, ha magunkat és a nézőt alábecsüljük. Rossz válasznak tartom, ha a kultúrát gyártók erre azt mondják, hogy akkor csak vidám előadásokat akarnak csinálni – magyarázta a rendező. A hatvanas, hetvenes évek abszurd színháza tulajdonképpen kortárs művészet. Mégis frissítésre szorult? Tapasztó Ernő úgy véli, a színháznak mindig újítania kell, ahogyan az embernek is folyton meg kell újulnia. – Nem írhatjuk ugyanazokat a regényeket ma, amelyeket megírtak már száz évvel ezelőtt, és a hetvenes évek darabját is alaposan át kell dolgozni. A klasszikus darabok helye a nagyszínpad, stúdiótérben pedig ezt a műfajt vállaljuk. Reméljük, több szakmai műhelyben, fesztiválon meg tudjuk majd mutatni. A Rokokó musical alcím ugyanakkor kifejezetten nézőcsalogató, sőt, némi ellentmondás is van a fajsúlyos tartalom és a zenés műfajra utalás között. – Pont az ellensúlyozás volt a célunk a Sonkamenüett cím és a Rokokó musical alcím között – mondta Tapasztó Ernő. – Egyszemélyes musical, ráadásul rokokó. Ez azt jelenti, hogy mindent bele fogunk tenni, amit ebben a pillanatban a világról gondolunk. Amikor alkotunk, merjünk szabadok lenni! Akár klasszikus drámáról vagy operettről van szó, merjük elmondani, hogy mit gondolunk a világról! Ha csak általánosságban merünk gondolkodni, középszerű dolgok születnek. Ki fogalmazza meg a lényeget, ha nem a színház, amely a leggyorsabban el tud jutni a közönségnek, és a legélőbb műfaj a koncerten kívül?! Sonkamenü, rokokó musical – ez egy játék, ahol az emberek játszani fognak önmaguk, valamint a színház határaival, miközben mindig hangsúlyozni kell a gondolat, a tett szabadságát! Niedzielsky Katalin
November 17-e a koraszülöttek világnapja. Erre emlékeztetve világszerte lila fénybe borul több épület – Magyarországon nem csupán az avasi kilátó és a Lánchíd, de többek között a gyulai Almásy-kastély és a Békéscsabai Jókai Színház is a remény színét öltötte magára. Több kórházban a gyógyítók és a nővérek is lila ruhát öltöttek ma, a világnap és a koraszülöttek tiszteletére. A Jókai Színház előtti téren a koraszülöttekkel foglalkozó orvosok, ápolók, pedagógusok, fejlesztők és az ő támogatóik is kifejezték együttérzésüket a koraszülött babák szüleivel, többek között városunk polgármestere, Szarvas Péter is.
November végén, négynapos program keretében második alkalommal rendezi meg az RS9 Színház és a Vallai Péter Kortárs Előadóművészeti Alapítvány a Vallai Péter Kortárs Előadóművészeti Fesztivált. 2016-ban húsz kortárs, irodalmi adaptációra épülő színházi és zenei produkcióval várják a nézőket. Az esemény a színház 2014 őszén elhunyt igazgatójának, Dobay Dezsőnek, a fesztivál szellemi atyjának is emléket állít. A fesztivál utolsó napján, november 27-én mutatkozik be a Békéscsabai Jókai Színház A negyvenkettedik széken ülő nő című monodrámája, Tarsoly Krisztinával a főszerepben.
2016. november 21-én (hétfőn) 18 órától kerül sor Niedzielsky Katalin: Élt, halt a színházért – Gyulai találkozások Sík Ferenccel című kötetének bemutatójára, a Művész Kávéházban. A Nemzeti Színház főrendezőjével, a Gyulai Várszínház művészeti vezetőjével a nyolcvanas, kilencvenes években készített interjúkat, kritikákat adja közre könyvében Niedzielsky Katalin. A válogatás a békéscsabai születésű Kossuth-díjas művész életébe, színházi ars poeticájába, közéleti szerepvállalásába, egy emlékezésre méltó korszak kulisszái mögé, értékeibe nyújt betekintést. A szerzővel Kadelka László Kállai-díjas beszélget, az esten közreműködik Kovács Edit, a Békéscsabai Jókai Színház Domján Edit-díjas színművésze.
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Boldog Karácsonyt! 🎄 (Jókai Színház)
127 megtekintés 2024. december 24.
6 1
Adventi gyertyagyújtás - December 22. (Jókai Színház)
55 megtekintés 2024. december 22.
2 0
Adventi gyertyagyújtás - December 15. (Jókai Színház)
48 megtekintés 2024. december 22.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
83 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
283 megtekintés 2024. november 22.
3 1
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |