Orbánné a Jókai Színházban
BEOL | Összeállt a Békéscsabai Jókai Színház következő, 2016/17-es évadának műsorterve – jelentette be Seregi Zoltán igazgató pénteken a Művész Kávéházban tartott sajtótájékoztatón. ►Tovább
BEOL | Összeállt a Békéscsabai Jókai Színház következő, 2016/17-es évadának műsorterve – jelentette be Seregi Zoltán igazgató pénteken a Művész Kávéházban tartott sajtótájékoztatón. ►Tovább
Terasz.hu | Ma lenne Sík Ferenc 85 éves (Békéscsaba 1931. március 25. – Bp.1995. Január 16.). Molnár Gál Péter MGP tíz évvel ezelőtti – a terasz.hu-ra írt – soraival emlékezünk Rá. ►Tovább
Időről időre vendégül látja a Jókai Színház előadásain a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által nevelt gyermekeket, melynek alapítása Böjte Csaba nevéhez köthető. Csütörtökön délután a Bánk bán című nemzeti drámánkat nézhették meg a felső tagozatos nagyszalontai iskolások, majd találkozhattak a címszereplő Demeter Andrással is.
Egy különleges előadással várja színházunk az operabarátokat április 22-én, 19 órakor. A kínai Chongqing Chuanju Színház előadásában Li Yaxian alakját hatásosan kelti életre Shen Tiemei, a szecsuáni opera kiemelkedő művésze. Előadásmódja megnyerően jeleníti meg a szecsuáni operára jellemző pikáns stílust. A könnyebb érthetőséget magyar és angol felirat segíti. A szecsuáni opera a kínai opera egyik típusa, amely a Kína délnyugati részén található Szecsuáni Tartományból eredeztethető. Azonban Kína ezen része mellett elterjedt és jellegzetes részévé vált más tartományok és nagyvárosok színházi kultúrájának is, különösképpen Jünnan és Kujcsou Tartományokban. A szecsuáni operát tehetséges színészek által előadott egyedülálló szólók, kifejező színészi alakítások, gazdag ütőhangszeres játék és vérbő komédia jellemzi. Világszerte párját ritkító szakmai tudással rendelkeznek. A szecsuáni opera legfőbb sajátosságai közé tartozik az élénk, szórakoztató történetmesélés, az énekszólók és az akrobatamutatványok. Az opera ezen típusa hasonlóképpen épít a stilizált mozdulatok összetett rendszerére, miközben a színészi játék egyszerre kecses és eleven. A szecsuáni opera előadásai mindig tele vannak szellemes és humoros megoldásokkal, lendületes párbeszédekkel és jellegzetes helyi ízekkel. A különleges szereplők bemutatása érdekében az opera egy sor kaszkadőrmutatványt is megjelenít, többek között az „arcváltás” ismert színházi elemét. A kínai operában az arcfestést rendszerint az arcra helyezett festékkel készítik el, de a szecsuáni opera esetében az előadóművész egy szempillantás alatt kicserélheti az arcfestését előadás közben magán a színpadon. A most látható előadásban Li Yaxian alakját hatásosan kelti életre Shen Tiemei, a szecsuáni opera kiemelkedő művésze. Előadásmódja megnyerően jeleníti meg a szecsuáni operára jellemző pikáns stílust.
2016-ban lesz 10 éve, hogy az ENSZ elfogadta a Fogyatékkal Élők Jogairól Szóló Egyezményt. Az ünnepi évforduló remek alkalom arra, hogy világszerte kiemelten figyeljünk akadályozottsággal élő embertársainkra. A Jókai Színházban évfordulók nélkül sem szokatlanok az akadálymentesített előadások, szerdán és csütörtökön a Bánk bán című drámát játszottuk jeltolmácsolással és audionarrációval. Az előadást megelőzően interaktív kulisszajáráson vehettek részt akadályozottsággal élő látogatóink. Katona drámáját Komáromi Anett színművész narrálta a látássérülteknek, és Vörös Zsolt színházi jeltolmács jelelte a hallássérülteknek. Érzékenyítő és szemléletformáló is volt mindkét napon az előadás, melyen városi és megyei döntéshozók is részt vettek, köztük városunk polgármestere, Szarvas Péter is, hogy tapasztalatot szerezzenek látás és vizualitás nélküli színházi élményekről, a látási fogyatékosok kultúra fogyasztásáról.
Lorca utolsó és talán legjobb drámája a Bernarda Alba háza, melynek bemutatója 2015. január 30-án volt a Békéscsabai Jókai Színházban Béres László rendezésében. A különleges színházi jelrendszert használó előadást, a Békéscsabai Jókai Színház társulatának előadásában, 2016. március 28-án 13.25-kor vetíti a Duna World Televízió. Az Andalúziában játszódó történetet átszövi a spanyolos temperamentum: szenvedély, tűz, féltékenység, tánc, gyász és magány. Nyelvezete a rövid és tömör replikákra lecsupaszított lorcai szöveg és a flamenco világának (tánc, zene, ének) találkozásából születik meg. Ebben a színházi jelrendszerben egyformán fontos a hang, a gesztus, a ritmus és a látvány. Nem túlzunk, amikor azt állítjuk, különleges produkció született, két külön díj elnyerésére is méltónak találták. (Városmajori Színházi Szemle, Vidéki Színházak Fesztiválja) A gyász és a tűz, szenvedély és féltékenység, az elnyomás és a szabadság szenvedélyes megütközése elevenedik meg egy család életének a bemutatásán keresztül a Jókai Színház társulatának előadásában, melyet a Thália Színházban rögzített az MTVA, a Vidéki Színházak Fesztiválján.
Kedves Nézőink! Az alábbi tájékoztató az Önök érdekeit és kényelmét szolgálja, valamint a színház társulatának munkáját segíti. Betartása közös érdekünk, ehhez kérjük tisztelt nézőink szíves közreműködését. Előadásaink csak érvényes belépőjeggyel látogathatók. Az előadásokról nézőink kép- és/vagy hangfelvételt nem készíthetnek. A bérletes előadások időpontjáról az alábbi helyeken tájékozódhat: személyesen a színház jegyirodájában telefonon (66/519-550) plakátunkon honlapunkon hírlevelünkben Bérletes nézőink az előadások időpontjáról plakátunkon és havi műsortervünkön, illetve hírlevelünkben tájékozódhatnak. Amennyiben bérletes előadásának időpontja nem felel meg Önnek, lehetőséget biztosítunk bérletcserére. Bérletük időpontjának módosítására legkésőbb az előadás megkezdése előtt 48 órával, csoportos bérletvásárlás esetén pedig egy héttel korábban nyílik lehetőségük. Az új időpontban nem tudjuk garantálni a bérletes helyet. Amennyiben nem jelzik előre az időpont-változtatási igényt, az előadást megnézettnek tekintjük, későbbi pótlásra nincs lehetőség. Minden műsortervben feltüntetett bérletes előadásunkra jegy is váltható. A jegyiroda nyitva tartása: hétköznap 8.30-tól 17.00-ig, előadásnapokon 8.30-tól előadáskezdésig, hétvégén pedig előadás előtt 1 órával. A jegyelővétel előadásnapokon az előadás kezdése előtt 1 órával szünetel. Az előre lefoglalt jegyeket legkésőbb 48 órával az előadás időpontja előtt tudja átvenni. Amennyiben eddig az időpontig az átvétel nem történik meg, a jegy értékesítésre kerül. Megvásárolt jegyet csak műsorváltozás vagy előadás elmaradása esetén, az előadás kezdési időpontjától számítva legkésőbb 1 hétig váltunk vissza. Bérletet nem áll módunkban visszaváltani. A nagyszínház 2. emeleti oldalerkélyéről a színpad láthatósága korlátozott, ezekre a helyekre jegyeinket kedvezményes áron kínáljuk. Az előadásokról, programokról kép- és hangfelvétel készül, amelyen a látogatók is rögzítésre kerülhetnek. A jegy megvásárlásával elfogadja ezt, és hozzájárul ezen felvételek közzétételéhez, terjesztéséhez. Ezzel kapcsolatos követelést sem a rendezvény alatt, sem a későbbiekben nem támaszthat. Kerekes-székes nézőink részére a jobb oldali 1-es páholy akadálymentesen kialakított. Hallássérült nézőink számára a nagyszínpad nézőterén indukciós hurok került kialakításra. A nézőterekre tilos bevinni ételt, italt, illetve olyan tárgyat, amely balesetveszélyes vagy elzárja a menekülési útvonalat. A színház egész épülete nemdohányzó. Az a személy, aki tudatmódosító szer befolyásoltsága alatt áll és magatartásával zavarja az előadás rendjét, az előadásokat nem látogathatja. A késve érkezők csak a szünetben foglalhatják el helyeiket. Amennyiben az előadásban nincs szünet, a késve érkezőket nem áll módunkban beengedni a nézőtérre. A kedvezményre jogosító igazolványt a jegy- és bérletvásárláskor kérjük a jegyértékesítő kollégáknak bemutatni. Az igénybe vett kedvezményre való jogosultságot belépéskor a nézőtéri kollégák is ellenőrzik. Az előadás- és helyszínváltoztatás jogát fenntartjuk. Együttműködésüket előre is köszönjük! Békéscsabai Jókai Színház
szinhaz.hu | Az idei Színházi Világnap alkalmából Anatolij Vasziljev színházi rendező, színházelméleti gondolkodó, színházi pedagógus üzent. 1962 óta ünnepeljük a Színházi Világnapot. A Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) minden évben a színházi világ egy jelentős személyiségét kéri fel, hogy fogalmazza meg üzenetét a művészek és a közönség számára. LegelőszörJean Cocteau szövege hangzott el több mint húsz ország színpadán. Idén Anatolij Vasziljev fogalmazta meg gondolatait. ► Tovább
Több kísérő program aligha kapcsolódhat egy-egy bemutatóhoz, mint ahánnyal a Bánk bán márciusi premierjét tüntette ki a Békéscsabai Jókai Színház. Először februárban a Mindentudás Színházi Egyetemén Szabó K. István rendező és Darvay Nagy Adrienne színháztörténész szolgált hasznos információkkal a nemzeti dráma és a készülő előadás körülményeiről, és már akkor megismerhettük a címszereplő Demeter András István színművészt. A március 19-én megnyitott Művész Kávéház pódiumán pedig a Szereptudásra vagy rögtönzésre című könyv bemutatóját tartották, ahol a szerzővel és a szereplővel Kadelka László ügyelő beszélgetett. (Niedzielsky Katalin tudósítása) A Mindentudás hűséges közönségének Darvay Nagy Adrienne életpályája, munkássága tehát már nem volt idegen, Kadelka László tapasztalt színházi ember, műsorvezető a kávéház közönségének vázolta a könyv írójának szakmai karrierjét. A nagyváradi születésű, gyermekkora óta Budapesten élő bölcsész, Hamlet-kutató elsősorban a határon túli, főleg romániai színjátszással foglalkozott, színházi tudósítóként, szaktanácsadóként dolgozott, 15 könyve jelent meg, munkásságát számos díjjal ismerték el. Meggyőződése szerint a színháztörténész dolga nemcsak a múlt értékeinek kutatása, felmutatása, hanem az is, hogy megtalálja a jelen kimagasló színészegyéniségeit, amilyen könyvének hőse, a négy nyelven Shakespeare-szerepeket játszó Demeter András is, akit 24 évesen neveztek ki a temesvári színház élére direktornak, nevéhez fűződik a csepűrágó ünnep meghonosítása is. Darvay Nagy Adrienne A szereptudásra vagy rögtönzésre – Demeter András a s(z)ínen című könyve egy sorozat, trilógia harmadik része, a nagyváradi Europrint Könyvkiadónál jelent meg. Az első kötetet A kor foglalatjai – Hamlet az ezredfordulón címmel 2006-ban adták ki, 2013-ban követte a „Ki vagy?” – Hamlet a Claudiusok korában című második rész. Megtudtuk azt is, hogy mit jelent a bonyolultnak hangzó „hamletológus” kifejezés: Shakespeare hősének alakján, személyiségén, cselekedetein keresztül vizsgálni a világot, ahogyan azt a színháztörténész-szerző teszi. Számára Hamlet nemcsak drámai hős, hanem színész, színházi személyiség, ember is, pontosan úgy, mint Demeter András, „minden idők legfiatalabb állami színházi igazgatója”. – Hamlet a legteljesebb színházi ember – szögezte le Darvay Nagy Adrienne. – A könyvemben leírom, hogy Demeter András életében, pályája során számos olyan jellemvonás van, ami indokolja a párhuzamot, olyan eredményeket, gazdag életművet tudott már 44 évesen felmutatni, amit mások 60-70 éves korukra sem érnek el. Az egyik budapesti színikritikus azt írta a Nyugatiban látott Claudiusáról, hogy az is egyfajta Hamlet-alakítás volt. Az előadást a román Victor Ioan Funza rendezte. A beszélgetés során nem egyszer fordult elő, hogy a szerző válaszába a szereplő beleszólt, ezért Darvay Nagy Adrienne viccesen meg is jegyezte: ezért is írt 400 oldalt a színészről, hogy a könyvben nyugodtan végigmondhassa, amit gondol róla, munkásságáról és a színházról. Demeter András a Faust („német Hamlet”) szerepében búcsúzott Temesvártól, három nyelven (magyarul, románul és németül) játszott Shakespeare-főszerepeket, a színművészet mellett Franciaországban kulturmenedzsmentet, Romániában jogot tanult. A budapesti Nemzeti Színház 2002-es megnyitó előadásában Az ember tragédiájának Péter apostolát játszotta. Jelenleg a Román Közszolgálati Televízió Produkciós Házának vezetője, a Román Nemzeti TV-színház igazgatója, miközben rendszeresen fellép színházban és filmen, Békéscsabán éppen a Bánk bánt („magyar Hamlet”) játssza. A műsorvezető a művésztől megkérdezte: honnan merítette a bátorságot, hogy olyan fiatalon (1992-ben) megpályázza az igazgatói posztot? – Az élet egyszerűbb, mint amilyennek sokszor hisszük –kezdte válaszát Demeter András. – Szabadúszó színész akartam lenni, de ahhoz, hogy színész lehessek, kellett egy színház, ami akkor éppen a megszűnés szélén állt. Az igazgató lemondott, közölte velem: ha olyan okos vagy, hogy mindent jobban tudsz, akkor csináld! Megírtam és megnyertem a pályázatot. Úgy vélem, az asztalhoz le kell tudni ülni, és fel is kell tudni onnan állni. A székhez nem szabad hozzáragadni, és ha már nem működik a felhajtóerő, nem szabad tovább csinálni, abba kell hagyni. Ezt tettem 12 esztendő után. Az összes bukaresti színház igazgatója lett két évre, majd kulturális államtitkár. Arra a kérdésre, hogy ez politikai vagy szakmai megbízatás volt-e, azt felelte: politikai úton kapta a felkérést, mivel rendelkezett a szakképesítéssel vezetői gyakorlattal, jogi diplomával, de kizárólag szakmai dolgokról döntött. A műsorvezető azt is firtatta, hogy a felkérést az új Nemzeti szereposztásába a színész politikai, művészi megfontolásnak tartotta, vagy valami másnak. – Semmi sem fekete, fehér. Amikor eldöntötték, hogy határon túli színészeket is meghívnak, abban nyilván volt politika, a magyarságtudat hangsúlyozása – vélekedett Demeter András. – Ugyanakkor fontos szempont volt Szikora, Schwajda számára az is, hogy alkalmas, képzett, erős színészeket hozzanak a szerepekre. Nekem is ez volt a lényeg, elmondtam, azóta nem is hívtak vissza. A kávéházi beszélgetés után a művész előadásra sietett, hogy a Jókai Színházban Bánk bán szerepét keltse életre. Előtte azonban még színészi ars poeticáját osztotta meg a publikummal, Király László A hosszú úton című versét mondta el, ami szép végszóként zárta a könyvbemutatót: „Mért választottad ezt az utat, vándor? Nem választottam, szembejött velem. Tudod, hogy végtelen ez az út? Tudom, de nem türelmetlenkedem. Hallottad micsoda vadak várnak rád? Hallottam, széttépik, aki vétkes. Hogy tudsz ilyen nyugodtan menni mégis? Menni jó, és illik az örökléthez. Mindent meggondoltál, vándor, a halált is? Kell hozzá nyugalom, s erő. Félelmetes vagy, bocsáss meg a faggatózásaimért… Nem tesz semmit. Jó utat, szembejövő.” Niedzielsky Katalin
Hír6 | Két napon belül két kávéház nyitotta meg kapuit Békéscsaba belvárosában. Pörög a város és pörögnek az emberek a sok koffeintől. A szombati megnyitó szívemhez közelebb állt, mint a csütörtöki. Nincs bajom sem Frei Tamással, sem a franchise intézményével, de ma igazi csabai nyílt: csabaiak álmodták meg és csabaikak hozták létre – nem csak csabaiaknak. ►Tovább
Még több képet talál előadásainkról a galériában
A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház
131 megtekintés 2025. március 14.
4 0
Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)
239 megtekintés 2025. február 28.
2 0
Legjobb barátnők - Békéscsabai Jókai Színház
104 megtekintés 2025. február 22.
3 0
Legyél te is Színháztudor!
494 megtekintés 2025. február 20.
6 0
Hamletrock - Békéscsabai Jókai Színház
175 megtekintés 2025. február 18.
6 0
Jókai Színház Podcast - Juhász Bence
179 megtekintés 2025. február 8.
8 0
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |
Értesítések