Mezítláb a parkban – Csaba Televízió
Forrás: Csaba Televízió
szinhaz.hu | A 2015-ös Csukás István-pályázat egyik díjnyertes pályaművével, Mikó Csaba Kövérkirály című gyerekdarabjával az Országos Katolikus Rádió Alapítvány nyert támogatást a 2015-ös Cserés Miklós rádiójáték pályázatán. A Kövérkirályt rádióra alkalmazta: Mikó Csaba, Perczel Enikő és Varga Andrea, aki rendezője is a Magyar Katolikus Rádióban a tervek szerint 2016-ban elhangzó rádiójátéknak. Mikó Csaba mesejátékát a jövő évben a Békéscsabai Jókai Színház társulata is bemutatja. ► Tovább
Neil Simonról minden túlzás nélkül elmondható, hogy a szórakoztató színdarabok koronázatlan királya. Mezítláb a parkban című művét Tege Antal rendezésében mutatta be színházunk kedden este. A történet szerint Corie (Gubik Petra) és Paul (Czitor Attila) csodás mézeshetüket követően, beköltöznek saját bérleményű lakásukba, hogy elkezdjék közös életüket. Az otthonteremtés örömét beárnyékolja, hogy a lakás kicsi, ráadásul egy lift nélküli bérház ötödik emeletén van, és még a tetőablak is beázik. Neil Simon minden szereplőnek biztosítja a hatásos színre érkezést. Mindenki az ötödik emeletre tornázza fel magát a lift nélküli házban, így hát vöröslő fejjel fújtatnak és levegő után kapkodnak, a nézők pedig önfeledten nevetnek. A kezdeti harmóniát azonban lassan felváltja az állandó civódás. A fiataloknak nem csupán egymás különböző életstílusával kell megküzdeniük, hanem Corie magányosan élő, minden lében kanál mamájával (Fehér Tímea), a ház és a lakás furcsaságaival is. No és egy sármőr szomszéddal ( Katkó Ferenc), aki mindenkinek udvarol. Simon műveiben enyhén sokkolja a nézőket, de csak annyira, hogy nevetésre ingerelje őket. Jól szerkesztett vígjátékaiban minden mindig a helyére kerül. Kiválóan megírt és kivitelezett jelenetek, sziporkázó párbeszédek, nagyszerű színészi alakítások és rendezés. Nem kell hozzá különösebb jóstehetség: szeretni fogja a közönség a darabot. Van is, lehet is miért. Fotók: A-Team/Nyári Attila
Szép Ernő Lila ákácának májusi békéscsabai premierjéhez szolgált kedvcsinálóként Rákai Orsolya irodalomtörténész december 7-ei előadása a Mindentudás Színházi Egyetemén az Ibsen Stúdiószínházban. A közönség bepillanthatott a szerző – költő, író, újságíró – kalandos életébe, a huszadik század első felének különös világába, valamint a regényből készült két film elemzéséből kapott ízelítőt. Tavaszig még van idő mozira, sőt olvasásra is! (Niedzielsky Katalin írása) Kovács Edit színművész, esztéta, a program házigazdája bevezetőjében elmondta, hogy Szép Ernőt elsősorban színdarabíróként, a Vőlegény, a Patika, a Lila ákác című művek szerzőjeként ismerjük, a verseit kevésbé, pedig Ady Endre egyik legjobb barátja költőként indult. Arról pedig még kevesebbet tudunk, hogy Szép Ernőt tartják a magyar abszurd irodalom egyik előfutárának. – Mindenkinek feltűnik azonban, hogy Szép Ernő úgy ír, mint ahogyan társaságban cseveg az ember. Ez a könnyedség – az irodalmi nyelv beszélt nyelvhez való közelítése – jellemzi a Lila ákác nyelvi világát is. Ezt a darabot májusban mutatja be a Jókai Színház Katkó Ferenc rendezésében – emlékeztetett a mostani előadás és a későbbi bemutató közötti összefüggésre Kovács Edit. Rákai Orsolya azzal kezdte mondandóját, hogy Szép Ernő műveit a sokarcúság, a sokféle értelmezés, változat jellemzi. A Lila ákác című regényét 1919-ben írta, a húszas évek elején maga dolgozta át színdarabbá. Székely István először 1934-ben rendezett filmet, majd 1972-ben, és a két feldolgozás meglehetősen eltér egymástól. – Sok függ attól, milyen médium közvetít egy-egy történetet, milyen az új feldolgozásban a szereplők megformálása, a cselekmény lefutása, a végkifejlet. Manapság egyre inkább az a jellemző, hogy filmen látunk klasszikus műveket; a kérdés, hogy van–e az eredeti és a feldolgozás között átjárás, mire kell figyelni – szögezte le Rákai Orsolya. Majd azzal folytatta, hogy Szép Ernő művei általában önéletrajzi ihletésűek, az író sokat merít abból, amit átélt, tapasztalt, de azért akadnak hősei és saját sorsa között eltérések. Egyes szám első személyben meséli el a történetet, ezért sem érdektelen életpályáját végignézni. – Szép Ernő tehetségére irodalomtanára figyelt fel, akinek segítségével már gimnazista korában, 1902-ben megjelent Mezőtúron első verseskötete. Érettségi helyett Pestre ment hírlapírónak, címleíróként dolgozott egy banknál, vagyis borítékokat címzett, ahogyan a Lila ákác főhőse is. A Hét, majd 1908-tól a Nyugat állandó munkatársa, szerkesztő bizottsági tagja lett. Ez a megélhetéshez kevés volt, ezért a háború előtt sanzonírással foglalkozott, énekesként is fellépett, mulatókban adta elő a dalait. Nyomtatásban is megjelentek a sanzonjai – sorolta az előadó a fontos életrajzi mozzanatokat. A huszadik század elején az orfeumok világa – a kávéházakhoz hasonlóan – a művészeti értékek megosztásának, a szórakozás színtere volt, ahol azok is megtalálták az értékes szórakozást, akik a Nyugat felolvasóestjeire vagy a Zeneakadémiára nem mentek el – jegyezte meg az előadó. Arról is szólt, hogy a budapesti társadalom nagyon heterogén volt, különböző szociális hátterű, származású emberek gyűltek össze, más nyelvi, kulturális, vallási rétegekből érkeztek az egyes kerületek lakói. Sajátos karriert futottak be a vidéki lányok, akik cselédsorban kezdték, férjhez mentek, eljutottak a kispolgári létig, vagy éppen a Lila ákác főhősének sorsára jutottak. Elhangzott, hogy a mulatókban megjelenésre nem volt nagy különbség az ott dolgozók és a vendégek között. Szép Ernő sanzonszerzőként és énekesként első kézből szerezte tapasztalatait ebben a világban, erre építette regényét. – A kabarédal nem vált el élesen a szépirodalomtól, együtt hangzottak el a kuplék és a Nyugat szerzőinek megzenésített versei az orfeumokban. A Nyugattal túl sokan nem találkoztak, de a kuplék tömegeket értek el. Szép Ernő verseit nagyon jól lehetett énekelni, nem véletlen, hogy sokat megzenésítettek, jó a rímtechnikájuk, poénosak a refrének, amelyek az irodalomban is megállják a helyüket. Ezeket a dalokat azok is kedvelték, akik a magas irodalomtól távol álltak, így lettek az új írók népszerűbbek, mint a klasszikusok. Rákai Orsolya elmondta: Szép Ernő Az Estnek is állandó munkatársa volt, sokat foglalkozott „irodalmon kívüli műfajokkal”. Az első világháború kitörése aztán véget vetett ennek az életformának, gyökeres változást hozott a nagyvárosi életbe. Az író nem fogadta kitörő lelkesedéssel a háborút, beállt önkéntes betegápolónak, tudósítónak. A Lila ákác az utolsó békeévben, 1913-ban játszódik, de 1919-ben, utólag visszatekintve, a későbbi tudásával írta a szerző, ami az édes-bús felhangot is magyarázza. – Szép Ernő a regényben nem idealizál, kemény világot ábrázol, ez műve nagy erénye, miközben igen komoly igény volt a nosztalgia műfajára a korabeli társadalomban. A Lila ákácból készült színdarab és a filmváltozat tompít a regényben ábrázolt boldog békeidőkön. Sikeres színpadi szerző volt, darabjai népszerűek, az előadások sikeresek egészen egy 1920-as bukásig, amikor Bécsbe ment, csatlakozott az ottani magyar emigrációhoz. Hazajövetele után Szép Ernő visszatért a színházhoz, hírlapírói karrierjét Az Újságnál folytatta, szerepelt a Nyugat 25 éves jubileumi fotóján. A zsidótörvények életbe léptetése után már nem jutott munkához, 1942-ben behívták munkaszolgálatra, 1944-ben kiköltöztették 33 éve bérelt szállodai szobájából. Megaláztatásait kivételes iróniával vetette papírra az 1945-ben megjelent Emberszag című emlékirataiban. Tragikomikus mű ez, amelynek stílusa, nyelvezete ugyanolyan, mint a korábbi műveké: gyermeki naivsággal csodálkozik rá a világra, nem érti, mi folyik körülötte. Utolsó éveit szegénységben élte, teljesen elfelejtették, 1953-ban halt meg. – Amikor a Lila ákác főhőse meséli a történetét, az olvasó egészen benne érzi magát az eseményekben, ezt a film nem tudja nyújtani – hangsúlyozta az előadó. – A háború előtti békebeli Budapest jelenik meg, a Városliget, a Duna-korzó, a mulatók a regény helyszínei. A szereplők úriasszonyok, kispolgárok, táncosnők, az orfeumok figurái. Manci, Margó és Pali sorsán keresztül a szerelmet úgy ábrázolja a szerző, mint ami sohasem realizálható, könnyen elillan, mindig csak utólag ismerjük fel, hogy közel voltunk hozzá. Tóth Manci a regény elején még csak 15 éves, de az író már tudja, mi lesz vele a végén, hogy Oroszországba viszik „üzletnőnek”, vagyis prostituáltnak. A két film közötti különbségeket (eltérő nevek, a történet alakulása, képszerűség) az előadó a bemutatott részleteken elemezte. A Lila ákác 1934-es változata Ágay Irénnel, Nagy Györggyel és Kabos Gyulával a főszerepben – a regénnyel ellentétben és a kor kívánalmainak megfelelően – happy enddel végződött. A regényhez közelebb álló formában, Székely István második filmjében Halász Judit, Bálint András, Ráday Imre játszotta a főszerepet. Az 1972-es filmben, amikor a táncosnő elutazik, Csacsinszky Pali lemondóan állapítja meg: „volt ifjúság, volt szerelem, de nem vettem észre”. A Mindentudás Színházi Egyetemén legközelebb, 2016. január 4-én 18 órától Kállay Géza egyetemi tanár előadása szintén a Jókai Színház évadának bemutatójához, Shakespeare Tévedések vígjátéka című előadásához kapcsolódik. Niedzielsky Katalin
2012. októberében kezdődött a Jókai Színház Ibsen házában, Békéscsabán a Mindentudás Színházi Egyeteme Kovács Edit színművésznő, esztéta háziasszonyi kíséretében. Azóta sok meghitt, értelmet és lelket tápláló, tudáshintő, sokműfajú előadás részesei lehettek az erre vágyók, elérhető ismeretekben gazdagodó nézők. Legutóbb december 7-én kora este, Rákai Orsolya, az MTA tudományos főmunkatársa Szép Ernő Lila ákác című művének megismerését tárta a közönség elé. Az azonos című darab 2016 májusában kerül a békéscsabai színpadra, várhatóan Katkó Ferenc rendezésében. Bede Zsóka tudósítása Egészen más az 1919-ben íródott regény (Manci és Béla története), az 1934-ben Székely István rendezésében készült film (főszereplők: Ágay Irén, Nagy György) és az 1972-ben ugyancsak Székely István rendezte ( Halász Judit és Bálint András Tóth Manci varrólány majd táncosnő, Csacsinszky Pál nagyreményű, szegény költő) filmtörténete. Szép Ernő, az író az avantgarde irodalmi stílus előfutára önéletrajzi ihletésű regényeivel jeles, tehetséges ember (hol ismert és népszerű, hol elfelejtett irodalmár, címleíró banktisztviselő, majd hírlapíró, önkéntes betegápoló és haditudósító, munkaszolgálatos, zsidótörvények kiszolgáltatottja) a Nyugat első nemzedékének, az 1920-21-es bécsi magyar irodalmi emigráció tagja. Műveiben, glosszáiban, verseiben, elbeszéléseiben, s az ákácban is édesbús romantika, szerelem, humor ihletője, a századelő Pestjének Városliget- és kabaré idézője . ,,Volt ifjúság és volt szerelem, csak nem vettem észre” – mondja bucsúzóul Csacsinszky. Rákai Orsolya korabeli fotókkal, írók képeivel, mindkét film részleteivel szerzett élménydús örömet a színházi egyetem hallgatóinak, teljesítette ki ismereteinket. Megtudtuk azt is, hogy a szerző 1953-ban halt meg 69 évesen elfelejtve (a budapesti Kozma utcai izraelita temetőben nyugszik). Életének utolsó éveiben bemutatkozásakor ,, Szép Ernő voltam…” hallottuk az irónikusan fájó vallomást. Rákai Orsolya közérthető és mégis magas színvonalú, múltidéző, tartalmas előadása után nagyon várjuk a színházi bemutatót. Keresem Szép Ernő írásait én is, legjelentősebb regényeit, a Dali dali dalt és a szomorú Emberszagot meg a többit. Bede Zsóka
hir6.hu | "A színház házhoz megy" kezdeményezés keretében tizenkét iskolában mutatja be Moliere A fösvény című darabját a Békéscsabai Jókai Színház. Az előadás-sorozat szombaton a nagyszénási Czabán Samu Általános Iskolában kezdődik. ►Tovább
Viharsarki kanapé | Gulyás Attila és Gulyás Levente, a Békéscsabai Jókai Színház művészei december első napján immáron második alkalommal igyekeztek megszólítani koncertjükkel a fiatalságot. Barátaikkal mai slágereket hangszereltek át, és igyekeztek némi ízelítőt adni az érdeklődőknek a színház világából. ► Tovább
behir.hu | A problémák valójában nem akadályok, csak megoldásra való feladatok. Egy fiatal házaspár mindennapjain keresztül a nézők is szembesülhetnek ezzel a helyzettel. Neil Simon Mezítláb a parkban című darabja, Tege Antal rendezésében, Gubik Petra és Czitor Attila főszereplésével, december 8-ától látható a Békéscsabai Jókai Színház színpadán. ► Tovább
BEOL | Kedden 19 órakor mutatják be a Jókai színház Vigadó termében Neil Simon Mezítláb a parkban című vígjátékát, mely felteszi a nagy kérdést, hogy mi kell az élethez? Tege Antal rendező szerint tudni kell kompromisszumokat kötni egy párkapcsolaton belül, de nem ez a darab fő üzenete, hanem az, hogy néha lazítani kell a nyakkendőn. ► Tovább
Az amerikai irodalom egyik legnépszerűbb és legismertebb vígjátékszerzője, Neil Simon több mint harminc színdarabot és legalább ennyi filmforgatókönyvet írt. Oscar- és Tony-díj jelöléseinek a száma meghaladja bármely más íróét. Bár a mai napig alkotó Simon hazája egyik legfelkapottabb színdarabírója, a nagyközönség mégis inkább filmjei által ismerheti. Elég, ha csak a Mezítláb a parkban, a Fogd a nőt, és fuss, a Meghívás egy gyilkos vacsorára sziporkázó poénjait idézzük fel, máris tudjuk, hogy alkotójuk a humor igazi mestere – s azt, hogy „komolyabb” művek írójaként is kiváló, jelzi Pulitzer-díja is (1991). Mezítláb a parkban című darabját, Tege Antal rendezésében, december 8-án mutatja be színházunk. Neil Simon New Yorkban nőtt föl, a Nagy gazdasági világválság idején, szülei pénzügyi nehézségei rányomták a bélyegüket a házasságukra, így gyermekkora többnyire boldogtalan és bizonytalan volt. Gyakran keresett menedéket a moziban, élvezte az első nagy mulattatók, köztük Charlie Chaplin alkotásait, és ez ösztönözte, hogy vígjátékíró legyen. Karrierjét rádió- és tévésorozatokkal kezdte a negyvenes évek végén. Első darabjait az ötvenes években írta, s hamar felfigyelt rá a szakma. A Broadway-n 1961-ben mutatkozott be, és pályája innentől töretlenül ívelt felfelé. Egy szezon alatt egyidejűleg négy sikerdarabját is játszották a Broadwayn, és 1983-ban ő lett az első élő drámaíró, akiről színházat neveztek el New Yorkban. Neil Simon első házasságának élményeiből merítve írta meg a Mezítláb a parkban címmel immáron több mint harminc év sikerrel játszott örökérvényű darabot. A karótnyelt ügyvédet Czitor Attila, sugárzóan szép és szertelen feleségét Gubik Petra, a folyton aggodalmaskodó mamát Fehér Tímea, a neki (is) udvarló szomszédot Katkó Ferenc játssza.
Neil Simon: Mezítláb a parkban Fordította: Vajda Miklós Játékidő: 135 perc, két szünettel Corie Bratter Gubik Petra Paul Bratter, a férje Czitor Attila Mrs. Bank Fehér Tímea Victor Velasco Katkó Ferenc Telefonszerelő Tomanek Gábor Áruházi kihordó Hodu József Súgó: Kiss Kata Ügyelő: Szepsi Szilárd / Kadelka László Díszlet: Egyed Zoltán Jelmez: Kiss Kata Rendezőasszisztens: Kiss Kata Rendező: Tege Antal Olvasópróba: 2015. október 9. Bemutató: 2015. december 8.
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Boldog Karácsonyt! 🎄 (Jókai Színház)
127 megtekintés 2024. december 24.
6 1
Adventi gyertyagyújtás - December 22. (Jókai Színház)
55 megtekintés 2024. december 22.
2 0
Adventi gyertyagyújtás - December 15. (Jókai Színház)
48 megtekintés 2024. december 22.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
83 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
283 megtekintés 2024. november 22.
3 1
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |