Vajon milyen érzés Szécsi Pál és Domján Edit bőrébe bújni? Mennyire kell a régi legendákra hasonlítani, vagy önmagukat is hozhatják? Erről és a Két összeillő ember születéséről kérdeztem Nagy Róbertet és Komáromi Anettet.
A Két összeillő ember című zenés játék novemberi bemutatójához komoly előzmények kapcsolódnak. Az első ötlet Nagy Róberttől származik, akinek már korábban is több táncdalfesztiválos műsora volt Liszi Melindával közösen, ahol elhangzottak Szécsi Pál dalai is, aztán mondták a művésznek, hogy hasonlít a legendás énekesre. Mindez arra inspirálta, hogy könyveket keressen, utána olvasson, leginkább az hatott a Jókai Színház színészére, amit Szécsi Kati, a testvére írt Pali halála után, illetve Edit eredeti levelei.
- Így találtam rá a Domján Edithez fűződő szerelemre, és világossá vált, hogy ebből kellene valamit varázsolni. A könyvben vannak Edittől naplórészletek, idézetek, azok alapján jutott eszembe, egy emlékezés kellene kettőjük történetére, Edit írja vagy olvassa a naplóját, ebbe csempésznénk bele Pali szövegeit. Így született meg a felolvasóest Komáromi Anett-tel 2013-ban Szarvason. Amikor az ötlettel Anettet megkerestem, pont annyi idősek voltunk, mint Pali és Edit, 27 és 39, ugyanannyi volt a korkülönbség köztünk, 12 év… – sorolta Nagy Róbert az előzményeket.
Már a teltházas felolvasóest jelezte, óriási az érdeklődés, sztárok, kedvencek életére kíváncsi a közönség. Ezért Nagy Róbert komolyabb darab után nézett. 2013-tól egészen mostanig „futotta a köröket, vadászta a Szécsi-darabokat”. Több próbálkozás után jutott el Csikós Attila művéhez, ami két felvonásos, kétszer 50 perces előadás, de a két színész és Tarsoly Krisztina rendező egy rövidebb, meghitt kamaradarabra szavazott.
Hogy milyen érzés Szécsi Pál bőrébe bújni, nézők sokaságával elhitetni, hogy régi kedvencüket látják, hallják újra?
- Nagyon jó, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy tényleg Szécsi Pált akarom-e megformálni. Nagyon sokat olvastam, rádióbeszélgetést hallgattam, néztem videókat, hogyan mozog, gesztikulál. Sokat beszélgettünk erről Krisztával, hogy Szécsi Palit akarjuk-e látni, engem vagy mind a kettőt. Kriszta gyönyörűen összehozta ezt a kettőt nekem, volt, amikor hagyta, hogy Robi legyek, máskor szólt, hogy egy kicsit lépjek hátrább. Nagyon nehéz szerep, mert a Pali egy gyermeteg lelkű férfi volt, Editben nemcsak a nőt, hanem az anyát is látta, folyamatos anyahiánnyal küzdött.
- Szó sincs utánzásról! Én egy nőt játszom, elképzelem, milyen lehetett az életben, hogyan gondolkodott, érzett különböző helyzetekben Domján Edit – mondta Komáromi Anett. – Pontosan semmit sem tudunk, csak sejtjük mindabból, amit olvastunk, hallottunk róla. Csikós Attila a bemutató után azt mondta nekem, többet mutattam meg, mint amit megírt róla. Ez persze nagyon nagy elismerés. Mi ketten Robival azt próbáltuk felmutatni, mit gondolunk róluk, ők hogyan élhették meg azt a tíz hónapot, mindkettő csodálatos ember volt, de az életük tele volt gyötrelmekkel. Nem Komáromi Anettet akarja látni a közönség, hanem rajtam keresztül egy nőnek az életét.
Azért a közönség mai kedvenceit is szívesen látja, Komáromi Anettet és Nagy Róbertet biztos. Ez az előadás pedig nemcsak emléket állít két művésznek, hanem a reflektorfény és a magánélet közti szakadékot, az ünnepelt sztárok tragikus sorsát is felmutatja. A szerelmi fantázia alcím is jelzi, hogy elképzelések kerülnek színpadra, Csikós Attila könyvek, hírek, újságcikkek alapján rakta össze a történetet, amely a színészek és a közönség számára egyaránt megrázó.
- Tíz hónap menny és pokol. Félelmetes, hogy milyen tudatosan készült Domján Edit a halálra, mennyire tudta, hogy ő akarja befejezni. Már a húszas éveiben mondogatta, csak nem hitt neki senki, az utolsó filmjében megriadt önmagától, hiszen mindig is rettegett az idő múlásától, a megöregedéstől. A darabban is elhangzik, hogy „az éjszakák megfojtanak”, menekült a színházba, a művészetbe, nehogy önmagáról kelljen gondolkodni – idézte fel Komáromi Anett az előadás emlékezetes pillanatait.
A Két összeillő ember című zenés játékot januártól ismét láthatja a közönség a Sík Teremben.
Niedzielsky Katalin
Fotó: Nyári Attila/ A-TEAM