Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás
Skip to content
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
JEGYVÁSÁRLÁS

Szerző és színház mögött az ember

Mindentudás: Shakespeare Hamletje és Molnár Ferenc Lilioma

Vajon milyen kapcsolatot, hasonlóságot fedez fel a színháztörténész Molnár Ferenc 110 esztendős színműve, a Liliom és Shakespeare 420 éves Hamletje között? Mi köze lehet a városligeti kikiáltónak a dán királyfihoz, Zeller Julinak Opheliához, Liliom hazatérő lelkének Hamlet atyja szelleméhez? Ilyen izgalmas kérdésekre világított rá a Mindentudás Színházi Egyetemén Darvay Nagy Adrienne, akivel a Jászai Mari-díjas színművész, esztéta Kovács Edit beszélgetett.

A Sík Ferenc Kamaraszínház közönsége a december 2-ai előadáson is sok érdekes információval gazdagodott, Darvay Nagy Adrienne hamletológus csak úgy ontotta a Molnár Ferenc életét és munkásságát bemutató ismereteket. Az összehasonlító irodalom- és színháztudomány területéről kapott tudás új megvilágításban tünteti fel a Jókai Színház Liliom bemutatóját.

A műsorvezető Kovács Edit elsőként azt kérdezte, hogy Molnár igen ellentmondásos, megosztó személyisége, akitől kortársai azt várták volna, hogy a drámában szószóló legyen, hogyan érvényesült a műveiben. Darvay Nagy Adrienne Ady Endrét idézve válaszolt a kérdésre: Molnár olyan tudott lenni, amilyen csak akart, például bátornak mutatta magát, pedig valójában gyáva volt, naiv, csupa ellentmondás, amilyen kettősség jellemezte a személyiségét, olyan kettősség található a stílusában is.

  • Nem véletlenül kapta Molnár a Csekk Pier gúnynevet, kortársai megvádolták, hogy apró pénzre váltja a tehetségét, pedig inkább a sikerre hajtott, nem a pénzre – mondta az előadó. Majd a Liliom beszédes neveiről szólt, ami szerinte a darab moralitás jellegével függ össze.
  • A középkori egyházi liturgiában az erkölcsről, a bűnről történeteket mondtak el nevelő szándékkal, Akárki, Jedermann, Everyman volt a főszereplő. Később a művekben a jó és a rossz már nem válik el olyan határozottan. Hamlet is beszédes név, együgyűt jelent, a ham let kifejezés ripacskodásra biztat, tudjuk, hogy bolondnak teteti magát, egy újkori Everyman a kizökkent időben, próbálja az igazságot megtalálni. A Liliomban a jó és a rossz már összefolyik, Molnár hőse önmagával is szembefordul, amikor önmagunkat vizsgálom, akkor az embert vizsgálom, rögeszmémmé vált Hamlet, vagyis az ember vizsgálata – jelentette ki a színháztörténész.

A Liliomról mint beszélő névről elhangzott, hogy az a tisztaság, a termékenység, a lelki szeretet jelképe, de a piros liliom a tűzvirágot, Krisztus szenvedéseit is szimbolizálja. Az András, Endre (Liliom becsületes neve Závoczki Endre) a férfiasság jelképe.  

1921-ben volt a Liliom első amerikai bemutatója New Yorkban. A következő évben jelent meg Gregory Stragnell pszichológiai tanulmánya, freudista elemzés, amely gyermekkori problémákból vezeti le a szexuális aberrációt. A szerző ebben az elemzésben kijelenti, hogy a darabot a szexuális viselkedés uralja, a főhős brutalitással vezeti le az impotenciáját.

Molnár „a kamasz Budapest” korában élt, azt ábrázolta. Kosztolányi az ősbemutatóról többek között azt írta, hogy „a siheder várost figyelte. Kottára szedte a macskazenéjét. Nevetünk rajta. Észrevette a pőreségét, a nyíratlanságát és piszkos körmeit. A gyermeket szerette benne. Molnár Ferenc mindig a gyermekpsziché (öntudatlan és mély bensőségek) költője maradt, akkor is, mikor egy ragyogó és szellemes darabját elsodorta a siker Európa színpadaira, és hamis hangnemből zengték a dícséretét…” Ebből az írásból is kiderül, hogy Molnár „kemény, kegyetlen szeretetet prédikál”, hogy nála a szenvedély összefügg az erőszakkal.

Az előzményekről elhangzott, hogy a Liliom története 1908-ban született egy péntekről szombatra virradó éjszakán, a Pesti Napló szerkesztőségében, ahol Molnár Ferenc a vasárnapi tárcáját akarta írni, de semmi nem jutott eszébe. Ekkor egy mesét kezdett írni, Az altató mesét, amivel majd özvegyasszonyok elaltathatják kisgyermekeiket, vagy a gyerekek a fáradt szüleiket.

A másnap megjelenő cikk akkora sikert aratott, hogy a Vígszínház vezetői rábeszélték, írjon a történetből színdarabot. Molnár 1909 elején kezdett hozzá a munkához, október elejére készült el vele.

Az előadó érdekes párhuzamot vont a Hamlet és a Liliom között. Úgy fogalmazott, hogy a Liliom az ifjú Budapestről szól, a főhős a század alakja, lenyomata, Molnár „én póza” ütős, brutalitás jellemzi a szerző női kapcsolatait. A Hamlet Shakespeare önéletrajzi vonásait, utalásait tartalmazza, de nehéz azokat megfejteni. Agresszívan bánik Hamlet Opheliával és az anyjával. Molnár verte az első feleségét, Vészi Margitot már menyasszonykorában, aki később leírta, hogy a férje szerint a férfi szerelmének, fizikai vonzódásának a jele, ha megüt egy nőt. Ezt a szexuálpszichológiai teóriáját kezdettől vallotta, később színműveiben is kifejtette. Vészi Margit Molnár súlyos depressziós rohamairól is nyilatkozott, illetve arról, hogy olyankor öngyilkosságon gondolkodott.

Molnár Ferenc maga úgy vélte, az írók azért formálják át ügyesen önéletrajzi adataikat, mert az álarc mögött biztonságban érzik magukat.

Arra a kérdésre, hogy miért bukott meg a Liliom első bemutatója 1909-ben, Darvay Nagy Adrienne színháztörténész azt válaszolta, hogy elsősorban azért, mert a lipótvárosi közönség a Vígszínházban nem szerette a külvárosi történetet, a modern vígjátékot, inkább hagyományos szórakoztató darabot akart látni. A kamasz Budapest közönsége még nem volt nyitott az ilyen darabra. Aztán 1919-ben egy másik szereposztással siker lett itthon, a Varsányi Irén – Csortos Gyula kettőssel, és Bécstől New Yorkig világszerte. A siker okát az előadó a költői formában látta, mint mondta, Liliom jót akar, de rosszat cselekszik, a tehetetlenség szimbóluma, ahogyan Hamlet lélektani drámája is. A dán királyfi azt mondja, nincs jó, se rossz, a gondolkodás teszi azzá, imádja a színházat, ahogyan Liliom is, aki a kor szellemétől szenved, kisebbségi érzése viszi a brutalitásba, ez is hasonlít Hamletre, mindkettőjükre jellemző az ellentmondásosság, az öngyilkosságba menekülés.

A Mindentudás Színházi Egyetemén legközelebb 2020. január 6-án 18 órakor Fráter Zoltán egyetemi docens Krúdy és a régi, jó világ címmel tart előadást.

Niedzielsky Katalin

Fotó: Lipták Szabolcs/ A-TEAM

 

2019.12.03.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Nyomtatás

Még több hír

Rockosított Hamlet tavaly végzett hallgatónkkal a főszerepben – szfe.hu

A színpadon egy új és más Hamletet láthat majd a közönség – behir.hu

A Hamletrock főpróbahétbe lép – Podcast Juhász Bencével

Szeretne egy jó programot hétfő estére?

Hamletrock – Hírek+

Álomügyelet

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Kígyómarás – KultÓra

Rockosított Hamlet tavaly végzett hallgatónkkal a főszerepben – szfe.hu

A színpadon egy új és más Hamletet láthat majd a közönség – behir.hu

A Hamletrock főpróbahétbe lép – Podcast Juhász Bencével

Szeretne egy jó programot hétfő estére?

Hamletrock – Hírek+

Álomügyelet

Shakespeare előtt tiszteleg a Békéscsabai Jókai Színház

Különleges előadást láthatnak ma színházunkban! – M1 programajánló

Hamletrock

Kígyómarás az Újszínházban – Magyar Hírlap

Újabb remek előadást hallgatott meg a Mindentudás Színház Egyetemének közönsége

Kígyómarás – KultÓra

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Keresés
© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás

Értesítések