A jelenleg a Békéscsabai Jókai Színházban rendező Köllő Miklós pantomimművész, koreográfus volt a Kállai-díjas Kadelka László beszélgetőtársa az idei évad első Tereferéjén, október 19-én a Jókai Színház kávézójában.
Sajátos módon kezdődött a beszélgetés, hiszen a kérdező és a kérdezett egy gimnáziumba járt Budapesten, három év eltéréssel, de közös fiatalkori emlékekkel. Köllő Miklós eredetileg biokémikusnak készült, kémiából az országos tanulmányi versenyen az első tíz között végzett, és így automatikusan egyetemi felvételt nyert, de végül a színházcsinálás mellett döntött.
Valami újszerű, avantgarde dolgot szeretett volna létrehozni a színház világában, ezért fordult figyelme a szavak nélküli színházi kifejezés, a pantomim művészete felé. Felvételt nyert a Prágai Nemzetközi Koreográfusképzőbe, amely akkor Ladislav Fialka művészeti vezetésével működött. Az iskola elvégzése után hazatérve megalakította a Dominó Pantomim Együttest, amely 26 évig működött Budapesten.
1969-ben a Párizsi Notre Dame című munkáját meghívták a Holland Nemzetközi Színházi Fesztiválra, a 26 fős alkotógárdából azonban csak három művész kapott útlevelet a kiutazáshoz, így Köllő Miklós szólóesttel szerepelt a rendezvényen. Az Aczél György irányította kultúrpolitika háromszor tiltotta be az ország első magánszínházának tevékenységét, de külföldi vendégszereplésekre kiengedték. Egy Kanadában forgatott rövidfilmjével díjat nyert Mexikóban, valamint nagydíjat kapott a Cannes-i Fesztiválon, melynek átvételét az akkori politikai helyzet nem tette lehetővé.
A Dominó Színház újszerű művészi eszközökkel új célokat fogalmazott meg, a vizuális, akusztikus, testi és pszichodinamikus eszközök alkalmazásával kísérletet tett arra, hogy a néző lelkivilágában egy robbanásszerű katarzist hozzon létre, olyan intellektuális és emocionális rétegeket mozgatott meg, melyekre addig nem volt példa. A számos zsákutcával is kísért fejlődés eredményeképpen kikristályosodott egy formanyelvi rendszer, mely a későbbiekben a prózai és zenés előadásoknál is használhatóvá vált.
A Dominó együttes a művészvilág legkülönbözőbb alkotóit vonzza magához, dolgoztak ott zenészek, táncosok, írók, képző- és iparművészek egyaránt. Kialakult a stúdiószínház, amatőr és professzionális művészképzés; egy nagy rendszerré bővült az együttes, melynek leépülését az okozta, hogy Köllő Miklós elvállalta egy athéni színház beindítását és vezetését. Távolléte alatt az egyesületi formában működő társulatba idegen emberek váltak tagokká, szavazati jogukkal rossz irányba vitték a színházat.
Köllő Miklós ezután átkerült a prózai színházak világába, dolgozott a Vígszínházban, a Radnóti Színházban és a Budapesti Kamaraszínházban. Rendezői tevékenységére jellemző, hogy a darabok elemzésekor nem mindig a szövegből indul ki, hanem abból, hogy a különböző helyzetekbe került karakterek, figurák milyen lelkülettel, indíttatással vannak jelen a darabban, hogyan sugárzik ki magából a figura a testi, mozgásbeli, karakterbeli és habitusbeli eszközök segítségével.
A rendező kapcsolata a Békéscsabai Jókai Színházzal Zelei Miklós Situs Inversus című művével kezdődött, Budapesten szerette volna bemutatni a darabot és megtudta, hogy korábban Katkó Ferenc, a Jókai Színház színművésze a Szarvasi Víziszínházban felolvasóesten adta elő a művet. Így őt kérte fel a budapesti vendégszereplésre, közös munkájuk annyira sikeres volt, hogy Köllő Miklós később megrendezte Katkóval Békéscsabán Gogol: Egy őrült naplóját. Harmadik Jókai színházbeli rendezése a most bemutatásra került Molnár Ferenc-színmű, a Liliom.
Kadelka László zárókérdésére, hogy miért tűnt el a hatvanas években oly divatos pantomimművészet, kettős válasz adott. Egyfelől pont a divatossága lett a veszte, a nagy precizitást és alapos gyakorlást igénylő művészetbe a gyors sikereket hajszoló dilettáns társulatok és szólisták szivárogtak be, és a felszínessé vált előadásoktól elfordult a közönség. Másfelől a műfaj sajátos kifejezőeszközeinek megvan a határpontja, melyet nem tud átlépni, vannak művészi tartalmak, melyeket már nem képes kifejezni.
Rácz Attila
Fotó: Lipták Szabolcs/ A-TEAM