Kalocsai Zsuzsa eljátszotta már az operettirodalom legszebb szerepeit, a Marica grófnőt, a Cirkuszhercegnőt, a Cigányszerelem Zórikáját, a Csárdáskirálynő Szilviáját. A Jókai Színházban most a Mária főhadnagy premierjére készül, Antónia figuráját próbálja, és sminkelés közben elragadtatással beszélt Huszka Jenő zenéjéről.
A Jászai Mari-díjas, Érdemes művész primadonnának ez a békéscsabai a harmadik találkozása Antónia szerepével. Bagó Bertalan 2004-es szatirikus rendezésében már játszotta. De legelőször még énekkarosként Seregi László rendezésében – aki osztályfőnöke volt a főiskolán – statisztált a márciusi ifjak között. (Seregi László állította színpadra az első darabot is, amiben Kalocsai Zsuzsa játszotta a Marica grófnőt 1991-ben. Most a fia, Seregi Zoltán rendezi a Mária főhadnagy című előadást.)
- Huszka zenéje csodálatos, szerintem Huszka Jenő és Jacobi Viktor komponálta a legszebb zenét, Lehár Ferencet és Kálmán Imrét talán jobban ismerik külföldön – mondta Kalocsai Zsuzsa. – Az Antónia tipikus szép magyar nagyasszony szerep, amelyben a drámaiság és a hazafias vetület ötvöződik, amolyan honleányi szerep.
Alapozás, szemfestés, és közben kiderült, hogy eredetileg nem operettre készült, nehezek voltak számára kezdetben ezek a melódiák.
- Az ember megtanulja a szöveget, elkezdünk a próbán beszélgetni róla, még nem kell mutatni belőle semmit. Amikor megkapod a szöveget, dolgozol a korrepetitorral, és felcsendül a zene, véreddé válik. Azt szeretem, ha a rendezővel közösen alakítjuk ki a figurát, a rendező tudja, hogy mit akar, de érdekli az is, hogy én mit szeretnék. Ha a színészt a rendező alkotótársnak tekinti, attól a színész szárnyakat kap.
Rúzs, frizura, és azt is megtudom, hogy szeret maga sminkelni. Úgy fogalmazott: legjobban én ismerem magam, magamat rajzolom, nem más arcot.
- Nemcsak a gyönyörű muzsika miatt kell és nagyon fontos ma műsorra tűzni a Mária főhadnagyot, hanem az üzenete miatt is. A világ kezdi elveszíteni a hovatartozását, nem tudjuk, honnan jöttünk, kik vagyunk. Mindez az operettben ott van, és nagyon boldog vagyok, hogy játsszuk március 15-én, mert itt az ideje, itt a helye.
A négy színház együttműködését – a Békéscsabai Jókai, a Budapesti Operett-, a Magyar Zenés Színház és a Veszprémi Petőfi Színház – a primadonna nagyon jó lehetőségnek tartja. Úgy véli, a fiatal pályakezdők megmutathatják oroszlánkörmeiket, és minden résztvevőnek új impulzusokat ad egy ilyen együttműködés.
A smink és a frizura elkészült, a művésznőt nem illik tovább feltartani főpróba előtt. Sok sikert kívánva köszönjük meg a beszélgetést, és búcsúzunk.
Niedzielsky Katalin
Fotó: Rácz Attila