A Leánykérések a közösségeink közötti párbeszédet erősíti meg – Szilágyiné Szabó Ágnes tudósítása
A Békéscsabai Jókai Színházban igazán különleges színházi élmény született, amikor három színház – a Békéscsabai Jókai Színház, az Aradi Kamaraszínház és a Teatrul Carousel – koprodukció keretében Csehov két klasszikus egyfelvonásos tréfáját ötvözi: a Leánykérést és A medvét. Az előadás célja, hogy a nagy orosz drámaíró műveit friss és izgalmas módon mutassa be, miközben a különböző nyelvek és kultúrák közötti párbeszédet és együttműködést erősíti. Időszerű és alkalmas erre Csehov két rövid darabja? Talán az utóbbi évtizedekben soha nem volt ennyire szükségünk a nemzetek és nemzetiségek közötti nyitásra.
A két Csehov-egyfelvonásost már több előadásban is egymás mellé állították, de sosem ebben a formában. A Sík Endre fordításában színre vitt darabot Sandu Grecu, a Mondovai Színházi Szövetség elnöke, a kisinyovi Satiricus Nemzeti Színház igazgatója rendezte. Grecu hosszú évek óta ismert a színházi világban, és most új színt hozott a Csehov által írt kis „tréfák” oevre-jébe. Az általa megálmodott előadásban a két különböző hangvételű darab váltakozva, de egyazon színpadon elevenedik meg, ugyanakkor megőrzi a történetek szuverenitását, nem él azzal az olcsó – és költséghatékony – lehetőséggel, hogy a hat különböző karaktert három színésszel játszatja el, ezen felül a történeteket – amelyeknek a kimenetelét a címből már ismerjük – lelassítja, ezzel megtámogatja a nézői kíváncsiságot.
A Leánykérés és A medve természetesen közös térben, Csehov korának vidéki Oroszországában játszódik, ahol a nagy távolságok miatt minden találkozás izgalmas és értékes volt. A két mű egyaránt a komédia, a társadalmi feszültségek és az emberi kapcsolatok szórakoztató, de egyben elgondolkodtató ábrázolásában találja meg a közös nevezőt. A szereplők listáján olyan tapasztalt színészek találhatóak, mint Czitor Attila, Liszi Melinda, Tarsoly Krisztina, Tapasztó Ernő és Tege Antal, hozzájuk társul az inas szerepében a feltörekvő színész, Kopanyicza András, aki szép feladatokban mutathatta meg magát ebben az évadban. Mindegyikük hozzátesz valami egyedit és különlegeset a karakteréhez, élettel tölti meg a csehovi karaktereket. Színészi játékuk erőteljes és egyénített, miközben a színházi térben mindent áthat a szerző szelleme: a feszültség, a humor és az emberi gyarlóságok ábrázolása. Míg a Leánykérés a hipochonder Lomov (Czitor Attila) és a két házigazda, a könnyen paprikás hangulatba jövő Natalja (Liszi Melinda) és édesapja, Sztyepan Sztyepanovics (Tege Antal) egyszerű, bohózatszerű vígjátéka, addig A medve egy megcsalt, megözvegyült asszony (Tarsoly Krisztina) és az alapvetően jó, de adósságával küzdő Szmirnov kibontakozó szerelmének története, amelyben rácsodálkozhatunk Csehov pszichológiai érzékére és nagy csöndjeire. Tarsoly Krisztina visszafogott játékát, mély sóhajait jól ellenpontozza Tapasztó Ernő hihetetlenül intenzív játéka.
A darab bemutatója március 24-én zajlott le a Békéscsabai Jókai Színház stúdiószínpadán, az előadás május 8-tól Aradon is látható lesz, majd októberben Kisinyovba utazik a produkció, hogy aztán a jövő évadban Békéscsabán ismét láthassuk. Az előadás létrejöttét a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatta, amely tény aláhúzza a projekt jelentőségét: erősíti a közösségek közötti párbeszédet és megértést, ünnepli az emberi kapcsolatokat és persze a humort, ami összeköti a világot.
Szilágyiné Szabó Ágnes
Fotó: jokaiszinhaz.hu