Négy szerep – két színész
A negyvenes éveiben járó Barney Cashman – 23 év boldog házassággal a háta mögött – egyszercsak úgy érzi, valami hiányzik az életéből, meg kell ismernie a házasságtörés, a kaland ízét. Erről mesél és ébreszt gondolatokat a nézőben Neil Simon darabja, Az utolsó hősszerelmes. Az amerikai szerző népszerű vígjátékát április 1-jén mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház, a sajtónyilvános olvasópróbát március 11-én tartották a Jókai Szalonban. Seregi Zoltán igazgató azzal köszöntötte a résztvevőket, hogy az idei évadban elindított stúdiószínházi sorozat utolsó előadásához érkeztünk; a Detektívjátszma, a Vénusz nercben és a Pszicho után Az utolsó hősszerelmes bemutatója zárja a sort. A nagyszínpadi és a kamaraszínházi előadásokon kívül olyan vonzó darabokat kerestünk, amelyekkel új közönségrétegeket is elérhetünk. Az eddigi három produkció sikeres volt, mindegyiket nagy érdeklődés kísérte – mondta a direktor. A sorozatra az is jellemző, hogy a darabok különböző helyszíneken kerültek színpadra: a Detektívjátszma és a Pszicho a stúdiószínházban, a Vénusz az Intimtérben, Az utolsó hősszerelmest a Művész Kávéházban adják elő, külön díszlet nélkül. Csurulya Csongor elmondta, hogy a darabot Seregi Zoltán találta, ő pedig nagy örömmel vállalta el a rendezést. Két színész játszik négy szerepet, a Jászai Mari-díjas Bartus Gyula Barney Cashman alakját, Tarsoly Krisztina pedig a három nőt. Előadták már a művet úgy, hogy a három hölgyet három színésznő játszotta, de érdekesebb, ha egyre osztják a három szerepet. A szerző szándéka is az volt, hogy egy színésznő kapjon lehetőséget az átváltozásokra. Ilyen térben, közel a nézőhöz és a partnerhez, az őszinteség hangján kell szólni. Az őszinteség mellett helyet kap a humor. A nézőnek talán zavarba ejtő lesz, bár ismerősen csengő, amit hall, az előadás világára, a tükörre nincs felkészülve, égetheti a színpad, és az idő sem túl hosszú – figyelmeztetett a rendező. Majd kijelentette: az őszinteség keresésében kell a saját hangunkat megtalálni. Bartus Gyula úgy fogalmazott, hogy meglepetés érheti a nézőket. Lehet, hogy a feleségek általában nem fognak örülni annak, amit látnak, mert elgondolkodtatja őket. Önismeretre szólít fel a darab, egyfajta gyónás, esetleg kellemetlenné válhat. A történet csak úgy érdekes, ha három különböző személyiségű nővel próbálkozik ugyanaz a férfi. Tarsoly Krisztina úgy vélte, mindannyiunkat érintő témáról van szó, már azon érdemes elgondolkodni, hogy a férfi és a nő találkozásából milyen dolgok születnek. Mint mondta, nagyon komoly kihívás három nőt alakítani, többszörös szövegmennyiség és hozzájön még az intimitás. Fontos, hogy az üzenet, amit szeretnénk átadni, eljusson a nézőkhöz. Titkokon át jutunk el egymás lelkéhez, ez tarthat tükröt a nézőnek. Jó, ha kapunk visszajelzést, hogy magukra ismernek, tudnak velünk utazni. Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/A-TEAM