Skip to content

Bérletes előadásainkra jegyek is válthatók. Részletek: jokaiszinhaz.hu/GYIK
Menu
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Image Youtube
JEGYVÁSÁRLÁS
Kiemelt

Június 19-én kezdődik a Csabai Nyár rendezvénysorozat

by Szilágyiné Szabó Ágnes Szilvia
2025.05.07.
Kiemelt

Tizennégy új bemutatót tervez a 2025/2026-os évadban a Békéscsabai Jókai Színház

2025.04.30.
Kiemelt

Fatia Negra

2025.05.22.

Elhunyt Kergyik István színpadmester

Hosszan tartó, súlyos betegség után elhunyt színházunk színpadmestere, Kergyik István, Döme. Halálával a Békéscsabai Jókai Színház dolgozói, művészei, egész társulata igazi csapatjátékost, segítőkész, fáradhatatlan kollégát veszített el, akinek pozitív kisugárzású személyisége, a színházművészet iránti odaadása, példaértékű munkavégzése nagyban hozzájárult színházunk zökkenőmentes működéséhez, művészi sikereihez. Kergyik Istvánt, a Békéscsabai Jókai Színház saját halottjának tekinti. “Mind elmegyünk, a ringatózó fák alól mind elmegyünk, a párás ég alatt mind indulunk a pusztaságon át a száraz ég alá, ahányan így együtt vagyunk, olyik még visszanéz, a holdsugár a lábnyomunkba lép, végül mind elmegyünk, a napsütés is elmarad és lépdelünk a csillagok mögött a menny abroncsain, tornyok fölé, olyik még visszanéz és látni vágy, hullott almát a kertben, vagy egy bölcsőt talán ajtó mellett, piros ernyő alatt, de késő már, gyerünk, ahogyan a harangok konganak, mind ballagunk mindig másként a csillagok mögött, a puszta körfalán, ahányan végre így együtt vagyunk, mind elmegyünk.” (Weöres Sándor: Bolero)

Tovább
_foto_ateam_img_0197

Bartus Gyula másodszor kapott Gálfy-gyűrűt

Óriási nézőtérré alakult a Békéscsabai Jókai Színház előtt az utca június 10-én, és a közönség már jóval a fél ötös kezdés előtt gyülekezett, hogy együtt búcsúztassa a társulattal a 2016/2017-es évadot. Immár hagyomány a szabadtéri szezonnyitás és -zárás, amikor átadják a legjobb alakításokért járó kitüntetéseket, köztük a legrangosabb szakmai elismerést, az éppen tíz éve alapított Gálfy László Gyűrű Díjat. (Niedzielsky Katalin tudósítása) Seregi Zoltán igazgató a sikeres évad lebonyolításáért elsősorban a közönségnek, a bérletvásárlóknak mondott köszönetet hűségükért, bizalmukért. Kiemelte, hogy öt felnőtt, öt ifjúsági és gyermekszínházi, valamint négy stúdiószínházi bemutatót tartott a teátrum, ami 346 előadást jelent, vagyis majdnem minden napra jutott egy produkció. Ebből 276-ot Békéscsabán játszottak, 56-ot vidéken és külföldön, illetve 14 külső előadást fogadtak a teátrumban. Az összes produkciót 68 708 néző látta. –   A műsortervnek sokféle igényt kell kielégítenie, hiszen 100 kilométeres körzetben nincsen másik színház, ezért népszínházi programot kell játszani – szögezte le a direktor. Majd arról beszélt, hogy nem ért egyet a megkülönböztetéssel, hogy egy előadásnak vagy könnyednek vagy elgondolkodtatónak kell lennie; úgy véli, a tragédia is kikapcsolja a nézőt a hétköznapokból. S a színház képes arra a „zseniális trükkre”, hogy kívülről láttatja a világot, hatására átélünk szenvedést, fájdalmat, de nem úgy, mint a valóságban, hanem katarzisként, ami erősíti, felemeli az embert. A színház „diadalmas szemfényvesztés, kaland”, ami végül az igazságot mutatja fel, a komoly darab is kikapcsolódás, szórakozás. Seregi Zoltán gyorsan megnyugtatta a publikumot: mindezt nem azt jelenti, hogy a jövő évad ne kínálna könnyed, szórakoztató darabokat. A műsortervet azonban nem részletezte, azt meghagyja az évadnyitóra. Czitor Attila és Tege Antal színművész vezette elegánsan, poénosan a műsort, de akadt meglepetés is. Az évadértékelő beszéd felkonferálása után, még a direktor előtt – mint egy „előzenekar” – Csomós Lajos lépett a mikrofonhoz, és egyfajta Seregi-átiratot adott elő, kedvesen rappelve, kifigurázva a főnököt. A hagyományokhoz híven, a beszéd után igazi díjeső zúdult a társulatra, kiosztották az elismeréseket, közben népszerű musicalrészletek tarkították a programot. Az évad színművésze díjat – a kollégák szavazatai alapján – három kategóriában osztották ki, Ifjú tehetségként Czitor Attila, Érett színművészként Tege Antal, Tapasztalt színművészként Bartus Gyula vehette át a kitüntetést. A legjobb háttérmunkáért járó díjjal Kergyik István színpadmester munkáját ismerte el a társulat. A Gálfy Gyűrű Díjat a Jókai Színház egykori művésze és igazgatója, Gálfy László emlékére éppen tíz évvel ezelőtt alapította a család és a teátrum közösen. A rangos szakmai elismerés odaítéléséről – a rendezői nominálások alapján – mint mindig, most is szakmai bizottság döntött. Niedzielsky Katalin újságíró, színikritikus, dr. Farkas Wellmann Éva költő, kritikus, kulturális újságíró, Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke, Túriné Kovács Márta osztályvezető (Békéscsaba Megyei Jogú Város) és Hedry Mária művészeti tanácsadó (Klebersberg Kúria) vett részt a zsűri munkájában. A bírálók valamennyien egyetértettek abban, hogy az évad egyik legkiemelkedőbb előadása a Macskajáték volt és abban Felkai Eszter egészen kivételes alakítást nyújtott. Juhász Róza rendező a Jászai-díjas művésznőt, a Jókai Színház örökös tagját jelölte a gyűrűre. Indoklásában így fogalmaz: „hatalmas energiával, humorral, kedvességgel, ugyanakkor rendkívül koncentrált módon kereste a megformálandó figura lelkét, mozdulatait, érzéseit, motivációit”. Felkai Eszter azonban nagyon fontosnak tartotta, hogy tudassa: óriási megtiszteltetés volt számára a felkérés Orbánné szerepére, az alakítás méltatása, jelölése, de kezdettől ragaszkodott ahhoz, hogy mint alapító nem lehet díjazott. Ez számára – mint hangsúlyozta – morálisan, erkölcsileg, emberileg teljességgel lehetetlen. Mint mondta, a férje a mennyből leszólna: „Anyukám, ne csináld!” Az alapítók szándékát tiszteletben tartva nemcsak egy kiugró alakításért, hanem az egész évadban nyújtott, magas művészi  teljesítményért jár a Gálfy-gyűrű évről évre, a döntéshozók a rendezői nominálásokra igyekeznek hagyatkozni, hiszen azok tükrözik legjobban a teljesítményt. Tege Antal és Katkó Ferenc két-két jelölést kapott. Tege a Sonkamenüettért, valamint az Ármány és szerelemben von Kalb udvarnagy szerepének megformálásáért, Katkó a Bolond Istók narrátoraként és az Egy őrült naplójáért. Mindkét színésznél egy monodráma és egy szerep áll a listán, mellesleg mindketten rendeztek is, Tege Az üvegcipőt, Katkó a Balkán kobrát. Három nominálást a darabok rendezőitől egyetlen művész kapott, a Légy jó mindhalálig című musicalben az Igazgató, a Tangó tragikomédiában Stomil és Az üvegcipő Sipos Lajos bútorasztalosának megformálásáért Bartus Gyula. Seregi Zoltán (a Légy jó rendezője) a művész elhivatottságát, alázatát, igazságkeresését, önmagával szembeni könyörtelenségét, szakmai tudását emelte ki az indoklásban. Csiszár Imre (Tangó) azt méltatja Bartusban, hogy „egyszerre tud érzékeltetni humort és félelmetességet, játékkedvével magával ragadja partnereit, így az előadás motorja”. Tege Antal (Az üvegcipő) az alázatot, szakmai hozzáértést, hihetetlen kíváncsiságot dicséri. A Jászai-díjas színművész másodszor vehette át a gyűrűt, legelőször, a 2007-2008-as évadban is Bartus Gyula kapta a színház legmagasabb szakmai díját. Immár a harmadik kitüntetett, aki Kara Tünde (2008-2009, 2014-2015) és Kovács Edit (2012-2013, 2015-2016) után másodszor kapta meg az aranyékszert. Bartus Gyula meghatódva mondott köszönetet; arról beszélt, hogy ez az évad számára a lehetőségekről és a bizalomról szólt, és arról, hogy ezen a pályán milyen nagyszerű felfedező körutakra lehet menni. Hozzátette, minden szerep mélységére igyekezett egyformán odafigyelni, és minden kollégájának ilyen évadot kíván, mint mondta, bárki megérdemelné a díjat, ha ennyi lehetőséget kapna. Ugyanakkor az elismerés „sokunk gyümölcse” – hangsúlyozta.   A Beol és a Jókai Színház közös játékán az olvasók Vadász Gábort választották meg az év Beol-színészének. A Behír játékában Az üvegcipő érdemelte ki a legjobb előadásnak járó elismerést, amit a rendező Tege Antal vett át. A Magyar Teátrumi Társaság „Színházat vegyenek!” marketing pályázatán hat díjból kettőt elhozott a társulat: a dr. Ragány Misa és Vámos Zoltán által beadott videók alapján a Jókai Színház elnyerte Az évad legjobb színházi büféje és Az évad legjobb színházi széke díjat. Az évadzáró gála Petőfi Sándor Színészdalával kezdődött, amit a Bolond Istók című színházi bolondozás vándortársulata, a Színitanház csapata adott elő. Az értékelő és méltató beszédek között a Légy jó mindhalálig című musicalből a Jaj ne akarj te felnőtt lenni sohase! dalt énekelte Ragány Misa, az Állat(i) mese című táncjátékból Sunyesz és a nyulak ropták ír dallamokra. A Diótörő és Egérkirály című családi musicalből Gerner Csaba bűvölte el a közönséget. A búcsúzó évad hangulatát idézte fel a három devenérlány misztikus dala a jó halálról. Az Ármány és szerelemből prózai részlet is került a válogatásba, Bartus Gyulával és Tege Antallal. (A kancellár szerepe akár lehetett volna Bartus negyedik nominálása, nem kisebbítve persze ezzel Tege jelölését von Kalb udvarnagy figurájáért.) Finálénak a Balkán kobra című vígjátékból szólt lakodalmas muzsika. Ekkor már csúnya viharfelhők gyülekeztek a város fölött, de eső előtt még valószínűleg sikerült a műszaknak bepakolni, a közönségnek pedig hazajutni. Niedzielsky Katalin

Tovább

Díjeső a Jókai Színházban: újra Bartus Gyuláé a Gálfy Gyűrű

Szép hagyománya van teátrumunkban annak, hogy úgy az évadnyitást, mint az évadzárást közönségünkkel, színházszerető barátainkkal ünnepeljük. Így a tradíciókhoz híven idén is szabadtéri, nyilvános társulati üléssel zárta a 2016/2017-os évadát a Békéscsabai Jókai Színház, a színház előtti téren, ahol idén is átadták a 2008-ban alapított Gálfy László Gyűrű Díjat és a legjobb színészi teljesítményekért járó elismeréseket. A közönség többek között részleteket láthatott a Bolond Istók című színházi bolondozásból, a Légy jó mindhalálig című musicalből, az Állat(i)mese című táncjátékból, a Diótörő és Egérkirály című családi musicalből, az Ármány és szerelemből, végül pedig a Balkán kobra című fergeteges vígjátékból. Seregi Zoltán igazgató évadértékelő beszédében ismertette a következő évad műsortervét és megköszönte a bérletvásárló közönség bizalmát. Majd kiosztásra kerültek azok az elismerések, amelyek nélkül évad nem érhet véget. Az Évad Színművésze díjat három kategóriában osztották ki, Ifjú tehetségként Czitor Attila, Érett színművészként Tege Antal, Tapasztalt színművészként a Jászai Mari-díjas Bartus Gyula vehette át a kitüntetést. A színház társulata a legjobb háttérmunkáért járó díjjal Kergyik István színpadmester munkáját ismerte el. Ifjú tehetség díj  – Czitor Attila Érett színművész díj – Tege Antal Tapasztalt színművész díj – Bartus Gyula, Jászai Mari-díjas A Gálfy László színművész, a teátrum egykori igazgatója emlékére a családdal közösen létrehozott díj, a Gálfy Gyűrű odaítéléséről – az alapítók szándékának és a hagyományoknak megfelelően szakmai bírálóbizottság döntött. A Gálfy-gyűrű kitüntetettjére az elmúlt évadban bemutatott darabok rendezői tettek javaslatot, amiből a zsűri választotta ki a legérdemesebbet. A szakmai zsűri tagjai: Niedzielsky Katalin színikritikus, Dr. Farkas Wellmann Éva költő, kritikus, kulturális újságíró, Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke, Túriné Kovács Márta osztályvezető, Békéscsaba Megyei Jogú Város, Hedry Mária művészeti tanácsadó, Klebersberg Kúria A darabok rendezői által nominált szereplők közül ebben az évadban a Légy jó mindhalálig című musicalben az Igazgató, a Tangó című tragikomédiában Stomil és Az üvegcipő című vígjátékban Sipos Lajos megformálásáért, Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész vehette át immár másodjára (2008.) színházunk legmagasabb szakmai díját, az aranyékszert. Újra Bartus Gyuláé az aranyékszer A díjeső ezzel még nem ért véget, a Beol és a Jókai Színház közös játékán a közönség, illetve az olvasók Vadász Gábort választották meg az év BEOL színészének. A Behírrel közös játékban pedig Az üvegcipő című vígjáték érdemelte ki a legjobb előadásnak járó elismerést. Itt hangzott el, hogy a Magyar Teátrumi Társaság idén is meghirdette a „Színházat vegyenek!” pályázatát, melyen közel száz színházi marketinggel foglalkozó kolléga vett részt. Büszkeségünkre a Ragány Misa és Vámos Zoltán által beadott videók alapján a Jókai Színház elnyerte Az évad legjobb színházi büféje és Az évad legjobb színházi széke díjakat.

Tovább
vamos_zoltan_ragany_misa_szente_vajk_fekete_peter_kicsi

Rangos szakmai díjakat nyert a Jókai Színház

A harmadik színházmarketing szakmai konferencián osztották ki a Színházat vegyenek! Díjakat. A Jókai Színház két díjat is nyert: az évad legjobb színházi széke és az évad legjobb színházi büféje is Békéscsabán található. Színházat vegyenek! címmel harmadik alkalommal rendezte meg a Magyar Teátrumi Társaság a színházmarketing szakma konferenciáját a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) nyitónapján. A konferencia a tavaly útjára indított Színházba mentem! kampány része, melyen közel 100, színházi marketinggel foglalkozó szakember vett részt. Az elmúlt évek jegyeladási statisztikái hűen igazolják, hogy a színházak egyre hatékonyabban és kreatívabban használják a különböző kommunikációs eszközöket. Ezt felismerve és elismerve a Magyar Teátrumi Társaság Színházat vegyenek! néven színházmarketing díjat alapított, melyre hat kategóriában lehetett nevezni. Az évad legjobb színházi büféje kategória díját Szűcs Gábor, a POSZT fesztiváligazgatója adta át Dr. Ragány Misának és Vámos Zoltánnak, Az évad legjobb színházi széke kategória díját pedig Szente Vajk, aki megjegyezte: ismeri a széket és valóban a legjobb.     „Összesen 121 pályázat érkezett 43 színházból és hat kategóriából kettőt megnyertünk. Rangos elismerés ez, hiszen szakmai díjról van szó, a pályázó színházak marketingesei maguk közül választották ki a legjobbakat. A Művész Kávéházunk gyönyörű, a nézőtéri székeink is kiválóak, de ezúttal elsősorban ezek prezentálásáért kaptuk a díjakat” – mondta Dr. Ragány Misa, a Jókai Színház marketing-, és sajtóreferense. Mindkét kategóriában videó anyaggal lehetett pályázni, amelyek Vámos Zoltán videótár-vezető munkáját dicsérik. A Jókai Színház élen jár a színházi mozgóképkultúra felhasználásában és fejlesztésében. Ezt a most megnyert két díj mellett az is igazolja, hogy a közelmúltban az OISTAT nemzetközi színháztechnikai szervezet Taiwan-i világkiállítására válogatták be Vámos Zoltán és Egyed Zoltán díszlettervező egyik munkáját, valamint a FeleVízió elnevezésű színházi mozgóképkultúra szakmai konferenciának is Vámos Zoltán az ötletgazdája, szakmai vezetője. A Színházat vegyenek! konferencián Fekete Péter Jászai-díjas rendező, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója is előadást tartott, nemzetközi brand-építés címmel.       A Színházat vegyenek! Díj 2017. évi díjazottainak listája kategóriánként: Az évad legjobb színházi büféje: Békéscsabai Jókai Színház Az évad legjobb színházi széke: Békéscsabai Jókai Színház Az évad legjobb színházi közösségi oldala: Vígszínház (Budapest) Az évad legjobb színházi weboldala: Maladype Színház (Budapest) Az évad legjobb színházi nyomtatott kiadványa: Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata Az évad legjobb színházi plakátja: Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata Minden kategória-győztes nyereménye egy-egy 150.000 forint értékű Facebook kampány, melyet a színház az általa meghatározott időszakú és témájú kampányra költhet el. A nyertesek továbbá közösen részt vesznek egy kétnapos színházi marketing képzésen. A képzés célja, hogy a nyertes színházak saját intézményükre szabottan kapjanak a mindennapi gyakorlatukba beépíthető hasznos, gyakorlati tudást.  

Tovább
szek

A Jókai Színházban vannak a legjobb színházi székek

Átadták a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) idén alapított, Színházat vegyenek! elnevezésű színházmarketingdíjait a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) csütörtöki nyitónapján, a III. Színházat vegyenek! színházmarketing-konferencián.  

Tovább
img_0114

Láthatóvá tenni a láthatatlant – látássérültek Az üvegcipőn

Kulisszajárásra érkeztek látássérült színházbarátaink szerdán kora este teátrumunkba, hiszen évek óta minden nagyszínházi bemutatónkhoz kapcsolódóan az előadást mindmegannyi esetben egy interaktív színpadbejárás előzi meg, melynek során a látássérültek megtapasztalhatják, a színpad méretét, megérinthetik a díszleteket, kosztümöket, kellékeket. Ezúttal Molnár Ferenc Az üvegcipő című darabja volt soron. A legnagyobb érdeklődést a húszas évek korát megidéző gazdag textúrájú. női jelmezek váltották ki. A kulisszajárás során látássérült barátaink meghallgattak egy előzetes ismertetőt, amely röviden bemutatja számukra az darab történetét, a szereplőket és a díszletet. Az audionarrációval akadálymentesített előadásnak több érdekessége volt. Ezúttal nem Komáromi Anett narrálta a szöveget, hanem Tarsoly Krisztina, valamint a technikai fejlesztések okán hat csatornás fülhallgató erősítők, vadonatúj fejhallgatók tették befogadhatóvá az előadást. A narrátor munkáját pedig egy új fejmikrofon könnyítette meg. Az előadást egy közös teázás, sütizés előzte meg.

Tovább
sweet_charity

A hétvégén nézze meg a Színitanház vizsgaelőadását!

Június 10-én (szombaton) 19 órától, illetve június 11-én (vasárnap) 11 órától ingyenesen megtekinthető a Színitanház harmadéves színész hallgatóinak minősítő-vizsgaelőadásának a főpróbája. A Sweet Charity című musical a Sík Ferenc teremben látható, ahová az érdeklődők a művészbejáró felől tudnak eljutni. Mindenkit szeretettel várunk! Neil Simon – Cy Coleman – Dorothy Fields: Sweet Charity Charity Masina Valentine a New York-i éjszakában dolgozik – ahogyan ő fogalmaz: adakozik -, egy lepukkant lokálban táncol és vadidegen férfiakat tesz boldoggá. Szívének rejtett csücskében azonban egyetlenegy vágy él, az, hogy végre valaki őt ajándékozza meg a boldogsággal. Valaki, aki szereti, aki nem csapja be, nem csalja meg, nem lopja el a pénztárcáját, és nem használja ki. Mert Charity csak ilyen férfiakkal találkozik, és minél jobban hisz nekik, annál csúnyábban végzi. Minél nyitottabb szívvel közeledik az emberekhez, annál komikusabb helyzetekbe kerül. Aztán egy szép napon ez a szeretnivaló lány bent ragad egy metrókocsiban egy fiúval, aki végre kedves, rendes és… klausztrofóbiás. Talán most rámosolyog a szerencse. Talán most sikerül. A Sweet Charity című musicalt Federico Fellini Cabiria éjszakái című világsikerű filmje alapján írta a Neil Simon-Cy Coleman-Dorothy Fields trió. A darab ősbemutatójára 1966-ban került sor a Broadway-n, Bob Fosse rendezésében. A musicalben – melynek zenei világa a '30-as évek Amerikájának jazz-, swing- és spirituálé világát követi – olyan, azóta már világslágerré nőtt dalok hangzanak el, mint a Momentán vagy a Big Spender.

Tovább
20170601margitsziget-margitszigeti-szabadteri-szinpad-sajtotajekoztato9

350 ELŐADÁSSAL VÁRJÁK A KÖZÖNSÉGET A SZABADTÉRI SZÍNHÁZAK

Országszerte 350 előadással várják a közönséget egész nyáron a szabadtéri színházak – mondta el Pócza Zoltán, az idén 20 éves Szabadtéri Színházak Szövetségének elnöke csütörtökön Budapesten. A szezonnyitó sajtótájékoztatón hozzáfűzte: a szervezet kilenc tagja –  a Szarvasi Vízi Színház, a Kőszegi Várszínház, a Zsámbéki Színházi Bázis, a Szabad Tér Színház, az Esztergomi Várszínház, az Agria Nyári Játékok, a Kisvárdai Várszínház, a Gyulai Várszínház és a Szentendrei Teátrum – 34 bemutatóval készül, az előadásokra mintegy 250 ezer nézőt várnak.

Tovább
p_20170519_121608

A Jókai Színház a POSzT-on

Június 10-én 15 órától kerül bemutatásra a POSzT-on, Merő Béla rendezésében Fridl Viktória: KALITKA című írása Kovács Edittel és Tomanek Gáborral a főszerepben. A darab Budapesten, egy irodaházban játszódik, szereplői egy vállalat beosztottjai. A szereplőket számok jelölik, nemük nincs meghatározva. A darabot kilenc-tíz jelenet alkotja. A darab cselekmény nélkül fut: a jelenetek központi eseménye a szereplők tematikus párbeszéde, mely érinti a bántalmazást, a társas magányt és a nyelvet. A Színházi Dramaturgok Céhe, amely gazdája és szervezője a rendezvénynek átszervezte a Nyílt Fórumot, hogy ne kelljen lemondani a közönség figyelméről, de a látványosabb produkciók ne vonják el a figyelmet a szöveggondozói munkáról. Százötven írásműből lett kiválasztva az a nyolc mű, melynek szerzőivel húsz szakember reggeltől estig a darabjaikról konzultált. A drámaírók a tanácsok alapján átdolgozták darabjaikat, és ezek a változatok jelentek meg a DESZKA fesztiválon részfelolvasásokon.  Ez a tapasztalat újabb átírást generált, és ennek eredményét, a konzultációk során végigvitt szövegeket most felolvasószínházi előadások keretében mutatják be Pécsett, a Poszt ideje alatt, június 9-e és 16-a között. 

Tovább
_2016_foto_ignacz_bence_img_0137

Felkai Eszter a POSZT szakmai zsűrijében

Felkai Eszter a „pályalezárás” után kilenc évvel a Macskajáték Orbánné szerepével tért vissza a Jókai Színház deszkáira országos hírű közönség és szakmai sikert aratva. Örökös tagság, fővárosi vendégjátékok, POSZT szakmai zsűritagság az eddigi jelzései az elismerésnek.

Tovább

Hetedik évadát kezdi a Szarvasi Vízi Színház

Tovább
img_4667_2

Szabó Irma üvegcipője

A Békéscsabai Jókai Színház Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátékával zárta a 2016/17-es évadot. Molnár Ferenc 1924-ben írta a saját életéből vett történetet, amelyet most Tege Antal remek rendezésében mutatott be a színház. Szabó Irma, az álomvilágban élő, senkihez sem tartozó, szeretetre vágyó, kis cselédlány alakját Földesi Ágnes játszotta, tele tűzzel, hittel, mosollyal, szárnyalva a színpadon. Hiszen Irma biztos volt abban, hogy végül elnyeri Sipos Lajos „bútortervező rajzoló”, az „édes pilóta” szerelmét, aki ugyan jóval idősebb a lánynál, de a szerelemben ez nem számít. Földesi Ágnes tüneményes volt, Irma csupa érzelem lényét egyszerűen nem lehetett nem szeretni. Sipos Lajos bőrébe Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész bújt, aki brillírozott szerepében. A morózus „bútortervező rajzoló” észre sem veszi Irmát, nem tud mit kezdeni Irma szerelmével. A harmadik felvonásban azonban olyan férfivé válik, aki meglátja a lányban az őszinte tiszta embert, és mintha kinyílna szeme a világra, már mosolyogni is tud, a morcos ember a múlté. Irma vidám, szeretetre éhes lénye más emberré teszi – nyilván nem alapjaiban –, de kizökkenti eddigi életéből. Bartus Gyula nagyon jól építi fel szerepét, már az első perctől érezni az érző embert is a borostás arc mögött, végig azt éreztem, félti Irmát, ezért akarja vidékre küldeni. Bartus Gyula alakítása tanítani való, igazi mestermunka. Adélt, a panzió tulajdonosát Nagy Erika keltette életre. Mindenben ellentéte Irmának. Kemény, racionális, büszke, pontosan tudja, mit akar. Férjhez akar menni Siposhoz, mert beleszeretett egy fiatal fiúba, de nem meri felvállalni ezt a szerelmet. Tisztességes nő akar lenni, akit megbecsülnek, és ezt a házassága révén reméli, hiszen pénze van. Sipossal való beszélgetése nem egészen őszinte, ezt a férfi érzi, de mégis úgy dönt – elveszi. Adél a darab végére, elhagyott asszonyként vállalja fel szerelmét a fiatal Császár Pállal. Adél egyenes tartása, mosolytalan arca, parancsoló hangja a bizonytalanságát leplezi. A harmadik felvonásban már érzelemmel teli hangon beszél Császár Pállal is, Irmával is, Sipossal is. Nagy Erika ezt a folyamatot különleges játékával nagyon jól érzékeltette. Császár Pál vidám fiatalember, talán szerelmes Adélba, talán csak a pénze vonzza, mindenesetre mindig a legváratlanabb helyzetekben tűnik fel, üde színfoltja az előadásnak, korban Irmához illene, azonban ő Adélt választja. Ő az egyetlen, aki Irmát emberszámba veszi, mert egy csomag elszállításáért pénzt ad a lánynak – hiszen megérdemli, megdolgozott érte. Czitor Attila nagyszerű alakítással formálta meg Császár Pált. A kisebb szerepeket játszó színészek is maradandó alakokat formáltak meg, velük lett kerek az előadás, alakításuk emlékezetes marad. Házmesterként Csomós Lajos járásával, testbeszédével remekelt. Fehér Tímea Házmesternéként örökké dolgozó, asszonyt alakított, Komáromi Anett Roticsnéként elegáns megjelenésével tisztelet parancsolt, Benkő Géza Tanácsosként szenvtelen hivatalnok, akinek azért humora van. Boldog Ágnes Violaként, Nádra Kitti, mint Keczeli Ilona és Kerek Vivien Miss Burnaby szerepében lépett színpadra, mindhárman a Színitanház hallgatói. A díszletet Egyed Zoltán álmodta meg, három felvonáshoz három díszlet, az első Sipos úr szobája kék, mint Irma álmai, a második a panzió belső udvara, kopottas – itt két elem igazán látványos volt: a nagyon szép régi kék szódásüvegek, különleges zöld borosüvegek és a felhő, amely eláztatta Irmát, mintha a vágyait mosta volna el a reá hulló eső. A harmadik felvonás a Tanácsos szobájában körpad, amely forgott és mindig a beszélők kerültek előre. Nagyon ötletes, szép korabeli díszlet elevenedett meg a színpadon. A jelmezeket Kiss Kata tervezte. Irma nem a szokványos kötényt viselte, hanem kék ruhát, amely lelkét is tükrözte – hiszen kék felhők között élt. A harmadik felvonásbeli „rosszlány” jelmeze narancssárga, mint a napsugár. Adél ruhái is érzékeltették az ellenpontokat, ám a harmadik felvonásban viselt öltözéke nagyon szép, ízléses, nem feltűnő, egy elegáns nő így jelenik meg, színeiben, szabásában is, ez a ruha már a nyugodt asszonyé. Roticsné jelmeze nagyon elegáns, látványos. Sipos Lajos szürke zakóban, nem szmokingban volt az esküvőn –, ahogy Molnár Ferenc sem vett szmokingot az esküvőjére. A zenei anyagot ifj. Mlinár Pál válogatta össze.  Az előadás Tege Antal látásmódját tükrözi, de érezhető volt a rendező szeretete, tisztelete Molnár Ferenc iránt. A szívet szorongató, mégis vidám előadás maradandó élményt nyújtott.   Galambos Edit

Tovább

Neked munka nekem álom – Csaba Televízió

Tovább
img_3936

A kór tükre, lenyomata

„Tréfás és megindító idill, mely a szomorúság könnyein át mégis megnevettet” – így méltatta Puskin a Régimódi földesurak című elbeszélést, amelyben Gogol a vidéki kiskirályok életét állítja pellengérre. Ugyanakkor kíméletlenül rámutat, hogy a környezetük miként teszi tönkre az embereket, ahogyan Akszentyij Ivanovics Popriscsint, az egyszerű hivatalnokot is. Idillről persze szó sincs, de még tréfáról, nevetésről sem, igencsak drámai, megindító az Egy őrült naplója, az író fájdalmas vallomása, leszámolása a 19. század Oroszországával. A „tragikomikus látomásba” Köllő Miklós rendező szerint – a síráson és a nevetésen kívül – még pár aktuális kérdés is belefér: Ki vagyok én? Hol a helyem? Tudok-e változtatni? A világirodalom egyik legmegrázóbb monodrámájának békéscsabai előadásában Katkó Ferenc nyújtott hiteles, emlékezetes alakítást. (Niedzielsky Katalin kritikája) Nyikolaj Vasziljevics Gogol már fiatalon, írói pályája kezdetén nagy érzékenységgel világított rá a társadalmi bajokra, humoros-szatirikus hangvételű, fantasztikus elemekkel tűzdelt elbeszéléseiben a korabeli orosz valóság visszásságait, a vidék elmaradottságát figurázta ki. Az orr című groteszkje például igazi remekmű, a későbbi abszurd előfutára, amelyben a szaglószerv egy köztisztviselő arcáról leválva önálló életet él, karriert csinál, ami gazdájának sosem sikerült. Világhírnévre az orosz klasszikus A köpönyeg című elbeszélésével tett szert; hőse, Akakij Akakijevics a cári rendszer áldozata, aki a fojtogató légkörben vergődik, a megalázott, kisemmizett kisember tipikus példája. Dosztojevszkijtől származik az ismert mondás, hogy „mindnyájan Gogol köpönyegéből bújtunk ki”, ami arra utal, hogy az orosz próza- és drámaírónak nemcsak hazájában volt sok követője – Turgenyevtől Bulgakovig -, hanem a nyugati irodalmakban is. A Holt lelkek című prózai eposzában, a nagystílű szélhámos, Csicsikov kalandjain keresztül Gogol a nemesi Oroszországról fest lesújtó képet, mesterien ötvözi a szatirikus, drámai és lírai elemeket, a pátoszt és a bírálatot. A revizor című színműben kíméletlenül leplezi le a korlátolt, kicsinyes hivatalnokokat, a csinovnyikvilágot, a korrupt, megalkuvó vidéki kiskirályokat. Drámai erővel hat, megindító az Egy őrült naplója – ma is. Főhőse, az a kisember, hivatalnok, aki belebolondul az igazságtalanságba, nem tudja elviselni az állandó megaláztatást, és tébolyult agya az ellenséges környezet helyett egy olyan külön világot teremt magának, ahol saját törvényei szerint élhet. De hát élet ez? Hamar kiderül, hogy nem. A korábbi művek szatirikus, kritikus, leleplező hangvétele után Gogol itt a kisember szenvedéseit, reménytelen küzdelmét, egyben saját kiábrándultságát, fájdalmát önti naplóba. Katkó Ferenc színművész monodrámában nem először kápráztatta el a Jókai Színház közönségét: 2015 novemberében Zelei Miklós Az Isten balján című darabjában Ady Endrét keltette életre. Az sem volt egy könnyed szórakoztatás, viszont olyan gondolatébresztő előadás és kimagasló alakítás, amely máig eleven az emlékezetünkben. Azt a bemutatót is Köllő Miklós rendezte, és Katkó Ferenc – korábbi szerepeihez képest – egészen új oldalát mutatva nyújtott komoly teljesítményt. Popriscsin is Gogol köpönyegéből bújt ki, szó szerint: a vállfára állított fekete hivatalnoki viseletből lépett a néző elé. De mielőtt megjelent volna, kaparászó ujjak bújtak ki a lyukakon, mintha valaki a jelmeztől próbálna megszabadulni… Vagy már a kukacok ették a textíliát? A másfélórás küzdelemben a hivatalnok a szemünk láttára, lépésről lépésre szakad el a valóságtól, halad folyamatosan a teljes őrület felé, a téboly kórképét festi meg. Pedig az elején még tartozik egy közösséghez, emberi kapcsolatokról álmodik, de hamarosan már csak a kutyákkal tud szót érteni. Egy lány szerelméről ábrándozik, ajtókat nyitogat a világ, a fény felé, de egyre inkább magára marad, elszigetelődik. Fogságából képtelen kitörni, feljebb, előrébb nincs számára út, csak befelé, lefelé, a bolondok házába, a pusztulásba. Az 1834-ben játszódó történetet kortalanná emeli a felismerés, hogy az emberi szenvedés, kiszolgáltatottság örök, minden időben, társadalomban súlyos probléma. Jajkiáltás, figyelmeztetés ez a napló. Gogol hőse belehal abba az életbe, ahol nincs őszinteség, igazságosság, csak önzés van és képmutatás. S ugyan melyik korban, társadalomban nincsenek kitaszítottak, örök igazságkeresők?! Popriscsin sorsa, üzenete félelmetesen aktuális. Gogol már húszesztendős korában külföldi utazásokat tett, Európa nagyvárosaiban, Lübeckben, Hamburgban járt, később hosszabb időt töltött Rómában, Párizsban. Látta tehát az Oroszországon kívüli világot. Pétervárott hivatalnokként dolgozott, gyűjtött tapasztalatot a bürokrácia pusztító, lélekromboló erejéről. Rövid ideig volt a pétervári egyetem történeti tanszékének adjunktusa, majd az irodalomnak élt, műveiben akart hangot adni világnézetének, a kisember védelmében fellépni, de pályája vége felé szinte megriadt mindattól, amit ábrázolt, illetve írásainak lehetséges hatásától. Élete végére elméje elborult, 1852-ben, 43 évesen éhen halt… Az író tragikus sorsának is tükre, lenyomata az Egy őrült naplója. Katkó Ferenc az egykori Szovjetunióban, Ukrajnában, Kárpátalján született. Lokálpatriótának vallja magát, közel áll szívéhez az orosz irodalom, és főleg Gogolt szereti. Már pályakezdőként érdekelte az Egy őrült naplója, amit először oroszul olvasott, majd szinte évente kézbe vett; gondolta, de jó is lenne egyszer színpadra vinni, eljátszani. De tisztában volt vele, hogy egyelőre fiatal hozzá. Régi szerep- vagy rendezői álom válik valóra? Ilyennel találkoztunk már a színháztörténetben, olyannal kevésbé, hogy a színész fordítja le és állítja színpadra a darabot, meg el is játssza a főszerepet. Most éppen ez történik. A régi kötődések bizonyára segítenek azonosulni a figura lényegével, lelkületével, a színésznek eggyé válni a karakterrel.    Az igazságot kereső ember teljes megtébolyodását követni komoly kihívás a néző számára. A mélyen megrendítő témát, szöveget rendkívüli látvány, színpadkép és különös zenei válogatás emeli rangos előadássá. Köllő Miklós rendezéséhez klasszikus zenét válogatott. A Kossuth-díjas Székely László (a nemzet művésze) díszletével csodákat tett: a színpad fölé alkotott osztott tükörrel nemcsak kitágította a teret és az időt egészen a 21. századig, hanem egy teljesen más megvilágításban láttatja a színpadi történést, a szereplő mozgását. A mennyezeti filmvetítés időutazást teremt, a lépcsőrendszer forgatása hátborzongató asszociációkat sugall. A naplóbejegyzések vizuális érzékeltetése, az ajtónyitogatások, a cellaszerű lakás – mind-mind fantasztikus hatással bír, szolgálja a színészt, az üzenetet. Egy gondolatébresztő előadás általában tükröt tart a nézőnek, itt most ez is szó szerint értendő, hiszen a játék végén a mennyezeti tükör mint egy reflektor, úgy pásztázza végig a nézőteret. A szintén Kossuth-díjas (és a nemzet művésze) Jánoskúti Márta jelmezei az őrület fokozatait, állomásait láttatják; az elején hivatalnoki viselet, paróka, majd a majdnem meztelenre vetkőztetett, kényszerzubbonyban keresztre feszített szereplő. Végül (fürdő)köpönyegben jön be hősünk, mint egy győztes (vagy vesztes, mindegy) meccs után a birkózó. Vagy bárki. Íme, az ember! Egyetlen színész mozgását is jól meg kell komponálni, főleg, ha a monodrámához zene szól, és filmvetítés társul. Az előadás koreográfusa Preisinger Éva volt. A Sík Ferenc Kamaraszínház (korábban Ibsen stúdió) sok emlékezetes monodrámának adott már otthont. A színháztörténet és Katkó Ferenc repertoárja a június 2-ai premier óta újabb rangos produkcióval gazdagodott. Ez a bemutató méltó emlékezés a Pesti Színház legendás előadására Darvas Ivánnal, az 50. jubileumon.   Niedzielsky Katalin

Tovább
1
23456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228
…229230231232233…
234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392
393
Korábbi híreink megtekintéséhez kattintson ide!

Legfrissebb képek

Legenybucsu

A revizor

Naplopó

Anconai szerelmesek

Még több képet talál előadásainkról a galériában

Kattintson ide!

Legújabb videók

Békéscsabai Jókai Színház

1.4ezer subscribers

A Jókai Színház hivatalos YouTube csatornája.

Békéscsabai Jókai Színház
Június 21-ig a Békéscsabai Jókai Színház színpadán!

Június 21-ig a Békéscsabai Jókai Színház színpadán!

24 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkJRNEt5QjZpVzlB

Fatia Negra - Békéscsabai Jókai Színház

511 megtekintés 2025. május 28.

24 0

0 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLnVTVFYtMTJsQy1F

2025/2026-os évad Studio Előadásai - Békéscsabai Jókai Színház

67 megtekintés 2025. május 9.

0 0

2 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkpmaEQzY3o3a0hz

2025/2026-os évad Gyerek Előadásai - Békéscsabai Jókai Színház

49 megtekintés 2025. május 8.

2 0

1 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLmIwbklTNmRlRk80

2025/2026-os évad - Békéscsabai Jókai Színház

115 megtekintés 2025. május 5.

1 0

5 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLjNCYkV6Ynlxc3lR

A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház

176 megtekintés 2025. március 14.

5 0

3 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkFWdTBocE00X0hj

Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)

318 megtekintés 2025. február 28.

3 0

További videók... Feliratkozás

Gyorslinkek munkatársainknak

Következő előadásaink

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Facebook
Rólunk írták

Táncdalfesztivállal zárult a Városházi Esték programsorozata – behir.hu

Oscar a megnyitón – behir.hu

A Fatia Negrával indul a Szarvasi Vízi Színház programja – M1

István, az országépítő – behir.hu

Látványos gálával zárta az évadot a Jókai Színház – beol.hu

Világ körüli turnéról tértek vissza az Idegenek és ismerősök szereplői – 7.tv

Belépés munkatársainknak

Regisztráció munkatársainknak

Regisztráció

Levelezés munkatársainknak

© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás
Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás