Skip to content

Bérletes előadásainkra jegyek is válthatók. Részletek: jokaiszinhaz.hu/GYIK
Menu
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Image Youtube
JEGYVÁSÁRLÁS
Kiemelt

Június 19-én kezdődik a Csabai Nyár rendezvénysorozat

by Szilágyiné Szabó Ágnes Szilvia
2025.05.07.
Kiemelt

Tizennégy új bemutatót tervez a 2025/2026-os évadban a Békéscsabai Jókai Színház

2025.04.30.
Kiemelt

Fatia Negra

2025.05.22.
honlapra_ladika

Döntött a Ládakészítő mester

Színházunkban szép hagyománya van annak, hogy minden mese előadásunk kapcsán játékot hirdetünk a vállalkozó kedvű, ügyeskezű gyerekeknek. Az évek során készültek már kőmanók, hóvirágok, farönkök, hógolyók, ezúttal ládikákat vártunk a színházba érkező gyerekektől. A közel 250 alkotást egy háromtagű zsüri értékelte, de a szavazataikkal besegítettek a város iskolásai és óvodásai is. Az eredményhirdetésre szerdán délután került sor, ahol a zsüri elnöke, Lenkefi Zoltán bábszínház-igazgató, a Ládafia mesejáték díszlettervezője gratulált az összes pályázónak és hangsúlyozta, hogy érdemes megőrizni és emlékbe eltenni az együttalkotás örömét, majd ismertette az eredményeket. Első helyezett lett a  Mezőhegyesi József Attila Általános Iskola 2/A. osztálya. Nyereményük egy ládika csokoládé és Szerencsés Dániel fénylő csodalámpája. Második helyezést  ért el Szántó Bianka, a Nicolae Balcescu Román Általános Iskola 1/A. tanulója, nyereménye csokoládé ládikában és a  Királykisasszony keszkenője. Harmadik helyezett  Szabó Bálint lett, aki a  Kazinczy Ferenc Általános Iskola 3/A. tanulója. Nyereménye csokoládé és a legyőzött Sárkány foga. Az I. helyezett mezőhegyesi alkotók Különdíjasok Baukó Petra, a Kazinczy Ferenc Általános Iskola 3/A. tanulója   Kruchó Zsolt, a Kazinczy Ferenc Általános Iskola 3/A. tanulója Mikes Luca, a Kazinczy Ferenc Általános Iskola Grácik Rita, a  Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 4/B. tanulója Milecz Marcell, Németh Zsolt, Mucsi Dániel, Bakos Alex, Bacsa Máté, Zahorán Attila a Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskola, Gerendás 4. osztályosai 6 Árvai Fruzsina, a Dr. Mester György Általános Iskola, Elek 4/A. tanulója Kristóf Csillag, a Nicolae Balcescu Román Általános Iskola 2/A. tanulója Pekárik Zinaida, a Nicolae Balcescu Román Általános Iskola 1/B. tanulója Kiss Beáta, a Nicolae Balcescu Román Általános Iskola 4.o. tanulója  Gindilla Dóra, a Nicolae Balcescu Román Általános Iskola 2/A. tanulója Szlancsik-Bakonyszegi Olivér, a  Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1/B. tanulója Szász Véda,  Petőfi István Általános Iskola, Kondoros Mucsi Donáta Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 3.B. tanulója    A különdíjasok egy-egy sárkányfoggal, illetve a Királykisassony keszkenőjével lettek gazdagabbak. Az eredményhirdetés után kakaózás várta a gyerekeket, ahol már arról folyt a diskurzus, hogy a Holle anyó mesénkhez  hirdetett játékra milyen párnácskákkal fognak készülni.  

Tovább
petra_honlap

Négyszemközt Gubik Petrával

Békésifi.hu | Gubik Petráról sokan azt gondolják, hogy békéscsabai, s ő maga is második otthonának érzi a várost. A Békéscsabai Jókai Színházban több darabban is láthattuk már a tehetséges és mindig (élet)vidám színész-énekesnőt, aki mára országosan is ismertté vált mind színészként, mind énekesnőként. Hogy melyik világ áll hozzá közelebb? Nos, ez is kiderül… ► Tovább

Tovább
henger

Zelei Miklós: Situs inversus. Az Isten balján

Zelei Miklós drámája 2012-ben a Békéscsabai Jókai Színház egyfelvonásos drámapályázatára készült. A beküldött 175 színdarabból a felolvasószínházi bemutatásra kiválasztott 13 – ezen belül nem rangsorolt – darab közé került, s Kolti Helga rendezésében, Katkó Ferenc előadásában sikert aratott a szarvasi vízi színházi és a békéscsabai TeÁtriumban rendezett bemutatón. A kolozsvári Komp Press – Korunk Kiadó 2013 elején a darabot önálló kötetben is megjelentette. Az ősbemutatóra a Csontváry Művészeti Udvarház színpadán december 13-án, szombaton, 19:00-tól kerül sor. A történet szerint, Ady Endrének nem sikerül meghalnia 1919 telén. A Situs inversus Isten balján című darabban éppen ezért konstancai internáltként több túlélési esélyt kell latolgatnia. „Legyen hajógyári törzsgárdatag, esetleg a szekuritáté ellenőrzésével és irányításával vállalja el a Konstancai Harcos című román napilap szerkesztését? Álházasságengedély megszerzésével próbáljon átjutni az „anyaországi” paradicsomba, ahol majd a kezdődő demokrácia egyik pártja frakcióvezető-helyettesének instrukciói nyomán országimázsjavító költeményeket írhatna, de ha okosan hallgat, esetleg akkor is cseng a kassza. A szerepeket, az összes színre lépőét, maga Ady játssza vagyis Katkó Ferenc, talán azért is, hogy a színház kedvet csinálhasson a tudattöbbszöröződés és -hasadás korszerű (trendi) állapotához. A darab minden eddigi Ady-képet felülír.”(Zelei Miklós)

Tovább
orient2

Orient címmel zenés színházi bemutató Gödöllőn

Orient címmel nagyszabású zenés-táncos előadást mutat be a Művészetek Háza Gödöllő szombaton. A Békéscsabai Jókai Színházzal együttműködésben született produkció Fekete Péter rendezésében látható. Fekete Péter, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója az előadás keddi, a Magyar Vasúttörténeti Parkban, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján elmondta: a művet az első világháború kitörésének 100. évfordulója alkalmából állítják színpadra. Elmondta: az előadásban végigkövetik a Párizst és Isztambult összekötő Orient expressz útját, több művészeti stílust, zenei megoldást megjelenítve. A történet egy nagy utazás, amelynek során országokat érintenek, kultúrákat mutatnak be zenével és tánccal. Az előadásban a Talamba Ütőegyüttes, a Cimbaliband és a Fricska Táncegyüttes, Gubik Petra és Szomor György/Vasvári Csaba lép színpadra. Gémesi György, Gödöllő város polgármestere elmondta: az ősbemutató az első világháború kitörésére emlékező, több mint 50 kulturális rendezvényt magába foglaló tematikus év méltó befejezése lesz.            Forrás: MTI Fotók: JókaiFIlm/Vámos Zé

Tovább
javitott_lom

Legyen ünnep! – karácsonyi zenés est egy részben

Az Ünnepek közeledtével karácsonyi dalokat hallhat és láthat a közönség december 12-én, 1900 órától a teátrum nagyszínpadán.  A LÁDÁ-ból ezúttal egy gyönyörű fenyő kerül elő, amelyet Liszi Melinda egy imával varázsol a színpadra. Az estet Kovács Edit, a Békéscsabai Jókai Színház Domján Edit-díjas színművésze zárja egy emelkedett hangulatú novellával. Az esten karácsonyi dalok csendülnek fel, de életre kelnek játékbabák, és megjelennek a színen pajkos rénszarvasok is. Hallhatóak többek között Zorán, Zséda, Szolnoki Péter melódiái, de az est vendégművésze, Galambos Hajnalka énekművész tolmácsolásában felhangzik majd a Szentséges éj is. Az est vendégművésze a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézet magánének szakát, majd a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának operaszakát is elvégezte. Jelenleg a Békéscsabai Jókai Színház korrepetitora, emellett számos nagykoncertet tudhat maga mögött.

Tovább
z6

Holle anyó jelelve és narrálva

Teátrumunkban december 13-án, 15.00 órától hallássérülteknek képzett színházi jelnyelvi tolmács, a látássérülteknek pedig képzett színházi narrátor, – jelesül Komáromi Anett színművész – segíti a Holle anyó című mesejáték megértését. Az előadásra jeggyel rendelkező hallássérült, valamint látássérült közönségünk tagjai és kísérőik a narráció részeként 13.30-tól közel negyven perces kulisszabejáráson vehetnek részt.

Tovább
10351067_848869338465157_7077579677157067469_n

Vastag Tamás és színész vendégei koncert

December 11-én 19:00 órakor látható a Jókai Színház nagyszínpadán a Vastag Tamás és színész vendégei koncert. Tomi saját dalait énekli és egy-két újdonság is hallható majd a most készülő új lemezről. A koncerten fellépnek Vastag Tamás békéscsabai kollégái, akikkel együtt játszott Tomi valamelyik előadásban. Ezekből adnak elő részleteket Kara Tünde, Csomós Lajos és Gulyás Attila színművészek. Speciális ajánlatunk a középiskolásoknak: Találkozz Vastag Tomival! Ha most szerzed be az Ifjúsági bérletedet, tisztelet jegyet kapsz a Vastag Tomi koncert nyilvános főpróbájára, ami után Tomi autogramot oszt és személyesen találkozhatsz vele. Nincs pénzed? A bérletedet részletre is megveheted és már 1000 Ft-ért elviheted! Nyilvános főpróba: 17:00 órától. Vedd meg jegyed a koncertre most!  2014/12/11  Cs 19:00 Békéscsabai Jókai Színház  Nagyszínház  Békéscsaba Vastag Tamás koncert Jegyvásárlá  

Tovább

Lehengerlő Lennie

BEOL |  Katkó Ferenc a Békéscsabai Jókai Színház Egerek és emberek, A dzsungel könyve, illetve a Koldusopera előadásában látható, utóbbit rendezte is.A héten Budapesten próbált folyamatosan, a B32 Kulturális Intézményben, aminek első saját színházi produkcióját, Zelei Miklós: Situs inversus – az Isten balján címet viselő művét viszi színre Köllő Miklós rendezésében. A premier december 13-án lesz. ► Tovább  

Tovább
honlapra

Merő Béla Ukrajnában rendez

Bolha a fülbe, Feydeau életművének csúcsa, és a vígjáték irodalom egyik legkiemelkedőbb darabja. Hatalmas sikerrel játsszák szerte a világban. A „jól megírt dráma” leghíresebb francia képviselőjének egyik legnépszerűbb darabját Merő Béla, a Jókai Színház rendezője Ukrajnában, Hersonban viszi színre a "Kulisha" Akadémiai Színházban. A bemutató december 20-án lesz.  – Miért éppen ezt  a Feydeau-vígjátékot állítja színpadra Herszonban? A barátaim egy vígjáték megrendezésére kértek föl. Javasoltak is egy francia komédiát, ami nem jelent meg magyarul, a francia verzió pedig nem volt elérhető. Elég nehéz lett volna egy francia darabot pusztán az orosz fordítás alapján színre állítani. Ekkor javasoltam ezt a darabot. Szerencsére találtam orosz fordítást is, mivel Vidnyánszky Attila évekkel ezelőtt rendezte Kijevben, az Orosz Színházban. Feydeaut itt nem nagyn ismerik, pedig a franciák Moliere után, a második legjobb vígjátékírójuknak tartják. Mindenképpen szerettem volna olyan komédiával kedveskedni a herszoniaknak, amivel feledni tudják a zűrös időket. s ami számomra is szakmai kihívás. – Ez már a harmadik Bolha a fülbe-rendezése lesz (zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház 1988., Jókai Színház 2012.). Mit enged megvalósítani az ottani színházi struktúra és anyagi lehetőség mindabból, amit itthon elképzelt? Mindent, amit elképzeltem. A díszlet- és jelmezterveket már májusban elkészítettük egy kiváló tervezővel, Olga Gonobolinnal, aki már a Jókai Színházban is tervezett, s akkor meg is tartottuk a tervelfogadást. Az olvasópróbára jószerivel minden készen állt. – Nem olyan típusú rendező, aki háromszor egyformán rendezné meg ugyanazt a darabot. Miben különbözik a mostani „bolha” az eddigi kettőtől? Nyilván én is változom. Ám, csak akkor veszek elő újra egy darabot, ha újra lehetőséget látok benne. Nem szeretem lemásolni a korábbi rendezéseimet. Nyilván lesznek hasonlóságok, melyek a darab struktúrájából adódnak. Most alapvetően az érdekel, hogy tudunk egy "mai" commedia dell art'-ét megformálni, annak minden jellegzetességével: a "maszkok"\ figurák újragondolásával, dinamikus és olykor akrobatikus mozgással, speciális beszédmóddal, zenei effektusokkal… A Bolha a fülbe tipikusan „jól megírt darab”, amely óramű pontosságú színészi munkát, botlást nem ismerő ritmust követel meg. A „mester-partitúra” mesteri interpretálására, sikeres színpadra átfordítására az Ön hatalmas szakmai tudása és színházi gyakorlata a biztosíték, de nem kell-e megküzdenie nyelvi nehézségekkel? Természetesen nehéz olykor megtalálni a megfelelő orosz kifejezést, a próba nem alkalmas a szótározásra. De a színészek a világ minden részén színészek. Megértjük egymást, és sokszor segít a metakommunikáció. Például, ha megmutatom, hogyan képzelem a szövegmondást vagy a mozgást, le tudom küzdeni a nyelvi akadályokat. Sokkal bonyolultabb kérdés a kultúránk és színházkultúránk közötti gátak ledöntése. Amellett, hogy szórakoztatni akar, visz az előadásba valami mélyebb társadalmi, emberi kritikát, vagy ezt ebben az esetben fölöslegesnek tartja? A darab alkalmatlan "mélyebb" társadalmi kritika megfogalmazása. Emberi kritikára viszont alkalmas. Nevezetesen, ha őszinték mernénk lenni egymással, sok bonyodalmat, konfliktust elkerülhetnénk.  A színházban harsog a várhatóan fergeteges előadás közönségének a nevetése, míg távolból – ha szerencsére képletesen is – fegyverek ropogása hallatszik. Érinti-e valamilyen formában az ukrán válsághelyzet a színház munkáját, illetve, az Ön színházi elképzeléseit?  Sokan – régi ismerősök – megállítottak az utcán, s kérdezték, mit fogok rendezni. Boldogok voltak, mikor közöltem, mit. Elegünk van a tragédiákból, mondták, hiszen életünk most tragikus. Szeretnének felszabadultan nevetni, mivel a humor segítségével felül emelkedhetünk az emberi gyarlóságon. Ha ezt fogja szolgálni a bemutató, akkor elértem a célomat.  

Tovább
fekete_vince

A Kortárs magyar írók sorozat vendége Fekete Vince

Csabaimerleg.hu | A Békéscsabai Jókai Színház és a Körös Irodalmi Társaság szeretettel várja az érdeklődőket  december 8-án, 18 órára a Jókai Szalonba, a Kortárs magyar írók sorozat következő estjére. A vendég ezúttal: Fekete Vince lesz. ► Tovább

Tovább
dsc_5533

Grimm-meséből musical

Odafönt még nem rázták meg a párnákat, de Holle anyó – a gyerekek örömére – szép telet varázsolt a Békéscsabai Jókai Színházba. Wilhelm és Jacob Grimm immár 200 éve népszerű meséjéből Belinszki Zoltán író, dramaturg, Gulyás Levente zeneszerző és Vári Bertalan koreográfus alkotott látványos színpadi produkciót. A Cervinus Teátrum és a Jókai Színház „családi musicaljét” Varga Viktor rendezte. (Niedzielsky Katalin kritikája) A gonosz mostoha két lányának egyszerű történetét – egyik kedves, szorgalmas, a másik rút, lusta, anyja mégis őt kényezteti – egy hatásos szerelmi szállal és a humoros béres figurákkal dúsították fel, alkalmazták színpadra a szerzők. A mesét poénos tanulságokkal és lírai dalbetétekkel gazdagították, és a színészi alakítások mellett a kiváló Varidance táncegyüttes járul hozzá a minőséghez, a művészi élményhez. Jakub Braniczy díszlet- és jelmeztervező színpadképe és ruhái a Grimm-mesék (Csipkerózsika, Hófehérke, Piroska és a farkas, Hamupipőke) világát idézik. Gyermekdarabnak általában sok a két hosszú, egy-egy egész órás felvonás, de ha a történet és a látvány leköt, az előadás ritmusa végig pergő és a közönség lelkesedése nem szűnik, észrevétlenül rohan az idő. Így volt ez a szerda délutáni premieren. Az általános iskolások közül a kisebbek tátott szájjal lesték a gazdag díszletben életre keltett mesét, követték a cselekménydús jeleneteket, a nagyobbak külön díjazzák a szellemes szófordulatokat, párbeszédeket, a népdalhagyományra építő, klasszikus és modern zenéből merítő dallamokat, a lendületes táncokat. „Nem szabad hinni,/ hogy rossz ez a tél,/ nem fázik senki,/ ha tavaszt remél…” Azóta is ezt dúdolom, a télköszöntőt, ami nyitányként, majd fináléként csendül fel, keretbe foglalva a tulajdonképpeni storyt. Közben többször munkadalok szólnak, a szereplők egymást biztatják, hogy jobban halad a meló, ha beleadják szívüket, lelküket… A színpad bal oldalán titokzatos üveg lépcső vezet felfelé egy magaslatra, tövében a nélkülözhetetlen fehér párnák! Ezeket kell jól megrázni Holle anyó birodalmában, hogy a fenti világban, az embereknél essen a hó. Jobbra kis házikó nagy füstölgő kéménnyel, hogy ne fázzanak odabent. Pad, zsalus ablakok, faajtó, ami rendre orrba vágja a hallgatózó, leskelődő béreslegényeket.  Nincs itt vasorrú bába, talán nem is annyira gonosz ez a mostoha, csak kicsit számító, szeretetre vágyó, gyászoló  özvegyasszony feketében. „Minden nap fájdalom” annak, aki egyedül él, akit nem szeretnek, aki nem tud szeretni. Holle anyó mesebirodalmából természetesen nem hiányozhat az üveggömb, a varázslat; mindez ráirányítja a figyelmünket a lényeges dolgokra. Itt még a koboldok sem félelmetesek, inkább kedvesek. Békák röpködnek erre-arra, de hiába csókolgatják őket, ezek bizony nem változnak királyfivá. Az aranyból viszont béka lesz a kincsesládában. Ki érti ezt? A két mihaszna béres biztosan nem. S ott a rejtélyes kút is, amelybe Grimmnél a Hamupipőke-sorsra kárhoztatott mostohalány orsóját ejti, majd miután leszidják, utána ugrik félelmében. A békéscsabai Holle anyónál ennél nagyobb az oda-vissza forgalom ebben a titokzatos mélységben, ahol eltűnnek, majd újra felbukkannak a szereplők: békák, fölösleges tárgyak csobbannak, és nemcsak Ágica jön haza a kútból, hanem Jakup is errefelé közlekedik. A jó és a rossz ellentéte a két lány figurájában igazi tanmese, hiszen Holle anyó Ágica szolgálatait megjutalmazza, mivel a lány nem volt rest segíteni a kemencének, az almafának, a vénasszonynak. A másik lány azonban nem akarja bepiszkolni a kezét. „Bérét” Grimm még szurokkal, szerzőink most ócska fekete ronggyal fizetik ki. Praktikusabb és egészségesebb megoldás – kétségetlen. Aki esetleg azt hinné, hogy a béreslegények vicces duóját, beszólásait inkább a felnőttek értik, téved, mert a gyerekek nagyon a szívükbe zárták ezt a két figurát, jóízűen nevettek viselkedésükön, benyögéseiken, amikor rendre megmondták a tutit. Az igaz szerelem, a jóság megjutalmazása fontos motívum a mesében; ezt is értették a legkisebbek. A két árva, a kedves Ágica és Jakup egymásra találása szerencsés fordulat a mese modern változatában. A mai szerzők leleményét dicséri az is, hogy a mostohát és Holle anyót testvérként ábrázolják, ebbe a titokba Holle avatja be a fenti világba visszavágyódó Ágicát. Sőt, a nyitóképnél már együtt állnak fekete-fehérben. A felnőttek tudják, sokszor mennyire eltérő jellem és sors jut két testvérnek. Itt azt halljuk, a rossz dolgokért a vasfogú a felelős, a bölcs tanításokat pedig Holle anyónak köszönhetik a fiatalok, aki nemcsak papol nekik a jóról, hanem életével példát is mutat. Megtanuljuk, nem süthet mindig a nap, „az a fontos, hogy becsüld meg magad”. Holle anyó hívja fel a figyelmünket arra is, hogy derűs szívvel jobban halad az ember. Milyen igaz! S fantasztikus az a hangzás és táncjelenet a színpadon, amit a csettintgetéssel indítanak, majd átmegy seprésbe! Holle anyó bölcs figuráját Dósa Zsuzsa mértéktartó eleganciával formálta szerda délután. A mostoha Kolti Helga markáns alakításaként kelt életre. Ágicát Tatár Bianca játszotta, énekelte lendületesen. Jakup szerepét Polák Ferenc szépen énekelte, ügyesen formálta. Markót Benkő Géza, Mirkót Gulyás Attila játszotta sok humorral, emlékezetes alakítást nyújtottak. A csúnya lány szerepében énekével és játékával kiemelkedett Liszi Melinda. Különös, hogy szegény kis árvának, Ágicának sokkal jobb sora volt odalent, a kútban Holle anyónál, mégis elfogta a honvágy és visszavágyódott az övéihez. Így szól az eredeti Grimm-mese, amit a békéscsabai előadás alkotói még megfejelnek pár gondolattal. A lány kifejezetten megsajnálja a mostoháját, látja, mennyire elhagyatott. Ez a hangsúly a mai szerzőktől a megbocsátás fontosságát jelzi. Pedig Holle anyó még figyelmezteti is tanítványát: Azok bocsátanak meg legkevésbé, akik a legtöbbet ártottak. De ne feledjük: legalább a mesében és legalább ilyenkor nyerje el mindenki méltó társát, jutalmát! Advent van, várjuk a karácsonyt, készülünk a szeretet ünnepére. Holle anyó már megrázta a párnáját, és hamarosan nem csak a színpadon hull a hó. Niedzielsky Katalin

Tovább
dsc_5017

Megérkezett Holle anyó a Jókai Színházba

A Holle anyó az egyik legismertebb és legnépszerűbb Grimm-mese, nemcsak a könyvkiadás, a rajz- és mesefilmek, hanem a gyerek- és bábszínházi feldolgozások tekintetében is. Országszerte folyamatosan repertoáron van, sőt újabbnál újabb feldolgozások születnek belőle. Különösen ilyenkor télvíz idején van szezonja. Bár Békéscsabára nem hópihékkel, hanem esőfelhőkkel érkezett, a gyereksereg körében osztatlan sikert aratott. Az előadást a Pozsonyban végzett rendező Varga Viktor rendezte, aki 2004 óta színészként az egyik alapító és állandó tagja a Cervinus Teátrum társulatának. A Grimm testvérek meséje nyomán elképzelt történet életre keltéséhez, ötletei megvalósításához Belinszki Zoltán, Gulyás Levente és Vári Bertalan személyében kiváló alkotótársakra lelt. A főbb szerepekben Dósa Zsuzsa (Domján Edit-díjas), Kolti Helga, Tatár Bianka, Polák Ferenc, Liszi Melinda, Benkő Géza, Gulyás Attila. Eljuthat-e valaha a vasfogú bába Holle anyó mesebirodalmába? Miért változnak át békává az aranyak a kincses ládában? Megtudja-e a két mihaszna és mosdatlan béres, mit tesz a hideg víz? Családi mesemusical a Cervinus Teátrum és a Jókai Színház közös produkciójában, mely minden korosztály számára tartogat mondanivalót. A szorgalmas lány és az elkényeztetett mostohatestvér szolgálatának és bérének történetét két csetlő-botló béreslegény teszi mókás kalanddá a gyerekek számára. A fiataloknak a szép Ágica és az árva Jakup szerelmének története ad módot az elábrándozásra. Felnőtt fejjel pedig érdemes elgondolkodni a mindenért a körülményeket hibáztató vasfogú bába, valamint a bölcs türelemmel szorgoskodó Holle anyó példáján. Lendületes zenével és tánccal egy modern látványvilágú, izgalmas produkció mutatta meg, milyen lehet az ízig-vérig közép-európai Holle anyó.

Tovább
49405_img_5495_big_normal

Míg a ládikák zsűrizése folyt, addig Holle anyó már készült

Hir6.hu | Minél kreatívabb legyen – mondta a békéscsabai Botyánszki Bence kedden, amikor a ládikák zsűrizési szempontjairól érdeklődtem tőle, a Békéscsabai Jókai Színház aulájában. E közben már Holle anyó a színfalak mögött arra készült, hogy jól megrázza a párnáját, de az most egy teljesen másik mese. Such Tamás írása  ► Tovább

Tovább
img_7667

El Kazovszkij, a távcsővel kukkoló

A színház és a képzőművészet izgalmas kapcsolata volt a téma a Mindentudás Színházi Egyetemén legutóbb, december elsején az Ibsen Stúdiószínházban. Rényi András előadásához El Kazovszkijnál izgalmasabb figurát aligha választhatott volna, hogy a festészet, szobrászat, látvány és az élő előadások közös rejtélyeit megvilágítsa hallgatósága számára. Mielőtt azonban a magyar kortárs művészet 2008-ban elhunyt kiválóságának híres performance-aiba, a Dzsan-panoptikumokba pillanthattunk be, Kovács Edit színművész, a sorozat házigazdája – mint mindig, most is – tartalmas színházelméleti, esztétikai bevezetővel adta meg az alaphangot. (Niedzielsky Katalin beszámolója) A színház mindig keresi az újabb és újabb kifejezési formákat. Az 1930-as évek egyik különös színházi gondolkodója, a francia Antonin Artaud, aki a 20-as években színészként lépett fel, társulatánál a színészi tréningek improvizációs gyakorlatait Edgar Allen Poe versei és – talán meglepő módon – japán festők képei ihlették – kezdte mondandóját Kovács Edit. – Talán ezeknek a tréningeknek is köszönhető, hogy Artaud markáns  véleményt fogalmazott meg a színház szerepéről. „A színházzal nem az a célunk, hogy darabokat adjunk elő, hanem hogy kivetítsük az anyagi valóságba mindazt, ami a szellem eldugott, sötét zugaiban rejtőzik” – írja Kiáltvány egy elvetélt színház ügyében című művében. „A szavak költészete helyett a tér költészete jöhet létre, …a térbeli költészet, amely a szóképekkel egyenértékű anyagi képeket tud teremteni” – olvasható Artaud Könyörtelen színház című könyvében, a Lucas von Leyden Lót lányai című festményének leírásában, a Rendezés és metafizika című fejezetben. Louis Jouvet-nak így írt Artaud 1931-ben: „Úgy hiszem, a közönség türelmetlenül várja, hogy a színház végre ugyan azt az élményt nyújtsa számára, mint a festészet és a zene, vagy a költészet.”   A francia esztéta elképzelése szerint tehát a színház nem verbálisan közöl gondolatokat, hanem gondolatokat ébreszt, hiszen a művészet az ember szellemére hat – hangsúlyozta Kovács Edit. – Míg Artaud a színház területéről érkezik a képzőművészet határához, addig ma esti művészünk, El Kazovszkij a képzőművészet területéről indulva jut el a színházművészetig. Ezen a határmezsgyén kalandozunk Rényi András segítségével, aki művészettörténész, esztéta, az ELTE BTK Esztétika Tanszékén és a Magyar Táncművészeti Főiskolán oktat docensként, 2008 júliusától az ELTE Művészettörténeti Tanszékének intézetvezetője. Kutatási területei: Rembrandt, Caravaggio, a művészeti hermeneutika (szobrászat, kép- és tánc), valamint a modernitás-posztmodernitás kérdései. Rényi András bevezetőjében elmondta: El Kazovszkij, az orosz származású, Kossuth-díjas magyar képzőművész gyönyörű nő volt, de női testébe férfi lélek szorult, és a férfiakat szerette. A test és a lélek azonosságának hiánya adta drámai életműve témáját, intenzitását, hiszen eleve boldogtalanságra volt ítélve. A performance mint univerzális kifejezési eszköz kapóra jött számára, mivel tárgya a szerelmi vágy, amely beteljesülésre tör, de korlátokba ütközik. El Kazovszkij neve elválaszthatatlan a Dzsan Panoptikumoktól. Mint megtudtuk, egy régi szerencsétlen kapcsolata ihlette, amely egész életét meghatározta, rituálék sorát építette rá, évente megrendezte. Éry-Kovács András felvételét láttuk az utolsó performance-ról. Az alkotó szerint a performance lényege, hogy az sokkal jobban kapcsolódik a mindennapokhoz, mint egy-egy zárt színházi alkotás szereplőkkel, jelmezekkel, megírt történettel. Meglepő, radikális gondolattal rukkolt elő El Kazovszkij, amikor közölte: a művészet nem zárt világ. Nagy a szerepe a zenének, főként Berlioz, Csajkovszkij, Mahler, Wagner műveinek, vagyis a 19. századi romantikus műveknek El Kazovszkij alkotásaiban – hangsúlyozta Rényi András. – Performance-aiban a szerző maga vándorállatnak, tigrisnek, ösztönlénynek, vadállatnak tünteti fel magát, ilyen maszkkal jelenik meg a képeken, bálványt teremt, és a figurákat a maga távcsövével kelti életre. Amit látunk, az színházszerű, látványos, mégsem színház. A kiválasztott fiúból lesz a bálvány, allegorikus figurák jelzik az időt, az idő múlását, a szöveg 30 éve szinte ugyanez, ismétlődik. Az előadó megmagyarázta: a fétis, a bálvány azért van El Kazovszkij szerint, mert hatalmat tulajdonítunk neki, alárendeljük magunkat, a bálványimádat tehát mindig egyirányú. A Janus-arcok, Ámor és az összes figura jelmeze harsány, ordenáré, vásári, a felcicomázottság direkt a rossz ízlést jelzi. A balerina figurája fontos motívum: a szépséget, az elérhetetlen célt, a beteljesületlen vágyat szimbolizálja.   A francia Gautier szerint a balett arról szól, hogy ott férfinak nincs helye. A balerinát kell csodálni, imádni. El Kazovszkij is ezt a nézetet vallotta, hiszen a 19. századi romantikus férfitudatban nőtt fel, miszerint a nő ékszer, a férfi erős, a nő legyen csodálni való. Uralkodó férfiként szeretné magát ábrázolni, mégis boldogtalan, mert nem tud azonosulni ezzel a szereppel. Fontos motívum El Kazovszkij különös művészi világában a látcső. Erről Rényi András a következőket mondta: Egyirányú cselekvés, mert aki néz a látcsővel, uralkodik a kiválasztott látvány, a nézett tárgy, személy felett. Gautier szerint a kukkoló, a leselkedő takarásban van, úgy gyakorolja vágyát, hogy szubjektuma, a látvány kiszolgáltatott. Amikor az ember néz, cselekszik, sokat elárul az, hogyan nézünk a másikra, ha például végignézünk egy nőn, mint egy szexuális objektumon, az illetlen dolog. Fontos, hogy amikor látok, engem is látnak. A látás tehát viselkedés, a kukkolás viszont visszaélés a látással, mert a kiválasztott nem tud védekezni. Ilyen értelemben nem sok a különbség a politikai ellenőrzés, a megfigyelés és a pornó között, a tekintet uralkodik, a kukkoló tekintete. El Kazovszkij számára is az volt lényeges, hogy ki uralkodik ki fölött. A távcsővel megszűnik a távolság, így válik az eszköz a testközelség metaforájává. A testi birtokba vétel vágya mozgatja, de a birtokba vétel nem sikerül, mert a 19. századi romantikus nevelés tiltja, és a kukkokó annak akar megfelelni. Az előadás vége felé levetített videóból kiderült, a táncos fiúk a rendezői instrukciónak megfelelően szerepet játszottak. El Kazovszkij szereplői nem színészek, nem játszanak semmit, ugyanakkor önmagukat sem adhatják, hiszen jelmezeket viselnek. De lötyög rajtuk a ruha, ami jelzi: a rájuk aggatott holmival, a felöltöztetéssel tulajdonképpen személyiségüktől, vagyis az identitásuktól fosztják meg őket. Ezzel is át lépünk egy határt. Kovács Edit a látottakat, hallottakat azzal zárta, hogy Rényi András előadásában az El Kazovszkij által jegyzett performance-ok segítségével az alkotás folyamatát kísérhettük végig. Majd a művésznő Petőfi Sándor A XIX. század költői című verséből idézett:  "Ha nem tudsz mást, mint eldalolni Saját fájdalmad s örömed: Nincs rád szüksége a világnak, S azért a szent fát félretedd." Mint mondta: Kazovszkij sem a saját konkrét, személyes problémáját meséli el műveiben, viszont a személyes probléma szublimálása során mindenki számára élvezetes performance-okat hozott létre. Szokatlan, izgalmas videókat, képeket láttunk, amelyekkel az előadó azt mutatta be, hogyan „használ” a művész szép, fiatal testeket, kapcsol antik mitológiai, európai kulturális és egészen modern, személyes motívumokat, hogy látványos, hatásos, akár drámai produkciókat, rituálét, szertartást teremtsen. Miközben mondandója mindvégig a nemi identitás, a szépség meghódítása, uralkodás és kiszolgáltatottság, hódítás és szerelem dilemmái, performance és színház lehetőségei körül forog.   A Mindentudás Színházi Egyetemének következő előadását 2015. január 5-én Kállay Géza tartja Shakespeare világáról és a Lear királyról, valamint az évad végén bemutatásra kerülő Tévedések vígjátékáról. Niedzielsky Katalin

Tovább
1
23456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356
…357358359360361…
362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392
393
Korábbi híreink megtekintéséhez kattintson ide!

Legfrissebb képek

Legenybucsu

A revizor

Naplopó

Anconai szerelmesek

Még több képet talál előadásainkról a galériában

Kattintson ide!

Legújabb videók

Békéscsabai Jókai Színház

1.4ezer subscribers

A Jókai Színház hivatalos YouTube csatornája.

Békéscsabai Jókai Színház
Június 21-ig a Békéscsabai Jókai Színház színpadán!

Június 21-ig a Békéscsabai Jókai Színház színpadán!

24 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkJRNEt5QjZpVzlB

Fatia Negra - Békéscsabai Jókai Színház

510 megtekintés 2025. május 28.

24 0

0 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLnVTVFYtMTJsQy1F

2025/2026-os évad Studio Előadásai - Békéscsabai Jókai Színház

67 megtekintés 2025. május 9.

0 0

2 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkpmaEQzY3o3a0hz

2025/2026-os évad Gyerek Előadásai - Békéscsabai Jókai Színház

49 megtekintés 2025. május 8.

2 0

1 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLmIwbklTNmRlRk80

2025/2026-os évad - Békéscsabai Jókai Színház

115 megtekintés 2025. május 5.

1 0

5 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLjNCYkV6Ynlxc3lR

A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház

176 megtekintés 2025. március 14.

5 0

3 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkFWdTBocE00X0hj

Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)

311 megtekintés 2025. február 28.

3 0

További videók... Feliratkozás

Gyorslinkek munkatársainknak

Következő előadásaink

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Facebook
Rólunk írták

Táncdalfesztivállal zárult a Városházi Esték programsorozata – behir.hu

Oscar a megnyitón – behir.hu

A Fatia Negrával indul a Szarvasi Vízi Színház programja – M1

István, az országépítő – behir.hu

Látványos gálával zárta az évadot a Jókai Színház – beol.hu

Világ körüli turnéról tértek vissza az Idegenek és ismerősök szereplői – 7.tv

Belépés munkatársainknak

Regisztráció munkatársainknak

Regisztráció

Levelezés munkatársainknak

© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás
Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás