Magyar Teátrum Díjátadó Gála 2016.
BEHIR | Kiváló színházi háttérdolgozókat tüntettek ki a Magyar Teátrum Díjjal Békéscsabán, a Jókai Színházban. ►Tovább
BEHIR | Kiváló színházi háttérdolgozókat tüntettek ki a Magyar Teátrum Díjjal Békéscsabán, a Jókai Színházban. ►Tovább
Immár hetedik alkalommal gyűltek össze a Magyar Teátrumi Társaság tagszínházainak képviselői Békéscsabán, a Jókai Színházban, hogy látványos gálaműsorral és díjátadóval ünnepeljék meg a színházi háttérszakmákat. Egyazon este színészek, rendezők, Kossuth- és Jászai Mari-díjasok, a függöny mögött szolgálatot teljesítőknek adóznak tisztelettel, odafigyeléssel. Díjat kapnak a legkiválóbbak, akik nélkül sohasem valósulhatna meg az előadások végén érzett katarzis, a tapssal materializált színházi csoda. Ebben az esztendőben a szakmai zsűri nyolc háttérdolgozónak ítélte oda az elismerést, akik nemcsak szakmailag, hanem színházszeretetükben, munkájuk iránti alázatukban is példamutató képviselői hivatásuknak. A jelölés két állami díjjal kitüntetett neves művész javaslata, illetve az adott színház társulatának véleményét is megfogalmazó igazgató döntése alapján történhetett. A díjátadó gálaesten az elmúlt évekhez hasonlóan idén is közösen léptek színpadra a Magyar Teátrumi Társaság tagszínházainak művészei, valamint a Jókai Színház társulatának tagjai. A látványos, zenés, táncos show-műsorban részletek csendültek fel a színházak sikerprodukcióiból. A Magyar Teátrumi Társaság 2010-ben alapította meg a Magyar Teátrum Díjat, amely a színházi háttérszakmák megbecsülésének kifejezésére hivatott. Az alapítók célja a színházi háttér- és kiszolgálószakmák, valamint az azokat kiemelkedően magas szinten művelő szakemberek erkölcsi és anyagi elismerése. Maga a díj egy csapágyat formázó alkotás, melyről az első díjátadó gálán az elismerés kitalálója, a Magyar Teátrum színházi havilap főszerkesztője: Fekete Péter, a Jókai Színház akkori igazgatója a következőket mondta: – Maga a díj, egy csapágyat formázó iparművészeti alkotás, hiszen a háttérmunkások, mint egy-egy csapágygolyó a forgószínpad szerkezetében, egymást érintve forgatják, mozgatják a színház nagy gépezetét. Vegyünk ki egyet-egyet ezek közül a golyók közül, és egy estére fényesítsük meg, aranyozzuk be azokat, adjuk át díjként – majd helyezzük vissza őket a többiek közé. Idén a Magyar Teátrum Díjat Bojczán István, a Békéscsabai Jókai Színház műszaki csoportvezetője, Szaniszló Tamásné, a Gárdonyi Géza Színház jelmeztár-vezetője, Hauzer József, a Móricz Zsigmond Színház hangtárvezetője, Őri Rózsa, a Radnóti Színház rendezőasszisztense, Kovács Ferenc, a Soproni Petőfi Színház műszaki vezetője, fővilágosítója, Ignácz György, a Szolnoki Szigligeti Színház műszaki vezetője, Somfai Péter, a Budapesti Operettszínház világítástervezője, a Nemzetiségi Különdíjat pedig Nagy Imréné, a Cervinus Teátrum színházi titkára, gazdasági ügyintézője kapta. A Magyar Színháztechnikai Szövetség által alapított életműdíjat, a magyarországi színháztechnika nagy alakjáról elnevezett Tolnay Pál Életműdíjat, Krisztiáni István, a Vígszínház szcenikusa vehette át. Az életműdíjjal olyan több évtizedes műszaki tevékenységet ismernek el, amely segített abban, hogy a technikai haladás bekerüljön a színházak világába. Ezzel a kitüntetéssel is ezer eurós pénzjutalom jár. Tolnay Pál a Magyar Állami Operaház első mérnöke, a magyar színháztechnikai élet kiemelkedő személyisége volt. Díjátadóként több színházigazgatót, neves színházi és közéleti személyiséget köszönthettünk a színpadon. A díjátadók között a díj támogatói is helyet kaptak: Rábay Péter, a Luminis Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője, Barna János, a Színpad- és Emelőgéptechnika Gyártó és Szolgáltató Kft. ügyvezetője, Balogh Géza, az INTERTON Kft. ügyvezetője, Fazekas Tamás, a Zaj Rendszerház Kft. ügyvezetője, Kelle Gábor, a Lisys Project Kft cégvezetője, Pelyhe János, a Pelyhe és Társa Kft. ügyvezető igazgatója, Szűcsborus János, a Magyar Színháztechnikai Szövetség elnöke, valamint Tóth Kázmér, a Scabello Bt. ügyvezető igazgatója. Az ünnepi gálaesten a Jókai Színház és a Magyar Teátrumi Társaság tagszínházainak művészei léptek fel a színházi élet jeles képviselői és a nézők előtt. A műsort Morvai Noémi és Szabó László vezette. A gálaestről televíziós felvételt a Békéscsabai Jókai Színház és a Békéscsabai Médiacentrum közösen készített.
A veszprémi származású énekes a 2010-es X-Faktorban vált ismertté, ahová testvérével, Csabával együtt jelentkeztek. És ahol az elődöntő során Tamás bejutott a középdöntőbe, majd az 50 legjobb énekes közé. Ám testvérével kellett párbajoznia. A végső döntés szerint Tamásnak kellett búcsúznia a versenytől. 2013-ban az énekes bekerült az M1 A Dal 2013 Eurovíziós Nemzeti Dalválasztó-show elődöntőjébe, Holnaptól című dalával, mellyel a döntőben a negyedik helyen végzett. Fia Sándor Samu 2016. június 22-én született. Békéscsabán már több előadásban láthatta a közönség. Jelenleg a Diótörő és Egérkirály című mesejátékban játssza az egyik címszereplőt, nevezetesen a Diótörőt. Komlóssy Kata
BEHIR | Sok teátrum veszi elő időről időre Friedrich Schiller Ármány és szerelem című drámáját, talán azért, mert a szerző a ma embere számára is felfedi azokat az alapvető értékeket, amelyeket semmilyen körülmény között nem szabad feladni. – A német gyarmatosítások idejébe repít vissza az előadás, arra mutat rá, milyen hatással, fájdalmakkal járt mindez az akkori társadalomra – hangzott el a péntek délutáni olvasópróbán. ► Tovább
Az idei évad egyik legkülönlegesebb produkciójának, Schiller Ármány és szerelem című művének olvasópróbáján van túl a Békéscsabai Jókai Színház társulata. A drámairodalom egyik legnehezebb darabját, Eperjes Károly rendezésében mutatja be teátrumunk, koprodukcióban a Veszprémi Petőfi Színházzal, február 17-én. "Ez egy klasszikus, romantikus mű, szerelemmel, ármánnyal fűszerezve. Schillernek talán a legtöbbet játszott és legnépszerűbb darabja. Már megrendeztem Veszprémben és örömmel vettem Seregi Zoltán felkérését, hogy Békéscsabán is állítsam színre. Jól érzem itt magam, szeretem ezt a nyugodt kisvárost.” – fogalmazott a Kossuth-díjas rendező. Schiller fiatalkori drámája méltán vívott ki magának világszerte elismerést és népszerűséget – feltételezhetően ez a szerző legtöbbször színpadon előadott munkája. A történet központjában Ferdinand őrnagy és egy polgárlány, Lujza szerelme áll. Mindkettejüknek más párt szántak, de ők dacolnak a társadalmi elvárásokkal, míg Ferdinand apja és Lujza jegyese összefog, hogy tönkretegye a szerelmüket. A drámát Schiller saját szerelmi élete ihlette. A produkcióban színpadra lép Bartus Gyula Jászai-díjas, Krupp Bence e.h., Tege Antal, Komáromi Anett, Tóth János Gergely e.h., Tomanek Gábor, Fehér Tímea, Papp Barbara e.h., Csomós Lajos, Gábor Anita és Szőke Pál. Az előadás díszlettervezője Szabolcs János, jelmeztervezője Kárpáti Enikő. A produkció próbafolyamata elindult, a bemutató február 17-én lesz, a Békéscsabai Jókai Színház nagyszínpadán. Fotó: A-Team/Ignácz Bence
ORIGO | A Játékszín az Omar Sy és Francois Cluzet főszereplésével nagy sikert aratott Életrevalók című francia film színpadi adaptációját tűzte műsorára: február 4-én lesz a bemutató. .Az Életrevalók egyik főszerepét a Játékszínben most először játszó Hirtling István alakítja, partnere pedig Vadász Gábor lesz, akit Horgas Ádám ajánlott a szerepre, miután a Békéscsabai Jókai Színházban sikerrel dolgoztak együtt. ► Tovább
Magyar Idők | FEKETE VINCE, KOLCSÁR JÓZSEF ÉS A MÁCSAFEJ ZENEKAR LÉPETT FEL AZ ALKOTÓ-TÁRSAK SOROZATBAN. Farkas Wellmann Éva írása ► Tovább
Böjte Csaba életével, munkásságával, az árva gyermekekért végzett missziójával rengeteg ember csodálatát vívta ki, köztük a Békéscsabai Jókai Színház munkatársaiét is. Évekre visszanyúló hagyománya van már annak, hogy időről időre vendégül látja teátrumunk a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által nevelt gyermekeket. Hol a tananyaghoz kötődő előadásra hívjuk őket, hol valamelyik mese előadásunkra.. Harmadik éve úgy alakul, hogy a karácsony előtti időszakban éppen mese előadásunk van, így a karácsonyfánk alatt egy kis ajándékozásra is teremtünk lehetőséget. Idén a játékokon, mesekönyveken, ruhákon kívül tisztálkodási szerekkel, fogkrémmel, fogkefével segítettükük a nagyaszalontai Béke Királynője Gyermekvédelmi Központ életét. Kezdeményezésünkhöz a Petőfi Utcai Általáns Iskola is csatlakozott, így sok-sok ajándékcsomag került a fa alá. A tizenkét kis gyerek nevelőikkel szerdán délután a Diótörő és Egérkirály című családi musicalt nézte meg. Az előadás után Komlóssy Kata színihallgató örvendeztette meg az otthon lakóit egy szép karácsonyi dallal a gyönyörűen feldíszített karácsonyfa alatt. Majd követezett az ajándékozás, egy finom uzsonna és kisvendégeink máris indultak vissza Szalontára, örülve a szállingózó hónak.
szarvasihet | Minden jel szerint egyre népszerűbb a Békéscsabai Jókai Színház sorozata a Művész Kávéházban. Péntek este szűknek bizonyult a kávéház belső terme, így a sajátos hangulatú „hosszú kapualjban” került sor a Tomanek Gábor színművésszel történt találkozásra. ►Tovább
barkaonline | Az idei évzáró- és egyúttal karácsonyi felolvasóestünk „A csabai” témáról szól – december 16-án a Békéscsabai Jókai Színház Vigadójában várunk szeretettel minden érdeklődőt. A csabai című album bemutatása mellett friss versek, prózák is várhatók a témában, jó zene mellett. ► Tovább
Nem túl sok ember számára lehet ismert Magyarországon Raymond Cousse neve, akinek Stratégia két sonkára című regényéből készült a Sonkamenüett. A mélyen elgondolkodtató, erősen társadalomkritikus darab Tege Antal előadásában valószínűleg sok emberben fog nyomot hagyni. Szilágyi Viktor írása A történet egy disznóról szól, aki a vágóhídon várja 2×2 méteres karámjában az elkerülhetetlent. Hamarosan meg fog halni, ugyanis érte jönnek az emberek, akik leszúrják és feldolgozzák. Utolsó óráiban mesél a disznók társadalmáról, elmondja, miként gondolnak a jószágok az életükre, milyen elképzelései vannak a filozófusoknak, teológusoknak a vágóhíd utáni életről és, hogy mi a véleménye az emberekről. Hosszú monológjai végén zenés etűdben foglalja össze az elmondottakat, amik eleinte pozitívabb, humorosabb hangvételűek, de a darab előrehaladtával – és a disznó utolsó órájának közeledtével – egyre dühösebb, majd végül szomorú hangvételűvé válik. Utolsó pillanataiban, a teljes idegösszeomlás után már csak legszebb éveit eleveníti fel, magában, majd elmondja, hogy mi vár rá az elkövetkező órákban, miután már nem fejjel lefele fog lógni a kampón. A mű egy nagyon erős szatíra. Görbe tükröt állít az embernek és annak történelmének is. Erősen reflektál a malac elbeszélése a sokszor értelmetlennek tűnő ideológiáinknak, izmusainknak, kulturális, vallási szokásainknak. Bár nevetünk rajta, amikor a disznó érve azon szokása mellett, hogy ő a karámban átlósan szokott közlekedni, a sok bolond társával szemben, akik körbe-körbe szoktak járkálni, vagy értetlenkedve nézi, akik őt politikailag jobbra vagy balra akarják besorolni, valahol tudjuk, hogy rajtunk gúnyolódik a szerző. Nagyon erősen érződik a nihilizmus a darabból. Olyannyira, hogy az előadás alatt egyszer sem, és még a legvégén sem kapunk feloldozást vagy egy tanácsot útravalóra. Bármiben is hiszünk, bármilyen szokásaink is vannak, azok mind csak arra jók, hogy ne unatkozzunk kicsi mozgásterünkön, a Földön, addig, amíg értünk nem jön a böllér. Elveszettek és kiszolgáltatottak vagyunk a természet rendjének, ami következetes és kegyetlen. Tege Antal nagyszerűen viszi el a hátán a darabot. A helyszínnek és remek játékának köszönhetően nagyon bensőséges és hiteles a történet. A szűk és sötét padlástértben kicsit a közönség is úgy érezhette magát, mint egy disznó a karámban. Összegezve, a mű egy nagyon erős dráma, ami garantáltan nyomot hagy a nézőben. Viszont egy dolgot észben kell tartani, ha meg akarjuk tekinteni a művet: illúziók nélkül, kiüresedve fogunk kijönni az előadás színhelyéről. A Sonkamenüett az egyik legerősebb abszurd dráma, amivel találkozhatunk a színházban, mindenképpen csak erős jellemű, magabiztos embereknek tudom ajánlani, aki kész szembenézni a tényekkel: ránk csak a böllér vár, minden más csak múló szeszély.
A naptári év utolsó tereferéjén Vastag Tamás Fonogram-díjas magyar énekes, színésszel találkozhat, beszélgethet, fotózkodhat, tereferélhet bárki, aki betér a Jókai Színház Művész Kávéházába egy kávéra, teára, süteményre december 16-án, pénteken 17 órakor. Vastag Tamás az X- faktor című műsorok révén vált országosan ismertté 2010-ben. A következő évben a Monte Cristo grófja musicalben debütált színészként: Alexander Dumas megformálójaként tűnt fel a Békéscsabai Jókai Színház színpadán. „Tulajdonképpen az egész színházi karrieremet és mivoltomat Szomor Györgynek köszönhetem. Veszprémben találkoztunk egy jótékonysági koncerten. Összebarátkoztunk, majd egy héttel később felhívott, hogy ír egy darabot, amit itt fognak bemutatni Békéscsabán, és eljátszanám-e benne az író, Alexandre Dumas szerepét, én pedig mi mást mondhattam volna, mint igent! Utána jött a Frank Sinatra, a Hang,és egyre több szerepet kaptam más színházakban is. Így kezdődött, így mondhatom, hogy amikor Békéscsabára érkezem, olyankor egy kicsit hazajövök.”- fogalmazott Vastag Tamás. A fiatal énekes-színész jelenleg a Diótörő és Egérkirály című családi musical egyik főszerepét játssza. Fotó: VAstag Balázs
Sonkamenüett fedőnév alatt izgalmas szellemi kalandra kaptak meghívást a nem kikapcsolódásra vágyó, hanem együtt gondolkodásra, „bekapcsolt üzemmódra” hajlandó nézők. A francia Raymond Cousse Stratégia két sonkára című regényét Oberten János fordította, a darabot Nótáros Lajos és Fekete Réka korszerűsítette mai színpadra. Az előadást Tapasztó Ernő rendezte, és az átlagdisznó monodrámájában Tege Antal nyújtott kimagasló alakítást. A Békéscsabai Jókai Színház és az Aradi Kamaraszínház közös produkciójának ősbemutatóját december 9-én láttuk. (Niedzielsky Katalin kritikája) A rokokó musical műfajmegjelölés nyilván túlzás, finomabban szólva játék, mint az egész történet. Valójában jelenetváltásként – hogy az egyszem színész néha szusszanjon, és a közönségben is ülepedjen kicsit mindaz, amit hallott – zenés betétek oldják, de kapcsolják is a tömény filozófiát. Igaz, Tege Antal még énekel is, és nagyon jól. Sőt táncol! Régi franciás udvari hangulatot idéz apró tánclépéseivel. Több tétel szólal meg különböző tempóban, a moderatótól a vivace-ig. De a Sonkamenüett ettől még monodráma, még pedig igen fajsúlyos. Ami a rokokó, barokk jelzőt illeti, nos a szereplő, a disznó igen díszes jelmezt visel, selymet, zsabót, fodrokat. Ennél messzebbre már nem is vihette az állatot a designer képzelete. Talán azért, hogy még nagyobb távlatokat nyisson a filozofáló hízó, az elmúlásról szóló eszmefuttatás számára. Talán azért, hogy még jobban elidegenítse a nézőt a látványtól, segítse elmélyülését a gondolatokban. Talán mindez célja volt, és ki tudja, mi még. A fura cím, a bizarr téma, a meglepő jelmez és minden játék ellenére itt bizony rettentő mélyre ástak az alkotók, hiszen a lét értelméről és az elmúlásról, a méltóságteljes távozásról bölcselkednek. Üzenni akarnak nekünk, ráadásul a vágóhídra készülő disznó filozofál ezekről az emelkedett dolgokról. A több mint egy órás monodráma nemcsak azért óriási kihívás tehát a szereplő számára, mert végig egyedül kell kivívnia és megtartania a néző figyelmét, hanem azért is és főleg azért, mert rendkívül bonyolult tartalmat közvetít. Sok alkotó dolgozott az üzenet átadása érdekében, de a színen már csak Tege Antal játszik egyedül. Átlagdisznónk persze – ez a médium, aki közvetít mű és közönség között – amikor a saját halálára, leölésére készül, tulajdonképpen az emberről, az emberi társadalomról, a méltó távozásról elmélkedik. Hozzánk szól, bennünk ébreszt gondolatokat. Bevallja, igyekszik megfelelni az elvárásoknak, próbálja túlélni az életét, a rá váró üzemi feldolgozást. Ez a disznó mindent tud az életről, vállalja is a sorsát, megteszi, ami tőle telik, a cél érdekében, hogy ne okozzon senkinek csalódást. Közben még kérdései is vannak! Hizlalójához fordul és általános évrényű problémákat feszeget. Nekünk szegezi a kérdést, de csak feldobja a témákat, válaszokat nem ad. A lét és elmúlás viszonyát boncolgató előadásban kezdettől nagy szerepet kap a szabadság kérdése. Rögtön a négyzeten, majd a gömbön belüli szabadságelmélettel indít még sötétben a monológ, majd érkeznek a fények, és a rések, lécek, illesztések körüli eszmefuttatás adja meg az alaphangot. Nem mellesleg kereszt alakú terített asztal (középkori hangulatban) maga a színpad, a pódium, meglehetősen mélyen, majdnem a padló szintjén. Belemagyarázni nem szeretnék semmit, de remélem, ezzel a mozgástérrel a kereszténység, a műveltség mint örök eszme felvillantása a cél. „Tudni kell korlátozni a szükségleteinket” – hangzik el többek között az okos felismerés, mert ha ismerjük a korlátainkat, könnyebben elviselhető az élet. Ötletes a piros fény az etetővályúval, szellemesek a vályúforradalom bölcsességei, a disznóherék és a gasztroblog kapcsolata, a receptek emlegetése. A „kés, áramütés, hóhér, halál” ritmus fantasztikus; a szarevés, trágya emlegetése talán az egyetlen rész a darabban, ahol valóban nyomdafestéket még ma is nehezen tűrő szavak is elhangzanak. Drámai jelenetben fakad ki a szereplő, amikor közli, hogy elege van az emberből. „A hely határozza meg a disznót” – ez meglepő kijelentés, amit követ a praktikus álláspont: centristának érdemes lenni. Megrázó a disznó tánca a csontvázzal, a mama emlegetése, a Magam-magam dal. Tapasztó Ernő rendező tervezte a játékteret és a jelmezeket is. Borsos Pál és Éder Enikő zenéjére Lackfi János, Fekete Réka és Éder Enikő írta a szellemes, ütős dalszövegeket. Sławomir Mrożek Tangója után talán kicsit sűrű lett az abszurd a Jókai Színházban, azért egy menüettet mindenképpen megér Samuel Beckett lelkes követőjének műve, ami 1978-as megjelenése után valószínűleg nem véletlenül vált Franciaországban a nyolcvanas évek legtöbbet játszott darabjává. Három évtized múltán most a békéscsabai stúdiószínpadon lelt otthonra, kelt életre az elgondolkodtató, szellemi tornát igénylő előadás. Raymond Cousse a disznók világára vetítette rá az emberek társadalmát, az állat mond véleményt, kívülállóként látja az embert. Ez a nézőpont érdekesebb, a bírálat izgalmasabb volt akkor, és az ma is. Az 1991-ben elhunyt író, rendező, színész művét Tapasztó Ernőék hatásosnak tartották, mégis úgy vélték, jót tesz, ha kicsit leporolják, saját képünkre formálják. Meglepő, megdöbbentő, bizarr, kemény, nehéz darabot akartak bemutatni, és ez főleg Tege Antal fantasztikus játékának köszönhetően sikerült. Élet és halál viszonyáról, az élet értelméről, az elmúlásról beszélni minden műfajban merész vállalkozás, különösen az abszurd köntösben, hiszen az alkotók inkább nyúlnak a hagyományos, pátoszteli, emelkedett drámai változathoz, és azt szokta meg a közönség is. Ez a Sonkamenüett egészen másféle attrakció, amelynek üzenetét az értékeli majd, aki kedveli a színházi agytornát, a filozófiai gyakorlatozást és a monodráma intim légkörét. Niedzielsky Katalin
Még több képet talál előadásainkról a galériában
A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház
154 megtekintés 2025. március 14.
5 0
Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)
260 megtekintés 2025. február 28.
3 0
Legjobb barátnők - Békéscsabai Jókai Színház
105 megtekintés 2025. február 22.
3 0
Legyél te is Színháztudor!
520 megtekintés 2025. február 20.
6 0
Hamletrock - Békéscsabai Jókai Színház
180 megtekintés 2025. február 18.
6 0
Jókai Színház Podcast - Juhász Bence
194 megtekintés 2025. február 8.
8 0
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |
Értesítések