Elhunyt Sass Ervin
BÁRKAONLINE | Szeptember 24-én, 87 éves korában elhunyt Sass Ervin újságíró, költő, színikritikus, Békéscsaba meghatározó egyénisége.Családjában generációk óta hagyomány volt az oktatás, a népművelés. ► Tovább
BÁRKAONLINE | Szeptember 24-én, 87 éves korában elhunyt Sass Ervin újságíró, költő, színikritikus, Békéscsaba meghatározó egyénisége.Családjában generációk óta hagyomány volt az oktatás, a népművelés. ► Tovább
Örkény István egyik legismertebb drámáját mutatta be a Jókai Színház. A Macskajáték olyan társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, ami a ma embere számára is aktuális. Szilágyi Viktor írása A 20. század új társadalmi berendezkedése teljesen máshogy kezeli az idős embereket, mint ahogy azt tette több száz éven keresztül. A múlt századig mindenkinek megvolt a szerepe a családban, ahol a legidősebb generációnak többek között a tudás átadása és a gyereknevelés is a feladata volt. A család megbecsült tagjaként élték le hátralévő életüket, haláluk után pedig nagy űrt hagytak maguk után. Mára ez a családi modell kihalt, a nyugdíjasokat családtagjaik leginkább szeretetből és kötelességtudatból tartják el, a meglévő tudásuk az évek előrehaladásával egyre elavultabbak lesznek, és ezt sokszor nem tudják elfogadni. Ilyen asszony Orbánné is, aki újdonsült barátnője, Paula segítségével egyik napról a másikra úgy dönt, hogy nem hajlandó tovább tűrni azt, hogy bolondos vénasszonynak nézi a lánya, a veje és a körülötte lévő emberek. A szürke heteit – amiknek a csúcspontjai azok a csütörtökök, amikor egykori szeretője, Viktor meglátogatja – leváltja mozi estekre és kávézók látogatására. Haját festeni kezdi és fiatalos, színes ruhákban kezd járkálni. Németországban élő nővére, Giza, akivel levélben és telefonon tartja a kapcsolatot, figyelmezteti, hogy ennek nem lesz jó vége. A rokkant nő elfogadva sorsát arra figyelmezteti húgát, hogy ő is ismerje el: a kor eljárt felette. „Én egy öregasszony vagyok, drágám, az öregeknek abból a fajtájából, amely vállalni meri az öregséget. Mellesleg ez az egyedüli magatartás, amelyért megbocsátják létezésünket a fiatalok. […] De a legnehezebb kibírni azt az öregséget, mely fiatalsággal áltatja magát.” A bonyodalom Orbánné életében akkor kezdődik, amikor Paula megismerkedik Viktorral és elcsavarja a fejét. Az első felvonásra jellemző humor, ami az idős főszereplők korral járó testi és lelki betegségeinek bemutatására épül, a szünet után új irányt vesz. A darab második fele szerelmi történet, ahol teljesen háttérbe szorul az a tény, hogy hatvan év fölötti nők és férfiak a szereplői az eseményeknek. Amikor Orbánné rájön, hogy Viktor milyen sokat jelent neki, elhatározza, hogy minden áron visszaszerzi a férfit. Orbánné hiábavaló próbálkozásai arra sarkalják, hogy szembe nézzen a valósággal: eljárt fölötte az idő. Orbánné szerepében Felkai Eszter egymaga viszi a darabot a hátán remek alakításával. Hiteles játéka elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a darab sikeres legyen. Giza szerepében Fodor Zsóka és Paula bőrében Kovács Edit vállán is hatalmas a teher, ugyanis Orbánné karakterének alappillérei. A két színésznő remekül formálja meg a két ellenpólust, melynek mezsgyéjén egyensúlyozik az özvegyasszony. A díszlet és a világítás remek hangulatot teremtett: azon felül, hogy a néző mindig tudta, hogy melyik napszakban történik a cselekmény, különlegesen jól válogatták meg a hideg és meleg színeket a főszereplő érzelmi állapotához, ami sokszor változott az előadás során. A díszlet amilyen egyszerű volt, annyira kreatívan lehetett használni. Ami az egyik pillanatban egy emeletes ház volt Pest belvárosában, a másikban már egy nappali, vagy éppen egy konyhapult. Ismét egy remek előadás született a Jókai Színházban, kíváncsian várom a folytatást.
Magyar Idők | Napok, sőt hetek feszült várakozása előzte meg Békéscsabán és környékén Krasznahorkai László látogatását. A Báró Wenckheim hazatér című regényt pénteken mutatták be a Jókai színház vigadójában, a szerzővel Elek Tibor irodalomtörténész beszélgetett a telt házas, legalább százhúsz fős közönség előtt. ► TOVÁBB
Bárkaonline | A Békéscsabai Jókai Színház és a Körös Irodalmi Társaság közös estjén Elek Tibor irodalomtörténész beszélgetett Krasznahorkai Lászlóval legújabb, Báró Wenckheim hazatér című könyvéről. De ki is az a Wenckheim báró, és hova tér haza, ha hazatérhet egyáltalán? Többek közt ezekre a kérdésekre válaszolt a Nemzetközi Man Booker-díjas és Kossuth-díjas író. ► Tovább
BEHIR | Felkai Eszter kilenc év után tért vissza a Jókai színház színpadára, hogy Örkény darabjában, a Macskajátékban, Orbánné szerepét magára öltve feltárja egy idős asszony fiatal szívének minden titkát. A művésznő a 7. Tv stúdiójában beszélt arról, mit jelent számára ez az újbóli találkozás a színházzal, a szereppel, a kollégákkal, a várossal. ► Tovább
BEHIR | Az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának Szellemi Kulturális Örökség Szakbizottsága javaslatára és az Emberi Erőforrások Minisztériumok miniszterének döntése alapján a magyar cirkuszművészet is felkerült a szellemi kulturális örökség magyar nemzeti jegyzékére. Fekete Péter miniszteribiztosként évek óta dolgozik a cirkuszművészet megújításán, és három esztendőn belül egy új cirkuszművészeti központ épül fel Budapesten. ► Tovább
BEHIR | Logópályázatot hirdetett a Békéscsabai Jókai Színház, melyre közel 150 pályamű érkezett a nyár folyamán. ►Tovább
A Békéscsabai Jókai Színház és a Körös Irodalmi Társaság szeretettel meghívja Önt és kedves ismerőseit 2016. szeptember 26. (hétfő) 18.00 órára, a Sík Ferenc Kamaraszínházba, az Alkotó-Társak sorozat első estjére. Vendégeink: Banner Zoltán és Banner Papp Mária. Az Irodalom és képzőművészet, karöltve című sorozatunk nagy sikerén felbuzdulva, idén olyan művészeket kértünk meg a közös bemutatkozásra, egymás munkájának méltatására, akik igazi Alkotó-Társak. A sorozat első vendégei: Banner Zoltán író, előadóművész és Banner Papp Mária zenepedagógus-zongoratanárnő. Életük közös jelmondata: ha két ember egyfelé húz, sokan felférnek a szekérre. Milyen ez szekér? Kik utaztak, s kik utazhatnak rajta? Közben megszólal a Yamaha Zongora, lesz puliszka-ostrom, vers és interpelláció. Közreműködnek: Guba Tünde zongoraművész-zongoratanárnő és Szabóné Banner Zsófia zongoratanárnő-korrepetitor.
szinhaz.hu | A SZEPTEMBER 17-EI MACSKAJÁTÉK DÍSZBEMUTATÓJÁNAK VENDÉGE VOLT ÖRKÉNY ISTVÁN ÖZVEGYE, RADNÓTI ZSUZSA. A JÁSZAI-DÍJAS DRAMATURG AZ ELŐADÁS UTÁN NYILATKOZOTT. ► Tovább
Beol | Giza szerepében tűnik fel a Jókai színházban, a Macskajáték című előadásban a Barátok közt egykori Magdi anyusa. Fodor Zsóka korábban nemet mondott a felkérésre, idén viszont elvállalta a szerepet. Rájött, hogy igenis neki való, sok dologban egyetért a „fél életet élő”, húsz éve egy kerekesszék rabságában élő, testvére szabad lelke után vágyódó Gizával. ►Tovább
BEOL | Egy alaposan kiforgatott Grimm-mesét tárt a nézők elé a Békéscsabai Jókai Színház Szalma Dorotty rendezésében: a pénteken bemutatott A széttáncolt cipellők című mesedarab bár csak halványan emlékeztet az eredeti történetre, kétségtelenül nagyszerű szórakozást ígér minden korosztálynak. ►Tovább
Felkai Eszter öt évtized után jutalomjátékkal búcsúzott 2008 februárjában, és kilenc év után Orbánné szerepében jutalomjátékkal tért vissza, hazajött a Békéscsabai Jókai Színházba, ahová 42 évad köti. Akkor A hölgy fecseg és nyomoz című bűnügyi bohózatban, most Örkény István halhatatlan tragikomédiájában nyújtott emlékezetes alakítást. A Jászai-díjas színművészt a Macskajáték szeptember 2-ai premierje után a társulat az Örökös tag címmel jutalmazta. (Niedzielsky Katalin interjúja) – A telefonközpontos Alice Postic figurája azért sokkal könnyebb volt, az vidám darab, Örkény véresen komoly. Én nem tudom, milyen vagyok Orbánné szerepében, csak azt tudom, hogy amikor elkezdem játszani, akkor mindent elfelejtek, megszűnik a világ körülöttem – lendült bele Felkai Eszter a beszélgetésbe, amikor az interjú apropóit kezdtem volna sorolni. A kérdéseket félresöpörve máris ars poeticáját ecsetelte. – Minden előadást úgy csinálok, ahogy éppen jön belülről, mert belülről jön az egész. A pillanatot ragadom meg, mindig másként, az az igazi. Arra persze figyelek, hogy a partnernek helyes végszót adjak, mert ez a színház alaptörvénye. De a saját részemet – hogy mikor borulok ki, mikor leszek keserű, mikor kezdek el röhögni – mindig másként kezelem, úgy, ahogyan korábban soha. Csak elkezdek játszani, és minden megy a maga útján. Az alakítás nem a színész vagy a rendező érdeme, esetleg hibája. Lehet, hogy ez az Orbánné nem is olyan, amilyennek én játszom; mert én nem játszom, hanem önmagamat adom, az egész életemet felteszem a színpadra. Én nem tudom ezt másképp csinálni. A pillanatok, amik az én életemben keserűek voltak, azok jönnek vissza; más szitu ez, és mégis. Nem kitalálom a dolgokat, sokat próbáltunk persze, de ami előadásról előadásra történik, az mindig az adott pillanat eseménye. – Megtalált a szerep, ez egyértelmű. Önmagadat adod, ezért oly’ meggyőző, hiteles az alakítás, a játék. Elsősorban az az elképesztő vehemencia, lehengerlő vitalitás azonos az egyéniséged és a figura között. – Az biztos, hogy én ezt nem csinálom, én az életben, a családban, mindenhol ilyen vagyok: szeles meg gyors. Engem megőrjít a tötyörgés, a lassúság, azt én képtelen vagyok elviselni. Az én temperamentumom ilyen, és kész. Lehet persze, hogy ez időnként másoknak kellemetlen. – De honnan veszed ezt a kifogyhatatlan erőt, energiát? – Isten így adta. Nekem ez nem gond. A közönség, a család, a barátok, a kollégák szeretete persze sokat segít, erőt ad. Velem is előfordult azért, hogy elfáradtam. Abban az őrült kánikulában napi kettőt próbáltunk, és akkor mondta a rendező, hogy nem kell ugrálni, csak a szöveget gyakoroljuk. Három percig bírtam. Pedig 600 fok volt, először öltöztünk, először vettük egyben az egész darabot. Na, akkor mondtam: milyen jó, hogy kaptam liftkulcsot, mert már nem lett volna erőm a lépcsőn felmászni. Óriási adomány, hogy ilyen alkat vagyok. Tudom. – Az erőnlét megtartásában fontos szerepet játszhatott a tánc, a mozgás. Táncosként kezdted a pályát 15 évesen, sok zenés darabban játszottál, több előadás koreográfiáját készítetted el. Vajon mi vesz ki többet az emberből, a fizikai teljesítmény vagy a szellemi, a lelki átélés? – Igen, a táncnak meg az éneknek is nagy szerepe van a kondíció megőrzésében. Hogy melyik területhez kell nagyobb energia? Mindegyikhez. Egy bohózatban, operettben több a mozgás, de a tragikomédia lelkileg jobban igénybe veszi a színészt. Ahogy a Macskajátékra is igaz, ha jobbról nézem, sírni kell, ha balról, akkor meg nevetni. Én úgy gondolom, amikor Örkény megírta ezt a darabját, azt mondta: megteremtettem ezt az Orbánnét, fogom a kezemben az íróasztal szélén, aztán elengedem. Na jó, a talpára esik. Feljebb emelem, onnan ejtem le, akkor is a talpára esik, mint a macska. Megint, a csudába ezzel az Orbánnéval! Felrakom egy emelet magasságba. Na most mit fogsz csinálni? S megint talpra esik, de már vannak rajta sérülések. Tehát egyre magasabbra emeli, és kíváncsi rá, hogy meddig bírja ezt a pokoljárást ez a figura. Amikor lent van, akkor is addig dolgozik ez a macska, amíg feláll, és bár sebzetten, de tovább megy. Én is mindig arra törekedtem, hogy ne adjak fel semmit, pedig voltak nehéz pillanatok az életemben. Ilyen vagyok. Mint a macska – Meglepetés volt az Örökös tag cím? – Persze! Semmit nem tudtam az egészről, nem is értem rá figyelni, az irodába se jártam fel, annyira elfoglalt voltam. Ötszáz fokon szoktam próbálni. Nagyon megtisztelő dolog, sok színházban van ilyen elismerés, rang. Általában egy idősebb színész kapja, de akár középkorú is. Nagyon szép gesztus, biztos mást is kitüntetnek majd ezzel a címmel a Jókai Színházban. Örülök, hogy én lehettem az első. – Budapesten, a Madách Színházban kezdted a pályát, majd Szolnokra, Debrecenbe, Győrbe szerződtél, Békéscsabához több mint négy évtizeden át maradtál hűséges. Visszavonulásod óta a fővárosban élsz, ahol nem ismerik a vidéki színészeket. Zavar ez téged? – Egyáltalán nem zavar, sőt pihentet! Tudod, milyen jólesik kicsit elbújni a tömegben? Az az igazság, hogy a fővárosi döntéshozók fényévnyire képzelik magukat Békéscsabától. De ez nem mostani probléma, mindig is így volt. Ott nem fontos, hogy itt mi történik. Úgy tűnik, a Békéscsabai Jókai Színház nem bír olyan erkölcsi, szakmai hatalommal, ráhatással, hogy a kiváló kollégák munkáját, teljesítményét kitüntetésekkel ismerjék el. A Jászai-díjamat úgy kaptam, hogy évente több darabbal is felmentünk, sokan láttak az előadásokban, és amikor már harmadszor felterjesztettek, azt mondták: tényleg, sokat láttuk, jó, kapja meg. Mi vidéki színészek ezt megszoktuk, rengeteg jó kolléga van, akikről sajnos nem tudnak a fővárosban. De a közönség szeretete pótolja az ismertséget, a rangot, a díjat. – Mivel a világirodalom kínál bőven szerepeket az idősebb korosztálynak is, a színház tulajdonképpen kegyes a többi szakmához képest, ahol nyugdíjba küldik az embereket egy bizonyos életkor után. Mit gondolsz erről? – Én azért búcsúztam el a színháztól 65 évesen, mert azt mondtam, jöjjenek a fiatalok. Ne egy öregasszony ugráljon ott a színpadon! Nem akartam ott megöregedni, sok rossz példa volt előttem, ami figyelmeztetett. Az igaz, hogy sok hatvan-hetvenéves szerepet lehet találni, és köztük nőit is, pedig a női figura kevesebb az irodalomban. – Orbánnét sem játszhatja fiatal. – Tudom. Kivételes eset, hogy ezt elfogadják. A közönség is inkább a fiatalokat szereti látni. Lehet, hogy ha egy búval bélelt vénasszonyt játszanék, akinek probléma átmenni a színpadon, mert öregecske, nem szeretne ennyire a közönség. Orbánné és közöttem is van tíz év, de én szentül meg vagyok arról győződve, hogy pont ilyen temperamentumú ember, mint én. Egyébként nem tudta volna azt az egészet végig csinálni, nem tudott volna egyedül meglenni, nem tudta volna megvívni ezt a sok csatát, veszekedni a hentessel meg a tejessel, ha nincs meg ez a mérhetetlen ereje. – Mivel telt el az a kilenc év, amikor kivetted a szabadságodat? – Elröpült. Budapesten a családommal, a barátaimmal, az újakkal, a régiekkel társasági életet éltem: múzeumokba jártam, a Modigliani-kiállítást láttam utoljára, előtte a Picassót, hangversenyekre mentem a MÜPÁ-ba. Színházba csak arra, ami nagyon érdekelt. Láttam például a Piszkavasat Pogánnyal, előtte még az Örkényben Béressel, micsoda különbség! Uszodába járok, szemben velem jó könyvtár van, ott olvasok, évente kétszer külföldre utazom, országon belül pedig minden hónapban egy olyan helyre, ahol még nem voltam. Megterveztem előre, hogy amit addig, egész életemben nem csináltam, mert folyton játszottam, nem volt rá időm, azt bepótolom. – És a következő kilenc évben? – Nem tudom, talán ugyanezt folytatom. – Újabb felkérés, meghívás, ötlet, szerepálom? – Pozsgay Zsolt kért meg, a reformáció 500. évfordulójára írt egy drámát Lorántffy Zsuzsannáról, amit tavasszal mutatnak be szabadtéren Sárospatakon, ősszel beviszik Pestre. Ettől a munkától függ a nyári utam. Szeretem Pozsgay írásait, a Razziát is nagyon kedveltem, benne bízom, ezt elválltaltam. – Koreográfia, tanítás? – Ezekkel már nem foglalkozom. Egy pesti iskolában lett volna lehetőség, de én Orbánnét választottam. – Több fiatal színész indulását segítetted. – Hámori Gabiét, Lapis Erikáét, mindketten szarvasiak. Mezei Lédáét, aki a Barátok köztben a pszichológusnő lánya. Magánúton tanítottam őket. A Színitanodában is volt osztályom, Gulyás Attila és Vadász Gábor a tanítványom volt, rájuk nagyon büszke vagyok. Mindent megtanultak, amit csak lehet, tisztességesen dolgoznak, egyre feljebb jutnak, amit nagy öröm látni. Elérkeztünk oda, hogy premier után már nincs mit mondanom nekik, legfeljebb annyit: az egész úgy jó, ahogy van. Van még kérdésed? – Mindent megbeszéltünk. Köszönöm! – El ne felejtsd megírni, micsoda öröm volt számomra újra itt játszani a régi kollégákkal és Fodor Zsókával! Meg hogy a Gálfy-gyűrű mennyire szívügyem, és mindig lejöttem, minden előadást megnéztem. Örültem az egykori tanítványoknak. Ez a találkozás nekem sokat jelentett. Engem nem érdekel, hogy Békéscsaba 200 kilométerre van Budapesttől, itt engem mindig szeretettel fogadnak, mindenben igyekeznek segíteni, megkérdezik, hol akarok lakni, mindent elkövetnek, hogy jó legyen itt nekem. Biztos, nem csak velem bánnak így. Ezt a családias légkört nagyon becsülöm, itt tényleg azt akarják, hogy a színész jól érezze magát, és ezért mindent megtesznek. Bevallom, volt bennem egy kis félelem attól, hogy mit fog szólni a közönség. Tudják-e még, hogy ki az a Felkai Eszter? Ezért különösen jólesett, amikor vastapssal fogadtak, felállva köszöntöttek, puszikat dobáltak, nyújtogatták a kezüket, meg akartak ölelni. A közönség szeretete hat meg engem a legjobban, én ezt nem vártam, és ez nekem olyan sokat számít. Többet, mint bármilyen kitüntetés. A közönség tapsa igazolja, hogy jól döntöttem, amikor elvállaltam a szerepet, és hálás vagyok, hogy mindezt átélhettem. Niedzielsky Katalin
Már nem újdonság a Jókai Színházban, hogy a hagyományos pénteki premier után van szombaton egy díszbemutató is teátrumunkban, ahol a közönség a színházi előadás után egy fogadáson, személyesen is találkozhat és beszélgethet a szakma kiválóságaival, a darabban szereplő kedvenc színészével. Szombaton este az eseményre a Macskajáték című darab kapcsán került sor, melyre elfogadta a meghívást Örkény István özvegye is, Radnóti Zsuzsa dramaturg. A közönségcsalogató színdarab, mely komoly társadalmi üzeneteket hordoz, nagy sikert aratott a díszbemutató közönségének körében, hosszan zúgó vastapssal ünnepelték a színészeket. Különösen a 9 év után újra színpadra álló, ÖRÖKÖS tag Felkai Esztert. A Jászai-díjas színművésznő ezen az estén a társulat ajándékaként egy dévédét kapott, több, mint ezer előadásfotóval, ellesett pillanattal, mely felöleli a színművésznő gazdag alkotói pályáját. Az este további része a Művész Kávéházban folytatódott. Az est házigazdája Szarvas város volt, hiszen a közösen működtetett vízi színház kapcsán, ezer szállal kötődik a Jókai Színház Szarvashoz. Más különlegessége is volt az estének: a díszbemutatót megtisztelte jelenlétével a neves dramaturg Radnóti Zsuzsa, Örkény özvegye, akit az egypercesek biztos ízlésű múzsájaként is emlegetnek. Tudható, hogy Radnóti Zsuzsa Budapesten, az ELTE magyar-német szakos hallgatója volt, amikor megismerkedett Örkény Istvánnal, akinek az "első olvasója" lett. A randevúkra az író virág helyett az egyperces novellákat vitte. 1965-ben kötöttek házasságot és Radnóti Zsuzsa az író haláláig, 1979-ig mellette állt támogató társként és munkája segítőjeként. A 60-as éveket is megidéző ételsort, italokat a Venesz-díjas Prohászka Béla szakácsolimpikon ajánlotta a vendégek figyelmébe, a jó hangulatról Tatár Bianka színművész és Vozár Márton zongoraművész gondoskodott. Minden együtt volt tehát egy remekbe szabott estéhez, lehet a színház egy olyan találkozási pont, ahol városunk, a megye, valamint a szakmai élet prominens személyei egy tartalmas kikapcsolódás, egy felemelő, ünnepi élmény után gondolatokat cserélhetnek, megismerkedhetnek egymással.
Zenés mesejáték a Békéscsabai Jókai Színház új évadjának második bemutatója. A széttáncolt cipellők című Grimm-meséből Kerstin Slawek és Szalma Dorotty készített színpadi változatot, a remek zenét Gulyás Levente komponálta. A régi történet modern felfogásban, látványos színházi elemekkel, eredeti koreográfiával, kiemelkedő táncokkal kel életre Tatár Bianka és Vadász Gábor főszereplésével. Az előadást, amely kicsiknek, nagyoknak egyaránt kellemes szórakoztatást ígér, Szalma Dorotty rendezte. (Niedzielsky Katalin kritikája) A Grimm testvéreknél még 12 királylány táncolja szét a cipellőjét minden éjjel 12 királyfival, komoly fejtörést okozva ezzel a „teljesítménnyel” egyébként is anyagi gondokkal küszködő király apjának. Próbálkozott már az uralkodó megbízására 12 herceg, hogy a titok nyomára bukkanjon, vajon hogyan tud megszökni az ifjúság a kulcsra zárt szobából, és hol zajlik a különös mulatság, amit ennyi lábbeli bán. De hiába. A társszerzők praktikus beavatkozással egyszerűsítettek, csökkentették például a szereplői létszámot, ugyanakkor nagyszerű zenével, táncokkal, változatos színpadképpel, látványos jelenetekkel gazdagították a klasszikus olvasmányt. Így egyetlen királylánynak sikerül széttáncolni annyi cipellőt, hogy a javításra váró lábbeli óriási hegyben áll a cipész, azaz cipőkészítő Áron, Fél Áron műhelyében. A mester sem győzi már a melót, lázad, tiltakozik, majd meglátva a gyönyörű királylányt, elhatározza, megfejti a rejtélyt, és elejét veszi a további pusztításnak. Jacob és Wilhelm Grimmnél még egy kiszolgált katona vállalkozik rá, hogy a sok pórul járt, tömlöcbe vetett királyfi után rájöjjön a dolog nyitjára; a színpadi mesében éppen a cipészlegény, Áron jelentkezik a királynál, tehát az egyszerű nép fia, nem herceg. A katona egy öregasszonytól kap jó tanácsot, hogy ne igya meg a bort, amit kínálnak, ébren követhesse az eseményeket, meg egy köpönyeget, ami viselőjét láthatatlanná teszi. Az előadásban a fiatal susztert egy férfias hangú, furcsa boszorkány patronálja, aki kinézete ellenére jószándékú. Ott 12 királyfi csónakon viszi a túlsó partra a lányokat, ahol fényes kastélyban vigadoznak reggelig. Itt sokkal izgalmasabb kép tárul elénk: amikor megnyílik az ágy, a föld, az alvilágba zuhanunk, ahol sejtelmes zene, hangulat, démon kápráztatja el, tarja fogva a királylányt és persze a nézőket. A láthatatlan cipőkészítő rájön a titok nyitjára, és a következő éjen még egyszer alászáll a lánnyal, hogy ismét meggyőződjön a látottakról. Ekkor már nemcsak a titkot akarja megfejteni, hanem a lányt is meg akarja menteni a démontól, a kábulattól, a tébolytól. A katona a föld alatti kastélyról számol be a királynak, a suszter a félelmetes démonról, akitől megmentette a lányt. S ezzel elnyeri a kezét, valamint a fele királyságot. Látványos, izgalmas a színpadkép: a cipészműhely, a királyi palota és az alvilági ördögbirodalom váltogatja egymást. A királylány szobájában a széjjelség inkább egy mai kamasz otthonára emlékeztet. Minden jelenethez oda illő zene szól: ritmusos munkadal („Foltozom…, …álmodom”), misztikus tangó („Szállj velem, légy szabad…, engedd el magad!”). A valóságos és a mesevilág között érdekes átmenet a sakktáblaszerű, fekete-fehér tranzit, ahol egy különös tündér kalauzolja az idegent. Ezek a jelenetek kissé kiemelkednek mindkét szintből, külön életet élnek, a musicalekre emlékeztetnek, amit a közönség közül a nagyobbak nyilván jobban értékelnek. Amikor a színpadi történés átmegy elvontba, abszurdba, a popotetkós bájos jelenet zökkenti vissza a gyerekeket saját világukba. Éppen jókor. Mernek is nagyot nevetni. A varázslat, misztikum, alvilág, musical váltogatása után, az előadás vége felé a rendező visszahozza a mesét a szabályos keretek közé: a szereplőkkel minden jóra fordul, a történet kiegyenesedik, hogy minden gyerek nyugodtan mehessen haza. Győz a jó, mindenki elnyeri méltó jutalmát, kedvese kezét. Még a démonról is kiderül, hogy nem eredendően gonosz teremtés, csak bánatában, szerelmi csalódásában végzett néhány áldozattal. De amint régi szerelme – és ez pont a fekete-fehér tranzittündér – visszafogadja, azonnal megjavul, és mind a két pár boldogan egymásra talál. Alle glücklich, everybody happy. Csütörtök délelőtt az egyórás előadás után a gyermekközönség ujjongva ünnepelte a mesehősök diadalát. Vadász Gábor a cipőkészítőből kedves, határozott figurát alakít. A királylány – Tatár Bianka – kicsit szétszórt, de szókimondó, aki tudja, mit akar. Talán ezért is lobban szerelemre iránta a cipész. A Démon szerepében táncával Nagy Róbert hipnotizálta a királylányt, varázsolja el a közönséget. A Király és a Boszorkány figuráját humorral Tege Antal kelti életre, a Tündért ügyesen Komáromi Anett. Marko E. Wigert nagyszerű koreográfiáját Kerekes Judit alkalmazta színpadra, kiváló táncos jelenetek (tangó, latin-amerikai dallamok, merengue, angol keringő) teszik a produkciót emlékezetessé. A változatos díszleteket és a jelmezeket Udo Herbster tervezte. Niedzielsky Katalin
Még több képet talál előadásainkról a galériában
A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház
154 megtekintés 2025. március 14.
5 0
Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)
260 megtekintés 2025. február 28.
3 0
Legjobb barátnők - Békéscsabai Jókai Színház
105 megtekintés 2025. február 22.
3 0
Legyél te is Színháztudor!
520 megtekintés 2025. február 20.
6 0
Hamletrock - Békéscsabai Jókai Színház
180 megtekintés 2025. február 18.
6 0
Jókai Színház Podcast - Juhász Bence
194 megtekintés 2025. február 8.
8 0
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |
Értesítések