A színház veszélyes üzem; a kulisszák világa és a gépészeti labirintus annyi titkot rejteget, hogy oda kívülállónak még békeidőben, előadások alatt sem tanácsos bemerészkedni. Felújításkor pedig egyenesen tilos! A Békéscsabai Jókai Színházban Völgyesi Attila műszaki tanácsadó kalauzolt. (Niedzielsky Katalin riportja) A műsorterv nem sok időt hagy a nyári munkálatokra, sietni kell, mert kezdődik az új évad. A Filó és Társa Bt. június 17-én fogott hozzá a nagyszínpad teljes felújításához; a színházvezetés innen számítva két hónapban állapodott meg a kivitelező céggel, amely egyedüliként vállalta a teátrum által megjelölt határidő betartását. Augusztus végén már át kell adni a színpadot a díszletépítéshez, hiszen kezdődnek az őszi bemutatók próbái. Addig még vissza kell építeni a felújítások miatt elbontott hang- és fényrendszert, valamint a teljes függönyrendszert. A forgószínpadnál nemcsak a padozat lett lecserélve, hanem a forgathatóságot biztosító futószerkezetet is felújítottuk. A forgószínpad három egymástól független futópályán kap alátámasztást. Ezeknek a pályáknak a párnafázása és a lézervágott fém köríves futófelülete teljesen felújításra került. A három független futópályán összesen 56 darab csapágyazott, gumírozott futófelületű kerék biztosítja a színpad forgathatóságát – magyarázza Völgyesi Attila műszaki tanácsadó a színpad alatti sötét pincében, ahol még sosem jártam. Ki is javít, hogy nem pince, hanem alsószínpad a szakszerű kifejezés erre a rideg, barátságtalan „teremre”, ahol súlyos vas- és betonszerkezetek uralják a terepet. Az alsószínpadon tartózkodunk, itt kezdjük a bejárást, ez a teljes alsógépészeti működtetés színtere. Itt található a forgószínpad mozgatómotorja és hajtóműve, külön gépházban a vasfüggöny mozgatómotorja és hajtóműve, itt vannak a díszletmozgató trégerek fordítócsigái, öt darab elektromos díszlethúzónak a motorja, hajtóműve, továbbá az elektromos kapcsolószekrénye is. A szinte ijesztő gépészeti bunkerból szabadulva feljövünk egy hátsó lépcsőn, és bár a nagyszínpadon egyelőre a Filó és Társa Bt. dolgozóié a főszerep, itt már mégiscsak közelebb vagyunk a színház csodálatos világához, világosabb van, az asztalosok dolgoznak. A teljes nagyszínpad felületének cseréje 15 köbméternyi fa megmunkálását igényelte. Ezzel a nagyszínpad teljesen új párnafákat, új rezgéscsillapító és zajcsökkentő filcezést kapott. A főszínpad 220 négyzetméter felületű, ebből 60 négyzetméter a forgószínpad. Völgyesi Attila azt is elmondja, hogy az igazán látványos felújítás a színpadon zajlik, de a háttérben a kevésbé látványos dolgok karbantartása is megtörténik, apróbb felújításokat is végrehajtanak. Nagy segítség a színház számára a fenntartó önkormányzat jelentős támogatása, a kisebb felújításokat, fejlesztéseket önerőből valósítják meg. S ekkor újabb műszaki monstrum mellé kerülünk: ezek a díszletemelők, első látásra olyanok, mint a háztartásban ruhaszárításhoz használt fregolik, csak „kicsit” nagyobbak… A gyors változásokhoz szükségesek a díszletemelők, egy-egy fal, díszletelem, drapéria beengedésére, felemelésére használjuk ezeket a szerkezeteket. De néhány másodperc alatt díszletcserét is le lehet bonyolítani velük. Ha nem volnának, akkor a változások hosszadalmasak lennének, könnyen megbontanák a darab egységét – hangzik a szakszerű oktatás. Nem lehetett egyszerű már a felújításhoz a színpad kiürítése sem. Kísérőm egész haditervet ismertet, amikor erre rákérdezek. Terveztük a színpadi záporrendszer ismételt próbáját, ami egyben megoldja a színpadtér vizes lemosását, portalanítását is. Ehhez elő kellett készíteni a színpadot, lebontani vagy vízmentesen letakarni a nem vízálló elektromos berendezéseket, gépészeti szerkezeteket. A régi padozatot fel kellett bontani. Amikor a teljes vasszerkezet csupasszá vált, a záportartályból a vizet – mint egy tűz esetén – kiengedtük, teljesen átmostuk a karzatokat, a vasszerkezeteket, a falakat. A színpadtér teljes száradása után a forgószínpad futókerekeinek és kerékpályáinak felújítása következett. Ehhez a forgó több tonnás vasszerkezetének biztonságos alátámasztása következett, hogy a kerekek és a futópályák eltávolíthatók legyenek. Ezek cseréje és újraépítése után kellett a három különálló pályát vízszintbe állítani. Ennek elvégzése után lehetett elkezdeni a forgószínpad faborításának lerakását. A forgószínpad elkészülte és leszabályozása után került sor az elő-, oldal- és hátsószínpad borítására. Jelenleg a hátsószínpad befejezésénél jár a kivitelező. Ezután jön még a teljes színpad portalanítása, tisztítása, valamint a fafelületek lángmentesítése, alapozó és végső fekete színre történő festése – sorolja Völgyesi Attila a felújítás menetét. A teljes befejező munkálatok után műszaki átadáskor ellenőrzik a működőképességet, a zajtalanságot, a kerekek biztonságos és egyenletes futását. Csak utána lehet visszaépíteni a színpad hang- és fénytechnikáját, a függönyöket és minden mást. Megtudom, hogy legutóbb 15 éve volt felújítás, s mára a színpad korszerűsítése elengedhetetlenné vált. A szükséges felújítás mellett az időszerű nyári karbantartásokat is elvégzik. A teljes függönyrendszer portalanítása, javítása és cseréje is megtörténik, akárcsak a színpadi gépészet karbantartása, elsősorban a 34 darab tréger síkjának beszabályozása az új színpadsíkhoz. Ezek a berendezések a színpadi háttérmunka lényeges segítő elemei, ugyanakkor a 16 méter magasságig tartó működési tartomány (ami 5-6 emelet magasságnak felel meg) és a rájuk függesztett díszletek terhelése miatt is nagy odafigyelést igényelnek. El lehet képzelni, mennyire fontos a biztonság, és a szabályok betartása ilyen méretek és súlyok alatt. Bizony! Ezúttal annyira nem bánom, hogy az „előadásnak” vége… A kulisszák mögötti kalauzolást azzal köszönöm meg, hogy további jó munkát kívánok és azt, hogy sikerüljön a határidőt betartani. Nem tagadom, a látottak után némi megnyugvással tölt el a „könnyebb” műfaj, a kritika, amihez elég lesz a nézőtérre beülni… Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/ A-TEAM