Májusi premier: Az üvegcipő
Molnár Ferenc vígjátéka, Az üvegcipő lesz a Békéscsabai Jókai Színház idei évadjának utolsó nagyszínpadi bemutatója – jelentette be ünnepélyesen Seregi Zoltán igazgató az április 5-ei olvasópróbán a Jókai Szalonban. A gazdag repertoár méltó befejezésének nevezte a darabválasztást, hiszen – mint mondta – a huszadik század egyik legkitűnőbb drámaírójának a Liliom mellett talán legszebb műve kerül színre. Az előadást Tege Antal színművész rendezi, premier május 12-én.(Niedzielsky Katalin tudósítása) Régen játszottak Molnár Ferenc-darabot a Jókai Színházban, ami Seregi Zoltán szerint elég nagy baj, utoljára A doktor úr című bohózatot mutatták be 1996-ban. A külföldön máig legismertebb és legtöbbet játszott magyar drámaíró vígjátékát, Az üvegcipőt saját sorsa, főleg második házassága, a Fedák Sárihoz fűződő viharos kapcsolata ihlette, no meg az új szerelem. A darab szereplőit is saját életéből vette a szerző. Az előadásban a Jászai-díjas Bartus Gyula játssza Sipos Lajost, a műbútorasztalost. Molnár ebben a figurában önmagát rajzolja meg. Fedák Sári alakjának Adél felel meg, a szerepét Nagy Erika kapta. Irma pedig Darvas Lilinek, az új szerelemnek állít emléket. Alakját a békéscsabai előadásban Földesi Ágnes kelti életre. Császár Pál figuráját Czitor Attila játssza, Roticsné, a kuplerájtulajdonos Komáromi Anett lesz, a tanácsos szerepében Benkő Gézát láthatjuk. A házmestert Csomós Lajos alakítja, a feleségét Fehér Tímea. Az előadásban lehetőséget kapnak a Színitanház másodéves növendékei: Boldog Ágnes, Nádra Kitti és Kerek Vivien. Tege Antal, az előadás rendezője úgy fogalmazott: Az üvegcipő Molnár Ferenc legkedveltebb, legjobb darabja a színészeknek és a nézőknek egyaránt. 1924-ben íródott, és most is abban a korban mutatják meg a történetet. Elmondta, jól emlékszik az 1996-os előadásra, hiszen akkor szerződött ide, és a felügyelő szerepét játszotta. – Molnár Ferenc a huszadik század legsikeresebb írója volt, külföldön még ismertebb, mint itthon. Tulajdonképpen az első celeb, akinek a magánéletét először szellőztették a lapok. Nem csoda, mert elég zűrös életet élt, szolgáltatott bőven témát, elég csak a Fedák Sárihoz, a kor ünnepelt színésznőjéhez fűződő viharos viszonyát említeni – mondta a rendező. Az előadásban a korabeli Józsefváros, a polgárság alsó rétege jelenik meg, kiváló helyszín a panzió. Tege Antal Nyáry Krisztián könyvéből Az üvegcipőhöz kapcsolódó részletet olvasott fel, amely jól ecsetelte a régi sztárpletykák hangulatát. Kiderült többek között, hogy Fedák Sári a kapcsolatuk végén kérte meg Molnár Ferencet, hogy vegye feleségül, mert nem akart elhagyott kedves lenni. Az író akkor már a fiatal színésznőhöz, Darvas Lilihez vonzódott. Megtudtuk, hogy az eredeti szövegből 7-8 szereplőt kihúztak, hogy az előadásban „az érzelmekre és értelmekre tudjanak koncentrálni”. – Azt szeretnénk, hogy tényleg 1924-ben élő hús-vér emberek játsszák az előadást, nagy érzelmi kitörésekkel, érzelemmel teli, pörgő produkció legyen, akár néha harsány is, sok szerelem, sok ármánykodás – hangsúlyozta Tege Antal. Egyed Zoltán képekkel illusztrálta a díszletterveket, az 1910-es, 1920-as évek hangulatát idéző panziót. Az első felvonásban Sipos úr szobáját látjuk, a másodikban az udvart, árkádsort, a harmadik felvonásban kinyitják a teret. Kiss Kata jelmeztervező nosztalgikus hangulatú ruhákat készít, az anyagválasztással érzékelteti, ki hova tartozik a társadalomban. Az anyagok, színek kombinációjával, szabásvonallal jellemzi a karaktereket. Tege Antal végül arra emlékeztette az alkotókat és a sajtó képviselőit, hogy Molnár Ferenc darabjainak bemutatásakor fontos ismerni a szerző különös sorsát, illetve a korabeli zsidóellenes kritikát, ami miatt nem csoda, hogy annyi művész elmenekült Amerikába. Az is különös, hogy Molnár Ferenc a hazájában nem lehetett akkora sztár, mint külföldön. Niedzielsky Katalin
ÁTADTÁK A MASZK ELISMERÉSEIT AZ OPERETTSZÍNHÁZBAN!
A március 27-i színházi világnap alkalmából 1999 óta minden évben megrendezett jótékonysági gálaest bevételéből a MASZK a rászoruló színészeket és az Ódry Árpád Művészotthont támogatja. A Gedeon József Amfiteátrum-díjat Szomor György színész, énekes, zeneszerző, szövegíró vehette át.
Orbánné is Hamlet és Bánk bán rokona
Sok érdekes előadást hallottunk már a Mindentudás Színházi Egyetemén, ebben az ötödik évadban is, de az idei utolsó, az április 3-ai est mégis kiemelkedett a sikersorozatból. A meghívott vendég szokásos prezentációja helyett most igazán jó hangulatú, szakszerű és szenvedélyes beszélgetés zajlott a Sík Ferenc Kamaraszínházban. Kiváló közreműködők és meglepetésvendégek idézték fel Örkény István életművét, valamint a Macskajáték nagyszerű békéscsabai előadását. Ez a találkozás különösen emlékezetes marad a publikum számára. (Niedzielsky Katalin beszámolója) * Örkény István életműve, a groteszk mint esztétikai minőség bevezetése a magyar irodalomba olyan jelentőségű, hogy mindenképpen érdemes egy estét szentelnünk ennek a témának – kezdte mondandóját Kovács Edit színművész, esztéta, a rendezvény házigazdája. Majd bemutatta a közönségnek Darvay Nagy Adrienne pályáját, munkásságát. A színháztörténész, akinek kutatási területe elsősorban Shakespeare és a Hamlet színjátszástörténete, a „hamletomán” játékstílus és módszer alkalmazása, tavaly a Bánk bán és Hamlet kapcsolatáról adott izgalmas, összehasonlító elemzést. Mivel Radnóti Zsuzsa, az író özvegye, Kossuth-díjas dramaturg a rendezvényre nem tudott eljönni, Kovács Edit avatta be a közönséget Örkény életének néhány kevésbé ismert mozzanatába. A kortárs magyar irodalom kiválósága 1912. április 5-én született Budapesten, tehát éppen most lenne 105 éves. Elhangzott, hogy édesapja jómódú patikus, magyar királyi kormányfőanácsos volt, három-négy patikát elmulatott, mert „szeretett gavallér lenni”. Az ifjú Örkény természettudományos érdeklődése mellett szívesen olvasott, Jókai-sorozatot kapott születésnapra, karácsonyra, Petőfi, Mikszáth, később Márai kötetein nevelkedett. 1930-ban a Budapesti Piarista Gimnáziumban érettségizett. – A piaristák több országban is működtettek oktatási intézményt, így a korra jellemző nacionalizmus szelleme nem került be az intézmény falai közé. Örkény német, angol, francia, görög, latin nyelvet tanul, apai kérésre először gyógyszerész, majd vegyészmérnök diplomát szerzett. 1936–tól kezdett komolyan írni, de pályája nehezen indult, mert minden szerkesztőségben, ahol kopogtatott, visszaadták a műveit. 1937-ben a Szép Szó szerkesztője, József Attila lett első támogatója. Valószínűleg a kettőjük között tátongó nagy anyagi szakadék miatt nem lettek igazán jó barátok – mondta többek között Kovács Edit. Arról is szó esett, hogy az írók, költők akkoriban eléggé nyomorúságos helyzetben éltek, és Örkény apját nyomozók figyelmeztették, hogy „a gyerek rossz társaságba keveredett”. Ekkor küldte apja Párizsba, ahonnan a háború előtt hazajött. Gyógyszerészként sokszor behívták katonának, megismerte a nélkülözést, a megaláztatást. Rájött, hogy a szolidaritás a legtöbb, amit az ember adhat a másiknak, ez határozza meg az ember etikáját, a humanizmus fontosságát. A háborús élményei hatására írói hangvétele az epikusból drámaivá változik. „A háború sűrített lét, mint a színpad.” 1946 karácsonyának másnapján érkezett haza. Írhatott, művei megjelenhettek, 1952-ben a Kossuth-díj átvételére kapott meghívót, de Révai az utolsó percben kihúzta a listáról… Végül 1973-ban vehette át a rangos kitüntetést. * 1956. október 23-án Örkény ott van a tüntetésen, ekkor még megúszta. De részt vett egy megbeszélésen, ahol kijelentette, hogy az irodalmi élet újraindításáról addig értelmetlen beszélni, amíg sok író vádirat nélkül börtönben ül (Déry, Zelk, Háy Gyula), és a sorsuk teljesen bizonytalan – sorolta az életrajz fontos adatait az est háziasszonya. Az idézetre, hogy „írni Márai tanított, gondolkodni Németh László”, valamint a hivatkozásra, hogy Örkény példaképe Kosztolányi volt, illetve Márai barokkos díszítő ornamentikás prózája, Darvay Nagy Adrienne is bekapcsolódott az előadásba. Mint hangsúlyozta, pont az irodalmi előzmények, minták miatt keletkezett a groteszk, mert a nagy elődökről megállapította Örkény, hogy mindaz nem az ő hangja. * A groteszkről mondják, hogy stílus, műfaj, Örkénynél látásmód, a világ érzékelése – jelentette ki a színháztörténész. – Fontos, hogy az író korábbi műveiben sem hazudott soha, egyszerűen elhitte, amit leírt. Egy finnországi kritika a Macskajáték előadásából a hazaszeretetet emelte ki. Ehhez hozzátenném, hogy a magyar nyelvet is imádta Örkény, úgy vélte, a mi anyanyelvünkre bármit le lehet fordítani, annyira színes, gazdag, árnyalt, ugyanakkor magyarról nagyon nehéz az irodalmi műveket más nyelvekben visszaadni. Mint elhangzott, Örkény a groteszkben visszatalált saját hangjához, a szikár tőmondatokhoz. S ez a tudományos gondolkodásra jellemző, cáfolhatatlan megállapítás, egyszerű, pontos fogalmazás határozta meg sajátos nyelvezetét. Az egypercesekről megtudtuk, hogy ezekkel az író nemcsak műfajt teremtett, hanem Radnóti Zsuzsának udvarolt, mert virágot venni nem volt pénze. Elsősorban a humor, a tömörség, a többértelműség jellemzi ezeket az írásokat. A Macskajátékból Makk Károly 1974-ben forgatott filmet. A darab eredetileg filmforgatókönyvnek készült, utána lett kisregény, végül dráma. Az ismert idézet, hogy „embernek lenni feladat”, Örkény számára azt jelentette, hogy képességeinknek megfelelően kell élni, alkotni. 1962–től szabadon publikálhatott, egészen 1979-ben bekövetkezett haláláig. „A groteszk megingatja a végérvényest, de nem állít egy másik végérvényest a helyébe. Pont helyett mindig kérdőjelet tesz, tehát nem lezár, befejez, hanem utat nyit, elindít.” Így szólt Örkény ars poeticája. Vagyis úgy vélte, ilyen ez a világ, a véres valóság, ezért a megfelelő stílus az ábrázolására a groteszk, ahogyan Ionesco, Giroud, Kafka műveiben, a tragikum szinonimája, ablak, tükör, karikatúra. A Macskajáték Orbánnéja Sulyok Mária legendás szerepe volt Budapesten. A művésznő akkoriban úgy fogalmazott: „A Macskajáték egyenlő Örkénnyel, és Orbánné én vagyok.” Darvay Nagy Adrienne Orbánné esetében is hamleti szerepet lát, groteszk nyitott formát, ahol a körülmények, a helyzetek a fontosak, mert azok teszik az embert jóvá vagy rosszá. Sulyok Mária, aki kétnyelvű volt, eljátszotta Berlinben, a Volksbühnén németül az előadást. Akkor már 350-nél többször adta elő Budapesten. De a német színház keményebb, kopogósabb játékstílust igényelt, nem olyan lírait, mint itthon. * Orbánné hamleti szerep, a mindenkori helyzet, a színház a kor foglalatja és rövid krónikája – emelte ki az előadó. Majd példaként további külföldi bemutatókat említett, így az 1972-73-as Bukaresti Bulandra Színházét, ahol Taub János rendezte az előadást, valamint a ’98-as változatot Peter Lavelle-től. Ezek lényege, hogy a látszat nem a valóság, a valóság belül van. Kovács Edit megjegyezte, hogy minden előadásnak az adott közönséget kell megszólítani, fontos, hogy kinek játsszák a darabot. Darvay Nagy Adrienne Sulyok Máriát idézte, aki hangsúlyozta, hogy a Macskajáték az első olyan magyar darab, amely megnyitotta a falat, közös áramkörbe vonta be a színpadot és a nézőt. A színházi szakemberek beszélgetésébe ekkor kapcsolódtak be a meglepetésvendégek: Juhász Róza, a békéscsabai előadás rendezője és a főszereplő, a Jászai-díjas Felkai Eszter. Kovács Edit először arra volt kíváncsi, hogy a rendező hogyan fog hozzá a munkához, mi jár a fejében, mielőtt elkezdi a próbákat. * Fontos tudni mindenről, a darab előző bemutatóiról, de a lényeg, hogy tudjam, én mit fogok csinálni. Elolvasom a szöveget, ehhez magányba vonulok, el akarom felejteni mindazt, amit tudok róla. Csak olvasom, és hagyom hatni. S már látom is magam előtt a filmet, érzem a figurák múltját. Ezért nagyon fontos, hogy ismerjük az írót, tudjuk róla, hogyan szocializálódott – válaszolta Juhász Róza. Felkai Eszter hozzátette: éppen az említett Taub Jánostól hallotta, hogy a mesét kell elmondani. Ha akkor, a darab bemutatója idején a politikai helyzet nem olyan, amilyen, mást rendezett volna. Kovács Edit tovább firtatta, mi volt az első kép, hangulat, íz, ami beindította a rendező fantáziáját. * Mindig a szituációból indulok ki. Ugyanazt kell csinálni, ami megvan írva. Bennem erős a kép. A másik alapvető dolog az, hogy a színész egyénisége hogyan viszonyul a helyzethez. Amikor elhangzik a színész szájából egy mondta, akkor érzem, hogy na, most megvan – magyarázta a rendező. Felkai Esztertől a következőt kérdezte kollégája: Mi volt a közös pont saját életed és a szerep között? * Láttam sok előadást, sok érdekeset, sok eléggé furcsát, még olyat is, ahol Orbánné végig takarított, és úgy monda a szöveget. Szerencsére én ezt itt megúsztam. Úgy olvastam, hogy el kellett döntenem, kell-e nekem vagy sem ez a szerep. Körülbelül a huszadik oldalnál éreztem, hogy igen. Olvastam, és láttam magam a képen, mint a moziban, láttam, hogyan csinálom. A színésznő azt is elmondta, hogy az író szövege annyira pontos, arra nagyon kellett figyelni, hogy a humor kijöjjön. Bevallotta, úgy érzi, nem mindig sikerült megcsinálnia, amit a rendező kért. Volt, hogy annál jobb lett. Volt, hogy jobb lett volna úgy, ahogy ő akarta megformálni a figurát. * Egyensúlyozni kellett a szöveg, a ritmus és az érzelem között. Ha minden összejött, két emeletet repültem – mondta Felkai Eszter. Kovács Edit emlékeztetett, hogy Örkény sok női szerepet írt, úgy vélte, az értékmegőrző szerep a nőké, akik ezért fél fejjel kimagaslanak a férfiak közül. Darvay Nagy Adrienne szerint Orbánné a hűség és a hazaszeretet megtestesítője, és Örkény a nőkben a kettősség, többrétegűség, tömörség, humor szép ötvözetét látta, a tragikus hősnőt, a piaci kofát és a clownt egyszerre. Juhász Róza Latinovits versmondási filozófiájára hivatkozott, hogy milyen fontos visszaásni oda, ahol a vers született. Így van ő a rendezéssel, azt szeretné megmutatni, amit az író megálmodott. A művésznők izgalmas beszélgetéséhez többek között a Kállai Ferenc-díjas Kadelka László szólt hozzá. Mint mondta, látta Sulyok Máriát Berlinben, és egy mosoly sem volt a nézőtéren. Itt Felkai Orbánnéjába legalább háromszor bele lehet szeretni. Csodálatos, ahogyan az ifjúkori szerelem kitart nála, és ahogyan folyamatosan humorral átéli. Az alakításán túl a különleges díszletet, a pörgést, a ritmust méltatta, amelyek egy percig sem engedték el a nézőt. A hazaszeretet megnyilvánulását fantasztikusnak nevezte („Itt akarok megdögleni, Gizám!”). Felkai Eszter ehhez szerényen csak annyit tett hozzá: „Engem hajt a belső ritmusom.” Juhász Róza szerint Felkai Eszter volt a legjobb Orbánné, clown és tragika egyszerre. S erre rajta kívül talán csak Psota Irén volt még képes. Különös, hogy Felkai Eszter annak idején éppen a már idős Psota láttán döntötte el, hogy elbúcsúzik a pályától, nem akar a színpadon kiöregedni. Szerencsére egy jó szerepért megtörte a csendet… Jó társaságban az ember nem nézi az óráját, röpül az idő. Így volt ez április első hétfőjén is. A Mindentudás Színházi Egyeteme ősszel folytatódik. Az országban egyedülálló, népszerű sorozat szervezőjének, Kovács Editnek a munkáját Seregi Zoltán, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója köszönte meg, majd végszóként bejelentette, hogy a korábbi előadások könyvben is megjelennek. Niedzielsky Katalin
Józsefvárosi Hamupipőke a Jókai Színházban
Molnár Ferencet a huszadik század első három évtizedének egyik legsikeresebb drámaírójaként tarja számon a színháztörténet. Az üvegcipő című vígjátékát a Békéscsabai Jókai Színházban Tege Antal álmodja színpadra. Az olvasópróba szerdán délelőtt volt a Jókai Szalonban. Már az első olvasópróba élményszámba ment, mert indításképp Tege Antaltól, a darab rendezőjétől, színvonalas irodalom- és színháztörténeti hátteret kapunk. Molnár Ferenc 1924-ben írta Az üvegcipő című vígjátékát. Általánosan ismert vonatkozás, hogy a nagy sikerű darabot a szerző második házassága ihlette, ugyanis feleségül vette Fedák Sárit, a kor népszerű színésznőjét, de már a házasság előtt beleszeretett az ifjú színésznőbe, Darvas Lilibe, aki a vígszínházi bemutatón Irmát, a cselédlányt játszotta. A szerző a saját életéből vette a mű meghatározó szereplőit, hiszen Fedák Sári megfelelője Adél, a környék korosodó, köztiszteletben álló, szerény vagyonnal rendelkező panzió-tulajdonosnője, Darvas Lilié pedig Irma, az álmodozó, rongyos kis cselédlány. Saját magát Sipos Lajos, az idősödő „bútortervező rajzoló” képében formálta meg. A főbb szerepekben Bartus Gyulát, Nagy Erikát, Földesi Ágnest és Czitor Attilát láthatjuk. Az üvegcipő a jóság, a tisztaság, az áhítat játéka. Az évad utolsó bemutató előadására május 12-én kerül sor.
Shakespeare jelenetek az Ádámok és Évák Ünnepén
Shakespeare jeleneteket vittek színre Békés megyei középiskolások az idei Ádámok és Évák ünnepén április 3-án, a Jókai Színház nagyszínpadán. Az idén hat csoport lépett a színpadra, és előadásukban láthatók voltak jelenetek, egyebek mellett, a Szentivánéji álomból, a Rómeó és Júliából, a Sok hűhó semmiértből, a Lear királyból, de volt csapat, amely egy jelenetbe sűrítette Shakespeare összes művét röviden. A szolnoki Szigligeti Színházból indult kezdeményezéshez 2011-ben csatlakozott a Békéscsabai Jókai Színház, így idén már hatodik alkalommal ünnepeltük az Ádámokat és Évákat. Az egyes csapatok pedagógusaik mellett színészek és rendezők segítségével ősz óta készültek a hétfő esti premierre. Békés megye hat oktatási intézményéből több, mint száz középiskolás diák csatlakozott a programhoz. A produkcióban a BSZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma, a BSZC Kós Károly Építő-, Fa- és Szolgáltatóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, a szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium, a BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziuma, a Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium, valamint az Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium vett részt. A legjobb férfi mellékszereplő Futaki Máté balról Puck szerepében A diákok szabadon választhatták meg, hogy milyen stílusban és felfogásban dolgozzák fel az általuk kiválasztott Shakespeare jelentet. Az izgalmas, értékteremtő előadás zajos sikert aratott: igazán különleges esemény volt, hiszen minden csapat más ízlés szerint, más koncepció mentén dolgozta fel a történetét. Bár az Ádámok és Évák Ünnepének a lényege nem a verseny volt, hanem a közösség és közönségteremtés, a díszbemutató után öttagú, társadalmi zsűri értékelte röviden a fiatalok teljesítményét, majd oklevéllel, díjakkal jutalmazták őket. Varga Laura a legjobb női énekhang A zsűri tagjai voltak Bartus Gyula Jászai-díjas színművész, Lenkefi Zoltán, a Napsugár Bábszínház igazgatója, Túriné Kovács Márta, a békéscsabai polgármesteri hivatal oktatási és közművelődési osztályvezetője, dr. Farkas Wellmann Éva költő, kritikus, a Bárkaonline szerkesztője, valamint Kerekes Judit koreográfus. a zsűri Egyéni: A legjobb férfi mellékszereplő: Futaki Máté, BSZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma A legjobb női mellékszereplő: Pocsaji Emese, Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium A legjobb férfi főszereplő: Burai Sándor, BSZC Kós Károly Építő-, Fa- és Szolgáltatóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája A legjobb női főszereplő: Marik Zsuzsanna, szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium A legjobb énekhang: Varga Laura, Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium Közösségi: A legjobb koreográfia: Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium, Szentivánéji Hamlet és Júlia A legjobb rendezés: a BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziuma, a Rómeó és Júliáért A legjobb előadás: a szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium, Líra király – Avoni hattyútollakkal ékesített magyar népmeséje A produkcióban résztvevő összes szereplő egy Ádámok és Évák Ünnepe feliratos polót kapott, ami egy különleges tulajdonsággal bír: viselőjének az egész osztálya 50%-os kedvezményt kap a színházi bérlete árából a jövő évadban, illetve részt vehet, a „Hozd el aput színházba!” akcióban, vagyis ha valamelyik szülőjét elhívja teátrumunkba,akkor csak egy jegyet kell kifizetnie egy évadon keresztül. Az oklevelek és díjak átadása után, a több mint száz diák önfeledt ünneplésbe kezdett a Jókai Színház nagyszínpadán.
Drámapályázat a rendszerváltoztatásról
A Békéscsabai Jókai Színház és a Bárka folyóirat az elmúlt években számos módon (kortárs magyar évad, drámaíróverseny, egyfelvonásos drámapályázat, drámai szövegművek publikálása stb.) bizonyította már, hogy elkötelezett támogatója a kortárs magyar dráma ügyének. Újabb drámapályázatával egyrészt ismét a kortárs drámaírókat próbája új mű alkotására sarkallni, másrészt szeretne hozzájárulni a 30 évvel ezelőtt történt rendszerváltoztatás folyamatának jobb megértéséhez és méltó irodalmi, színházi megörökítéséhez. Ezúttal arra kérjük az írókat, hogy olyan drámai művel vegyenek részt pályázatunkon, amely a rendszerváltoztatáshoz valamilyen módon kapcsolódik. Közelmúltunk e meghatározó politikai, gazdasági és társadalomtörténeti eseménysorozatával, folyamatával való színpadi szembenézés bármilyen formáját lehetségesnek és jogosultnak tartjuk (akár a zenéset is), így műfaji megkötésünk a pályázattal kapcsolatban nincs. A pályázatot nem véletlenül hirdetjük meg 2017. április 4-én, ahogy a művek beadásnak határideje sem véletlenül 2017. november 7., az eredményhirdetés időpontja pedig 2018. április 4. Pályázni nyomtatásban és interneten még meg nem jelent, valamint színpadon még be nem mutatott művel lehet. A zsűri három kategóriában ítél oda díjat: Tragédia: 3 millió forint Komédia: 3 millió forint Színmű: 3 millió forint A színház a díjazott művek bemutatási jogát, a Bárka folyóirat pedig a nyomtatott közlés jogát magának tartja fenn. A pályázatokat három nyomtatott példányban várjuk a következő címre: Békéscsabai Jókai Színház 5600 Békéscsaba, Andrássy út 1–3. Ugyanakkor elektronikus formában is kérjük a drámaszövegeket a következő címre: dramapalyazat@jokaiszinhaz.hu Mindkét pályázati küldeményt kérjük a szerző bemutatkozó kísérőlevelével ellátni, amelyben a névnek, címnek, telefonszámnak, internetes elérhetőségnek kötelezően szerepelnie kell. Békéscsabai Jókai Színház Bárka
Művész Kávéház terasz nyitó Szomor Györggyel és nyereményekkel!
Itt a tavasz és a jó idő. Nincs is kellemesebb ilyenkor, mint az Andrássy úti platánfák árnyékában ízlelgetni a Jókai Színház Művész Kávéházának különleges kínálatát: zamatos kávét, saját készítésű édességeket, egzotikus teákat, csapolt művészsört és minőségi borokat. Az egy éves születésnapját ünneplő Művész Kávéház április 7-én nyitja meg teraszát. 13 és 15 óra között a helyszínről jelentkezik a Mega Rádió élő kívánságműsora Kiss Rékával, délután háromtól pedig hivatalosan is megnyitjuk a teraszt. Színházi vetélkedő, értékes nyeremények, valamint ajándék zserbó várja a látogatókat. A fellépők Szomor György, Gábor Anita és Nagy Róbert. 13 és 17 óra között érkező vendégeink 25 % kedvezménnyel fogyaszthatnak a Művész Kávéház különleges kínálatából. Április 7-én ünnepeljük együtt a tavaszt a Művész Kávéházban!
Az Életrevalók a színházban is ugyanúgy elbűvölt minket, mint a mozivásznon
Vadász Gábor olyan energiával veti bele magát Omar Sy egykori szerepébe, hogy azt öröm nézni. Nem másolja Syt, mégis megvan az alakításában ugyanaz az ártatlan báj és kissé tulok nyersesség, ami Driss karakterét annak idején annyira szerethetővé tette. Vadász a hátán cipeli végig az egész produkciót, és kevés magyar színészt láttam eddig, aki ilyen tökéletes időzítéssel ontja magából a poénokat a színpadon. Remélem, a filmesek is meglátják benne a lehetőséget, és még sok-sok vígjátékban láthatjuk majd, mert egy ilyen tehetséget vétek lenne elpazarolni.
Legfrissebb képek
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Legújabb videók
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
73 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
78 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
208 megtekintés 2024. november 22.
3 1
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
275 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
124 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
255 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1