Itt a magyar Életrevalók
Február 4-én kerül sor a Játékszín legújabb premierjére: az Életrevalók című darabot, a nagy sikerű film színpadi változatát mutatják be Horgas Ádám rendezésében, Hirtling István és Vadász Gábor főszereplésével.
Február 4-én kerül sor a Játékszín legújabb premierjére: az Életrevalók című darabot, a nagy sikerű film színpadi változatát mutatják be Horgas Ádám rendezésében, Hirtling István és Vadász Gábor főszereplésével.
Az azonos című, 2011-ben készült sikeres francia film színpadi adaptációja látható a Játékszínben. A produkciót február 4-én mutatják be Budapesten Horgas Ádám rendezésében, aki egy cigány származású fiút tett meg a darab egyik főhősének. Hirtling István színész, aki a darab mozgássérült főhősét alakítja a darabban, a keddi budapesti sajtótájékoztatón a történetet ismertetve elmondta, hogy teljesen lebénult Philippe állandó segítségre szorul, ezért ápolót keres maga mellé. Drisst, az ápolót Vadász Gábor játssza, akit Horgas Ádám, a darab rendezője ajánlott a szerepre a Békéscsabai Jókai Színházban való korábbi közös munkájuk után.
A Békéscsabai Jókai Színház és a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium tagintézményeként működő Színitanház is csatlakozott a K&H mesedoktorok a weben programhoz, amely kórházban fekvő gyermekeknek okoz örömet szerte az országban. A kezdeményezéshez eddig más teátrum nem csatlakozott, a Jókai Színház az első és eddig egyetlen társulat a mesedoktorok között. A színház dolgozói és a diákok vállalták, hogy január 23-án részt vesznek az akcióban, és mesét mondanak a beteg gyermekeknek, a színház falain belül. A K&H kamerás csapata kérésünkre kitelepült hozzánk, sőt, még egy mesesarkot is berendezett nálunk, hogy varázslatos díszlet előtt küldhessük el kedvenc történeteinket a kicsiknek!
Felkai Eszter színművésznő lesz a nagysikerű Terefe a Művész Kávéházban című programsorozat következő vendége. Az eseményre 2017. január 27-én, pénteken 17 órától kerül sor, amikor a Jászai-díjas színművésznővel beszélgethet, fotózkodhat, tereferélhet bárki, aki betér a Jókai Színház Művész Kávéházába egy kávéra, teára, süteményre. Felkai Eszter kilenc év után, Orbánné szerepében lépett újra színpadra. A Jászai-díjas színművésznő neve és játéka hosszú évtizedek alatt egybeforrt a Békéscsabai Jókai Színházzal, a pályán töltött ötven év alatt több, mint kétszáz szerepet tudhat maga mögött. Jelenleg a Macskajáték című Örkény-klasszkusban láthatják a nézők január végéig.
Február 4-én mutatja be a Játékszín legújabb premierjét, az Életrevalók című darabot. A nagysikerű film színpadi változatának rendezője Horgas Ádám, főszereplője Hirtling István és Vadász Gábor.
Január 20-án pénteken ismét tereferére vártuk az érdeklődőket a Művész Kávéházban. Fodor Zsóka színművésznő volt az idén szeptemberben indult kávéházi program legelső vendége, akkor Felkai Eszterrel ült a pódiumon. Az elmúlt pénteken azonban csak Őt hallgathatták a vendégek, méghozzá tátott szájjal. Ugyanis olyan áhítattal és olyan humorral tud beszélni, hogy az ember nem is tud másra figyelni, csak rá. Elmesélte a sorsát, a pályáját, beszélt természetesen a Barátok köztös időszakáról. Érdekesebbnél érdekesebb kulisszatitkokat árult el a film és a színház világából. Elképesztő energiával dolgozik a mai napig. Nagyon fontos üzenetet továbbított, amikor elmondta, hogy egy ideje már úgy él, ahogyan neki tetszik és nem úgy, ahogyan elvárják tőle. Ezt mindannyian megfogadhatjuk. Ugyanis ez jelenti magát a boldogságot. Komlóssy Kata
A Bethlen Téri Színház a határon túli kulturális szervezetekkel együttműködésben immáron ötödik alkalommal rendezi meg a Vendégváró Fesztivált. A háromnapos rendezvény vendége ez alkalommal az Aradi Kamaraszínház. Az aradi teátrum három produkciójából kettőt a Békéscsabai Jókai Színházzal közösen jegyez, mindkettőben főszerepet játszik Tege Antal, a Jókai Színház Gálfy Gyűrű-díjas színművésze. ► Tovább
Az Aradi Kamaraszínház három napon keresztül vendégeskedik a Bethlen téren. Tapasztó Ernő rendezővel, a színház vezetőjével beszélgettünk többek között a barbár esztétikáról.
Az év első bemutatójának egy zenés komédiát választott a Békéscsabai Jókai Színház. A Balkán Kobra egy üzletemberről, vagyis inkább egy bármivel üzletelő emberről és az őt unó feleségéről szól. Az asszony szeretné, ha a férj valahogy likvidálódna, ehhez többek segítségét is kéri. Így jön a képbe a Kobra, a rettegett bérgyilkos.
Portrék Puccini operáiból címmel Zelinka Tamás zenetanár, műsorvezető, a Parlando internetes zenepedagógiai folyóirat felelős szerkesztője tartott magával ragadó, emlékezetes előadást a Mindentudás Színházi Egyetemén. Január 16-án este Békéscsabán a Sík Ferenc Kamaraszínházat a halhatatlan olasz zeneszerző csodálatos muzsikája töltötte be; a közönség többek között a Manon Lescaut, a Tosca, az Angelica nővér, valamint a Turandot történetébe, a komponista kalandos életébe kapott méltó, szenvedélyes beavatást. (Niedzielsky Katalin beszámolója) Mozart, Rossini, Verdi és Wagner mellett Giacomo Puccini (1858-1924) ma is az opera egyik legnépszerűbb mestere, akinek műveit világszerte játsszák véget nem érő sikerrel. Gyönyörű, szenvedélyes dallamait elsősorban nők szólaltatják meg, akik szeretnek, gyűlölnek, féltékenyek, ha kell, szerelmükért meghalni is készek. Történetük – és persze a csodálatos zene – nem véletlenül kelti hatalmába az embereket. Puccini így fogalmazott: „én csak a kis dolgok művésze vagyok, aki az élet apró megnyilvánulásainak zenébe öntésével ábrázolja az életet, a mindennapos gondokat, a csöndes könnyeket és az egyszerű örömöket”. Kovács Edit színművész, esztéta, a rendezvény házigazdája bevezetőjében Csáth Gézától idézett. A huszadik század egyik legkülönlegesebb prózaírója 1908-ban a Nyugat hasábjain Puccinit a világ legnépszerűbb élő zeneszerzőjének nevezte. Sikerének titkát pedig abban látta, hogy a komponista „megtalálta a zenedrámaírásnak, ennek az örökösen nyílt kérdésnek egy sajátos megoldását, amely ez idő szerint leginkább kielégítőnek látszik. A megoldásban Puccinit különösen mély költői kedélye, egészséges művészi öntudata, nagy és abnormis irányú zenei fantáziája, továbbá jelentékeny, bár egy és más tekintetben korlátolt technikája segítette. Elég az hozzá, hogy a megoldás megvan és egyelőre négy úgynevezett melodráma alakjában – amelyek: Manon Lescaut, Tosca, Bohémélet, Pillangókisasszony – ott szerepel a világ összes operaszínpadán, ott szerepel minden, ma zenével foglalkozó ember érdeklődésében.” Az izgalmas felütés után Kovács Edit bemutatta az est előadóját. Zelinka Tamás zenetanár, zenei ismeretterjesztő, szerkesztő. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola elvégzésével nagybőgő-, szolfézs és általános iskolai tanári diplomát szerzett. 1972-től szerkesztője, 1990–től felelős szerkesztője a Parlando című zenepedagógiai folyóiratnak, több ezer ismeretterjesztő előadást tartott országszerte. Munkásságát számos elismerés övezi (Népművelésért díj, Főváros szolgálatáért, Artisjus Zenei Alapítvány díja, Péterfi István-díj, Apáczai Csere János-díj, Bánffy Miklós-díj). Zelinka tanár úr először a közönséget tesztelte, tudjuk-e, honnan származik az opera szó. Szerencsére akadt helyes megoldás: az opusból, ami művet, alkotást jelent. Rendhagyó többes száma az opera, a műfaj, az épület, amely számtalan műalkotás – zene, irodalom balett, jelmez, képzőművészet, fénytechnika, stb. – otthona. Megtudtuk, milyen fontos az opera műfaja számára – a zene mellett természetesen – a jó szöveg, illetve szövegkönyv. – Az elmúlt évszázadok során sok olyan zenedarab elveszett, amelyhez a komponisták nem találtak jó szövegkönyvet. Több híres zeneszerzőtől hosszú éveket vett el a keresés, kutatás, a harc a jó szövegekért – magyarázta Zelinka Tamás. – Puccini is nagyon sokáig kereste a műveihez méltó szövegeket, meséket, verseket. Minden műve születésekor beleszólt a szövegírók munkájába, sokszor átírta a darabokat. Hosszas válogatás után Luigi Illica lett állandó szövegírója, társszerzője gyakran Giulio Ricordi. Puccini sikere nemcsak a gyönyörű zenének köszönhető, hanem a zseniális szövegkönyveknek is, mert az opera legfontosabb kelléke a szöveg. S Puccini pontosan tudta, hogy a színpadon életnek kell lennie. Puccini sikerszériája harmadik operájával, a Manon Lescaut-val kezdődött, a premiert 1893-ban februárjában tartották Torinóban – hallhattuk az előadótól. Erre az időszakra esik Európában a hatalmas technikai, műszaki fejlődés. A zeneszerző akkoriban olyan híres volt, mint a mai popsztárok, áriái olyan ismertek, mint a híres slágerek napjainkban. – Az opera akkoriban mindenkinek elérhető volt, igazi közkedvelt műfaj, Puccini népszerűbb, mint Verdi. Olyan jól keresett, mint a mai hollywoodi sztárok. Aki lemezről akkoriban sztártenort hallgatott, Puccinit hallgatta – jellemezte a kor szokásait az előadó. Az olasz klasszikus művei „egyszerre finomlelkűek és brutálisak”, amilyen a zeneszerző élete is volt, aki élvezte az életet, vadászott, szerette a nőket, a kalandokat. Láncdohányos volt. 1924-ben Brüsszelben halt meg egy gégeoperáció után. Államférfiaknak kijáró pompával búcsúztatták – tudtuk meg. Kortársa volt Mahler, Debussy, Richard Strauss, Ravel, akiktől „nem vett át dallamot, technikát, de beolvasztott, beillesztett minden friss zenei fordulatot” saját munkájába. Zenész családban született, felmenői egyházi zenészek, zenetanárok voltak. Tehetségesnek bizonyult, ugyanakkor lustasága aggodalmat okozott, végül sikerült tanulmányaihoz támogatókat keresni. Jonas Kaufmann német énekes előadásában olaszul hallottuk, a szerelmes lovag hogyan hódítja meg Manont, aki pár perces ismeretség után elszökik vele, ám a férfi pénze hamar elfogy, a lány elhagyja. Megcsodálhattuk a hajóskapitánynak könyörgő szerelmes férfi dalát is, amellyel eléri, hogy Manont követve az Amerikába tartó hajóra szállhasson. Zelinka Tamás rámutatott: a zenekarnak fontos szerep jut, hiszen az minden érzelem, szenvedély hordozója, akárcsak az ária. A Toscából is felcsendült részlet, példaként arra, milyen fontos a szöveg. Izgalmas zenei párbeszédet hallottunk, Catherine Malfitano és Placido Domingo húsz évvel ezelőtti felvételéről. Elképesztő drámaiság áradt a modern zenéből, vallomás, romantika az éneklő párbeszédből. Befejezésül „a magyar operaművészet egyik csodáját” konferálta be az előadó, az Angelica nővért, amelynek minden szereplője nő. A valamikor nagyon szerelmes főhőst elhagyta párja, négy-öt év múltán már csak gyermekére emlékezik a külvilágból. S amikor kisfia hívja, kész meghalni, hogy együtt lehessen vele, és még Szűz Mária is várja. Kincses Veronika csodálatos előadásában csendült fel a részlet, Pitti Katalin is feltűnt az apácák között a húszéves filmben. Zelinka Tamás nagyszerű, emlékezetes előadást tartott; a rengeteg új szakmai, zenetudományos ismeretet olyan precizitással, elhivatottsággal, odaadással és mély átéléssel, szenvedéllyel, szeretettel tolmácsolta, amire ritkán van példa. Így vált Puccini áradó, sodró, túlfűtött művészetének hiteles, méltó közvetítőjévé. Mondandóját gyönyörű, igazi lélekemelő zenével tette még emlékezetesebbé. Legközelebb február 6-án Papp Zoltán egyetemi adjunktus lesz a Mindentudás Színházi Egyeteme vendége. Témája Friedrich Schiller Ármány és szerelem című drámája, ami a Jókai Színház február 17-ei bemutatójához szolgálhat előzetes információkkal. Niedzielsky Katalin
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
75 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
78 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
208 megtekintés 2024. november 22.
3 1
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
276 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
124 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
255 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |