A legelső online próba a Jókai Színházban
Wass Albert Tizenhárom almafájának békéscsabai bemutatója alighanem kuriózumok sorozataként vonul be a színháztörténetbe. Az olvasópróbát a koronavírus terjedése miatt fokozott óvintézkedések közepette még megtartották március 17-én délelőtt, de a kormányrendelet másnaptól lehúzta a függönyt országszerte minden színházban. Kiss József Jászai Mari-díjas rendező és a színészek április 9-én délelőtt online próbát tartottak. A veszélyhelyzet ellenére sem állhat meg az élet, show must go on, a kényszer új műfajokat szül: netszínház, online repertoár, telefon- és emailinterjúk. S most megjelent az első online próba, csoportos skype-hívás, videokonferencia, ahol több hét után újra találkozhattak a művészek. Kerestem olyan jeleneteket, amelyekről érdemes beszélni, mert eseményeket tartalmaznak, amelyek a szereplők között zajlanak, kihatnak másik jelenetekre, fontos oszlopai, mozzanatai a darabnak, a szereplők egymás közti viszonyában jellemzők. Ezeken végig mentünk, elolvastuk együtt a jeleneteket, megálltunk fontos pillanatoknál. Olyan volt ez, mint egy asztali próba vagy olvasópróba. A rendelkező- vagy emlékeztetőpróbát nem tudom elképzelni személyes jelenlét nélkül, de a beszélgetésre alkalmas volt ez a távkapcsolat – jellemezte telefonon a különleges helyzetet Kiss József rendező Budapestről. – Az olvasópróbát megtartottuk, utána meg kellett állnunk, a rendelkezőt már nem tudtuk elkezdeni. Arra jó az ilyesmi, hogy kicsit „szagot fogjunk”, lássuk egymást, ez volt a legjobb dolog benne, hogy a színészek örültek egymásnak. Majdnem egy hónap telt el a próbafolyamat kezdete óta, és úgy tudom, otthon tanulják a színészek a szöveget. A színészek nem szeretnek otthon tanulni, szeretik a szövegeiket inkább színpadi helyzethez kötni, ami most nem lehetséges. A darab megértésében, a gondolkodásban viszont segít az asztali próba. Amíg nem oldják fel a tilalmat, lesz még hasonló „találkozás”? A technika rendelkezésre áll, elképzelhető, hogy fogunk még a következő hetekben is online dolgozni. Nem tudjuk, meddig tart a rendkívüli állapot; miben lehet reménykedni, vajon mikor lesz bemutató? Sajnos nem rajtunk múlik, de én nagyon szeretném nyáron bepróbálni, és akkor szeptemberben lehetne bemutatni, játszani a darabot. Ebben nagyon reménykedem. Wass Albert regényét, amely a Trianon utáni Erdélynek, Székelyföldnek állít emléket, Kiss József alkalmazta színpadra. A komédia ősbemutatóját eredetileg április végére tervezte volna a Jókai Színház, de az ismert okok, a világjárvány hazai elterjedése átrendezte a repertoárt. Az online próba premierjével mindenesetre olyan tapasztalatban volt részük a színészeknek, amilyenben korábban még soha. Az előadásban Mózsi szerepét Tege Antal játssza, Rozál, a felesége Fehér Tímea. A szereposztás különlegessége, hogy Bartus Gyula Jászai Mari-díjas, Csurulya Csongor, Koleszár Bazil Péter, Lénárt László és Szabó Lajos is három-négy-öt figurát játszik. Tege Antalt kérdeztem, hogy milyen érzés volt online próbálni. Csoportos skype-híváson olvastuk össze, beszéltük meg a szerepeket. Úgy gondolom, a próbafolyamat bizonyos fokán működőképes ez a megoldás, amikor elemzünk, összeolvasunk, megbeszéljük, hogy mi felé megyünk, hogyan értelmezzük a karaktereket, jeleneteket, addig jó az online próba. De bizonyos szint után élőben kell látni egymást, érezni, merre mozdulunk. Elképzelhetőnek tartom, hogy a próbafolyamat egy későbbi időszakában megint jó lesz ez például szövegösszemondásra. Amikor a színésznek már van fogalma a darabról, akkor lehet értelme ennek a módszernek, hiszen minden próba, mindenféle tanulás végül a darab hasznára válik. A Tizenhárom almafa szereplői, ahogyan a színészek általában abban bíznak, hogy a munka hamarabb elkezdődhet, mint ahogyan a nézők előadásra jöhetnek majd. Az is reményre ad okot, hogy a Sík Ferenc Kamaraszínházban lesz a bemutató, tehát kisebb létszámú nézőtér előtt. Niedzielsky Katalin Fotó: A-TEAM