Újra felgördült a függöny – tudósítás
Tudósítás, a hosszú idő után első premierről a Beol.hu-n.
Tudósítás, a hosszú idő után első premierről a Beol.hu-n.
Népmesében gyökeredző, mélyen szimbolikus darabot tűzött műsorára a Békéscsabai Jókai Színház az újranyitás alkalmával, mely példával szolgál számunkra, hogy a legmélyebb válságot, kirekesztettséget, otthontalanságot megtapasztalva is talpra lehet – és kell! – állni. Tamási Áron, aki húszéves székely önkéntesként megjárta az olasz frontot, avatottan rajzolta meg előbb novellában, aztán drámában a Vitéz lélek, azaz Balla Péter, a katonaruhában „ragadt” fiatalember (Czitor Attila) alakját, aki szilárdan kitart elvei mellett, és a falu közösségével dacolva újraépít mindent. Háza és hazája romjain kell megtelepednie, s mindjárt az első jelenetben szembekerül a gépet dicsőítő, „érdem szerint megurasodott”, büszke Kristóffal (Beszterczey Attila). A szamártartás csak ürügy, hogy elverjék rajta a port, hiszen hét év alatt átformálódott a falu, nem illik már bele Péter, aki ugyancsak megváltozott. Három nő szereti Pétert: volt menyasszonya, Rozáli (Liszi Melinda) még mindig felelősséget érez iránta, Boróka (Földesi Ágnes Villő) igaz szerelemmel vágyik rá; a „kolontos” Panna, a gazdag, de félkegyelmű lány (Tarsoly Krisztina kiváló alakításában) férjhez akar menni hozzá – az ő megjelenései szinte mindig humorral oldják a feszültséget. Péternek két támogatója is van az arctalan tömeg ellenében: a melegszívű és székely humorral beszélő, csintalan öreg Nikita (Tomanek Gábor) és jóságos felesége, Sári (Kovács Edit). Elfogadó, támogató kettősük szívmelengető az előadásban. Földesi Ágnes Villő hallatlan dinamikával játssza a fiatal nő öntudatra ébredését, míg az Énekek énekéből olvasó, esendőségében gyötrődő Lázár összeroppanását Katkó Ferenc mutatja be hitelesen. Ambrus (Tege Antal) alakja erősen szimbolikus, az idős házaspár mellett ő tud optimista lenni, megingathatatlan hite sokat nyer a darab végkifejletében. Szabó Lajos a bíró, Balázsi Róbert Büllents szerepében a falusi elöljáróság határozatlanságát testesítik meg. Balla Péter (Czitor Attila hibátlan megformálásában) úgy főszereplője a Vitéz léleknek, mindvégig dominánsan, hogy cseppet sem változik: eltökéltségének, úgy tűnik, a világ enged, még abban a formában is, hogy a feloldhatatlan ellentét egy romantikus fordulattal megoldódik. A darabot líraian festik alá Cári Tibor világzenéjének elő-előbukkanó hangjai, Horesnyi Balázs barokkot idéző díszlete a falusi környezetben játszódó történetet elemeli a földtől: részint az erdő csöndjében mutatja, részint a világba helyezi. Igaz-Juhász Katalin jelmezei a székely viselet leképezései, szerencsére minden aktualizálás, modern felhang nélkül. Kiss József rendezése méltó Tamási Áron darabjához: minden részlete pontos, alázatosan követi az eredeti művet, ám sokat hozzá is tesz: örökérvényű üzenetét képeivel, művészi felfogásával felerősíti, közelebb hozza a modern emberhez – nem lehetünk eléggé hálásak érte. (A fotón, a Borókát alakító Földesi Ágnes Villő adja át a társulat ajándékát Kiss József rendezőnek.) Szilágyiné Szabó Ágnes
Az erdélyi, Kossuth-díjjal jutalmazott Tamási Áron darabja, a Vitéz lélek című példázat azt mutatja meg, hogy a háborúból hét év után visszatérő, súlyos lelki sebeket hordozó Balla Péter (Czitor Attila) hogyan találja meg a helyét a falu közösségében. Romokon kell építkeznie: szüleit elvesztette, szerelme máshoz ment férjhez, az otthona szinte összerogyni készül. Péter azonban makacs, nem engedi, hogy az események maguk alá temessék. A helyiek nagy megdöbbenésére szamarat vesz, amely sokak szerint nem méltó egy székely emberhez, és újjáépíti a házát, ahogyan az életének is új fundamentumot talál. Számos kiszámíthatatlan, hihetetlen esemény után ismét egymásra találnak szerelmével, hogy többé soha ne szakadjanak el egymástól. Tamási Áron költői-szép szavai, Kiss József rendezése olyan történetet mesélnek el, olyan értékeket helyeznek előtérbe, amelyek mára történelem lapjaira kerültek, ám a XXI. század emberét is inspirálni tudják. Az előadásban újra láthatják a színház művészeit: Czitor Attilát, Katkó Ferencet, Tomanek Gábort, Földesi Ágnes Villőt, Tege Antalt, Kovács Editet, Beszterczey Attilát, Liszi Melindát, Tarsoly Krisztinát, Balázsi Róbertet, Szabó Lajost és Bartus Botond színészhallgatót. Szeretettel várjuk Önöket! Jegyét ide kattintva vásárolhatja meg: JEGY
Megtisztelő számunkra, hogy Békéscsaba Megyei Jogú Város kulturális intézményeinek újranyitásáról éppen színházunkban, az Ibsen Ház udvarán tartott sajtótájékoztatót Varga Tamás alpolgármester úr az érintett intézmények vezetőivel együtt, akik beszámoltak róla, mikortól és milyen feltételekkel lehet látogatni azokat az ikonikus helyszíneket, amelyeket a pandémia miatt nélkülözni kényszerült a kultúrakedvelő közönség. Seregi Zoltán, teátrumunk direktora elmondta, hogy februárban megbetegedés-hullám söpört végig a színházon, de betartották a járványügyi előírásokat, a társulat tagjai felgyógyultak, és a zárt kapuk mögött fáradhatatlanul folytatni tudták a munkát. A társulat rendületlenül hitt abban, hogy mihamarabb feltárulhatnak majd a színház kapui, így az évadra meghirdetett összes előadást előkészítették, a nyitás után mindegyiket játszani tudják, természetesen a hatályos járványügyi előírások pontos betartásával. A nyitás pillanata néhány nap múlva eljön. Már a pénteki napon nyitni szeretett volna a teátrum, ám erre csak hétfőn, május 3-án kerül sor: Tamási Áron érzelmes-szép darabjával, a Vitéz lélekkel várja közönségét a színház. A következő héten egy zenés vígjátékkal, a Sweet Charityvel szeretnénk elfeledtetni a nézőkkel az elmúlt hetek-hónapok megpróbáltatásait. Október végéig a jelen évad előadásai (Hotel Mimóza, Pezsgős vacsora, Trianon, Kakukkfészek, Családi ágy, Viktória és a korábban már említett Vitéz lélek és Sweet Charity, valamint a gyerekek és családok számára ajánlott Kaland a nagy családerdőben és az Árgyélus királyfi) kerülnek színre, november elejétől pedig megkezdődhetnek a 2021/2022. évad bemutatói. Szilágyiné Szabó Ágnes
Seregi Zoltánt, a Békéscsabai Jókai Színház direktorát, egyben a Színitanház vezetőjét kérdeztük az elérhető képzésekről, a jelentkezésről és a felvételiről – Kiket vár képzéseire a Színitanház? – Érettségire épülő, középfokú képzés a miénk. A szokásos színészi képességeket, a beszéd- és mozgáskészséget figyeljük, valamint azt, hogy a felvételizők képesek-e instrukciókat végrehajtani. A technikákat lehet tanulni, de a tehetséget nem. Ha látunk a jelöltben fantáziát, hogy tanítható, képezhető, és még a személyiségének kisugárzása is van, akkor három év alatt komoly fejlődést tapasztalhatunk majd, de csak akkor, ha a diák is akarja, és beleteszi az összes energiáját. A színházi előadásban gondolatokat, érzelmeket kell átadni, közvetíteni, tisztán kell énekelni, jól táncolni, mindehhez megfelelő technikai tudás kell: ha van készség, mi ezt próbáljuk megtanítani. – Hogyan képzeljük el a felvételit? – Ahogyan Magyarországon mindenütt, ide is jelentkezési lapot kell benyújtani, összeállítani egy listát dalokkal, versekkel, monológokkal, és a felvételi bizottság előtt számot adni a képességekről. Ilyenkor az osztályt indító mesterségtanárnak döntő szava van. Úgy tervezzük, hogy idén a Színitanház Békéscsaba mellett Budapesten, az Artistaképző Intézet Szakgimnáziumban is indít színészosztályt. – Kik vesznek részt a képzésben tanárként? – A színház vezetői és színművészei tanítanak: korábban Fekete Péter, Karczag Ferenc, a néhai Kara Tünde, Kovács Edit, Tege Antal, Jancsik Ferenc. Jelenleg Bartus Gyula a végzős, Katkó Ferenc a másodikos, jómagam pedig az elsős színészosztályt vezetem. – Mit emelne ki a képzésből? – A legfontosabb, hogy gyakorlatorientált az oktatásunk. A gyakorlat részben a színház működésével összhangban történik: a Színitanház hallgatói bekerülnek a produkciókba, táncolnak, kórusban énekelnek, kisebb-nagyobb szerepeket játszanak, így elsajátítják a színpadi gyakorlat alapjait, hozzászoknak a színpadi létezéshez, tanulnak a színész partnerektől, a vendégrendezőktől, így elsajátítják, mit és hogyan kell csinálniuk a színpadon, hogyan kell próbálni, és találkozhatnak a közönséggel is. A Békéscsabai Jókai Színházon kívül lehetőségük van fellépni a Szarvasi Vízi Színházban és a Budapesti Nagycirkuszban is. – Nemcsak színészeket, hanem a háttérmunkát segítő technikusokat is várnak a Színitanház képzéseire. – Színpadi hang-, világítás- és vizuáltechnikusokat, színpadtechnikusokat képzünk. Őket természetesen nem versekkel felvételiztetjük, érettségi bizonyítvány szükséges a jelentkezéshez, és felvételi elbeszélgetés alapján döntünk. Az ő kétéves képzésük is a színházban történik, és második évben már lehetőségük van stúdió- vagy kamaraelőadások technikai levezetésére is. A színészképzésben részt vevők is gyakran a háttérmunkában találják meg a pályájukat: súgók, rendezőasszisztensek, ügyelők, kellékesek válnak belőlük. – Hol találnak tájékoztatót, jelentkezési lapot a felvételizni vágyók? – A szinitanhaz.hu, circuschool.hu vagy a biak.hu oldalakon minden információt megtalálhatnak az érdeklődők, akiket szeretettel várunk a képzéseinkre! Szilágyiné Szabó Ágnes
Életének hatvanhatodik évében elhunyt Árdeleán László, társulatunk nyugalmazott színművésze. Árdeleán László Békéscsabán született 1956-ban, Budapesten, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerzett oklevelet Major Tamás osztályában, 1982-ben. Négy évig a Szolnoki Szigligeti Színházban dolgozott, majd hazatért Békéscsabára, és nyugalomba vonulásáig a Békéscsabai Jókai Színház művésze volt, részese nagy sikereinknek és mindennapjainknak egyaránt. Halálhírét megrendülten vesszük tudomásul. Árdeleán Lászlót a Békéscsabai Jókai Színház saját halottjának tekinti.
A Békéscsabai Jókai Színház társulata mély fájdalommal tudatja, hogy munkatársa, Bardócz Ágnes 2021. április 20-án hosszan tartó betegség után elhunyt. Kollégánk csaknem három évtizedig, 1988-tól nyugdíjba vonulásáig, 2015-ig volt a szervezőiroda sokak által szeretett, megbecsült munkatársa. A nézők iránti szeretete,közvetlensége olyan bensőséges, baráti légkört teremtett, amely a mai napig alapjául szolgál a színház közönségkapcsolati életének. Bardócz Ágnest a Békéscsabai Jókai Színház saját halottjának tekinti, emlékét tisztelettel megőrizzük!
A Jókai Stream-házban, mostantól megtekintheti a 2018-19-es évad egyik legnagyobb sikerét, a Nem élhetek muzsikaszó nélkül című Móricz adaptációt is. Főbb szerepekben: Csomós Lajos, Csonka Dóra, Kovács Edit, Fehér Tímea, Tege Antal, Mészáros Mihály, Földesi Ágnes Villő. Megnézné? Kattintson IDE!
Daniss Győzőre, a Békés Megyei Jókai Színház (az 1954-es alapításkor ezen a néven alapították) alapító igazgatójára, a Jókai Színház mennyei társulatának első tagjára emlékeztünk a napokban, 118. születésnapja alkalmából. A színház társulatából Lakatos Károlyné Verának, a színház Magyar Teátrum díjas fodrászának maradtak személyes emlékei a kezdetekről, hiszen az ő édesanyja már az 1954-es színházalapítás előtt is a színházban zongorázott a vendégtársulatok előadásai alatt. Verát már kislányként beszippantotta a színház világa. Titokban, amikor csak tudott „belógott” a próbákra, így tudta felidézni kamera előtt, hogy Daniss Győzőt mennyire szerették kollegái, és milyen megrázó volt számukra a színész – rendező – igazgató korai és váratlan halála 1956-ban. Daniss Győző színházi pályafutásának főbb állomásait Seregi Zoltán, a Jókai Színház igazgatója elevenítette fel a Csaba TV kamerái előtt.
A BIAK Színitanház Békéscsabán és Budapesten várja a színészi hivatáshoz kedvet érző fiatalokat komplex, gyakorlatközpontú, államilag finanszírozott képzéseire. Várjuk jelentkezésüket szeptemberben induló, Színész II. és Színész I. osztályainkba 2021. május 20-ig! A gyakorlatot a Békéscsabai Jókai Színházban, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központban, a Fővárosi Nagycirkuszban és a Szarvasi Vízi Színházban teljesíthetik. További információkért, jelentkezési lapért és a részletes felvételi tájékoztatóért kérjük, keressék fel a www.szinitanhaz.hu vagy a www.circuschool.hu oldalakat!
A Sweet Charity musical olvasópróbáján régi kedves ismerősök köszönthették egymást, hiszen Radó Denise rendező már ismeri a társulatot. Neil Simon, Cy Coleman és Dorothy Fields olyan zenés művet írtak a 70-es években, amely méltán vált világszerte közönségkedvenccé. A Viharsarok Táncszínház is csatlakozott a társulathoz és mostanra már a színház minden próbatermében zajlanak a próbák. De most vissza az időben: a találkozás első perceiben kérdeztük a szereplőket.
Jövőre újra huszonnégy órás versfolyamra várjuk Önöket színházunkba. Idén életben tartjuk a lángot, fogadják szeretettel ezt a hangulati emlékeztő videót. A színház társulata továbbra is az Óhaj online felületen segít a versküldésben. József Attila Kopogtatás nélkül című versét is ott találják, Kovács Edit előadásában. Küldjék szeretteiknek bátran! A szeretetre most nagyobb az igény, mint valaha. Boldog születésnapot Attila!
Az egzisztencia születése – Prof. Dr. Gyenge Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem dékánja előadása 2021. április 12-én, 18 órától. Csaltakozzon hozzánk a YouTube-on! Az előadás linkjéért írjon levelet nekünk, a szervezoiroda@jokaiszinhaz.hu -ra. Válasz e-mailben küldjük a csatlakozási linket. Az előadásban a 20. század irodalmát, művészetét és gondolkodását meghatározó egzisztencializmus kezdeteit tárjuk fel. Az egzisztencialista gondolkodás nélkül a múlt század számos törekvése értelmezhetetlen, gondoljunk csak az irodalomra (Camus, Sartre), az egész avantgárd mozgalomra, a szürrealizmusra (Dali), filmre (Buñuel), vagy akár a színházra (Artaud). Az egzisztencia születése azonban a 19. századra tehető, és döntően két, egymással kortárs, de egymás gondolatait nem ismerő filozófushoz köthető. Ők pedig: Nietzsche és Kierkegaard. Számos olyan kérdést vizsgálunk meg, amely a gondolkodásban addig elhanyagolt vagy nem ismert problémát vet fel, mint például a szorongás, kétségbeesés, elidegenedés, vagy az egyén és tömeg viszonya, a személyesség előtérbe kerülése és megerősítésének vágya egy egyre ridegebb, ellenségesebb világban. Egy biztos: művészet és filozófia soha nem kapcsolódott annyira szorosan egymáshoz, mint e két gondolkodó esetében. Gondoljunk például Kierkegaard világhírű Mozart (Don Giovanni) értelmezésre, vagy arra, hogy Richard Strauss egy Nietzsche műre (Zarathustra) írt zeneművet. Az előadás képi-, és zenei anyaggal illusztrálja ezt a kapcsolatot, bemutatja a főbb gondolatokat, amelyek talán soha nem voltak annyira aktuálisak, mint jelen századunkban. Szeretettel várja Önt is: Dr. Gyenge Zoltán
Újabb zenés darab, a Sweet Charity próbái kezdődtek meg a Békéscsabai Jókai Színházban. A vígjáték Neil Simon, Cy Coleman és Dorothy Fields tollából, Bob Fosse ötletéből íródott, nagy szereplőgárdával, a Viharsarok Táncegyüttes vendégszereplésével és a Színitanház fiatal művészeinek fellépésével mutatják be. A darab tartalmából: Charity fiatal, naiv lány, aki egy kopott lokálban próbál meg pénzt keresni. Míg ő nem fukarkodik az érzelmeivel, addig a férfiak csak kihasználják. Természetesen egyetlen vágya van: olyan társra találni, aki nem élősködni próbál rajta. Mígnem egy napon a véletlen egy liftfülkébe zárja őt egy rokonszenves, klausztrofóbiás fiúval… A Sweet Charity hamisítatlan Broadway-sikerdarab, a múlt század harmincas éveinek jazz- és swingzenéjével, fülbemászó és életigenlő dallamokkal, Csonka Dórával a címszerepben. Oscar megformálására hazatér Budapestről Sánta László, aki a Madách Színházban játszik főszerepeket. A Sweet Charity rendezője Radó Denise Jászai Mari-díjas művész, akinek nevéhez a My Fair Lady zajos sikerét kötheti a Békés megyei közönség. A rendező elmondta, hogy ez a tüneményes darab arról szól, hogy néha belefáradunk a sikertelenségbe, de akárhány pofont kapunk, érdemes újra felállni. Charity legnagyobb erénye, hogy akármilyen szörnyűség történik vele – és ez bizony gyakran megesik -, megrázza és újra összeszedi magát. A darab kiváló szerepeket, nagyszerű lehetőségeket rejt magában, emellett sok apró karaktert bemutat. Számos helyszínen játszódik, alapvetően a hatvanas években, mégis kissé elemelve attól, így csodás jelmezekre számíthatunk. Seregi Zoltán direktor kiemelte, hogy lehetőség szerint élőzenével szeretné a musicalt bemutatni, ez azonban a zenészek oltottságának függvénye. A bemutató időpontját természetesen később határozzák meg. Szilágyiné Szabó Ágnes Fotó: Bere Mátyás
Még több képet talál előadásainkról a galériában
A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház
154 megtekintés 2025. március 14.
5 0
Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)
259 megtekintés 2025. február 28.
3 0
Legjobb barátnők - Békéscsabai Jókai Színház
105 megtekintés 2025. február 22.
3 0
Legyél te is Színháztudor!
519 megtekintés 2025. február 20.
6 0
Hamletrock - Békéscsabai Jókai Színház
180 megtekintés 2025. február 18.
6 0
Jókai Színház Podcast - Juhász Bence
193 megtekintés 2025. február 8.
8 0
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |
Értesítések