Régen Othellót játszotta, most mesét rendez
Az évad harmadik gyermekbemutatóját, Szarka Gyula – Zalán Tibor Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány című zenés mesejátékát Karczag Ferenc rendezi. A Jászai Mari-díjas színművészt jól ismeri a Jókai Színház közönsége, hiszen 1994 és 2007 között sok főszerepet eljátszott Békéscsabán. (Niedzielsky Katalin írása) A Színművészeti Akadémiát 1982-ben végezte el, a Mikroszkóp Színpadnál kezdte pályáját, majd a Madách Színházhoz került. A ’88-89-es évadra Miskolcra szerződött, onnan Pécsre, ahol ’91-ig játszott, egy évadot újra Miskolcon töltött, utána Szegedre ment. Onnan járt tanítani Békéscsabára, A Fiatal Színházművészetért Alapítványi Színiiskolába, a mai Színitanház elődjébe a ’93-94-es évadban, és a következő szezontól játszott a Jókai Színházban. Szikora János akkori igazgató 2007-től szerződtette Szolnokra, jelenleg is a Szigligeti Színház művésze. Seregi Zoltán igazgató meghívására most Zalán Tibor meséjét rendezi a Jókai Színházban, de mielőtt a készülő produkcióról beszélgetünk, felidézzük a régi csabai éveket, szerepeket. Konter László igazgató rendezésében nagyon sok főszerepet eljátszott, a legelső Stockmann polgármester volt Ibsen A nép ellensége című darabjában. Volt Krepp, amit Bartus Gyula rendezett, Szabó Magda Az a szép, fényes nap című történelmi játékában Géza fejedelem apósát, Gyulát alakította. Volt itt nagyon sok darab és nagyon sok szerep, amit szerettem, nehéz lenne felsorolni. Amit feltétlenül meg kell említenem, mert imádtam játszani, az az 1998-as Othello. De nagyon közel állt hozzám a Doktor úrban Puzsér figurája, Solness építőmester, Shakespeare Vízkeresztjében az udvari bolond, A gazdag szegényekben Szüköl. Tanított leendő színészeket az akkori alapítványi iskolában, és arra a kérdésre, hogy milyen pedagógiai felfogással kezelte a fiatalokat, mit akart nekik átadni mesterségbeli tudásból, a következőket válaszolta: Azt akartam átadni, hogy nem lesznek ők kevesebbek, mint azok, akik az állami intézménybe járnak. Azt mondtam, feltétlenül kevesebb önbizalmatok lesz, mert ti itt végeztek, ők meg ott. Ezért soha nem próbálkoztam meg azzal, hogy teljesen lenullázzak egy diákot, hogy aztán majd felépítsem. Sokan csinálják ezt, de én nem szeretem, éppen eléggé lenullázza őket az élet, a sorsuk. Én semmi mást nem csináltam, amíg velük voltam, csak önbizalmat adtam nekik, még pedig úgy, hogy rengeteg munkát végeztünk el, háromszorosát annak, amit a főiskolán csinálnak, és mindent azért, hogy legyen önbizalmuk. A rendezésről úgy nyilatkozott, hogy azzal sokszor kényszerből kellett foglalkoznia. A legelső darab, amit színpadra állított, az Edward Albee Zoo Storyja, Állatkerti története volt Pécsett, aztán megrendezte Miskolcon is. Szegeden Árkosi Árpád távozása után, amikor „ott maradt a színház darabok és rendezők nélkül”, színpadra állította Füst Milán Máli nénijét. Szerette, maga választotta a darabot, nagy örömmel dolgozott vele, sikere is volt. Amíg tanított, nagyon sok művet olvasott, kereste a gyerekeknek a legmegfelelőbbet, amiről úgy gondolta, hogy „szakmai előmenetelüket segítheti”. Később is szívesen rendezett prózát, gyermekdarabot, különösen kedves volt számára A só című mesemusical Békéscsabán. Most újra gyermekelőadáson dolgozik, méghozzá zenés darabon! De vajon mennyiben más egy mesét színpadra állítani, mit kell másképpen csinálni, mi a különbség a felnőtt darabhoz képest? A mese mindig a rendező fantáziájára és az ízlésére van bízva, a darabok 99 százalékát szerzői instrukciókkal írják meg, pontosan lehet tudni, ha felmegy a függöny, mi van a színpadon, a díszletben mit látunk, hány évesek a szereplők. Itt mindent a rendezőnek kell kitalálni, ami nagyon nehéz, kell elképzelés a díszletről, a jelmezről, amit el kell mondani a tervezőknek, és ez sem könnyű dolog. Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány című zenés mesejátéknál nem elég az íróval, a tervezőkkel, még a zeneszerzővel is egyeztetni kell. A rendező nem dönthet el egyedül dolgokat, közösen kell kialakítani a végső koncepciót. Szarka Gyula fantasztikus zenét írt ehhez a meséhez, egy zenei költeményt! Csak az a baj, hogy itt időben megvagyunk szorítva, keményen dolgozunk azon, hogy hol lehet elcsippenteni egy-egy dalt, a zeneszerzőnek be kellett látni, hogy egy színházi előadásnál gátat szab az idő, a gyerekdarab nem lehet hosszabb hetven percnél, tehát kompromisszumot kellett kötnünk egymással. Végül arra a kérdésre, hogy a mai gyerekeket, akik a digitális világban, okoseszközök között nőnek fel, hogyan tudja elérni, megérinteni a színház, a rendező egy példával felelt. Ha bekapcsolom a tévét, és megy egy 1938-40-es évekbeli film, én ott maradok és nézem, nem is veszem észre, hogy fekete-fehér, mert a színészek személyisége, játéka oda tudja láncolni az embert. A színházban ugyanez a helyzet, ha a színészek úgy játszanak, hogy a gyerekek be tudnak kapcsolódni a játékba és át tudják azt élni, akkor nyugodtan ülnek és végignézik az előadást. A színház egy élő dolog, varázslat, tehát versenyképes, sőt legyőzhetetlen. Niedzielsky Katalin Fotó: A-TEAM
Sikeres előadás után közönségtalálkozó Bécsben
Nagy sikert aratott ma este Bécsben, a Balassi Intézetben a Békéscsabai Jókai Színház előadása. Zelei Miklós: Az Isten balján – Situs Inversus című darabjának bemutatója után közönségtalálkozót rendeztek a Collegium Hungaricumban. Az Ady Endre életét, személyiségét megidéző különleges produkció Katkó Ferenc színművész előadásában és Csomós Lajos színművész közreműködésével, Köllő Miklós rendezésében – az itthoni bemutatkozás után – Bécsben is elnyerte a közönség tetszését. Az előadás után az alkotók részvételével közönségtalálkozót is tartottak, ahol Zelei Miklós íróval, Gazsó L. Ferenc újságíróval, szerzőtárssal, a Magyar Hírlap korábbi főszerkesztőjével, az MTI volt vezérigazgatójával, valamint Seregi Zoltán színházigazgatóval beszélgethettek az érdeklődők. A Jókai Színház művészei és műszaki dolgozói Bécsből Pozsonyba utaznak, az ottani Magyar Intézetben holnap, február 12-én 17 órakor mutatják be Az Isten balján című előadást.
Megérkezett Bécsbe a Jókai Színház stábja
Zelei Miklós: Az Isten balján – Situs Inversus, katasztrófaakrobatika egy részben című előadását ma este, február 11-én 19 órakor Bécsben, a Balassi Intézetben mutatja be a Jókai Színház. Ez az első alkalom, hogy a Collegium Hungaricumban és egyáltalán az osztrák fővárosban vendégszerepel a békéscsabai társulat. A drámát, amely 2012-ben a Jókai Színház egyfelvonásos drámapályázatára készült, a Balassi Intézet meghívására adja elő Bécsben Katkó Ferenc, közreműködik Csomós Lajos. Az előadást Köllő Miklós rendezte, a videotechnika Heltai Ákos munkája. A történet szerint Ady Endre nem hal meg 1919 telén, így Az Isten balján című darabban konstancai internáltként több túlélési esélyt kell latolgatnia. A szerző szerint a darab „minden eddigi Ady-képet felülír". A kolozsvári Komp Press – Korunk Kiadó 2013 elején a művet önálló kötetben is megjelentette. A színház művészei szombaton még itthon játszották nagy sikerrel a darabot a Sík Ferenc Kamaraszínházban. Ma pedig reggel hatkor indult el a stáb, a művészek és a műszaki dolgozók az osztrák fővárosba, és a délelőtti érkezés után nekifogtak a díszletépítéshez, a szereléshez az előadás helyszínén. Seregi Zoltán igazgató és Zelei Miklós író vendégeivel – Tóth István korábbi kárpátaljai főkonzullal és Gazsó L. Ferenc újságíróval, szerzőtársával, aki korábban a Magyar Hírlap főszerkesztője, az MTI Vezérigazgatója volt – Bécsben csatlakozik a csapathoz.
Az Isten balján – Bécsben és Pozsonyban
A száz éve, 1919. január 27-én elhunyt Ady Endrére emlékezünk országszerte előadásokkal, kiállításokkal. A Békéscsabai Jókai Színház művészei Zelei Miklós: Az Isten balján – Situs inversus című művével tisztelegnek a halhatatlan költő emléke előtt. Az Ady Endre életét megidéző különleges színdarab február 11-én Bécsben, a Balassi Intézetben, 12-én a Pozsonyi Magyar Intézetben vendégszerepel. A külföldi fellépések előtt, február 9-én este a Békéscsabai Jókai Színház Sík Ferenc Kamaraszínházában láthatta a közönség az előadást. „A történet szerint, Ady Endrének nem sikerül meghalnia 1919 telén. A Situs inversus – Isten balján című darabban éppen ezért konstancai internáltként több túlélési esélyt kell latolgatnia – írja a darab szerzője, Zelei Miklós. – Legyen hajógyári törzsgárdatag, esetleg a szekuritáté ellenőrzésével és irányításával vállalja el a Konstancai Harcos című román napilap szerkesztését? Álházasságengedély megszerzésével próbáljon átjutni az anyaországi paradicsomba, ahol majd a kezdődő demokrácia egyik pártja frakcióvezető-helyettesének instrukciói nyomán országimázsjavító költeményeket írhatna, de ha okosan hallgat, esetleg akkor is cseng a kassza. A szerepeket, az összes színre lépőét, maga Ady játssza vagyis Katkó Ferenc, talán azért is, hogy a színház kedvet csinálhasson a tudattöbbszöröződés és -hasadás korszerű (trendi) állapotához. A darab minden eddigi Ady-képet felülír.” A merész időutazás kivételes szellemi kalandot ígér, gondolatébresztő, emlékezetes produkcicó, amelyben Katkó Ferenc sokoldalú alakítást, kimagasló teljesítményt nyújt. A vetítés Heltai Ákos munkája, az előadást Köllő Miklós rendezte. Fotó:A-TEAM
Terefere Karczag Ferenc színművésszel
A Terefere mai vendége Karczag Ferenc Jászai Mari-díjas színművész-rendező volt, akivel a Kállai-díjas Kadelka László beszélgetett a Jókai Színház Művész Kávéházában február 8-án 17 órától. Karczag Ferenc Győrben született 1956-ban, és bár már fiatal korától vonzotta a színészi pálya, szülei kérésére elvégezte a helyi gépipari szakközépiskolát, ahol már ekkor csatlakozott az iskola irodalmi színpadához, valamint számos versmondó versenyen vett részt sikeresen. A Színművészeti Főiskolára való felvétele előtt két évadot a Kisfaludy Színházban, majd egyet a Déryné Színházban töltött. A főiskolán Marton Endre osztályába került, befejezése után pedig két évre a Mikroszkóp Színpadhoz szerződött, utána négy évadot a Madách Színházban töltött, ahol kevés nagy szerepet kapott, ezért Galgóczy Judit hívására a miskolci színházba szerződik. Itt olyan nagysikerű darabokban szerepel, mint O’Neill Holt fénye, amelyben 15 oldalas monológokat ad elő. Miskolcról Szegedre, majd onnan a békéscsabai színházba szerződik, itt Molnár Ferenc Doktor úr című színművében játszott emlékezetes szerepet. A Békéscsabán eltöltött kilenc év alatt háromszor kapja meg Az év színésze díjat, majd a szolnoki színházba kerül, ahol olyan darabokban kap szerepet, mint A rózsa neve és a Nem félünk a farkastól. A zárt tárgyalás című darabban nyújtott munkájáért Jászai Mari-díjban részesül, 2014-ben a szolnoki vállalkozók által alapított Bodex-gyűrűvel tüntetik ki. Rendezni a Szegeden töltött évek alatt kezdett, jelenleg Zalán Tibor mesejátékát rendezi a Békéscsabai Jókai Színházban, Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány címmel. Színészként jelenleg Szolnokon A 12 dühös ember és a Hárman a padon című darabban játszik. Fotó: Ignácz Bence/A-TEAM
Zenés mesejáték készül a legkisebbeknek
Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány című zenés mesejátékot próbálják a színészek a Jászai Mari-díjas Karczag Ferenc rendező irányításával. Az ősbemutató február 18-án 15 órakor lesz a Békéscsabai Jókai Színház nagyszínpadán. Zalán Tibor József Attila-díjas költő, dramaturg meséjéhez Szarka Gyula Kossuth díjas énekes, zeneszerző, a Ghymes együttes alapító tagja komponált zenét. A darabban Mátyás királyt Nagy Róbert, Beatrix királynét Komáromi Anett, Burkus királyt Mészáros Mihály, Izabella lányát Csonka Dóra játssza. Kobak udvari bolond kettős szereposztásban kerül színre, Kopanyicza András és Józsa Bence színészhallgató formálja, Pörge Péter juhász Puskás Dániel színészhallgató lesz, az aranyszőrű bárány alakjában Nádra Kitti lép színpadra. A gyerekek a színpadon a magyar népmesék kedvenc hőseivel találkozhatnak, Mátyás királlyal, akinek van egy igazmondó juhásza és egy aranyszőrű báránya, valamint Burkus királlyal, aki hazugságon akarja kapni a juhászt. Az álruhás király, a szépséges királylány és a leleményes juhász kalandjai végül természetesen az igazság győzelmével végződnek. A díszletet Lenkefi Réka tervezte, a jelmezeket Kiss Zsuzsanna. Az alkotók olyan produkciót ígérnek, amelyben kicsik és nagyok egyaránt örömüket lelhetik.
A Pszichót rendezi Koltay Gábor Békéscsabán
A Robert Bloch regénye alapján készült Hitchcock-film, a Pszicho megborzongatta a közönséget világszerte, a thrillert Pozsgai Zsolt átdolgozásában mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház március 1-jén. A stúdióelőadást Koltay Gábor Balázs Béla-díjas, Érdemes művész rendezi. A különleges élményt ígérő produkcióban Norman Bates moteltulajdonos szerepét Gulyás Attila, az Anyáét Kovács Edit játssza, Mary és Lila, az ikerpár Boldog Ágnes színészhallgató lesz, Arbogast nyomozó Csurulya Csongor, Sam, Mary vőlegénye Szabó Lajos. Koltay Gábor rendező úgy fogalmazott, hogy a Pszicho valamilyen szinten mindenkinek benne van a tudatában mindenütt, gondolatilag, érzelmileg foglalkoztatja az embereket, ezért azt reméli, most is érdekes lesz. Színészeivel arra készül, hogy ne a filmet ismételjék, hanem színházi körülmények között valami mást, egyszerre hátborzongató és hiteles előadást nyújtsanak a közönségnek.
Elmarad a Mindentudás február 11-ei előadása
Értesítjük kedves Közönségünket, hogy a Mindentudás Színházi Egyetemének február 11-ei előadása betegség miatt elmarad, és ebben az évadban már nem kerül megrendezésre. A változásért elnézést kérünk! Legközelebb március 4-én, hétfőn 18 órakor Dr. Bodor Péter egyetemi docens A szerep az életben című előadására várjuk az érdeklődőket a Békéscsabai Jókai Színház Sík Ferenc Kamaraszínházába.
Vénusz próbál az Intimtérben
David Ives Vénusz nercben című színművét próbálja a Békéscsabai Jókai Színház régi-új játszóhelyén Tege Antal rendező két színészével. A kortárs amerikai szerző darabjában Vanda szerepét Földesi Ágnes Villő, Tamásét Czitor Attila játssza. Különleges előadás készül, az erotikus darab 18 éven felülieknek, középpontjában férfi-nő bonyolult kapcsolata áll. A történet arról szól, hogy egy pályakezdő rendező-drámaíró meghallgatást tart új darabja főszerepére, de egyetlen alkalmas színésznőt sem talál, amíg meg nem érkezik a castingra Vanda. A nő először szétszórtnak látszik, a rendező csak később fedezi fel értékeit, tehetségét, azt, hogy mennyire képben van a színházzal és a férfilélekkel kapcsolatban. A szerepek és a sorsok, a színház és a valóság innentől összefonódik. S nemcsak a bemutató különleges, hanem a helyszín is: a régi színházi klub szolgál játszóhelyként, de új néven. Az Intimtér azt jelzi, hogy a színpadhoz nagyon közel van a közönség, egy levegőt szív a színészekkel, szinte részese a színpadi eseményeknek. Ez az intim közelség, bensőségesség jellemzi az előadást, és ez a hangulat külön kivételes élményt ígér.
Ünnepi Bárka-est és díjkiosztó
A Békéscsabai Jókai Színház és a Bárka szerkesztősége tisztelettel és szeretettel meghívja Önt és kedves ismerőseit 2019. február 16. (szombat) 18.00 órára, a Sík Ferenc Kamaraszínházba, az Ünnepi Bárka-estre és díjkiosztóra. Program: A 2018. évi Bárka-számok és bárkás tevékenység értékelése A 2019/1. lapszám bemutatása A 2018. évi Bárka-díjasok: Grecsó Krisztián költő, író Szabó T. Anna költő, író A díjátadón személyesen jelen lesz Grecsó Krisztián. A díjakat átadja: Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere Az est további íróvendégei és szereplői: Bék Timur, Elek Tibor, Farkas Wellmann Éva, Gyarmati Gabriella, Kiss László, Nagy-Laczkó Balázs, Szil Ágnes, valamint Kovács Edit színművésznő. Zenei közreműködők: Jóbi Annamária és Németh Viktor Fogadás a színház éttermében A rendezvényre a belépés ingyenes, az eseményhez itt lehet csatlakozni.
Mindentudás meseírásról és történelemről
A Szárnyad árnyékában című történelmi játék születésének körülményeiről és Békéscsaba múltjáról hallhatott nagyon érdekes előadást a Mindentudás Színházi Egyetemének közönsége február 4-én a Sík Ferenc Kamaraszínházban. A város újratelepítésének 300. évfordulójára írt színmű szerzőjével, Szente Bélával, a Csabagyöngye Kulturális Központ igazgatójával és Dr. Jároli József helytörténésszel, nyugalmazott főlevéltárossal Kovács Edit színművész, esztéta beszélgetett. (Niedzielsky Katalin írása) Szebb mottót, mint Márai Sándor Kassáról írt vallomását, aligha választhatott volna Kovács Edit bevezetőnek. „A szülőváros (…) nem templomtorony és nem tér szökőkúttal, s virágzó kereskedelem és ipar; a szülőváros egy kapualj, ahol először gondoltál valamire, pad, amelyen ültél és nem értettél valamit, pillanat a folyóvíz alatt, mikor valamilyen régi létezés emlékébe szédültél vissza; simára csiszolt kavics, melyet megtalálsz a régi asztalfiókban, s már nem tudod, mit akartál vele; a hittantanár kalapja, melyen barna folt éktelenkedett, szorongás egy történelemóra előtt, különös játékok, melyeket senki nem ért, és következményeiről álmodsz egy életen át, tárgy egy ember kezében, hang, amit éjjel hallasz a nyitott ablakon át, és nem tudod elfelejteni.” Az idézet után a műsorvezető elmondta, hogy a Szárnyad árnyékában című darab a régi Csabáról szól, és arról, hogyan települtek ide őseink, miért jöttek ide az első szlovák családok, miként építettek maguknak új otthont. Ezután bemutatta vendégeit. Szente Béla a Debreceni Tanítóképző Főiskolán népművelés-könyvtár szakon végzett, majd az Eötvös Loránd Tudományegyetemen népművelő szakon szerzett egyetemi diplomát. 1982-ben került a békéscsabai Ifiházhoz és 1991-től vezette az intézményt. Megalapította a Csabai Színistúdiót, amelynek két darabot írt, a Premiert és a Pizzafutárt, két mesejátékát, a Rigócsőr királyt és A kolozsvári bírót bemutatta a Jókai Színház. Dr. Jároli József a Szegedi Tanárképző Főiskolán magyar‒történelem szakos általános iskolai, majd a szegedi József Attila Tudományegyetemen történelem szakos középiskolai tanári diplomát szerzett. Az ELTE Bölcsészettudományi Karán a levéltáros szakot is elvégezte, a szegedi egyetemen szerzett doktori fokozatot. Pedagógusként kezdte a pályafutását, de hamarosan a Békés Megyei Levéltárhoz került, ahol igazgatóhelyettesként dolgozott, majd a Békési Fióklevéltár vezetője lett. Nyugdíjba vonulása óta is folytatja a kutatómunkát és a publikálást. – A Csaba nevű település már az Árpád-korban is létezett, többé-kevésbé lakott volt ez a vidék, bár volt olyan időszak, amikor igen gyéren. 1715-1718 között megjelentek az első szlovák családok. Honnan jöttek, milyen körülmények között éltek, miért jöttek onnan el, és miért ide? Mi volt itt vonzó számukra, és miként tudtak új életet kezdeni? – sorolta Kovács Edit a kérdéseket, amelyekre a történésztől vártuk a válaszokat. Jároli József mondandóját azzal kezdte, hogy ez a vidék alkalmas volt arra, hogy itt a szlovák családok megtelepedjenek, elkezdjék új életüket. A korábbi álláspont szerint a környék a török hódoltság után elnéptelenedett, az itt lakók elmenekültek, de ez csak részben igaz – szögezte le az előadó. – A Körös-Maros löszhát és a Körösök völgye lehetőséget adott arra, hogy az emberek oda elhúzódjanak a hatóság látóköréből, a nádasokban sokan túlélték a török időket, aztán előkerültek. Tény, hogy a szlovák telepesek itt magyar családokkal találkoztak, akik a 16. század óta folyamatosan itt éltek, ezt ma is gyakori családnevek bizonyítják. Az elnéptelenedés tehát inkább elhúzódás volt, az emberek dezertáltak, vagyis elhagyták régi lakóhelyüket. A város újratelepítője nem Harruckern János György volt, bár nagyon gyakran ezt lehet hallani, a gróf csak 1723 után járt erre, előtte maguktól jöttek a felvidéki szlovákok, Harruckern lehetőséget teremtett későbbi itteni gazdálkodásukhoz. Bánszki, Csaba első bírója történelmi személy volt, ahogyan a legtöbb szereplő, a hiányos történelmi pontokat a szerző írói fantáziával pótolta – mondta Jároli József. Majd úgy fogalmazott, hogy nem igaz az sem, hogy a 2. Leibeigenschaft, második jobbágyság nincstelen lett volna, mert dokumentumok számolnak be a vagyonokról, kellett, hogy legyen jószáguk, élelmük, hogy útra tudjanak kelni, az elhagyott vidéken a napi megélhetés feltételeit biztosítsák. S már akkor is működött az, amit ma informális kapcsolati hálónak nevezünk, akik elindultak, találtak családokat, ahol aludtak, mielőbb tovább mentek, a csabaiak például befogadták az orosháziakat. Arra a kérdésre, hogy miért jöttek ide az evangélikus szlovákok, Jároli József azt felelte, legalább öt történelmi szempontot tud felsorolni: volt népesedési vákuum, megfelelő földterület, jogilag kedvező tagsás jobbágyrendszer, a röghöz kötöttségtől megszabadultak, volt földbőség. Vonzó volt a vallásszabadság elnyerése, akkor már az állam megszűrte a protestáns vallásokat az artikuláris törvény értelmében, a földbirtokos döntötte le, milyen vallást gyakorolhatnak az ott élők. Ugyanakkor az újrakezdés nem volt egyszerű: a hegyvidékiről át kellett térni egy másfajta földművelési módszerre, gazdálkodásra, másmilyen házak voltak, komoly eszközváltásra volt szükség, de az evangélikus hitük – ahogyan a 63. zsoltárban is szerepel, ahonnan a darab címe származik -, Istenben való reménységük adott erőt nekik ahhoz, hogy elinduljanak, és az a hit alapozta meg a közösséget. A szerzőtől Kovács Edit először azt kérdezte, hogyan fogadta a színházigazgató felkérését a darab megírására, miként körvonalazódott a történet, mennyire volt fontos a történelmi hűség. Mire kötelezte az írót a valós személyekkel, nevekkel (Volent Jakab, Konicsek, Suhajda, Thuróczy Miklós) való találkozás, s miért tartotta fontosnak olyan szimbólumok, balladai elemek szerepeltetését, mint a vadállatok, madarak, héják? Szente Béla elárulta, hogy a feladat súlyától megijedt, eddig mesedarabokat írt, gondolta, most is, legfeljebb felnőtteknek. De a 300-ból melyik évet válassza, hol kezdjen hozzá, mi volt itt valójában akkoriban, üresség, tényleg elűzték a lakosságot? Ami végül elindította a fantáziáját, igazán meghatotta, az a népek, nemzetiségek ma is jellemző hosszútávú, példaértékű együttélése volt. – Három nyelven írtam meg a színművet, Jakub Volent szerepét direkt Tege Antalra, ő lett a vezérük, a betelepítő, az első lejegyzett név, 1722-ben itt vette el Majernyik lányát, Doriskát. Ezen a Jakub Volent szálon indultam el, érdekes volt, hogy a három ember, aki felpakolta a családját, messze lakott egymástól, idejöttek, és Volentet Belanka néven temették el – magyarázta a szerző. – A Belanka folyó nem érintette Csallt, ahonnan jöttek, de a kis patakok mind a Belankába folytak. Mit akartam az életükkel elmondani? Azt, hogy felépült a város, ami ma is megvan, mert olyan erős volt a hitük, jöttek-mentek az emberek, települések tűntek el a régi időkben. Azt akartam elmondani, hogy a hitük miatt jöttek azok az emberek, és ez nagy dolog volt, az otthonukat kellett elhagyni a jó Isten kedvéért, és ehhez sok erő kellett. A karakterekről Szente Béla úgy nyilatkozott, hogy a mesében a gonosz se gonosz. Azt írta meg, hogyan tudtak hősei ide eljutni, itt megkapaszkodni, hogyan fogadták be őket a magyarok, mit hoztak magukkal – például a Belanka nevet, a Tranosciust, az evangélikus énekeskönyvet -, és hogy a közös éneklésnek mekkora súlya van a mai templomban is. Az est meglepetésvendége Seregi Zoltán rendező volt, akit a műsorvezető arról kérdezett, hogyan alakult ki az előadás képe, koncepciója a szöveg alapján, a díszlet, a játéktér kialakításakor mi volt a fontos szempont. Az előadás (jelmez, zene, tánc) mennyire tud megfelelni a történelmi tényeknek? Milyen volt a közös munka a szerzővel, mennyire kapott a rendező szabadkezet? Seregi Zoltán úgy nyilatkozott, hogy folyamatosan beszélgettek, a szöveg első változatától alig tér el a végső. Az előadás eljegyzéssel kezdődik, amibe „belelovagol” a gróf, és a végén is eljegyzés van és a szülők esküvője. A népzene és egyházi zene egységet alkot. – Rögtön beleszerettem a darabba, amikor elolvastam. Nagyon szép a nyelvezete, egészen költői. Csabáról például így ír: „egy hely, ahol nem kérik számon, Isten melyik orcáját bámulom”. Megható a közös éneklés, korhű ruhákban játsszuk az előadást. A ferde színpad az elhagyott kopár hegyvidék és az itteni jó föld, zöld terület ellentétét jelzi. A házépítéssel az otthonteremtést igyekeztünk felmutatni, a templomépítéssel pedig azt, mennyire nehéz dolguk volt nekik, hiszen nem volt joguk hozzá, mégis sikerült a templomukat felépíteniük. Jároli József ehhez hozzáfűzte, hogy a korabeli Csaba nem volt artikuláris hely, ezért nem engedélyezték a templomépítését. Később idősebb Tessedik Sámuel maga ment el Bécsbe, hogy a kistemplom érdekében eljárjon, és Grassalkovich katolikus létére segítette a csabai evangélikusokat, ami a különböző közösségek és vallások együtt munkálkodásának szép példája, és ezekből a régi forrásokból formálódott a mai közösség. A Mindentudás Színházi Egyetemén soha még ennyi kérdés nem hangzott el a közönség köréből; ez is mutatta, hogy az emberek kötődnek szülővárosukhoz, érdekli őket a múlt, őseik története, és hálásak az alkotóknak az ilyen művekért. A következő előadásra kivételesen nem kell egy hónapot várni; február 11-én tartja meg Fazekas Gergely zenetörténész korábban elmaradt előadását A megbocsátás operája – Mozart és a Figaro házassága címmel. Közreműködik: Galambos Hajnalka énekművész, operaénekes és Rázga Áron zongoraművész. Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/ A-TEAM
Legfrissebb képek
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Legújabb videók
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
260 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
106 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
238 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1
Hunyady Sándor: A három sárkány, avagy a három nagynéni
385 megtekintés 2024. május 25.
4 0
2024/2025-ös évad - Békéscsabai Jókai Színház
209 megtekintés 2024. április 26.
5 0
Találkozzunk a 2024-2025-ös évadban is! - Jókai Színház
76 megtekintés 2024. április 25.
2 0