Ajándékozzon színházat Valentin-napra!
Ajándékozzon színházat Valentin napra! Színházjegyek és Művész Kávéház ajándékutalvány díszcsomagolásban. Lepje meg kedvesét Valentin nap alkalmából színházzal! További információért forduljon jegyirodánkhoz!
Ajándékozzon színházat Valentin napra! Színházjegyek és Művész Kávéház ajándékutalvány díszcsomagolásban. Lepje meg kedvesét Valentin nap alkalmából színházzal! További információért forduljon jegyirodánkhoz!
Friedrich Schiller Ármány és szerelem című drámájának bemutatójára készül a Békéscsabai Jókai Színház, a közeli premierhez kapcsolódott a Mindentudás Színházi Egyetemének február 6-ai programja. Az előadás rendezője, a Kossuth-díjas Eperjes Károly a 18. századi remekmű értékrendjéről és aktualitásáról, Papp Zoltán, az ELTE adjunktusa a szomorújáték műfaji sajátosságairól, valamint a német klasszika kiemelkedő költőjének és drámaírójának elméleti munkásságáról beszélt a Sík Ferenc Kamaraszínházban. (Niedzielsky Katalin beszámolója) Kovács Edit színművész, esztéta, a sorozat házigazdája bevezetőjében arra emlékeztetett, hogy a Bánk bán drámájának tavalyi bemutatójakor hallhattunk arról, milyen szellemi irányzatok hatottak Katona Józsefre. Shakespeare mellett szóba került a német drámairodalom kimagasló képviselőjének, Friedrich Schillernek az Ármány és szerelem című darabja is, mint lehetséges példakép. – A 18. században különbözőképpen gondolkodtak a szerzők és a teoretikusok a színház lehetőségeiről és hatásáról – mondta Kovács Edit. – Sokan Arisztotelész katarzis elméletét fogadták el, mások Rousseau-val értettek egyet. A francia felvilágosodás képviselője úgy vélte, hogy a drámai cselekmény nem hat a nézőre, hiszen az nem érdekelt a történetben, a saját életét érdekei szerint szervezi. Schiller véleménye több ponton találkozik az első, a katarzis elméletét elfogadók álláspontjával. Eperjes Károly azzal kezdte mondandóját, hogy mivel karakteres világképpel rendelkezik, minden darabválasztása célzatos, a most készülő előadással is fontos üzenetet kíván közvetíteni a nézőkhöz. – Az Ármány és szerelem a német romantika kiemelkedő darabja, amelyet a filozófiatudomány fejlődése nélkül nem lehet megérteni. Sajnos ritkán játsszák mostanában, pedig üzenete egyre aktuálisabb – közölte a rendező. – Két éve Veszprémben állítottam színre a darabot, és a két színház most együtt pályázott a bemutatóra. A német romantika más, mint az angol, a francia, az orosz vagy az olasz. Hozzánk a török miatt – amikor harcolni kellett a túlélésért, nem volt alkalom az irodalomban elmélyülni – furcsán érkezett vagy egészen kimaradt ez a szellemi irányzat. Nálunk nem volt olyan élénk és meghatározó az irodalmi világkép, mint a nyugati vagy akár a déli országokban. A rendező úgy fogalmazott: Schiller drámája a német romantika terméke, vívmánya, amely jól mutatja, mi történik, ha számtalan értékrend felcserélődik. Először a görögöknél, majd a reneszánsz idején kerültek a humán értékek az isteni értékek elé. Európa átalakulásával az évszázadok során a művészetek is nagyot változtak. Eperjes Károly szerint Schiller egész életműve arról szól, hogyan robban be a humán értékrend az addig uralkodó isteni értékrend elé. A vallástörténetet is jól kell ismerni ahhoz – figyelmeztetett -, hogy ezekben a gondolatokban, irányzatokban eligazodhassunk. – Mint minden jó darab, az Ármány és szerelem is arról szól, hogy ha az ember elveszíti az egyetemes értékrendet, azt fájdalommal éli meg, és az nagyban kihat egész környezetére. Pontosan ez ma egész Európa, sőt az egész világ problémája. A művészetben pedig a romantika idején kezdődött az az ollónyitás, amely később a huszadik századi abszurdhoz vezetett. Amikor az ember akarja megmondani, hogy mi a jó és mi a rossz, akkor összekeverednek a humán és az isteni értékek. Ebből van a baj – magyarázta a rendező. A próbafolyamatról annyit tudtunk meg, hogy az rendben halad, az eredeti szöveget a kor igényeinek megfelelően húzni, rövidíteni kellett. A tömegjelenetek helyett a történetre koncentrálnak, a családtörténetre, a szerelemre, ami mozgatja az eseményeket. Az előadással azt szeretnék üzenni, hogy az ember döntéseinek következménye van, így a nősülésnek, a gyereknevelésnek és mindennek, amit teszünk az életünkben. Meg kell gondolni, mit kérhetünk a gyerekünktől, hogy szabad-e saját karrierünk érdekében romba dönti a család jövőjét. Papp Zoltán a Pécsi Tudományegyetem Esztétika Tanszékének oktatója volt, jelenleg az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének adjunktusa. Kutatási területe a német idealizmus és romantika esztétikája. Schiller és a köznapi valóság problémája című előadásában azt igyekezett felvázolni, milyen dilemmák vetődhetnek fel, amikor az irodalmi műben a megszokott udvari és a vallási történet, a klasszikus szereplők, hősök helyett a polgári élet, a köznapi valóság alakjai, témái jelennek meg. Közben a német költő, drámaíró teoretikus, esztéta, művészetfilozófus munkásságát is méltatta. Mint mondta, egyedülálló a világirodalomban, hogy valaki egyformán maradandót alkot íróként és teoretikusként, jóllehet a két terület kölcsönösen feltételezi egymást. Az előadó rámutatott, hogy számos történelmi drámája között (Haramiák, A génuai Fiesco összeesküvése, a Wallenstein-trilógia, Stuart Mária, Az orleans-i szűz, A messinai menyasszony, Tell Vilmos, Demetrius) az Ármány és szerelem az egyetlen kortárs témát polgári miliőben feldolgozó dráma. – A történelmi, mitológiai téma ismert, azt nem kell a szerzőnek kitalálni, rátérhet arra, ami a saját dolga, a dráma formálására. Friedrich Schlegel szerint rögtön belevághat az alkotásba – szögezte le Papp Zoltán. – A történelmi téma és a híres személyek viszont távol esnek az emberektől. Lessing úgy vélte, a polgári szomorújáték célja félelmet és részvétet ébreszteni az emberekben, akiket erényességre, erkölcsre kell nevelni. Mindez jobban működik, ha a szereplők a közönséghez hasonlóak. Korábban ugyanis az volt a jellemző, hogy a komédia a közemberekről szólt, a tragédia a nemesekről. Vannak univerzális erkölcsi normák, amelyeken nem fog az idő – ez már Kant tétele. A filozófus szerint az emberi ész időtlen, mindenkiben ott van, mindenki képes előhívni, alkalmazni erkölcsi normákat. Az előadó ezután arról beszélt, hogy a modern társadalom másképpen működik, az univerzális normák 2017-ben sem mindenhol érvényesülnek. Schiller elméleti főműve következett, a Levelek az ember esztétikai neveléséről (1795). Ebben a szerző leszögezi, hogy a felvilágosodás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az előítéletek erősek, önérdek motiválja az emberek cselekedeteit, akik nem képesek szabadon meghatározni önmagukat, s mindez messze esik attól, ami Kant szerint a norma. Schiller arra a következtetésre jut, hogy a komoly művészet nevelje rá az embert a tágabb gondolkodásra, erkölcsre, hogy azután felül tudjon emelkedni saját korlátain. Nem elég tehát tükröt tartani egy irodalmi művel, színházi előadással, ahogyan korábban. Az olvasót, a közönséget ki kell billenteni a szűklátókörűségből. Még korábban, 1784-ben született Schiller A színpad mint morális intézmény című első nagyobb elméleti munkája. Már abban leírja, hogy a színház dolga a néző felvilágosítása, nevelése, kiemelése saját helyzetéből. Kevés megmutatni, mik vagyunk, a színház feladata kizökkenteni, felkavarni, felemelni az embert. Utoljára maradt az izgalmas kérdés: létezik-e modern konfliktus, amely érdemes arra, hogy a szerzők tragédiában ábrázolják? – Hegel szerint a heroikus korban a hős maga szab törvényt. A modern korban a jogrend uralma, és az egyén tőle függetlenül létező törvényekhez igazodik, tehát nincs valódi konfliktus. Idejutott a 19. századi irodalom, hogy nincs valódi konfliktus. Hegel nem azt mondja, hogy konfliktusmentes a világ, hanem azt, hogy a konfliktus kibontása már nem lehet tragikus – hangsúlyozta Papp Zoltán. Majd párhuzamot a mához a western- és akciófilmekkel vont. A Mindentudás Színházi Egyetemének következő estje szintén egy békéscsabai, ezúttal egy korábbi sikeres bemutatóhoz kapcsolódik: március 6-án Szilágyi Zsófia egyetemi docens Móricz iskolái – A Légy jó mindhaláligról és más iskolaregényekről címmel tart előadást. Niedzielsky Katalin
A januári bemutatót követően óriási érdeklődés övezte Ivan Kušan – Tasnádi István Balkán kobra című zenés komédiáját a Békéscsabai Jókai Színházban. Hangos nevetés és zúgó taps kísérte az összes teltházas előadást. A nagy érdeklődésre való tekintettel a Balkán kobra bekerül a Csabai Nyár programjába: június 23-án, pénteken lesz újra látható a Városháza Díszudvarán. A januári bemutatót követően óriási érdeklődés övezte Ivan Kušan – Tasnádi István Balkán kobra című zenés komédiáját a Békéscsabai Jókai Színházban. Hangos nevetés és zúgó taps kísérte az összes teltházas előadást. A nagy érdeklődésre való tekintettel a Balkán kobra bekerül a Csabai Nyár programjába: június 23-án, pénteken lesz újra látható a Városháza Díszudvarán. A fergeteges komédiában megelevenedik a legendás balkáni életérzés: feszes ritmus, tempó, lövöldözés. Katkó Ferenc autentikus rendezését kiváló színészi alakítások teszik teljessé. A jelenetről jelenetre lüktető poénáradat láttán szem nem marad szárazon. Az előadásban Csomós Lajos, Komáromi Anett, Gulyás Attila, Czitor Attila, Köböl Lilla, Tege Antal, Ferenczi Attila, Katkó Ferenc és Szabó Lajos látható. Jegyek már kaphatóak a Jókai Színház szervezőirodájában, valamint az interneten.
Május 26-án mutatják be a Jókai Színház kamaraszínházában Nyikolaj Vasziljevics Gogol: Egy őrült naplója című művét Köllő Miklós rendezésében és Katkó Ferenc előadásában. A monodráma olvasópróbáját pénteken tartották a Jókai szalonban. A díszletet Székely László, a jelmezt Jánoskúti Márta tervezi, mindketten a nemzet művészei, Kossuth-díjas érdemes művészek.
Az Aradi Kamaraszínház Tündéri című minimál-szürreál musical előadását a Bethlen Téri Színházban láthatta a közönség.
Vadász Gábor alakítja Driss szerepét a Játékszínben bemutatásra került Életrevalók című film színpadi változatában. Szerepéről, és a cigányságról is beszélgettünk vele.
Február 3-án, pénteken, óriási érdeklődés mellett, a Békéscsabai Jókai Színház Művész Kávéházában a teátrum igazgató-rendezőjére, Seregi Zoltánra került sor, hogy a kérdések kereszttüzébe álljon, illetve üljön. Az egy órás program csaknem másfél órásra sikeredett, oly sok érdekességet tudhatott meg a nagyérdemű ezen az estén. Szó esett az első filmszerepről, arról, hogy hogyan került végül a rendezői székbe, és Seregi Zoltán igazgatási feladatokkal kapcsolatos gondolatait is meghallgathatták a vendégek. A jövő héten pénteken, február 10-én 17 órától, Eperjes Károly Jászai- és Kossuth-díjas színművész-rendezővel tereferélhetnek. Tartsanak velünk akkor is! Komlóssy Kata
November 11-én volt az ősbemutatója a Békéscsabai Jókai Színházban, Tallér Edina A negyvenkettedik széken ülő nő című monodrámájának, Tarsoly Krisztinával a címszerepben. Az előadást újra műsorra tűzzük február 14-én és 15-én 19 órakor a Stúdiószínházban. A negyvenkettedik széken ülő nő azokról szól, akiket mindenáron fel akar címkézni a társadalom, s azokról, akik mindenáron meg akarják szerezni ezeket a címkéket. Tallér Edina írása egy testkép zavarral küzdő mai lányról szól, aki a boldogságot keresi, mint mindenki ebben az elmagányosodott, hibátlanságra törekvő világban. Nézd meg, lásd meg, ülj mellé! Az előadások után feldolgozó beszélgetésre várjuk az érdeklődőket Veress Erzsébet pszichológus vezetésével.
Az egyik legnépszerűbb és legfajsúlyosabb monodrámát, az Egy őrült naplóját, Köllő Miklós rendezésében mutatja be teátrumunk május végén; a darab olvasópróbája február 3-án volt a Jókai Szalonban. A 2016–2017-es színházi évadban lesz az 50 éves jubileuma annak a színháztörténeti jelentőségű bemutatónak Darvas Ivánnal a főszerepben, melyre a Pesti Színházban került sor. De nem csupán az évforduló indokolja az új bemutatót. –szögezte le Seregi Zoltán színidirektor. Gogol művészete a színpadon igazi ünnep, ez az előadás is igazi színházi csemegének ígérkezik. A történet főszereplőjét, a szemünk láttára a realitásérzékét folyamatosan vesztő hivatalnokot Katkó Ferenc játssza, aki nem először kap főszerepet Köllő-előadásban, rá épült az elmúlt évadban az Isten balján című monodráma is. Köllő Miklós régóta dédelgetett álma volt a Gogol darab megrendezése, 21. századi értelmezése. Hatalmas szerep,- hangsúlyozta a rendező, nem véletlen, hogy csak a legelszántabbak vállalkoznak a színrevitelére, nem lehet rutinból előadni, Katkó Ferenc minden egyes sejtjére szükség lesz. Nagyon expresszív, asszociációs gondolatokkal teli előadást álmodtam a színpadra. Rangos alkotógárda segíti az előadást: a díszletet a Kossuth-díjas Székely László, a jelmezeket pedig a szintén Kossuth-díjas Jánoskúti Márta jegyzi. Koreográfus Preisinger Éva. Mi vagyunk őrültek, vagy a világ őrült meg körülöttünk? – erről is szól Gogol 1834-ben játszódó története, és ez a kérdés napjainkban is ugyanolyan aktuális. Az olvasópróbával a közös munka elkezdődött, bemutató május 26-án.
Újabb estjéhez érkezett pénteken a Művész Kávéház Terefere programsorozata, ahol ezúttal egy olyan színművésszel beszélgethettek a vendégek, akinek a neve szinte már összeolvadt a színházzal.
Bár Ivan Kusan-Tasnádi István Balkán Kobra című zenés komédiája a január tizenharmadiki bemutató óta támadja egyfolytában a nagyérdemű rekeszizmait, a múlt szombati díszbemutatót csak azok nem röhögték végig, akik aznap ecetes uborkába haraptak vagy urambocsá’ műértő sznobnak álcázzák magukat az idei farsangon.
Felkai Eszter színművésznő volt a Terefere a Művész Kávéházban című programsorozat vendége. A kötetlen beszélgetésen számos kérdést tettek fel a nézők is a Jászai-díjas színművésznőnek, aki örömmel válaszolt közönségének.
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
260 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
106 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
238 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1
Hunyady Sándor: A három sárkány, avagy a három nagynéni
385 megtekintés 2024. május 25.
4 0
2024/2025-ös évad - Békéscsabai Jókai Színház
209 megtekintés 2024. április 26.
5 0
Találkozzunk a 2024-2025-ös évadban is! - Jókai Színház
76 megtekintés 2024. április 25.
2 0
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |