Mindennapra egy dráma
Dübörög a színház ezekben a napokban Pécsen. Aki színház, aki számít, itt van. Ahogy a Békéscsabai Jókai Színház is, mint arról már korábban beszámoltunk. A színes programok közt található a Színházi Dramaturgok Céhének Nyílt Fóruma, mely a kortárs magyar drámák fóruma, s melynek külön érdekessége, hogy a több mint 30 éves múltra visszatekintő rendezvény – vagy mondhatnánk ma már mozgalomnak – valamikor Zalaegerszegről indult, és hogy Merő Béla rendező az alapító „atyák” közé tartozik. Ezért is volt kézenfekvő, hogy a Nyílt Fórum napi felolvasó-dömpingjében, a mindennapra egy dráma-sorozat egyikét Merő Béla rendezze meg. Ő pedig természetesen a Jókai Színház művészei közül választott ehhez társakat, mégpedig Kovács Editet és Tomanek Gábort. Az előzményekről annyit, hogy a dramaturg céh tavaly nyár végén drámapályázatot hirdetett. A beérkező 150-ből kiválasztottak fejlesztésre nyolcat, amelyeknek a szerzőikkel fagyos januári napokon a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház termeiben dolgoztak. A szakértők közt volt Merő Béla is, aki már ebben a korai szakaszban elemezte, boncolgatta a fiatal Fridl Viktória Kalitka című szürreális, napjaink egyhangú világának veszélyére figyelmeztető színművét. Fridl Viktória válogatott a jó – vagy nem jó – tanácsok közt, és elkészült az újabb változatával. Ezt mutatta be a Jókai Színház a POSZT-on a már említett művészekkel. Az írásmű sok veszélyt rejt magában, hiszen az unalmat nem unalmasan ábrázolni elég nagy kihívás. Azonban az élő szó, a hiteles színészi személyiség és az értő rendezés mégis fölszikráztatta a művet, mellyel nemcsak a szerző, hanem a közönség is elégedett volt a június 10-ei eseményen. A felolvasószínházat izgalmas beszélgetés követett az alkotók részvételével, melyet Mikó Csaba drámaíró vezetett föl, de a közönség körében ott volt például Weiss János is, a pécsi egyetem filozófia professzora vagy Tábor Lajos, a békéscsabai Színitanház tanára, akik újabb érdekes aspektusból közelítettek a műhöz. Most már csak azt remélhetjük, lesz ennek a munkának folytatása, és szeptember 21-én, a Magyar Dráma Napján a csabai közönség is találkozhat a művel és rokonszenves szerzőjével. Lőkös Ildikó dramaturg, a felolvasószínház gondozója
Elhunyt Kergyik István színpadmester
Hosszan tartó, súlyos betegség után elhunyt színházunk színpadmestere, Kergyik István, Döme. Halálával a Békéscsabai Jókai Színház dolgozói, művészei, egész társulata igazi csapatjátékost, segítőkész, fáradhatatlan kollégát veszített el, akinek pozitív kisugárzású személyisége, a színházművészet iránti odaadása, példaértékű munkavégzése nagyban hozzájárult színházunk zökkenőmentes működéséhez, művészi sikereihez. Kergyik Istvánt, a Békéscsabai Jókai Színház saját halottjának tekinti. “Mind elmegyünk, a ringatózó fák alól mind elmegyünk, a párás ég alatt mind indulunk a pusztaságon át a száraz ég alá, ahányan így együtt vagyunk, olyik még visszanéz, a holdsugár a lábnyomunkba lép, végül mind elmegyünk, a napsütés is elmarad és lépdelünk a csillagok mögött a menny abroncsain, tornyok fölé, olyik még visszanéz és látni vágy, hullott almát a kertben, vagy egy bölcsőt talán ajtó mellett, piros ernyő alatt, de késő már, gyerünk, ahogyan a harangok konganak, mind ballagunk mindig másként a csillagok mögött, a puszta körfalán, ahányan végre így együtt vagyunk, mind elmegyünk.” (Weöres Sándor: Bolero)
Bartus Gyula másodszor kapott Gálfy-gyűrűt
Óriási nézőtérré alakult a Békéscsabai Jókai Színház előtt az utca június 10-én, és a közönség már jóval a fél ötös kezdés előtt gyülekezett, hogy együtt búcsúztassa a társulattal a 2016/2017-es évadot. Immár hagyomány a szabadtéri szezonnyitás és -zárás, amikor átadják a legjobb alakításokért járó kitüntetéseket, köztük a legrangosabb szakmai elismerést, az éppen tíz éve alapított Gálfy László Gyűrű Díjat. (Niedzielsky Katalin tudósítása) Seregi Zoltán igazgató a sikeres évad lebonyolításáért elsősorban a közönségnek, a bérletvásárlóknak mondott köszönetet hűségükért, bizalmukért. Kiemelte, hogy öt felnőtt, öt ifjúsági és gyermekszínházi, valamint négy stúdiószínházi bemutatót tartott a teátrum, ami 346 előadást jelent, vagyis majdnem minden napra jutott egy produkció. Ebből 276-ot Békéscsabán játszottak, 56-ot vidéken és külföldön, illetve 14 külső előadást fogadtak a teátrumban. Az összes produkciót 68 708 néző látta. – A műsortervnek sokféle igényt kell kielégítenie, hiszen 100 kilométeres körzetben nincsen másik színház, ezért népszínházi programot kell játszani – szögezte le a direktor. Majd arról beszélt, hogy nem ért egyet a megkülönböztetéssel, hogy egy előadásnak vagy könnyednek vagy elgondolkodtatónak kell lennie; úgy véli, a tragédia is kikapcsolja a nézőt a hétköznapokból. S a színház képes arra a „zseniális trükkre”, hogy kívülről láttatja a világot, hatására átélünk szenvedést, fájdalmat, de nem úgy, mint a valóságban, hanem katarzisként, ami erősíti, felemeli az embert. A színház „diadalmas szemfényvesztés, kaland”, ami végül az igazságot mutatja fel, a komoly darab is kikapcsolódás, szórakozás. Seregi Zoltán gyorsan megnyugtatta a publikumot: mindezt nem azt jelenti, hogy a jövő évad ne kínálna könnyed, szórakoztató darabokat. A műsortervet azonban nem részletezte, azt meghagyja az évadnyitóra. Czitor Attila és Tege Antal színművész vezette elegánsan, poénosan a műsort, de akadt meglepetés is. Az évadértékelő beszéd felkonferálása után, még a direktor előtt – mint egy „előzenekar” – Csomós Lajos lépett a mikrofonhoz, és egyfajta Seregi-átiratot adott elő, kedvesen rappelve, kifigurázva a főnököt. A hagyományokhoz híven, a beszéd után igazi díjeső zúdult a társulatra, kiosztották az elismeréseket, közben népszerű musicalrészletek tarkították a programot. Az évad színművésze díjat – a kollégák szavazatai alapján – három kategóriában osztották ki, Ifjú tehetségként Czitor Attila, Érett színművészként Tege Antal, Tapasztalt színművészként Bartus Gyula vehette át a kitüntetést. A legjobb háttérmunkáért járó díjjal Kergyik István színpadmester munkáját ismerte el a társulat. A Gálfy Gyűrű Díjat a Jókai Színház egykori művésze és igazgatója, Gálfy László emlékére éppen tíz évvel ezelőtt alapította a család és a teátrum közösen. A rangos szakmai elismerés odaítéléséről – a rendezői nominálások alapján – mint mindig, most is szakmai bizottság döntött. Niedzielsky Katalin újságíró, színikritikus, dr. Farkas Wellmann Éva költő, kritikus, kulturális újságíró, Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke, Túriné Kovács Márta osztályvezető (Békéscsaba Megyei Jogú Város) és Hedry Mária művészeti tanácsadó (Klebersberg Kúria) vett részt a zsűri munkájában. A bírálók valamennyien egyetértettek abban, hogy az évad egyik legkiemelkedőbb előadása a Macskajáték volt és abban Felkai Eszter egészen kivételes alakítást nyújtott. Juhász Róza rendező a Jászai-díjas művésznőt, a Jókai Színház örökös tagját jelölte a gyűrűre. Indoklásában így fogalmaz: „hatalmas energiával, humorral, kedvességgel, ugyanakkor rendkívül koncentrált módon kereste a megformálandó figura lelkét, mozdulatait, érzéseit, motivációit”. Felkai Eszter azonban nagyon fontosnak tartotta, hogy tudassa: óriási megtiszteltetés volt számára a felkérés Orbánné szerepére, az alakítás méltatása, jelölése, de kezdettől ragaszkodott ahhoz, hogy mint alapító nem lehet díjazott. Ez számára – mint hangsúlyozta – morálisan, erkölcsileg, emberileg teljességgel lehetetlen. Mint mondta, a férje a mennyből leszólna: „Anyukám, ne csináld!” Az alapítók szándékát tiszteletben tartva nemcsak egy kiugró alakításért, hanem az egész évadban nyújtott, magas művészi teljesítményért jár a Gálfy-gyűrű évről évre, a döntéshozók a rendezői nominálásokra igyekeznek hagyatkozni, hiszen azok tükrözik legjobban a teljesítményt. Tege Antal és Katkó Ferenc két-két jelölést kapott. Tege a Sonkamenüettért, valamint az Ármány és szerelemben von Kalb udvarnagy szerepének megformálásáért, Katkó a Bolond Istók narrátoraként és az Egy őrült naplójáért. Mindkét színésznél egy monodráma és egy szerep áll a listán, mellesleg mindketten rendeztek is, Tege Az üvegcipőt, Katkó a Balkán kobrát. Három nominálást a darabok rendezőitől egyetlen művész kapott, a Légy jó mindhalálig című musicalben az Igazgató, a Tangó tragikomédiában Stomil és Az üvegcipő Sipos Lajos bútorasztalosának megformálásáért Bartus Gyula. Seregi Zoltán (a Légy jó rendezője) a művész elhivatottságát, alázatát, igazságkeresését, önmagával szembeni könyörtelenségét, szakmai tudását emelte ki az indoklásban. Csiszár Imre (Tangó) azt méltatja Bartusban, hogy „egyszerre tud érzékeltetni humort és félelmetességet, játékkedvével magával ragadja partnereit, így az előadás motorja”. Tege Antal (Az üvegcipő) az alázatot, szakmai hozzáértést, hihetetlen kíváncsiságot dicséri. A Jászai-díjas színművész másodszor vehette át a gyűrűt, legelőször, a 2007-2008-as évadban is Bartus Gyula kapta a színház legmagasabb szakmai díját. Immár a harmadik kitüntetett, aki Kara Tünde (2008-2009, 2014-2015) és Kovács Edit (2012-2013, 2015-2016) után másodszor kapta meg az aranyékszert. Bartus Gyula meghatódva mondott köszönetet; arról beszélt, hogy ez az évad számára a lehetőségekről és a bizalomról szólt, és arról, hogy ezen a pályán milyen nagyszerű felfedező körutakra lehet menni. Hozzátette, minden szerep mélységére igyekezett egyformán odafigyelni, és minden kollégájának ilyen évadot kíván, mint mondta, bárki megérdemelné a díjat, ha ennyi lehetőséget kapna. Ugyanakkor az elismerés „sokunk gyümölcse” – hangsúlyozta. A Beol és a Jókai Színház közös játékán az olvasók Vadász Gábort választották meg az év Beol-színészének. A Behír játékában Az üvegcipő érdemelte ki a legjobb előadásnak járó elismerést, amit a rendező Tege Antal vett át. A Magyar Teátrumi Társaság „Színházat vegyenek!” marketing pályázatán hat díjból kettőt elhozott a társulat: a dr. Ragány Misa és Vámos Zoltán által beadott videók alapján a Jókai Színház elnyerte Az évad legjobb színházi büféje és Az évad legjobb színházi széke díjat. Az évadzáró gála Petőfi Sándor Színészdalával kezdődött, amit a Bolond Istók című színházi bolondozás vándortársulata, a Színitanház csapata adott elő. Az értékelő és méltató beszédek között a Légy jó mindhalálig című musicalből a Jaj ne akarj te felnőtt lenni sohase! dalt énekelte Ragány Misa, az Állat(i) mese című táncjátékból Sunyesz és a nyulak ropták ír dallamokra. A Diótörő és Egérkirály című családi musicalből Gerner Csaba bűvölte el a közönséget. A búcsúzó évad hangulatát idézte fel a három devenérlány misztikus dala a jó halálról. Az Ármány és szerelemből prózai részlet is került a válogatásba, Bartus Gyulával és Tege Antallal. (A kancellár szerepe akár lehetett volna Bartus negyedik nominálása, nem kisebbítve persze ezzel Tege jelölését von Kalb udvarnagy figurájáért.) Finálénak a Balkán kobra című vígjátékból szólt lakodalmas muzsika. Ekkor már csúnya viharfelhők gyülekeztek a város fölött, de eső előtt még valószínűleg sikerült a műszaknak bepakolni, a közönségnek pedig hazajutni. Niedzielsky Katalin
Díjeső a Jókai Színházban: újra Bartus Gyuláé a Gálfy Gyűrű
Szép hagyománya van teátrumunkban annak, hogy úgy az évadnyitást, mint az évadzárást közönségünkkel, színházszerető barátainkkal ünnepeljük. Így a tradíciókhoz híven idén is szabadtéri, nyilvános társulati üléssel zárta a 2016/2017-os évadát a Békéscsabai Jókai Színház, a színház előtti téren, ahol idén is átadták a 2008-ban alapított Gálfy László Gyűrű Díjat és a legjobb színészi teljesítményekért járó elismeréseket. A közönség többek között részleteket láthatott a Bolond Istók című színházi bolondozásból, a Légy jó mindhalálig című musicalből, az Állat(i)mese című táncjátékból, a Diótörő és Egérkirály című családi musicalből, az Ármány és szerelemből, végül pedig a Balkán kobra című fergeteges vígjátékból. Seregi Zoltán igazgató évadértékelő beszédében ismertette a következő évad műsortervét és megköszönte a bérletvásárló közönség bizalmát. Majd kiosztásra kerültek azok az elismerések, amelyek nélkül évad nem érhet véget. Az Évad Színművésze díjat három kategóriában osztották ki, Ifjú tehetségként Czitor Attila, Érett színművészként Tege Antal, Tapasztalt színművészként a Jászai Mari-díjas Bartus Gyula vehette át a kitüntetést. A színház társulata a legjobb háttérmunkáért járó díjjal Kergyik István színpadmester munkáját ismerte el. Ifjú tehetség díj – Czitor Attila Érett színművész díj – Tege Antal Tapasztalt színművész díj – Bartus Gyula, Jászai Mari-díjas A Gálfy László színművész, a teátrum egykori igazgatója emlékére a családdal közösen létrehozott díj, a Gálfy Gyűrű odaítéléséről – az alapítók szándékának és a hagyományoknak megfelelően szakmai bírálóbizottság döntött. A Gálfy-gyűrű kitüntetettjére az elmúlt évadban bemutatott darabok rendezői tettek javaslatot, amiből a zsűri választotta ki a legérdemesebbet. A szakmai zsűri tagjai: Niedzielsky Katalin színikritikus, Dr. Farkas Wellmann Éva költő, kritikus, kulturális újságíró, Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke, Túriné Kovács Márta osztályvezető, Békéscsaba Megyei Jogú Város, Hedry Mária művészeti tanácsadó, Klebersberg Kúria A darabok rendezői által nominált szereplők közül ebben az évadban a Légy jó mindhalálig című musicalben az Igazgató, a Tangó című tragikomédiában Stomil és Az üvegcipő című vígjátékban Sipos Lajos megformálásáért, Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész vehette át immár másodjára (2008.) színházunk legmagasabb szakmai díját, az aranyékszert. Újra Bartus Gyuláé az aranyékszer A díjeső ezzel még nem ért véget, a Beol és a Jókai Színház közös játékán a közönség, illetve az olvasók Vadász Gábort választották meg az év BEOL színészének. A Behírrel közös játékban pedig Az üvegcipő című vígjáték érdemelte ki a legjobb előadásnak járó elismerést. Itt hangzott el, hogy a Magyar Teátrumi Társaság idén is meghirdette a „Színházat vegyenek!” pályázatát, melyen közel száz színházi marketinggel foglalkozó kolléga vett részt. Büszkeségünkre a Ragány Misa és Vámos Zoltán által beadott videók alapján a Jókai Színház elnyerte Az évad legjobb színházi büféje és Az évad legjobb színházi széke díjakat.
Rangos szakmai díjakat nyert a Jókai Színház
A harmadik színházmarketing szakmai konferencián osztották ki a Színházat vegyenek! Díjakat. A Jókai Színház két díjat is nyert: az évad legjobb színházi széke és az évad legjobb színházi büféje is Békéscsabán található. Színházat vegyenek! címmel harmadik alkalommal rendezte meg a Magyar Teátrumi Társaság a színházmarketing szakma konferenciáját a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) nyitónapján. A konferencia a tavaly útjára indított Színházba mentem! kampány része, melyen közel 100, színházi marketinggel foglalkozó szakember vett részt. Az elmúlt évek jegyeladási statisztikái hűen igazolják, hogy a színházak egyre hatékonyabban és kreatívabban használják a különböző kommunikációs eszközöket. Ezt felismerve és elismerve a Magyar Teátrumi Társaság Színházat vegyenek! néven színházmarketing díjat alapított, melyre hat kategóriában lehetett nevezni. Az évad legjobb színházi büféje kategória díját Szűcs Gábor, a POSZT fesztiváligazgatója adta át Dr. Ragány Misának és Vámos Zoltánnak, Az évad legjobb színházi széke kategória díját pedig Szente Vajk, aki megjegyezte: ismeri a széket és valóban a legjobb. „Összesen 121 pályázat érkezett 43 színházból és hat kategóriából kettőt megnyertünk. Rangos elismerés ez, hiszen szakmai díjról van szó, a pályázó színházak marketingesei maguk közül választották ki a legjobbakat. A Művész Kávéházunk gyönyörű, a nézőtéri székeink is kiválóak, de ezúttal elsősorban ezek prezentálásáért kaptuk a díjakat” – mondta Dr. Ragány Misa, a Jókai Színház marketing-, és sajtóreferense. Mindkét kategóriában videó anyaggal lehetett pályázni, amelyek Vámos Zoltán videótár-vezető munkáját dicsérik. A Jókai Színház élen jár a színházi mozgóképkultúra felhasználásában és fejlesztésében. Ezt a most megnyert két díj mellett az is igazolja, hogy a közelmúltban az OISTAT nemzetközi színháztechnikai szervezet Taiwan-i világkiállítására válogatták be Vámos Zoltán és Egyed Zoltán díszlettervező egyik munkáját, valamint a FeleVízió elnevezésű színházi mozgóképkultúra szakmai konferenciának is Vámos Zoltán az ötletgazdája, szakmai vezetője. A Színházat vegyenek! konferencián Fekete Péter Jászai-díjas rendező, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója is előadást tartott, nemzetközi brand-építés címmel. A Színházat vegyenek! Díj 2017. évi díjazottainak listája kategóriánként: Az évad legjobb színházi büféje: Békéscsabai Jókai Színház Az évad legjobb színházi széke: Békéscsabai Jókai Színház Az évad legjobb színházi közösségi oldala: Vígszínház (Budapest) Az évad legjobb színházi weboldala: Maladype Színház (Budapest) Az évad legjobb színházi nyomtatott kiadványa: Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata Az évad legjobb színházi plakátja: Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata Minden kategória-győztes nyereménye egy-egy 150.000 forint értékű Facebook kampány, melyet a színház az általa meghatározott időszakú és témájú kampányra költhet el. A nyertesek továbbá közösen részt vesznek egy kétnapos színházi marketing képzésen. A képzés célja, hogy a nyertes színházak saját intézményükre szabottan kapjanak a mindennapi gyakorlatukba beépíthető hasznos, gyakorlati tudást.
A Jókai Színházban vannak a legjobb színházi székek
Átadták a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) idén alapított, Színházat vegyenek! elnevezésű színházmarketingdíjait a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) csütörtöki nyitónapján, a III. Színházat vegyenek! színházmarketing-konferencián.
Láthatóvá tenni a láthatatlant – látássérültek Az üvegcipőn
Kulisszajárásra érkeztek látássérült színházbarátaink szerdán kora este teátrumunkba, hiszen évek óta minden nagyszínházi bemutatónkhoz kapcsolódóan az előadást mindmegannyi esetben egy interaktív színpadbejárás előzi meg, melynek során a látássérültek megtapasztalhatják, a színpad méretét, megérinthetik a díszleteket, kosztümöket, kellékeket. Ezúttal Molnár Ferenc Az üvegcipő című darabja volt soron. A legnagyobb érdeklődést a húszas évek korát megidéző gazdag textúrájú. női jelmezek váltották ki. A kulisszajárás során látássérült barátaink meghallgattak egy előzetes ismertetőt, amely röviden bemutatja számukra az darab történetét, a szereplőket és a díszletet. Az audionarrációval akadálymentesített előadásnak több érdekessége volt. Ezúttal nem Komáromi Anett narrálta a szöveget, hanem Tarsoly Krisztina, valamint a technikai fejlesztések okán hat csatornás fülhallgató erősítők, vadonatúj fejhallgatók tették befogadhatóvá az előadást. A narrátor munkáját pedig egy új fejmikrofon könnyítette meg. Az előadást egy közös teázás, sütizés előzte meg.
A hétvégén nézze meg a Színitanház vizsgaelőadását!
Június 10-én (szombaton) 19 órától, illetve június 11-én (vasárnap) 11 órától ingyenesen megtekinthető a Színitanház harmadéves színész hallgatóinak minősítő-vizsgaelőadásának a főpróbája. A Sweet Charity című musical a Sík Ferenc teremben látható, ahová az érdeklődők a művészbejáró felől tudnak eljutni. Mindenkit szeretettel várunk! Neil Simon – Cy Coleman – Dorothy Fields: Sweet Charity Charity Masina Valentine a New York-i éjszakában dolgozik – ahogyan ő fogalmaz: adakozik -, egy lepukkant lokálban táncol és vadidegen férfiakat tesz boldoggá. Szívének rejtett csücskében azonban egyetlenegy vágy él, az, hogy végre valaki őt ajándékozza meg a boldogsággal. Valaki, aki szereti, aki nem csapja be, nem csalja meg, nem lopja el a pénztárcáját, és nem használja ki. Mert Charity csak ilyen férfiakkal találkozik, és minél jobban hisz nekik, annál csúnyábban végzi. Minél nyitottabb szívvel közeledik az emberekhez, annál komikusabb helyzetekbe kerül. Aztán egy szép napon ez a szeretnivaló lány bent ragad egy metrókocsiban egy fiúval, aki végre kedves, rendes és… klausztrofóbiás. Talán most rámosolyog a szerencse. Talán most sikerül. A Sweet Charity című musicalt Federico Fellini Cabiria éjszakái című világsikerű filmje alapján írta a Neil Simon-Cy Coleman-Dorothy Fields trió. A darab ősbemutatójára 1966-ban került sor a Broadway-n, Bob Fosse rendezésében. A musicalben – melynek zenei világa a '30-as évek Amerikájának jazz-, swing- és spirituálé világát követi – olyan, azóta már világslágerré nőtt dalok hangzanak el, mint a Momentán vagy a Big Spender.
350 ELŐADÁSSAL VÁRJÁK A KÖZÖNSÉGET A SZABADTÉRI SZÍNHÁZAK
Országszerte 350 előadással várják a közönséget egész nyáron a szabadtéri színházak – mondta el Pócza Zoltán, az idén 20 éves Szabadtéri Színházak Szövetségének elnöke csütörtökön Budapesten. A szezonnyitó sajtótájékoztatón hozzáfűzte: a szervezet kilenc tagja – a Szarvasi Vízi Színház, a Kőszegi Várszínház, a Zsámbéki Színházi Bázis, a Szabad Tér Színház, az Esztergomi Várszínház, az Agria Nyári Játékok, a Kisvárdai Várszínház, a Gyulai Várszínház és a Szentendrei Teátrum – 34 bemutatóval készül, az előadásokra mintegy 250 ezer nézőt várnak.
A Jókai Színház a POSzT-on
Június 10-én 15 órától kerül bemutatásra a POSzT-on, Merő Béla rendezésében Fridl Viktória: KALITKA című írása Kovács Edittel és Tomanek Gáborral a főszerepben. A darab Budapesten, egy irodaházban játszódik, szereplői egy vállalat beosztottjai. A szereplőket számok jelölik, nemük nincs meghatározva. A darabot kilenc-tíz jelenet alkotja. A darab cselekmény nélkül fut: a jelenetek központi eseménye a szereplők tematikus párbeszéde, mely érinti a bántalmazást, a társas magányt és a nyelvet. A Színházi Dramaturgok Céhe, amely gazdája és szervezője a rendezvénynek átszervezte a Nyílt Fórumot, hogy ne kelljen lemondani a közönség figyelméről, de a látványosabb produkciók ne vonják el a figyelmet a szöveggondozói munkáról. Százötven írásműből lett kiválasztva az a nyolc mű, melynek szerzőivel húsz szakember reggeltől estig a darabjaikról konzultált. A drámaírók a tanácsok alapján átdolgozták darabjaikat, és ezek a változatok jelentek meg a DESZKA fesztiválon részfelolvasásokon. Ez a tapasztalat újabb átírást generált, és ennek eredményét, a konzultációk során végigvitt szövegeket most felolvasószínházi előadások keretében mutatják be Pécsett, a Poszt ideje alatt, június 9-e és 16-a között.
Felkai Eszter a POSZT szakmai zsűrijében
Felkai Eszter a „pályalezárás” után kilenc évvel a Macskajáték Orbánné szerepével tért vissza a Jókai Színház deszkáira országos hírű közönség és szakmai sikert aratva. Örökös tagság, fővárosi vendégjátékok, POSZT szakmai zsűritagság az eddigi jelzései az elismerésnek.
Szabó Irma üvegcipője
A Békéscsabai Jókai Színház Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátékával zárta a 2016/17-es évadot. Molnár Ferenc 1924-ben írta a saját életéből vett történetet, amelyet most Tege Antal remek rendezésében mutatott be a színház. Szabó Irma, az álomvilágban élő, senkihez sem tartozó, szeretetre vágyó, kis cselédlány alakját Földesi Ágnes játszotta, tele tűzzel, hittel, mosollyal, szárnyalva a színpadon. Hiszen Irma biztos volt abban, hogy végül elnyeri Sipos Lajos „bútortervező rajzoló”, az „édes pilóta” szerelmét, aki ugyan jóval idősebb a lánynál, de a szerelemben ez nem számít. Földesi Ágnes tüneményes volt, Irma csupa érzelem lényét egyszerűen nem lehetett nem szeretni. Sipos Lajos bőrébe Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész bújt, aki brillírozott szerepében. A morózus „bútortervező rajzoló” észre sem veszi Irmát, nem tud mit kezdeni Irma szerelmével. A harmadik felvonásban azonban olyan férfivé válik, aki meglátja a lányban az őszinte tiszta embert, és mintha kinyílna szeme a világra, már mosolyogni is tud, a morcos ember a múlté. Irma vidám, szeretetre éhes lénye más emberré teszi – nyilván nem alapjaiban –, de kizökkenti eddigi életéből. Bartus Gyula nagyon jól építi fel szerepét, már az első perctől érezni az érző embert is a borostás arc mögött, végig azt éreztem, félti Irmát, ezért akarja vidékre küldeni. Bartus Gyula alakítása tanítani való, igazi mestermunka. Adélt, a panzió tulajdonosát Nagy Erika keltette életre. Mindenben ellentéte Irmának. Kemény, racionális, büszke, pontosan tudja, mit akar. Férjhez akar menni Siposhoz, mert beleszeretett egy fiatal fiúba, de nem meri felvállalni ezt a szerelmet. Tisztességes nő akar lenni, akit megbecsülnek, és ezt a házassága révén reméli, hiszen pénze van. Sipossal való beszélgetése nem egészen őszinte, ezt a férfi érzi, de mégis úgy dönt – elveszi. Adél a darab végére, elhagyott asszonyként vállalja fel szerelmét a fiatal Császár Pállal. Adél egyenes tartása, mosolytalan arca, parancsoló hangja a bizonytalanságát leplezi. A harmadik felvonásban már érzelemmel teli hangon beszél Császár Pállal is, Irmával is, Sipossal is. Nagy Erika ezt a folyamatot különleges játékával nagyon jól érzékeltette. Császár Pál vidám fiatalember, talán szerelmes Adélba, talán csak a pénze vonzza, mindenesetre mindig a legváratlanabb helyzetekben tűnik fel, üde színfoltja az előadásnak, korban Irmához illene, azonban ő Adélt választja. Ő az egyetlen, aki Irmát emberszámba veszi, mert egy csomag elszállításáért pénzt ad a lánynak – hiszen megérdemli, megdolgozott érte. Czitor Attila nagyszerű alakítással formálta meg Császár Pált. A kisebb szerepeket játszó színészek is maradandó alakokat formáltak meg, velük lett kerek az előadás, alakításuk emlékezetes marad. Házmesterként Csomós Lajos járásával, testbeszédével remekelt. Fehér Tímea Házmesternéként örökké dolgozó, asszonyt alakított, Komáromi Anett Roticsnéként elegáns megjelenésével tisztelet parancsolt, Benkő Géza Tanácsosként szenvtelen hivatalnok, akinek azért humora van. Boldog Ágnes Violaként, Nádra Kitti, mint Keczeli Ilona és Kerek Vivien Miss Burnaby szerepében lépett színpadra, mindhárman a Színitanház hallgatói. A díszletet Egyed Zoltán álmodta meg, három felvonáshoz három díszlet, az első Sipos úr szobája kék, mint Irma álmai, a második a panzió belső udvara, kopottas – itt két elem igazán látványos volt: a nagyon szép régi kék szódásüvegek, különleges zöld borosüvegek és a felhő, amely eláztatta Irmát, mintha a vágyait mosta volna el a reá hulló eső. A harmadik felvonás a Tanácsos szobájában körpad, amely forgott és mindig a beszélők kerültek előre. Nagyon ötletes, szép korabeli díszlet elevenedett meg a színpadon. A jelmezeket Kiss Kata tervezte. Irma nem a szokványos kötényt viselte, hanem kék ruhát, amely lelkét is tükrözte – hiszen kék felhők között élt. A harmadik felvonásbeli „rosszlány” jelmeze narancssárga, mint a napsugár. Adél ruhái is érzékeltették az ellenpontokat, ám a harmadik felvonásban viselt öltözéke nagyon szép, ízléses, nem feltűnő, egy elegáns nő így jelenik meg, színeiben, szabásában is, ez a ruha már a nyugodt asszonyé. Roticsné jelmeze nagyon elegáns, látványos. Sipos Lajos szürke zakóban, nem szmokingban volt az esküvőn –, ahogy Molnár Ferenc sem vett szmokingot az esküvőjére. A zenei anyagot ifj. Mlinár Pál válogatta össze. Az előadás Tege Antal látásmódját tükrözi, de érezhető volt a rendező szeretete, tisztelete Molnár Ferenc iránt. A szívet szorongató, mégis vidám előadás maradandó élményt nyújtott. Galambos Edit
Legfrissebb képek
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Legújabb videók
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
260 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
106 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
238 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1
Hunyady Sándor: A három sárkány, avagy a három nagynéni
385 megtekintés 2024. május 25.
4 0
2024/2025-ös évad - Békéscsabai Jókai Színház
209 megtekintés 2024. április 26.
5 0
Találkozzunk a 2024-2025-ös évadban is! - Jókai Színház
76 megtekintés 2024. április 25.
2 0