INTELLIGENS FÓLIA REPÍTI TAJVANRA A BÉKÉSCSABAI SZÍNHÁZ SZAKEMBEREIT
Egyed Zoltán díszlettervező és Vámos Zoltán, a Színitanház tanára Tajvanon is bemutathatja az egyedülálló színpadtechnikai megoldást.
Egyed Zoltán díszlettervező és Vámos Zoltán, a Színitanház tanára Tajvanon is bemutathatja az egyedülálló színpadtechnikai megoldást.
Zalán Tibor József Attila – és Babérkoszorú-díjas író, költő Azután megdöglünk című művét mutatta be június 20-án a bukaresti La Scena színház. A Békéscsabai Jókai Színház dramaturgjának darabja nagy sikert aratott a nézők körében. A 2004-ben a Napkút Kiadó gondozásában megjelent drámát így méltatta Tamási Piroska a Látó című szépirodalmi folyóiratban. "Nem mondok semmi újat, ha azt mondom, válságban a dráma, korunk nem alkalmas drámai megjelenítésre, nincs drámai konfliktus, nincsenek nagyszerűen ábrázolható társadalmi változások, nincs drámai személyiség, tehát drámai tett sincs, és nincs remény sem, hogy valami olyan pontosan lokalizálható értéket találhatnánk, amelyért a nevetségesség vádja nélkül vérre menően síkra lehetne szállni – biztosan már arról is készítettek karikatúrát, horrorfilmet vagy kandikamerás felvételt. A Kultuszminisztérium évente óriási összegeket ír ki drámapályázatokra, mégis kevés a drámaírók, a megjelenő drámai szövegek száma. Csak kísérlet lenne, semmi más a mai dráma? Ezt az állítást éppen Zalán Tibor drámái látszanak leghatékonyabban cáfolni: ha semmi sincs, pontosabban csak a semmi van, akkor a semmiről kell írni, így születik meg a drámaválság idején a válság drámája. Paradoxonnak tűnik, de a zaláni világban a semmi mindent eláraszt, betakar. A tág és a szűk világ, az intézmények, a családi, baráti, társi kapcsolatok, minden a pusztulásnak, a semmi felé haladásnak vagy pedig a semmiben való őrült és értelmetlen létezésnek van kitéve. (Nem, nem véletlenül írtam, hogy „a létezésnek kitéve"!) Ne gondoljanak őrült falanszterekre, pokolra, virtuális világokra, űrhajókra, világvégére! Zalán Tibor drámái többnyire az orrunk előtt játszódnak: az ószeren, a ház előtt, a kocsma teraszán, a panellakásban, egy szekéren… A szereplők hordoznak magukban némi emberséget, így lesz lehetővé, hogy egyszer csak szembesüljenek a semmivel, ami ármányosan körülveszi őket, és amiről nem akarnak (akartak) tudomást venni. Színházi ember létére Zalán Tibor egyáltalán nem használ rendezői utasításokat: teljesen a rendezőre illetve a színészre bízza a megvalósítást. Utasításai mindössze a szín berendezésére vonatkoznak, ami néha a drámák egyik főszereplőjévé válik, mint pl. a Romokon emelkedő ragyogásban. Zalán Tibor: Azután megdöglünk – a bukaresti plakát Az első, ami feltűnt, a cím: Azután megdöglünk. Szóval csak úgy, mint az állatok, és azután. Ó, nem valami történés utáni jobblétre szenderülésre gondolt Zalán Tibor! A címadó dráma ugyan valami meg nem nevezett atomrobbanás után játszódik, de ha világvégi hangulatra vágynak, inkább számítógépes játékokat játsszanak. A négy szereplő mondhatni önmagát élte túl. Az ők egymáshoz való viszonya képviselné a barátságot, szerelmet és a társadalmi kapcsolatokat, amik azonban önmaguk ellentétébe fordulnak át: Il és Al egymásrautaltságukban is becsapják egymást, az egykori szerelem pedig gusztustalan perverzióvá változott. Nekem Az ember tragédiáját juttatta eszembe, de míg Madáchnál a végkicsengés optimista, addig Zalán Tibor tételesen is kimondja, hogy folytatásra, megújulásra nincs remény. Ha egy semmiben létező, egyedül maradt Éva, a méhében megfogant magzat pedig nem az életet, hanem annak lehetetlenségét szimbolizálja. Az Ószeresek is a semmin vitatkoznak, ráadásul posztkommunista „átmeneti" korszakunk kiürült frázisait használva alapdiskurzusul. Kicsinyes világunkban az isteni csoda és a halál egyaránt banális eseménynek számít, mert nincs számunkra semmi értéke. Bargár meghalt, tehát valakinek át kell venni a standját. Bargárt feltámasztotta az egyik bóvliárus, tehát szüksége van a két megkívánt fokhagymás lángosra. Ha pedig „ismét" meghalt, hát pucoljon mindenki, amerre lát: a tisztogatást elvégzi az eső… Ha a színházi előadás szerepe az, hogy meggondolkodtassa a nézőt, és saját értékrendjének újravizsgálására késztesse, akkor Zalán Tibor elérte a célját. Annyira valószerűvé teszi az általa kreált abszurd világot, hogy a néző/olvasó az előadás idejéig elhiszi, hogy mindennek úgy kell történnie, másképpen nem is lehetne. Az általános mondanivalót a legtömörebben talán a Katonák című színmű fejezi ki. A főszereplő Ács Mihály böllér, akinek a házába három katona – egy tizedes és két közlegény – szállásolja el önkényesen magát egy meg nem nevezett háborúban. A tizedes a pitiáner diktátorok alaptípusa, viszonylagos hatalmától fogva élet és halál urának képzeli magát, mi több, úgy véli: joga van megalázni, megzsarolni, tönkretenni azokat, akiket a sors az útjába hoz. A bakák gondolkodás nélkül, szadista kéjjel teljesítik felettesük legperverzebb vágyait is. Ács Mihály abból él, hogy disznókat vág. Szereti a mesterségét, és büszke erejére, szaktudására. Ezt használja ki a tizedes, aki egy napon berendeli a templomba, ahol megkéri, vágjon le neki néhány disznót. Ács örömmel vállalja a megbízást. Csak akkor fagy a mosoly az arcára, mikor kiderül: a disznók tulajdonképpen foglyok, a munkát pedig a templomban kellene végrehajtani, ahol Krisztus mellett már Boros nevű szomszédja is ott lóg egy durvára ácsolt fakereszten. A tizedes a diktátorok mindenkori előfeltevéséből indul ki: az ember érzelmei révén zsarolható. Ács Mihályra rettenetes lelki terhet ró: ha nem vállalja a „munkát", az utcáról behozott többgyerekes asszonyokat gyilkolnak meg a tizedes hű segítői. A böllér számára tulajdonképpen csak a választás lehetőségének a látszata marad, hiszen bárhogyan dönt, gyilkossá lesz. Ő az egyetlen a végén, aki számára az élet nem tud „ugyanúgy" folyni, mint azelőtt, habár ő is kísérletet tesz erre. Nem önmaga miatt, hanem a mások reakciói miatt képtelen erre. Munkájától és emberségétől megfosztva a tiszteletessel együtt azon igyekszik, hogy meg nem történtté tegye a múltat és lehetségessé a jövőt, de fáradozása hiábavaló. Bevíz úr saját háza előtt álldogálva, saját életéből kizárva, mintegy színházi előadásként szemléli családtagjai igazi énjének megnyilvánulását. Meghökkenve veszi észre, hogy csupa idegenek élnek körülötte. A ház a családtagok lelkivilágának a színterévé válik, és megjelennek benne a lelkükben végbemenő folyamatok, az ott élő vágyak, titkok lecsapódásai: régi és új szeretők, a főnök, szomszédok, törvényes és törvénytelen gyermekek, a sarki hentes, sőt, az amerikai elnök, és a pápa is. Bárki képes bejutni a házba, csak maga Bevíz nem. A körülötte, vele élő személyeket tehát jobban foglalkoztatja az, hogy az amerikai elnökkel, a pápával, a sarki hentessel stb. mi történik, mint a családfő személye. Egyetlen „jóakarója", az utcán járó „öreg" figyelmezteti is, hogy fölösleges annyira beigyekezni, örüljön, míg kint lehet. A mellékszereplők teljesen „meztelenek". Úgy értem, pőre valóságukban mutatkoznak meg, anélkül, hogy szégyellnék, takargatnák eltévelyedéseiket, lelki sekélyességüket. A legvalószerűtlenebb helyzetben a „Ne lőj a fecskére!" című dráma főszereplője, a Vendég van, aki egy lakodalomban teljesen elveszíti önmagát. A darab elején egy becsípett, öntelt fővárosi úr, aki „felcsípi a legjobb cicababát" a vendégseregből, a végére pedig egy csupasz szobába bezárva él, minden kapcsolatot elveszítve a külvilággal, sőt, önmagával is. A főszereplőknek egyetlen közös tulajdonságuk van: a passzivitás. A mód, ahogyan engedik megtörténni a számukra legszörnyűbb dolgokat, rokon azzal, ahogyan a halálhoz viszonyulnak. A címben használt kifejezés (megdöglünk) az egész kötetre jellemző: a halál nem vált ki együttérzést, megdöbbenést vagy sajnálkozást, a végső megsemmisülés misztériuma senkit nem érdekel. Mindenki teljes közömbösséggel képes ölni, öletni, vagy csak szemlélni a halált. Az értelmetlenné vált halált, tenném hozzá. Mert a (fizikai vagy lelki) megsemmisülésnek nincs semmi tétje. Erre már igazán jobban illik a megdögleni kifejezés… Ha jól tudom, a kötetben levő kilenc dráma közül csak egyet nem adtak elő. Ez pedig bizonyít valamit: hogy a mából merítő drámára szükség van. És hogy műértő közönség igenis létezik." Látó Szépirodalmi Folyóirat 2005. október
A részben önéletrajzi ihletésű darabban Molnár Ferenc azt üzente meg olvasóinak és a színházba járóknak, hogy az álmok valóra válhatnak, és a koszos kis szolgálólány lábára is kerülhet finom cipellő, és a hercege is az övé lehet, még ha nem is szokványos módon!
A varázslat most kezdődik! Érdekel a színház és a cirkusz fantasztikus világa? Akkor gyere el június 30-án 10 órakor a Baross Imre Artistaképző Intézet Békéscsabai Jókai Színházban működő Színitanházába a pótfelvételire. A Színitanház – a több mint 20 éve elindított színészképzés mellett – a magyar színházi piacon hiány- és háttérszakmák képzésére, igazi gyakorlati tudást nyújtani jött létre. A Színitanház oktatási koncepcióját igazolja, hogy végzett diákjaik túlnyomó többsége (kb. 70 százaléka) a pályán tudott maradni és a színpadon vagy a háttérben értékes munkát végez, sőt a háttérszakmák képviselőiről kijelenthető, hogy szinte 100 százalékuk a szakmában dolgozik. A békéscsabai Színitanházba az ország egész területéről, sőt a határon túlról is járnak diákok. Érettségire épülő OKJ-s képzéseik: Színész, Színházi táncos, Divat- és stílustervező, Színháztechnikus, szcenikus, Közművelődési és közönségkapcsolati szakember. Az elmúlt években olyan országosan is ismert színészek végeztek Békéscsabán, mint a Jászai-díjas Kara Tünde, a Kaszás Attila-díjas Borovics Tamás, a Jóban rosszban című sorozatból ismert Marton Róbert, vagy éppen Gubik Petra (Budapesti Operettszínház) és Szilágyi Annamária (Szegedi Nemzeti Színház). A szintén ott végzett Tapasztó Ernő jelenleg az Aradi Kamaraszínház igazgatója, míg Csurulya Csongor a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művészeti vezetője. A Békéscsabai Jókai Színház jelenlegi társulatának gerincét is a Színintanházban végzett művészek alkotják. További információ: szinitanhaz.hu
A 2015/2016-os évad talán legfontosabb produkciója volt Katona József Bánk bánja színházunkban. Zalán Tibor dramaturg „átvezetése” Szabó K. István rendezésében nagy sikert aratott nézőink körében. A darabról Szűcs Katalin Ágnes írt kritikát a Crikai lapokban. A külföldi klasszikusokkal lényegesen könnyebb a dolga a színháznak, mint a nemzetiekkel: ha nehézkesnek, túlságosan archaikusnak érzi a régi fordítást, „rendel”, inspirál újat. Szinte kortársunkként szólal meg például Molière Petri György, Shakespeare Nádasdy Ádám fordításában, de egy-egy dráma esetében akár több verzióból is válogathatnak a színre vivők. Még ilyenkor is megesik, hogy a szállóigévé lett nyelvi fordulatok felváltása (avagy „leváltása”) új keletű megfogalmazásokkal berzenkedést vált ki, hiányérzetet kelt, nemzeti klasszikus szövegéhez nyúlni azonban hosszú ideig istenkísértésnek tetszett. A modernkori színház számára érdemben először Illyés Gyula „avatkozott” Katona Bánk bánjába a 70-es évek közepén, erősen vitatott eredménnyel. (Hevesi Sándor is célul tűzte 1928-ban a darab megújítását, ám az ellenállás egészen a parlamenti interpellációig fajult.) Bécsy Tamáskifejezetten sikerületlennek tartotta Illyés „átigazítását”, nem is került sokszor ez a változat színpadra. 2011-ben a Kecskeméti Katona József Színház Bagó Bertalan rendezte, mai környezetben, mai ruhákban játszott előadásához Szabó Borbála „ültette át mai magyar nyelve” – ahogyan a színlap fogalmazott – a művet, jobbára pozitív kritikai visszhangot keltve. A Békéscsabai Jókai Színházban Szabó K. István rendező inspirációjára Zalán Tibor „átvezetésében” szólelt meg a darab. És valóban megszólalt. Zalán szövege első hallásra szinte észrevétlenül tette érthetővé az eredetileg nehézkesnek, cikornyásnak ható mondatokat, megőrizve az archaikus hangzást, ám megsegítve a jelentést. Szövege valóban átvezeti múltból a jelenbe Katona drámáját s az abban megfogalmazódó kérdéseket, finoman, érzékenyen, alázattal, kitűnő alapot szolgáltatva Szabó K. gondolatilag tiszta, teatralitásában rendkívül erőteljes rendezéséhez. Mira János gyönyörűen világított díszlete az ódon boltívek rendíthetetlen titkait a félbehagyott építkezés, renoválás képzetével, hangulatával ötvözte; a kulturális örökséget jelképező zongora, színházi zsöllyék, templomi padsorok hányódnak állványok, festékes hordó, talicska, vödör között, múlt és jelen korokon átívelő kapcsolatát jelentésgazdagon érzékeltetve. És Rátkai Erzsébet jelmezei is „átvezettek” Bánk korától Katonáén át máig: abroncsos szoknyától a zsinóros mentén, szőrmegalléros kulákkabáton, bricsesznadrágon át a kiskosztümig s a világháborús katonaköpenyig. Mint málló vakolatú épületek falain a múlt rétegei, úgy jelentek meg az eklektikus viseletek révén különböző korszakok s társadalmi rétegek a színpadon, a klasszikus műveknek azt a sajátosságát is szemléletesen érzékeltetve, hogy minden időkben változik a bennük felvetett problémák jelentése, akusztikája. Ebben az előadásban szinte vádiratként hangzott el a talicskával, katonaköpenyben érkező Tiborc panasza Jancsik Ferenc nagyon erős alakításában, s mélyen elgondolkodtató az idegengyűlöletre, a polgárháborús veszélyre vonatkozó sorok, vagy a közmegegyezést sürgetők a zsarnok királyné hatalmának megdöntése érdekében. Nem aktualizált az előadás – amit üdvözölt is némely recenzens –, ám igen aktuális kérdéseket tett plasztikussá, a markáns vizuális hatás mellett erős intellektuális élményként, egyenletes színészi összjátékkal. Szűcs Katalin Ágnes (Criticai lapok)
Megmutatjuk, kiket láthatunk leggyakrabban Békéscsabán, Kaposváron, Kecskeméten, Székesfehérváron, Szombathelyen, Tatabányán és Zalaegerszegen.
Értesítjük kedves Közönségünket, hogy a ma esti Vidám kísértet című produkció, a Szolnoki Szigligeti Színház előadásában, a rossz idő miatt a Csabagyöngye Kulturális Központban lesz megtartva.
29. alkalommal találkoztak a színészek határon innen és túlról Kisvárdán. A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja június 16-án kezdődött, a záróünnepséget pedig június 25-én tartották. Az Aradi Kamaraszínház, a Békéscsabai Jókai Színház és a Maszk Egyesület közös produkciója, a Tündéri kapta a zsűri különdíját.
Másodszor vehette át Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész a Gálfy László Gyűrű-díjat a Jókai színház idei évadzáró ünnepségén. A békéscsabai teátrum legmagasabb szakmai elismerését 2008-ban alapították, Bartus Gyula volt az első, akinek odaítélték a 2007–2008-as évadban.
Pindroch Csaba egyszemélyes vígjátékával, a Segítség megnősültem című produkcióval folytatódik a Csaba Nyár programsorozat június 21-én, szerdán 20.30-tól. A nagy érdeklődésre való tekintettel az előadás a Városháza díszudvarán lesz megtartva, hogy minden érdeklődő színházbarát beférjen. „Régóta terveztem egy olyan jellegű megmérettetést, amikor egyedül vagyok a színpadon. Mivel saját produkcióról van szó, akárcsak a Mr. és Mrs. esetében, amit öt éve hatalmas sikerrel játszunk a feleségemmel, Verebes Lindával, tudtam, hogy szem előtt kell tartanom mind a művészi, mind a gazdasági szempontokat. Sokat jártam vidéken és megfigyeltem, hogy a stand-uposokra és a pszichológusok előadásaira van igény – sajnos. A két dolgot akartam vegyíteni, igazi színházi produkciót létrehozni. A feleségem révén találtam rá Sebestyén Elemér regényére, aki mellesleg ismert krimiíró Anthony Grey néven. Radnai Márk rendezővel közösen készítettük a színpadi változatot. Komoly kérdéseket feszegetünk benne, rengeteg humorral." – nyilatkozta a Fidelionak.hu-nak az előadásról. Vegyünk egy mindenki számára ismerős, fontos, a boldog élethez szükségszerű, de sok bosszúságot okozó és ezáltal rengeteg humorforrást adó témát! Azaz a házasságot, a nősülést. Engedjük bele a témában szakavatott, ékes tollú, nem kertelő, ötletekkel gazdag környezetbe. Ez lenne Sebestyén Elemér író alkotói közege. Fűszerezzük őszinteséggel, kevéske iróniával, egy pici érzelemmel, pár csepp könnyel és nagy adag humorral! És hívjunk hozzá egy elismert, virtuóz és őszinte játékú, nem mellesleg a témában igen jártas végtelenül szerethető színészt, aki megfőzi nekünk és bravúrosan tálalja ezt a nem mindennapi színházi fogást. (Aki nem lehet más, mint Pindroch Csaba!) A végeredmény egy magunkra ismerős, a másik nemet megértős, vagy inkább elfogadós, nagyon-nagyon kacagtatós, egyedülálló színházi élményt nyújtó este. Olyan szórakoztató, hogy erre még az anyósunkkal is elmehetünk!
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Boldog Karácsonyt! 🎄 (Jókai Színház)
125 megtekintés 2024. december 24.
6 1
Adventi gyertyagyújtás - December 22. (Jókai Színház)
54 megtekintés 2024. december 22.
2 0
Adventi gyertyagyújtás - December 15. (Jókai Színház)
48 megtekintés 2024. december 22.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
247 megtekintés 2024. november 22.
3 1
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |