„Mi a közönségnek létezünk”
behir.hu | Seregi Zoltánnal, a Békéscsabai Jókai Színház megbízott igazgatójával beszélgettünk színházról, művészetről, tervekről. ► Továb
behir.hu | Seregi Zoltánnal, a Békéscsabai Jókai Színház megbízott igazgatójával beszélgettünk színházról, művészetről, tervekről. ► Továb
Bartus Gyula Jászai-díjas színművész nem unatkozik mostanában. November közepétől egy decemberi és egy januári bemutatóra készül, Moliére klasszikus vígjátékának címszerepét, A fösvényt és a Légy jó mindhalálig musical kollégiumi igazgató figuráját próbálja. Szeptemberben és októberben négy előadásban játszott, legalább kettőben abszolút főszerepet. A művésszel alakításokról és műfajokról beszélgettünk. (Niedzielsky Katalin interjúja) – Az évad kezdetétől, három hónap alatt hat szerep; nem sok ez egy kicsit?– Akadt köztük kisebb is, nem annyira megterhelő, eloszlott a munka. A fösvény persze sok tanulást igényel, komoly feladat. De minden figura új kihívás, amin szívesen dolgozom. – Nézzük sorra a bemutatókat! Tévedések vígjátéka, premier szeptember 11-én, Solinus ephesusi herceg nem túl nagy szerep, de az előadásban fontos. Milyennek láttad ezt az alakot, és mit mondhat szerinted Shakespeare a mai nézőnek? – Minden bolond világban kell valaki, aki rendet rak. A hercegek általában jóságos, kegyes figurák, de ennek a Solinus-nak nincs elég esze, modern pénzember, újgazdag. A gondolkodásában minden a pénz körül forog, az határozza meg az egész életét. Shakespeare azért is fantasztikus, mert megengedi a dimenzió-, tér- és időugrást; nem véletlen, hogy művei különböző helyszíneken és korszakokban játszódnak. Olyan nagyszerű a jellemábrázolása, kristálytiszta, kottázható az egyének jelleme, ami ezért bármilyen helyszínen, dimenzióban elképzelhető és működik. – Korábban inkább komoly szerepekben láthatott a közönség. Milyen a kapcsolatod a vígjáték műfajához? – Úgy érzem, idővel kezdem magam felszabadultabban érezni, merek egy kicsit hülyéskedni, szemtelenebbnek lenni. Néha már kezdem elhinni, hogy talán nem is olyan rossz, amit csinálok… Ez az érzés ellazítja, könnyedebbé teszi az embert. Valóban, régebben mindig tragikus szerepeket osztottak rám. A vígjáték ezért nekem először túl gyors volt. Ebben a műfajban hirtelen váltások vannak, nincs idő – mint a drámában – megérteni, felfogni, mi történik, csak aztán reagálni, itt azonnal kell lépni. – A szűz és a szörny, premier szeptember 21-én, igazi főszerep számos szellemi és fizikai kihívással. Mit jelentett neked ez a különös feladat, az újabb herceg, most egy alvilági, a fantom figurájának felépítése? – Többféle kihívással kellett megküzdeni. Az első volt az a kriminális környezet, az a maffiavilág, az a nagyon primitív szint, ahol az emberi élet nem számít, ahol természetes, hogy elveszik az ember pénzét, kijátsszák, megölik. A borzalmakat valamennyire le kellett küzdenem magamban, hogy közel kerüljek a figurához, elfogadjam, rájöjjek, hogyan lehet ebben a világban közlekedni, beszélni bűntényekről. Ahol az erőszak az úr, ott, ha te nem veszed el a másik pénzét, tőled veszik el, ha nem ölsz, téged ölnek meg. A másik kihívás volt az álarc, ami lefedte az arcomat. Álarc nélkül próbáltam, aztán amikor felkerült az arcomra, ledermedtem; és az álarc eljátszotta magától a szerepet, s az arcom helyett a testbeszéd jött elő. – Ráadásul sikerült abba az elvetemült gyilkosba emberi vonásokat is becsempészned. Elhitetted a nézővel, hogy amikor beleszeret a lányba, még változni is hajlandó. – Igen, ez a bűnöző úgy érezte, hogy számára már vége a világnak. S akkor meglát egy csodát, ami megváltoztatja, ilyen a szerelem. Ugyanakkor a perverzió határán is mozog a darab, hiszen egy szép, fiatal lány nem törődik a szörny kinézetével, akiről a néző jól tudja, hogy bűnöző. Ezzel azt akartuk üzenni, hogy a boldogság kijár minden embernek, a kérdés csak az, hogy mennyire állunk készen a befogadására, illetve mekkora érték az, amit nagyon könnyen el lehet veszíteni. Az is benne van ebben a gondolatban, hogy végül mindenki azt kapja, amit megérdemel; a herceg előélete, súlyos bűntettei miatt okkal bujkált, és a sors utolérte. – Midőn halni készült, monodráma, nem könnyű műfaj. A premiert már láttuk áprilisban, október 27-én került újra színpadra. Milyen a viszonyod ehhez a formához? Mit gondolsz arról, hogy a költő Janus Pannonius-szal haldokló emberként szembesülünk? – Mindig vonzott ez a forma, a terjedelmes jelenlét a színpadon. Az fantasztikus érzés, amikor az ember beteríti saját magával az estét. A múltból felderengnek események, megszületnek igazságok. A haldokló a halálos ágyán minden általános emberi dolgot felöklendez, nagyon személyes, intim műfaj. A színész ott teljesen egyedül van, magára marad. A történelem, a művészet- és a tudománytörténet terén meg lehet nézni: igazán nagy dolgok mindig nagy magányból születtek, a legnagyobb filozófusok, géniuszok magányosak voltak. – Zalán Tibor izgalmas drámája – a cím ellenére – az életről, a lét, az alkotás értelméről, a halhatatlanság igényéről szól. A halál közelsége ugyanakkor jó alkalom arra, hogy a távozó számot vessen az életéről. – Igen, 53 évesen már foglalkozom a gondolattal, hogy az élet véges, korábban ebbe nem gondoltam bele. A monodráma számadás arról, hogy miért vagyunk a földön, és a lélek hová megy, miért születünk a földre, mi a dolgunk itt. Lehet, hogy az ittlétünk csak megmérettetés, hogy később tisztán láthassunk. Ahogyan az előadásból is kicsendül, a művésznek az a dolga, hogy segítsen az embereken, tanítson, gyógyítson, ápolja a lelküket. Aki ezt teszi, értékes munkát végez, aki alkot, az teremt. Azért jöttünk a világra, hogy teremtsünk, nem azért, hogy romboljunk. – Mint a ráérő színészek, megint írtál egy darabot Ez is 48 címmel, tavaly év végén fejezted be, felolvasószínházként került közönség elé a Csabagyöngyében november 18-án. A történelmi érdeklődésed ismert, 2006-ban, az 50. évforduló tiszteletére az Életek árán című daraboddal az 1956-es forradalomnak állítottál emléket. Mi motivált most az újabb múltbéli krónika megalkotására? – Ebben a művemben a forradalom és szabadságharc Békés megyei eseményeivel foglalkozom. Az alcíme: Életképek a forradalom idejéből. Ez egy történelmi színmű, dokumentum jelleggel, életképeket, történeteket akartam közre adni, amelyek nem olyan ismertek, mint a pestiek. Valós esemény alapján indultam el, múzeumban kutattam. A 37 éves orosházi Oláh István könyvárust lázításért elítélte a rögtön ítélő bíróság, felakasztották. Bűnösnek találták a Kossuth által meghirdetett földosztással kapcsolatban kirobbant parasztlázadás miatt, ahová szegedi huszárokat vezényeltek ki a földbirtokokat elfoglaló parasztok ellen. Az előadáshoz a Békéscsabai Hagyományőrző Kulturális Körtől kaptunk korabeli ruhákat. – Színiiskolásokat és a vésztői Kis Bálint Református Általános Iskola diákjait is bevontad az előadásba. Miért? – A gyerek a jövő, benne a jövő csírája, rossz is, jó is. A mai fiatalokat nagyon nehéz megszólítani, meggyőzni, hogy olvassanak, járjanak színházba. Gondoltam, megpróbáljuk őket is bevonni az előadásba, talán így jobban sikerül kedvet csinálnunk a művészethez. – Szintén gyerekekkel próbáljátok a Légy jót, premier január 21-én lesz. A musicalben az igazgatót játszod. Mit gondolsz erről a szerepről és arról, hogy a klasszikusokat időnként újra előveszi a színház? – Nincs dalom, de jó szerep. Értelmes, okos ember ez az igazgató, aki átlátja a kollégium, az iskola érdekeit, nem hagyja a nagy hírnevű, wittenbergi nagyságrendű alkotó, emberfaragó iskola, intézmény bemocskolását, a hitoktatás, a nívó, a rang csorbítását. Kellenek az ilyen példaképek. Fontos újra játszani a klasszikusokat, mert felnőnek generációk, amelyek tagjai nem ismerik a regényt, és színházba talán inkább eljönnek. Tudomásul kell venni, hogy nagyon felgyorsult a világ, és egyszerűen nincs idő hetekig beletemetkezni egy-egy könyvbe. – Harpagonról nem mondhatnánk, hogy túlságosan szerethető figura lenne. A bemutatót december 17-én a Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában tartjátok, mivel ez nemcsak a darab, hanem A színház házhoz megy akció premierje is lesz. Mi a véleményed a figuráról és a kezdeményezésről? – A főiskolán Scapin furfangjaiból játszottam a zsákos monológot, amely sok figura megformálására ad lehetőséget. Azóta ez az első Moliére-szerepem. Mindig is vonzott a commedia dell arte, a vásártéri színjátszás. A fösvény teljesen negatív szerep, és hiszek benne, hogy valahol sikerül görbe tükröt tartanom az ilyen típusoknak. Jobban szeretem a negatív figurákat, a pozitív könnyen unalmassá válhat, míg ebben rengeteg a lehetőség. S kell a kritika, a karikatúra erről a gondolkodásról, mert sajnos minden korban, környezetben él ilyen alak. Sok embernek az határozza meg a napját, hogy hány autója van, mennyit keres. Harpagon annyira gonosz, hogy a végén az ember már nem tud haragudni rá, belátja, úgyse tud megváltozni, másmilyen ember lenni. Annyira hülye, hogy már szánalmas, szórakoztat. Jó végszót kaptam. Bartus Gyulával abban egyetértünk, hogy a színház szórakoztasson, de az se baj, ha elgondolkodtat, nevel. Sőt! Abban is hiszünk, hogy egy-egy jó előadás megérinthet olyan gyerekeket és felnőtteket, akik korábban nem (gyakran) jártak színházba. Beszélgetőpartnerem így fogalmazott: „Bízom benne, hogy képesek leszünk megfordítani, megfogni a lelkeket, behozni a közönséget a színházba.” Ehhez kívánunk sok sikert! Niedzielsky Katalin
behir.hu | Békés megye újraszervezésének 300. évfordulója alkalmából versmondó versenyt tartottak a Békéscsabai Jókai Színház szalonjában. A zsűri tagjai Kovács Edit, a Békéscsabai Jókai Színház színművésznője, Seregi Zoltán, a Békéscsabai Jókai Színház megbízott igazgatója és Várfi András, a Békés Megyei Önkormányzat alelnöke voltak. ► Tovább
magyarteatrum.hu | A műsorfüzet kerek ementálit formáz. A nézők közül egyedül én tudok már olvasni, a többiek jövőre mennek iskolába. Magam is óvodásként láttam először mesedarabot – gyermeki emlékezetembe égett az érzés, hogy a felénél futni, menekülni akartam, megszabadulni a furcsán viselkedő nénik és bácsik elnyújtott kiabálásától, lerázni magamról az elfajzott jelmezek keltette irtózatot… Most, húsz évvel később, színházi tudósítóként újra próbálkozom. Valóban nem arra készültem, amit a békéscsabai színház Egerek című előadása elém tár. ► Tovább
konyvjelzomagazin.hu | Hazatért gyerekkora helyszínére, Békéscsabára a sokoldalú Szente Vajk, és megrendezte Rejtő Jenő egyik legnépszerűbb műve, a Vesztegzár a Grand Hotelben zenés színpadi változatát a Jókai Színházban. ► Tovább
behir.hu | Az Irodalom és képzőművészet karöltve estet immáron harmadik alakalommal rendezték meg az Ibsen Stúdiószínházban. Az est vendégei, egyúttal beszélgetőpartnerei Banner Zoltán művészettörténész és író, valamint Gnandt János képzőművész voltak. A két alkotó munkái együtt először 3 éve a Bárka folyóiratban jelentek meg, ahol Banner Zoltán írását Gnandt János festményei illusztrálták. Ekkor találkoztak a művészek útjai és együttműködésükből, barátságukból született meg ez az est. ► Tovább
Neil Simon: Mezítláb a parkban vígjáték Az előadás időpontjai: 2016. január 29. és január 30. 19 óra Helyszín: Ibsen Stúdiószínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 3.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 6.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 7.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Shakespeare: Tévedések vígjátéka vígjáték Az előadás időpontjai: 2016. január 06. és január 08. 19 óra Helyszín: Nagyszínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 4.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 7.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 8.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Hernyák – Zalán – Bakos: A szegény csizmadia és a szélkirály mesejáték Az előadás időpontja: 2016. február 13. 15 óra Helyszín: Nagyszínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 2.700,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 5.400,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 6.700,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Katona József: Bánk Bán dráma Az előadás időpontja: 2016. március 16. 19 óra Helyszín: Nagyszínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 4.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 7.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 8.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Móricz – Kocsák – Miklós: Légy jó mindhalálig musical Az előadás időpontjai: 2016. január 21. és január 29. 19 óra Helyszín: Nagyszínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 4.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 7.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 8.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Szép Ernő: Lila ákác szerelmes história Az előadás időpontja: 2016. május 18. 19 óra Helyszín: Nagyszínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 4.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 7.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 8.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Neil Simon – Marvin Hamlish: Kapj el! kamaramusical Az előadás időpontja: 2016. tavasz Helyszín: Ibsen Stúdiószínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 3.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 6.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 7.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Kulcsár Lajos: Zserbótangó tragikomédia Az előadás időpontja: 2016. február Helyszín: Ibsen Stúdiószínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 3.000,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 5.700,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 7.000,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Thomas Mann: Mario és a varázsló színmű Bemutató: 2016. január 15. 19 óra Helyszín: Ibsen Stúdiószínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 3.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 6.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 7.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Csiszár Imre: Jóccakát anya… színmű Bemutató: 2016. január 12. és január 13. 19 óra Helyszín: Ibsen Stúdiószínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 3.000,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 5.700,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 7.000,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Pozsgai Zsolt: A szűz és a szörny tragikomédia Bemutató: 2016. február 19. 19 óra Helyszín: Ibsen Stúdiószínház I./ Karácsonyi csomag pezsgős koccintással: Ára: 3.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel II./ Kultúra karácsonyi csomag: Ára: 6.200,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés III./ Karácsonyi csomag vacsorával: Ára: 7.500,- Ft/fő Színházjegy Díszdoboz Dedikált fotó Pezsgős koccintás a Békéscsabai Jókai Színház művészeivel Egyéves Bárka előfizetés Egyéves Magyar Teátrum előfizetés Zalán Tibor: Szín-játékok c. könyv Balogh Tibor: Színjátszók a versenyben c. könyv Műsorfüzet Gyertyafényes vacsora Minden karácsonyi csomag Monte Cristo grófja CD-vel is megvásárolható, melynek ára csomag vásárlása esetén 2000,- Ft.
A műsorterv összeállításánál idén is figyelembe vettük, hogy valamennyi korosztálynak a kedvére, ízlésére tegyünk. Különleges esti élménynek szánjuk Zalán Tibor átiratában a Thomas Mann klasszikus elbeszéléséből készülő Mario és a varázsló című produkciónkat, Kovács Frigyes rendezésében, Gulyás Attilával a főszerepben. Thomas Mann 1930-ban írta meg novellájában az esetet Cipollával, a borzalmas művésszel, aki előadásán hipnózis útján kezdetben mulatságos, majd egyre visszataszítóbbá váló ötleteinek végrehajtására veszi rá a közönséget. Az előadásnak – mint minden időtálló remekműnek – a jelenkor emberének szóló aktualitása nem kérdéses. Mondanivalója a mai társadalom problémáira is vonatkoztatható. A központban a manipulálhatóság kérdése áll: vajon, mindenki manipulált és manipuláló egyszerre…? Feltevődik a kérdés: hol vagyok én, benne vagyok-e ebben az ördöginek feltűnő körben? Van-e saját akaratom, énem, elég vagyok-e ahhoz, hogy megteremtsem önmagamat, hogy a magam ura legyek? Ura vagyok-e önmagamnak? A válaszokra már nem kell sokáig várni. A Mario és a varázsló Thomas Mann-elbeszélés Zalán Tibor által remixelt ősbemutatójára január közepén kerül sor. Az olvasópróbával a közös munka elkezdődött. Fotó: Locskai Henriett
Szente Vajk erős rendezéseinek sora újabb művel gyarapodott: izgalmasra sikerült a Rejtő-regény feldolgozása Békéscsabán. Hrecska Renáta írása a Magyar Hírlapban. ► Tovább
Merész időutazás, kivételes szellemi kaland, abszurd játék, amelyben Zelei Miklós Adyt támasztja fel, hogy a mai világról provokáljon véleményt. Köllő Miklós fárasztó, de gondolatébresztő, emlékezetes előadást rendezett; üzenete, hangulata egy darabig velünk marad. Ez a fajsúlyos, értékes, értelmes színház lényege. A monodrámában Katkó Ferenc új arcait mutatva nyújtott kimagasló teljesítményt. (Niedzielsky Katalin kritikája) A Jókai Színház november 20-ai, pénteki premierje után félve kerestem a híreket; a múlt heti hangverseny idején Párizsban embereket gyilkoltak. S azóta is folyamatos az ostromállapot, a terror elleni küzdelem világszerte. Lehet ilyenkor koncertre, színházba, társaságba járni, művészetről értekezni? Nem csak lehet, kell – a megerősítés, a felvértezés, megmutatni, hogy az élet megy tovább. De nézzük az előadást! Jézus a Mindenható jobbján ül, ami a megérkezést, a teljességet jelenti, hatalmat, dicsőséget, bizonyosságot, igazságot, örökkévalóságot. A balján mindennek az ellenkezőjét? Situs inversus: fordított helyzet, ahogyan a darab alcíme hirdeti. Vagy mégsem? Ady Endre írta: „Az Isten van valamiként: Minden Gondolatnak alján. Mindig neki harangozunk S óh, jaj, én ott ülök a balján…” A költemény és a színmű címe azonos: Az Isten balján. A brechti színházra emlékeztető mély, áthatolhatatlan feketeség az Ibsen Stúdiószínházban, óriáskivetítőn a jól ismert fekete-fehér fotó, az utolsó Ady Endréről a kórházi ágyon. Fenn két fehér korong, az egyik a hold, a másikban mintha egy hokedli lábai a nagy A betűt mutatnák. Középen hosszában felállított vaságy, rajta – mint egy akrobata(?) – kifeszítve, fehér lepedő mögött Katkó, azaz Ady. A színpadot és a jelmezt végig uralja a fekete-fehér, ahogyan a versben „a sötétség és világosság” ellentéte, a kevés kellék a színészre összpontosítja a figyelmet. Zelei Miklós 2012-ben a Jókai Színház egyfelvonásos drámapályázatára írta művét, és ebben – fittyet hányva a tényekre -, Ady Endre nem halt meg 1919 januárjában, Constancában él, valamelyik diktatúra idején. A szerző meglehetősen hosszú élettel ajándékozta meg a költőt és kortársait, mert az abszurd játékban a Nyugat már online is megjelenik, mobil és sms segíti, lehallgatások nehezítik a kommunikációt. A főhős pedig választhat, hogy hajógyári munkásként vagy egy román napilap szerkesztőjeként ténykedik, az nem kérdés, hogy mindkettőt a Securitate felügyeli, de ő valami álházassággal inkább az anyaország felé kacsintgat. Parádés játék a szavakkal, a magyar költő románul tanul, miközben a korongokban képek változnak: fejetlen portrék és delegációk, elszakított távvezeték. A hétköznapi vergődésekből kirajzolódik a múlt század második fele, történelme, a párturalmi rendszer, a titkosszolgálatok korszaka, a félelemkeltés, a fenyegetettség. Szinte észrevétlenül siklunk át a legutóbbi időkbe, a jelenbe, ahol a formális házasság a hazát cserélők, boldogulni vágyók számára, a hatóságok kijátszására nem ismeretlen technika. Mire jó ez az egész? Nos, az identitás, az élet értelmének keresése, a szakmai tisztesség, elhivatottság, a kultúra társadalmi szerepe, lehetőségei – mindezek fontos kérdések. Zelei Miklóst alighanem az érdekelte, vajon mit tett volna Ady Endre, ha túléli Trianont, nem ússza meg a politikai rendszerváltást, szembesül az értékvesztés, a morális és kulturális válság, a háborúktól terhes nemzetközi helyzet következményeivel. Lehet, hogy elutasított volna minden kompromisszumot, megalkuvást? Könnyebb dolga volt, mint később a költőknek? S egyáltalán dolga-e a művésznek, hogy bármely politikai oldalon hallassa szavát? Monodrámában a színész nem hibázhat, még csak nem is lazíthat egyetlen percre sem. Ez a közeli, bizalmas, feszültségteli műfaj a legnehezebb kihívás színésznek és nézőnek egyaránt. Katkó Ferenc fantasztikus alakítást nyújtott, ráadásul nemcsak a főszerepben, hanem Adyn kívül eljátszotta még Lédát, az álházassághoz szükséges partner Kittit, az ezredeseket, a biztonsági őröket, a gondnokot, a frakcióvezető-helyettest, Babits Mihályt. A vasággyal, a lepedővel és a nagy kofferral bemutatott akrobatika külön elismerésre méltó. Bajovics Milán hegedűművész, zeneszerző az előadás hangulatához illő, különös, rejtelmes, keleties hangzású muzsikát komponált. Jó cím, már abból tudjuk, itt nem lesz győzelmi jelentés, optimista kicsengés. A költőnek csak Isten balján jut hely. Abból a hazából menekülne, de ebben sem kell a szellemi iránymutatás, az értékteremtés, csak az országimázs-javító poéma, vagy minimum a kussolás. Nyugat-nagydíjat akkor kap, ha tejel a kuratóriumnak. Ahol nem kell a kultúra, otthontalan a költő, a szecu meg a frakcióvezető-helyettes a túlélő. Zelei Miklós a művész helyét keresi a világban, a 20. századi történelemben, és tapasztalata lesújtó: „E föld a lelkek temetője”. Happy end tehát nincs, de meglepetés van, amikor Csomós Lajos berohan a nézőtérről és közli: nem kell több nő, senki se kell, csak a félelem meg a pénz. Azt mondja még egyszer, amit már Adytól, Zeleitől, Katkótól is hallottunk. Ráerősít, hogy megérkeztünk, ez már a jelen. Ezzel kellene végre szembenéznünk, ezzel a világgal, ahol a költőnek, az írástudónak, a gondolkodónak, a kritikus szemlélőnek csak az Isten balján marad hely… Niedzielsky Katalin
bajolomagazin.hu | Amikor említésre kerül a reneszánsz, rögtön olyan fogalmakat von maga után, mint a természet és az ember harmóniája, az önmagát kibontakoztató személyiség, és a kíváncsi, pallérozott elméjű, humanista tudós. Ha pedig mindezt Magyarországra vonatkoztatjuk, azonnal Mátyás király és Janus Pannonius neve jut eszünkbe, s könnyedén hihetjük, hogy hazánk ekkor élte egyik kulturális fénykorát. De igaz lehet-e ez? Lehet, hogy az idealizálással csupán a felszínt kapargatjuk? Megannyi kérdés, amely felmerülhet bennünk ugyanúgy, ahogyan Zalán Tiborban is, a Midőn halni készült szerzőjében. ► Tovább
barkaonline.hu | „Az Elbocsátó szép üzenet után nem fizetted be az áfát” – veti szemére Léda hangján Katkó Ferenc, az Ady bőrében rejtőzködő Katkó Ferencnek. Utóbbi talán azért nem nyit ajtót előbbinek, mert az megint cseh mackónadrágot húzott a berúgáshoz. Zelei Miklós alteregója egy filmszakadások, végzetes befejezések és komor újrakezdések szabdalta, felfüggesztett időben Konstanca, Budapest és Párizs között cikázik. ► Tovább
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
260 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
106 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
238 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1
Hunyady Sándor: A három sárkány, avagy a három nagynéni
385 megtekintés 2024. május 25.
4 0
2024/2025-ös évad - Békéscsabai Jókai Színház
209 megtekintés 2024. április 26.
5 0
Találkozzunk a 2024-2025-ös évadban is! - Jókai Színház
76 megtekintés 2024. április 25.
2 0
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |