Jóccakát, anya… – jelmez2
szinhaz.hu | Marsha Normann: Jóccakát, anya… című színművét mutatja be november 13-án Csiszár Imre rendezésében a Békéscsabai Jókai Színház. A bemutató előtt a Jessie-t megformáló Tarsoly Krisztinát és az anyát alakító Kovács Editet kérdezte Lezó Nóra, a békéscsabai színház felkérésére. ► Tovább
A nyolcvanas évek elején kopogtatás nélkül szakította be egy fiatal, mást akaró nemzedék élén a kortárs magyar irodalom ajtaját Zalán Tibor. Szabad volt és iszonyúan tehetséges, nem vett tekintetbe semmilyen szabályt, normát, uralkodó ízlést, konvenciót: az avantgárd mindent elsöprő energiája hatotta át formabontó, kísérleti, vizuális verseit. Zalán estje a Literárium színpadán november 16-án, 20 órától a hasonlóképp szabad és független Romengo együttes két tagjának kíséretében kivételes élménynek, emlékezetes találkozásnak ígérkezik. A pálya kibontakozása aztán hamar világossá tette, hogy a csillapíthatatlan újító lendület mögött érzelmes szív lapul – az idén négynyelvű kötetben újra kiadott és néhány akvarell (1986) szabadon áradó, gyönyörű elégiái e költészet másik „arcát” is elementáris, átütő öntörvényűséggel villantották fel. A kiteljesedő Zalán-líra kettőssége később húszegynéhány verseskötetben nyeri el azonnal felismerhető, összehasonlíthatatlan karakterét, miközben esszéivel, hangjátékaival, dráma- és mesekönyveivel, valamint háromtételes regényciklusával (Papírváros, 1998, 2002, 2013) az életmű sokoldalúsága is feltárul egyre bővülő olvasótábora előtt. Zalán Tibor konok, hajlíthatatlan alkat, első nyomtatásban megjelent versétől kezdve saját útját járja a kortárs irodalom változó trendjeitől, futó divatjaitól függetlenül. Talán ezért lesz e karakteres, sokrétűen gazdag pálya olyan vitathatatlanul, meggyőzően hiteles. Forrás: müpa
"Amikor élet, halál, szerelem, hűség és hűtlenség a tét, akkor azért még Békéscsabán is elfelejtődik egy pillanatra a kolbász" – mondta az MTI-nek Vörös István, akinek a kolbászt a középpontba állító, Erős csabait kívánok! című pályázaton megosztott első díjat nyert darabját csütörtökön ismerheti meg a békéscsabai közönség. Az ötvenes évek államosításának időszakában, egy meg nem nevezett, határszéli városban játszódó darabban nyomozás indul egy ártatlan ember ellen, akinek egyetlen bűne az, hogy övé a világ legjobb kolbászreceptje. És hogy túl vonzó a felesége. Az államosított világban nincs helye egyéni tehetségnek, vállalkozókedvnek, mindent elsöpör az uniformizálás, és az új hatalom új haszonélvezői gátlástalan hajszában támadnak az eddigi értékekre. És közben életek vesznek más irányt, kolbászreceptek tűnnek el. Mint a József Attila-díjas író, költő, esszéista megjegyezte, bár a motívum vissza-visszatér, nem akarta túldimenzionálni a csabai kolbász jelentőségét, csak akkora szerepet szánt neki, amekkora jelentősége valójában van egy békéscsabai hentescsalád életében. Vörös István elárulta: kicsit megijedt, amikor megtudta, hogy a csabai kolbászról kell drámát írni, de aztán talált köré egy történetet. Békéscsabára jött anyagot gyűjteni, akkor ismerte meg egy nagynevű hentes történetét, akinek az ötvenes években államosították az üzletét, őt pedig börtönbe zárták. Ezt és saját nagyszüleinek történetét alapul véve született meg a dráma. A Pisztoly az asztalon című darabot, amely megosztott első helyezést ért el a Bárka folyóirat és a Jókai Színház meghívásos pályázatán, felolvasószínházi keretek között láthatja csütörtök este a közönség. A rendező Merő Béla, a főbb szerepeket Bartus Gyula, Katkó Ferenc, Nagy Róbert, Nagy Erika és Gulyás Attila alakítják. Vörös István úgy vélte: nagyon jó a szereposztás, a kellékek és a jelmezek megvannak, így könnyen meg lehetne rendezni hagyományos színpadi keretek között is a darabot. Reményét fejezte ki, hogy ez a jövőben megtörténhet. A szerző elmondta, hogy jelenleg is több művön, költőversenyt bemutató no-drámákon és rádiójátékokon dolgozik, a Baltazár Színházban készül egy előadásra, és a napokban írt meg egy 24 órás győri drámaversenyre egy új darabot. Vörös István a kortárs dráma helyzetéről szólva megjegyezte, hogy például Berlinben egy klasszikus darab mellett szinte mindig játszanak egy kortársat is, ám Magyarországon erre kevés példa van. Véleménye szerint a színházaknak le kellene szerződtetniük egy-két kortárs írót, akitől évente-kétévente játszhatnának darabokat. "Ugyanis megbukni klasszikusokkal is lehet, de váratlan és kiugró sikert új darabbal lehet elérni, olyannal, ami még nem volt sehol korábban" – húzta alá. Az Erős csabait kívánok! elnevezésű pályázat központi témája a 2013-ban hungarikummá minősített csabai kolbász volt. A projekt célja olyan új, színpadi előadásra szánt, műfaji megkötés nélküli, esztétikailag értékes irodalmi alkotások megírásának elősegítése volt, amelyekben hangsúlyos szerepet kapnak a több mint száz éves csabai kolbász gasztronómiai, kulturális, társadalmi tradíciói. A pályázaton Orbán János Dénes Szabadság, kolbász, szerelem című drámája is első helyezést ért el, azt októberben mutatták be a Békéscsabai Jókai Színházban. (MTI)
Az idei évadban is megszervezi az Ádámok és Évák ünnepét a Békéscsabai Jókai Színház; a középiskolás csoportoknak ezúttal a teátrum idei évadának előadásaiból kell színpadra állítaniuk részleteket. Seregi Zoltán megbízott igazgató a szerdai nyitó eseményen felidézte, hogy a Békéscsabai Jókai Színház negyedik éve rendezi meg az Ádámok és Évák ünnepét, amelynek keretében középiskolás csoportok hoznak létre rövid színházi produkciókat. Tege Antal színművész, az esemény házigazdája elárulta: azt javasolta a programhoz csatlakozó színházaknak, hogy idén a teátrumok saját bemutatói közül válasszanak a középiskolák, így dramatizálni, szöveget írni már nem kellene a felkészítő pedagógusoknak. Békéscsabán így idén a Tévedések vígjátéka, a Vesztegzár a Grand Hotelben, az Egerek, a Midőn halni készült, a Légy jó mindhalálig, a Mezítláb a parkban, A szegény csizmadia és a szélkirály, A fösvény, Az isten balján, a Jóccakát, anya., a Mario és a varázsló, a Lila ákác, a Kövér király, A szűz és a szörny, valamint a Bánk bán című darabok közül választhatnak a középiskolák. Békés megyéből idén tizenegy középiskola jelentkezett a versenyre, egy gépészeti szakközépiskola pedig azt vállalta, hogy elkészíti az Ádámok és Évák ünnepének honlapját. A jelentkező iskolák a következő néhány hét folyamán választják ki a darabokat, amelyeket maximum nyolc percben kell feldolgozniuk. A bemutatókra várhatóan tavasszal kerül sor, a felkészülés során a színház művészei mentorként támogatják a csapatokat.Az Ádámok és Évák ünnepe elnevezésű kezdeményezést a Magyar Teátrumi Társaság keretein belül indította el 2010-ben a szolnoki Szigligeti Színház. Azóta a debreceni Csokonai Színház, a Békéscsabai Jókai Színház, a Veszprémi Petőfi Színház, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház, a soproni Petőfi Színház és a székesfehérvári Vörösmarty Színház is csatlakozott hozzá. Korábban Madách Imre Az ember tragédiája című művének színeit, magyar regéket és mondákat, népmeséket, bibliai történeteket, valamint Arany János balladáit vittek színre a jelentkező csapatok. Tege Antal a szerdai békéscsabai eseményen azt is elmondta, hogy a határon túli színházakkal együttműködve nyáron szeretnének egy Ádámok és Évák Ünnepe tábort rendezni a csatlakozó iskolák számára. Ezen a diákok egy Shakespeare-darabot tanulnának meg, amelyet a békéscsabai Városházi Esték programsorozaton mutatnának be. A programsorozat a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg. MTI Fotó: A-Team/Ignácz Bence
szinhaz.hu | Az idei évadban is folytatódik az Ádámok és Évák Ünnepe elnevezésű program, amelynek keretében középiskolás csoportok – pedagógusok és a színház művészeinek segítségével – hoznak létre egy-egy színházi produkciót. ► Tovább
Ilyen még nem volt! Elképesztő iramban szolgálja ki a közönségét a Békéscsabai Jókai Színház. November 11. és 13. között, három nap alatt három különböző előadás bemutatója látható: a Mágnás Miska után a Pisztoly az asztalon, majd péntek 13-án a Jóccakát, anya… A Mágnás Miska majd’ száz éve töretlen népszerűségnek örvend, 1916 februárjában mutatták be Szirmai Albert és Bakonyi Károly nagy sikerű operettjét a Király Színházban, melyet most a Magyar Zenés Színház előadásában láthat a Jókai Színház közönsége Bozsó József rendezésében. Az Erős csabait kívánok! elnevezésű meghívásos drámapályázaton a szakmai zsűri megosztott 1. díjban részesítette Vörös István: Pisztoly az asztalon című darabját, melynek felolvasó-színházi előadása november 12-én lesz a teátrum Vigadójában a Fehér Rózsa-díjas Merő Béla rendezésében, Bartus Gyula és Katkó Ferenc főszereplésével. Marsha Norman Pulitzer-díjas színműve, a Jóccakát, annya… bemutatója pénteken látható a Stúdiószínházban a Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló Művész Csiszár Imre rendezésében, Kovács Edit és Tarsoly Krisztina – ahogy a rendező fogalmazott – briliáns alakításával. Marsha Norman művét 1983-ban mutatták be a Broadway-en, akkor elnyerte a Pulitzer-díjat dráma kategóriában, valamint a kritikusok, és az év legjobb darabjának járó díját. A történetben a középkorú, epilepsziás Jessie mindenből kiábrándulva úgy dönt, öngyilkos lesz. Egyik este leül anyjával, Thelmával, és nyugodt hangon közli, hogy még mielőtt felkel a nap, véget vet az életének. A rémült anya a másfél órás, szünet nélküli darabban megpróbálja meggyőzni a lányát, hogy érdemes élni. Nagyszínpad, Vigadó, Stúdiószínház: három nap, három mű! A választék adott Békéscsabán…
Artnews.hu | Marsha Norman Jóccakát, anya… című Pulitzer-díjas darabját mutatja be pénteken a Békéscsabai Jókai Színház. Az évad hatodik premierjét Csiszár Imre rendezi. A Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló Művész az MTI-nek elmondta: régi vágya teljesült azzal, hogy megrendezhette a darabot, annak idején ugyanis felkérték, hogy az ősbemutatót a Vígszínházban ő vigye színre, de akkor egy külföldi út miatt nem tudta elvállalni a munkát. ► Tovább
Ha kimondjuk azt a szót, hogy Édesanya, mindenkiben megszólal valami. Érzések, gondolatok, hozzá fűződő kellemes emlékek, vagy épp ellenkezőleg: nagyon is eleven, húsbavágó párbeszédek. És azt hiszem, még sorolhatnék számtalan olyan dolgot, amit életünk során az Édesanyánkkal együtt éltünk, élünk meg. Egy izgalmas együttlétnek lehet a tanúja ezen az estén a néző. Jó volt elemezni – és megtalálni – a darabban és az életemben a közös pontokat, vagy éppen az ellenkezőjét, mint gyermek és édesanya.
Egy előző anyaszerepemhez ezt írtam: milyen nehéz is valakit a maga valóságában látni, és a maga valóságáért szeretni; de mi van akkor, ha erre már csak egy óránk marad? Mint ebben a darabban… Képesek vagyunk-e felülemelkedni a saját sérelmeinken, megbántottságainkon, hogy ezeken túl valóban meglássuk a másikat a maga valóságában? És ne kelljen kimondanunk: „semmiről se tudtam! Veled voltam egész életedben. Honnan sejthettem volna, hogy ilyen magányos lettél?” Ez legalább olyan nehéz, mint Thelma alakját megformálni! Öröm, hogy ezen az úton Csiszár Imre vezetett végig minket.
November 6-án, kivételesen pénteken este várta az irodalom- és színházkedvelő közönséget a Mindentudás Színházi Egyeteme Békéscsabán. Az idei évad második programján Zalán Tibor Babérkoszorú- és József Attila-díjas költővel, íróval, a Jókai Színház dramaturgjával Kovács Edit színművész, esztéta nem csak költészetről és alkotásról beszélgetett. Zalán Tibor őszinte vallomásai különös gyermekkorába és fordulatokban gazdag életébe, eredeti ars poeticájába engedtek bepillantást. (Niedzielsky Katalin összefoglalója) Színháztörténeti bevezetőként Kovács Edit arra emlékeztetett, hogy 225 esztendővel ezelőtt indult útjára a hivatásos magyar nyelvű színjátszás, amikor Kelemen László társulata 1790. október 25-én bemutatta Budán Simai Kristóf Igazházi című darabját. A magyar nyelvű kultúra e jeles eseményének évfordulójához is méltó az olyan vendég – hangsúlyozta -, aki a kortárs irodalom jelentős alakja, maga is színházi ember, elismert költő, író, számos kitüntetés, többek között a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje tulajdonosa. Presits Tamás színművész Zalán Tibor Göncölszekér című kötetéből a Zsilettpenge és viharkabátok novellát olvasta fel. A kedves-humoros, mégis mélyen megrázó próza színvonalas előadása mindjárt az író gyermekkorába, ugyanakkor egy kegyetlen történelmi korszakba röpítette a hallgatóságot. – Nekem nagyon jó gyerekkorom volt Abonyban: utcagyerek voltam egy vidéki községben, apám kubikos, anyám téglagyári munkás. Egész nap játszottunk, veszekedtünk, verekedtünk, jól éreztük magunkat – kezdte a visszaemlékezést Zalán Tibor. – Sokáig nem foglalkoztam azzal, hogy milyen volt az én gyerekkorom. Egészen addig, amíg nem kaptam egy felkérést, hogy írjak tárcákat. De hát miről? Költő vagyok, és a költőnek nincsenek témái. Mondták, írjak a gyerekkoromról. Akkor elgondolkodtam, s rájöttem, érdekes volt. Gyönyörű és borzasztó egyszerre, mert átsiklottunk a tragédiákon. A téeszesítéssel embereket tettek tönkre, akasztottak fel, az intézetes gyerekeket fél hülyére verték, megerőszakolták a nevelők. Tüdővészben meghalt egy lány, és mi arra gondoltunk, többet nem verjük meg. Előjöttek ezek a régi dolgok, ezekből írtam a novellákat. Nagy részük igaz történet, a Vízi és a penge is. Most a felolvasáskor újra éltem az egészet. Íróként az volt a dolgom, hogy megtisztítsam az emlékeket, átalakítsam a rémületet, amit akkor – hála Istennek – nem fogtunk fel. A gyerek kegyetlen, felnőttként elvégeztem a számadást. A versírás a „csajozással” kezdődött, de hogyan? – szólt a következő kérdés. Az abonyi gyermekévek után, Nagykőrös, a gimnázium volt a múltidézés következő helyszíne. A költő elmesélte, nagyon frusztrálta, amikor rádöbbent, hogy ő a legkisebb a gimnáziumban, a kilincset sem éri el, ráadásul neki „a colos csajok tetszettek, akiket valahogy el kellett érni”. Ady stílusában próbált verset írni, például a fekete napról… Azt már tudta, hogy a költészet nagy hatással van a nőkre. A papírra vetett sorokat a lányok markába dugta, s másnap várta a hatást. Aztán a második évben már akkora volt, mint most, nem volt szükség a versekre, abba is hagyta az írást. Legközelebb a katonaságnál kezdett újra írni, mert valahogy ki kellett bírni, túl kellett élni „a lelket torzító, megalázó parancsuralmi rendszert, a műveletlen, szadista barbár feletteseket”, meg akarta őrizni a méltóságát. Mint mondta, szülei nem voltak túl műveltek, de olvasottak, és Pilinszky meg Weöres köteteket vittek neki a laktanyába. Ezekből jött rá, hogy „a verseken keresztül meg lehet őrizni az emberi méltóságot”. Szegeden, magyar-orosz szakos egyetemistaként megint nem érdekelte az irodalom, nem olvasott, nem írt. Korábban a kisebbségi érzés, majd a megalázottság, később a hiúság vette rá az alkotásra. Látta egyetemista társainak publikációit, bement Ilia Mihályhoz, a Tiszatáj szerkesztőjéhez, vitt verseket. Amikor néhány megjelent, eldöntötte, költő lesz. Úgy fogalmazott: „elszemtelenedtem, rászoktam a versírásra”. Ilia javasolta, válasszon magának valami jobb vezetéknevet a Lipák helyett, és a szerkesztőségi titkárnővel, Juditkával bukkantak a Zalán névre. Szegedről Budapestre költözött, ahol évekig nem tudott elhelyezkedni sem tanárként, sem újságíróként, a Hungáriában ücsörgött egész nap. Fordulópontot jelentett életében az Arctalan nemzedék című esszé, amit az Életünk főszerkesztőjének már akkor készülő műként említett, amikor még hozzá sem fogott a megírásához. A nemzedéke problémáiról, a fiatal írók reménytelen helyzetéről szóló elemzés 1979-ben óriási botrányt kavart, meghozta a szerzőnek a hírnevet, de négy évig nem adták ki egyetlen kötetét sem. A Kortárs Könyvkiadó Újlátószög sorozatának szerkesztőjeként, a versrovat vezetőjeként száz fiatal költőt mutatott be, az első kötetes szerzők megjelenését segítette, mert nem felejtette el, hogyan bántak vele indulásakor. A Wagner és Nietzsche közötti híres vitára hivatkozva Kovács Edit elmondta: Wagner szerint a zene megelőzi a kort, előre lát, megjósolja a történelmi változásokat. Nietzsche szerint a zene követi a társadalmat. Az irodalom viszont érzékenyen mutatja a mélyben feszülő ellentéteket. Mi a művészet, az irodalom feladata, valóban jeleznie kell a változást? – A művészet, az irodalom feladata mindig az adott kortól függ. A szocialista rendszerben az irodalomnak kötelessége volt felmutatni, hogy kell lenni egy élhetőbb világnak, és az olvasókat arra felé kellett vezetni. Aczél György idején kialakult a metaforikus nyelvezet, amikor az írók játéktankokról írtak, miközben mindenki tudta, értette, hogy az orosz tankokról van szó – magyarázta Zalán Tibor. – Az volt a lényeg, hogy az irodalom ne hagyja cserben az embereket, és virágnyelven többet lehetett kimondani. Amikor azonban a Kádár-korszaknak vége lett, és elindultunk a demokratikus rendszer felé, az lett a kérdés: kell-e a politikában részt venni az írónak, vagy sem? Csoóriék szerint az íróknak ott kell ülni minden politikai fórumon, hallatni a hangjukat, elvezetni a népet a Kánaán felé. Én ezt másként látom, szerintem az íróknak nem szabad a politikában részt venni, a politika külön tudomány, az író szerepe a politikában megszűnt, a mű esztétikai minőségét kell képviselni, az igazság pártján kell állni. Ezért kiléptem minden politikai, közéleti szerepből, semmilyen oldalon nem állok. Korábban azt hittem, hogy az igazság középen van; ma már tudom, az igazság mindig valahol útban van, és az írónak követnie kell jobbra, balra, ez a demokratikus, független álláspont. Kovács Edit erre az érvelésre felvetette: „Aki nem tartozik sehová, arra minden irányból lőnek”. Milyen taktika segíthet az életben maradáshoz? Zalán Tibor a következőket válaszolta: – Igen, lőnek, de az írónak akkor is az igazsághoz, a néphez, a népképviselethez kell hűnek lennie. Ismét a szerzőt idézte az est háziasszonya: „A halálnak van egy/ olyan fokozata, amelyet életnek hívunk”… S ez már egy újabb témakör mottója volt a Gyűrűk homályába című versből. Ezután a Fáradt kadenciák című kötetből az 1. kadenciát adta elő Presits Tamás. – Gyakran vádolnak azzal, hogy túl sokat foglalkozol a halállal, az elmúlással, de szerintem éppen az életakarás, az élet szeretete csendül ki a válságlírából is. No meg a játékosság, és hogy mindig fontos a költőnek a nyelv, a struktúra. Az Arctalan nemzedékben írod: nem csak a nyelv kereteit kell szétfeszíteni, de a költészet köztudatban megcsontosodott kereteit is – vezette fel Kovács Edit a következő témaköröket. – Tanítok több helyen, például kreatív writingot az ELTÉ-n, és mindig elmondom, hogy őstehetség nincs szakmai tudás nélkül. S nem halálköltészet az, amit művelek, bár olykor a halálhoz közeli állapotban születtek a versek. Amikor a költő ír, akkor jól van, nem haldoklik, objektív távolságra van a haláltól – fejtette ki a költő. – Az alkotás nem leírás, hanem alkotó módon transzformálom azt, amit el akarok mondani. Az alkotásban fontos szerepe van az inspirációnak, a belélehelésnek. A költő feladata, hogy úgy rakja egymás mellé a szavakat, ahogyan más nem tudja. Minden költészetnek ugyanaz a három a témája: szerelem, halál, csalódás. A jó költő nem a gondolatokkal játszik, hanem a szavakkal. Nem üzeneteket kell küldeni, hanem a szavakat kell átengedni, azok ízét, illatát hagyni, hogy hasson. Ezért az irodalom a zenéhez áll közelebb. Az ihletről megtudtuk, hogy azt a költő sokáig nem tartotta létező dolognak. Ma már az izgalmi állapotot jelenti számára, az alkotás pedig végtelen hosszú folyamatot, amiből a vers csak egyetlen kivágott szelet. Tudja, nem kell túl sok vers, ebben az évben például – leszámítva az unokájának szóló „élvezkedéseket” – csak kettőt írt. „Most már csak nagyon fontos dolgokkal foglalkozom, amiket itt kell hagynom, ha mennem kell.” Kovács Edit azt is megkérdezte vendégétől, mennyire érdekli a kritika, egyáltalán milyen bírálatot tud elfogadni. Válaszában az író először Weöres Sándorra hivatkozott, aki azt mondta, nem érdekli a kritika. Zalán Tibor viszont olvassa, és neki rosszul esik, ha líráját a személyével keverik, nem a költészetét értékelik, hanem a Z.T. jelenséggel foglalkoznak. A műfajról általában az a véleménye, hogy az nem is létezik, mert a jó kritika „a saját táborba tartozókat méltatja”, vagy önös érdekből születik. A legveszélyesebbnek azt tartja, hogy annak a művét, aki nem tartozik a táborhoz, elhallgatják. „A költő mindig magát írja” – nyilatkozta korábban Zalán Tibor. Kovács Edit ezzel az idézettel a dráma felé vitte a beszélgetést. A szerző ötvennél több darabjából a Jókai Színház is néhányat bemutatott, például a Midőn halni készült címűt is. Mi késztette a költőt arra, hogy drámákat írjon? Zalán Tibor hét évig dolgozott együtt Páskándi Gézával a Kortárs szerkesztőségében, aki felvilágosította, hogy „a színműírásban van a pénz”. Erre kitanulta a dramaturgiát, szállította a darabokat, amiket bemutattak, de nem kezdett el gazdagodni. Páskándi arra is figyelmeztette, hogy a nagy színházaknak kell írni, azok jobban fizetnek. S amikor szüksége volt a pénzre, mert építkezett, komolyan vette az instrukciókat. Ma már nemcsak műveli, hanem tanítja is a drámaírást és a dramaturgiát, de a siker nem érdekli, csak az alkotás, amikor azt írja, amit akar. A Janus Pannonius utolsó óráiról írt Midőn halni készült című darab születési körülményeibe is beavatta közönségét a szerző. Ehhez a témakörhöz is szép idézeteket hozott a színművész műsorvezető, aki a korábbi bemutatón (a mostani monodráma) a reneszánsz költő anyját játszotta az előadásban. A haldokló így elmélkedik: „Az álom a halál kistestvére. A lélek próbája a semmi előtt. Vajon a lélek valóban túlél minket, kiszabadulva a test megalázó fogságából?”… „A magány, akár a szenvedés, ha lélekkel ütközik, nem roncsol, hanem fölemel.” Mennyire volt könnyű Janus Pannoniust, a költőt megragadni? – kérdezte Kovács Edit, a darab nyelvezetére gondolva, hiszen „a költőt a verseiből ismerhetjük”. – Soha nem a nyelvvel, mindig a történettel van bajom. Fikciót csak abból akartam írni, amit nem tudunk a szereplőről. Amit tudunk róla, az engem már nem érdekel, amit nem, azt kitalálom, a nem létező indulatokat én teremtem meg. Amikor ír az ember, hallja a hangokat. Aztán jön a rendező, a színész, és lehet, hogy valami egészen mást látok a színpadon. Én haldokoltam Janussal. Amikor haldoklunk, valamennyien költők leszünk. Amikor nagy dolgok történnek velünk, akkor is. A rendezők, a színészek általában nem szeretik a kortárs szerzőket, mert beleszólnak a próbafolyamatba – ez is elhangzott. A Janus-darabot a szerző barátja, Merő Béla rendezte, és a társulat nagyon élvezte az együttműködést. Az írónak nem sok megjegyzése volt, de azt megszívlelték a színészek. A Kovács–Zalán párossal a két óra gyorsan elröppent; a tartalmas, szellemes beszélgetés a költő, az író, a dramaturg mögötti emberről szólt. A Mindentudás Színházi Egyeteme sorozatban legközelebb, december 7-én, hétfőn 18 órakor Rákai Orsolya, az MTA főmunkatársa Szép Ernő Lila ákácáról tart előadást. Niedzielsky Katalin
Stúdiódarabot játszani – karnyújtásnyira a közönségtől – mindig különleges élmény! De különleges élmény a nézőknek is – olyasfajta intim beavatás a cselekmény, a jellemek titkaiba, amilyet hagyományos színházi előadástól sosem kaphat meg. Különösen így van ez, ha olyan – az emberi életet alapvetően meghatározó – tematika körül forog a mű cselekménye, mint az Élet és a Halál kérdése. Ahogy régen a misztérium-játékokban a Jó és a Gonosz között folyt a vita, ebben a modern misztériumjátékban egy anya és a lánya csap össze, hogy érvényesítse az életigenlésbe – illetve a halálvágyba – vetett hitét. Súlyos, létünket legmeghatározóbb alapvetések ezek – Marsha Norman darabja mégsem tragédia, hanem groteszk tükör: milyen kisszerűek vagyunk, mikor nagyszerűnek hisszük magunkat! A leginkább Örkény István stílusára emlékeztető játék sírva nevettet meg bennünket.
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Pekár Gyula: Kastély kölcsönbe - Jókai Színház
260 megtekintés 2024. október 4.
8 0
Zalán Tibor: Idegenek és ismerősök - Jókai Színház
106 megtekintés 2024. szeptember 23.
1 0
Szabó Magda: Kígyómarás - Jókai Színház
238 megtekintés 2024. szeptember 19.
5 1
Hunyady Sándor: A három sárkány, avagy a három nagynéni
385 megtekintés 2024. május 25.
4 0
2024/2025-ös évad - Békéscsabai Jókai Színház
209 megtekintés 2024. április 26.
5 0
Találkozzunk a 2024-2025-ös évadban is! - Jókai Színház
76 megtekintés 2024. április 25.
2 0
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |