Broadway-siker a Jókai Színház műsorán
Minden évadban kínál legalább egy nagyszabású produkciót közönségének a Békéscsabai Jókai Színház. Az idén egy Broadway-musical kerül színpadra, Terrence McNally – David Yazbek: Alul semmi című darabja Tege Antal rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróbát március 13-án tartotta a teátrum a Sík Ferenc Kamaraszínházban. Kiváló zene és rengeteg szereplő jellemzi az előadást, Gulyás Levente vezetésével élő zene szól majd – mondta Seregi Zoltán igazgató bevezetőjében. Ezután ismertette a szereposztást, külön köszöntötte Kovács Áront, aki először látható Békéscsabán. Vele együtt többek között Csomós Lajos, Katkó Ferenc, Gulyás Attila, Szabó Lajos, Gerner Csaba játszik főszerepet, de szinte az egész társulat lehetőséget kap az előadásban. Tege Antal arról beszélt, hogy egy 1997-ben bemutatott filmadaptáció kerül színre, a történet pedig egy gyárbezárás következményeit tárja fel. A sikeres filmből 2001-ben musical készült, és az eredetileg az angliai Sheffieldben játszódó történetet áttették az amerikai Buffalóba, az egykor óriási, de már halott városba, ahol csak lézengenek az emberek. A story azonos a filmben és a musicalben, az egykori iparvárosban bezár a gyár, a férfiak munka nélkül maradnak, a nők dolgoznak, átveszik a hatalmat. Ha az embernek nincs pénze, összemegy a lelke, és nem csak a lelke, nem működik a szex, nem képes a családfenntartó szerepe. Más kérdés, hogy mennyiben hibás ő maga, mennyiben a társadalom – hangsúlyozta a rendező. – A férfiak azt találják ki, hogy levetkőznek, amiért valaki fizetni fog, és így majd pénzhez jutnak. A műsorhoz minimum hat ember kell, a kiszolgáltatott helyzethez szerelmi szálak, szakítás, kibékülés kötődik, emberi sorsokat mutatunk meg rengeteg humorral és nehéz zenével. Az Alul semmi (The Full Monty) című film rögtön a bemutatás évében, ’97-ben több Oscar-jelölést kapott, és a legjobb filmzene kategóriájában nyert. A zeneszerzőt kitüntették Emmy-, Tony- és Grammy-díjjal is, Tege Antal úgy fogalmazott: „a zene még jobb, mint a szöveg”. Amit az amerikai közönségnek lekönnyítettek, azt mi most visszakeményítjük, a helyenként bugyuta szöveget feljavítjuk. Sodró lendületű előadás lesz. A musicalváltozatot Terrence McNally írta, aki olyan filmek színpadi változatát készítette el, mint a Ragtime vagy A pókasszony csókja. A dalszövegek szerzője David Yazbek. Az előadás díszletét Egyed Zoltán tervezi, a jelmezeket Kiss Kata. A koreográfus a Harangozó Gyula-díjas Topolánszky Tamás, bemutató május 17-én lesz. Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/ A-TEAM
Neil Simon: Az utolsó hősszerelmes – olvasópróbát tartottak a Jókai színházban
Hétfőn tartották Neil Simon: Az utolsó hősszerelmes című vígjáték olvasópróbáját a Békéscsabai Jókai Színházban. Az előadást Csurulya Csongor színművész rendezi. Fotó:A-TEAM/Ignácz Bence
Érezték Zentán a közönség szeretetét
A Hajnalban, délben, este igazi utazó darab, Földesi Ágnes Villő és Czitor Attila nemcsak A színház házhoz megy program keretében békéscsabai középiskolákba vitte el a darabot, hanem a határon túlra is. A Magyar Teátrumi Társaság és a Zentai Magyar Kamaraszínház Teátrum Neked! című színházi fesztiválján is nagy sikert arattak a Jókai Színház művészei. Békéscsabán kívül, akár határon innen vagy határon túl játszani mindig nagy kihívást jelent: más a helyszín, más a közönség, más körülmények között készülünk az előadásra. Zentai vendégjátékunk alkalmával sem volt ez másképp, viszont nagyon barátságos közegben tudtunk ott játszani – mondta Czitor Attila. – A Zentai Magyar Kamaraszínház klasszikus nézőtere tökéletesen passzolt a mi XIX. század végi romantikus vígjátékunkhoz. Mind a színház, mind a közönség részéről odafigyelést, szeretetet és hálát éreztünk. S ami még nagyobb meglepetés volt: előadás után a művészeket átvezették egy kisebb kamaraterembe, ahol kivetítőről nézték az előadásukat azok, akik nem fértek be a nagyterembe. Czitor Attila szerint így kétszer is megtapasztalhatták a zentai közönség elragadtatott tapsát. Földesi Ágnes Villő nem titkolta, hogy izgatottan várta a február 23-ai, szombat esti előadásukat. Hiába a „mi hajnalban-délben-esténk” már egy jól bejáratott előadásnak mondható, hiszen A színház házhoz megy program keretében már iskolák aulájában is megfordultunk akár reggel 9 órai kezdéssel. Megszokásból – vagy babonából – azért még összemondjuk a szöveget és fejben lejátsszuk, mit fogunk tenni, mondani, érezni az elkövetkező bő egy órában. Sétájuk során, amikor kávézó iránt érdeklődtek, egy barátságos és – mint néhány angol nyelven váltott párbeszéd után kiderült – szintén magyar ajkú fiatalember melléjük szegődött. Rögtönzött idegenvezetőként megmutatta a város nevezetességeit, mesélt az ottani életről és arról, hogy mennyire örülnek az ott lakók a színházi élet felpezsdülésének. Hamarosan magunk is megtapasztalhattuk, hogy a lakosság szereti a színházat, hiszen a teltházas nézőtér mellett a színház kamaratermében kivetítőn is nézték a szomszédos teremben zajló előadást. Megható volt, hálás érzés, mindenféle pátosz nélkül. Közvetlen, családias, mégis ünnepélyes – fogalmazott Ágnes. Majd elmondta, a színház vezetősége baráti fogadásra invitálta a stábot. S külön öröm volt számára, hogy rá is gondoltak, és a csevapcsicsa mellett grillezett zöldségeket is tálaltak, így vegánként ő is ehetett a vacsorából egy pohár kövidinkával. Úgy gondolom, lehetnek olyan alkalmak, amikor a színésznek ilyen vagy olyan okból, de egy picit fokozottabban szüksége van a közönség nyitottságára, kíváncsiságára – hangsúlyozta Ágnes. Úgy véli, ezt a „kémiát” pedig nemcsak kamaraszínházi közegben lehet érezni, hiszen előadás közben folyamatos kölcsönhatásban vannak a művészek a nézőkkel, legyen a helyszín bárhol. S ezt a „derűs figyelmet és tiszteletet” Zentán is megkapták, amiért nagyon hálásak. Niedzielsky Katalin Fotó: A-TEAM
Négy szerep – két színész
A negyvenes éveiben járó Barney Cashman – 23 év boldog házassággal a háta mögött – egyszercsak úgy érzi, valami hiányzik az életéből, meg kell ismernie a házasságtörés, a kaland ízét. Erről mesél és ébreszt gondolatokat a nézőben Neil Simon darabja, Az utolsó hősszerelmes. Az amerikai szerző népszerű vígjátékát április 1-jén mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház, a sajtónyilvános olvasópróbát március 11-én tartották a Jókai Szalonban. Seregi Zoltán igazgató azzal köszöntötte a résztvevőket, hogy az idei évadban elindított stúdiószínházi sorozat utolsó előadásához érkeztünk; a Detektívjátszma, a Vénusz nercben és a Pszicho után Az utolsó hősszerelmes bemutatója zárja a sort. A nagyszínpadi és a kamaraszínházi előadásokon kívül olyan vonzó darabokat kerestünk, amelyekkel új közönségrétegeket is elérhetünk. Az eddigi három produkció sikeres volt, mindegyiket nagy érdeklődés kísérte – mondta a direktor. A sorozatra az is jellemző, hogy a darabok különböző helyszíneken kerültek színpadra: a Detektívjátszma és a Pszicho a stúdiószínházban, a Vénusz az Intimtérben, Az utolsó hősszerelmest a Művész Kávéházban adják elő, külön díszlet nélkül. Csurulya Csongor elmondta, hogy a darabot Seregi Zoltán találta, ő pedig nagy örömmel vállalta el a rendezést. Két színész játszik négy szerepet, a Jászai Mari-díjas Bartus Gyula Barney Cashman alakját, Tarsoly Krisztina pedig a három nőt. Előadták már a művet úgy, hogy a három hölgyet három színésznő játszotta, de érdekesebb, ha egyre osztják a három szerepet. A szerző szándéka is az volt, hogy egy színésznő kapjon lehetőséget az átváltozásokra. Ilyen térben, közel a nézőhöz és a partnerhez, az őszinteség hangján kell szólni. Az őszinteség mellett helyet kap a humor. A nézőnek talán zavarba ejtő lesz, bár ismerősen csengő, amit hall, az előadás világára, a tükörre nincs felkészülve, égetheti a színpad, és az idő sem túl hosszú – figyelmeztetett a rendező. Majd kijelentette: az őszinteség keresésében kell a saját hangunkat megtalálni. Bartus Gyula úgy fogalmazott, hogy meglepetés érheti a nézőket. Lehet, hogy a feleségek általában nem fognak örülni annak, amit látnak, mert elgondolkodtatja őket. Önismeretre szólít fel a darab, egyfajta gyónás, esetleg kellemetlenné válhat. A történet csak úgy érdekes, ha három különböző személyiségű nővel próbálkozik ugyanaz a férfi. Tarsoly Krisztina úgy vélte, mindannyiunkat érintő témáról van szó, már azon érdemes elgondolkodni, hogy a férfi és a nő találkozásából milyen dolgok születnek. Mint mondta, nagyon komoly kihívás három nőt alakítani, többszörös szövegmennyiség és hozzájön még az intimitás. Fontos, hogy az üzenet, amit szeretnénk átadni, eljusson a nézőkhöz. Titkokon át jutunk el egymás lelkéhez, ez tarthat tükröt a nézőnek. Jó, ha kapunk visszajelzést, hogy magukra ismernek, tudnak velünk utazni. Niedzielsky Katalin Fotó: Ignácz Bence/A-TEAM
VI. Bábos Drámaíró Verseny
A Békéscsabai Napsugár Bábszínház idén 6. alkalommal játszik együtt bábosokkal, írókkal, színészekkel, rendezőkkel, zenészekkel. A hívó szóra most a veszprémi Kabóca Bábszínház érkezik, és mint az esemény társrendezője vesznek részt színészei a kalandban 2019. március 21-24. között. A verseny 2019. március 21-én, csütörtökön este, 17:00-kor kezdődik. Mint korábban, most is itt húzzuk ki a témát, mely körül zajlanak majd az események a következő három napban és amelyből éjszaka a három író színdarabot alkot. A megnyitón a Békéscsabai Napsugár Bábszínház összeállítását láthatják az érdeklődők az előző drámaíró versenyek darabjaiból és zenéiből szemezgetve, Mesélnek a koffertigrisek címmel. Idén az írók közül Turbuly Lilla, Adamik Zsolt és Dániel András vállalta a kihívást. Csütörtökön este sorsoljuk ki azt is, hogy melyik színészcsapat, melyik író munkája alapján kezd el dolgozni. Péntek reggel megismerhetjük az elkészült darabokat és az is kiderül, hogy mely rendező kinek a darabjával és melyik csapattal kezdi el a munkát. A VI. Bábos Drámaíró Verseny rendezői lesznek: Bereczki Csilla, Halasi Dániel és Perényi Balázs. A színészcsapatok most a Békéscsabai Napsugár Bábszínház színészei mellett a társrendező veszprémi Kabóca Bábszínház színészeinek és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem hallgatóinak részvételével állnak majd össze. A csapatok ezután versenyt futnak az idővel, éjt nappallá téve halmozzák az ötleteket, és próbálnak beleférni a térbe és a rendezői koncepcióba. Feladatuk továbbá, hogy mindhárom darabhoz bábokat, bábos kellékeket készítsenek, így a műhelyek is 24 órás készenlétben állnak. A fesztivál igazi különlegessége a nyilvánosság, a színházi függönyök nem rejtenek el semmit. Az érdeklődők a próbafolyamatot is végig követhetik, így az olvasópróbától az utolsó tapsig részesei lehetnek az előadások születésének. A kész előadásokat a közönség március 24-én, vasárnap 15 órától tekintheti meg az Sík Ferenc Kamaraszínház színpadán. A záróeseményen az előadásokat követően, a zsűri döntéshozatala alatt a Rokodál zenekar játszik majd. A versenyről idén is folyamatosan hírt adunk facebook oldalunkon és a https://babosdramairo.blogspot.com oldalon, Varga Tamás blogírónak köszönhetően. Írásainkat a Gyermekszínházi Portál is közzéteszi. Reményeink szerint a vasárnapi bemutatók előtt a közönség kézbe veheti kiadványunkat, mely tartalmazza a drámákat is. A rangos szakmai zsűri a következő díjakat adja ki 2019-ben: – A legjobb színésznő – A legjobb színész – A legizgalmasabb férfi karakter – A legizgalmasabb női karakter – A legjobb rendező – A legjobb dráma A nézők pedig szavazhatnak a nekik legjobban tetsző előadásra, mely közönségdíjat kap majd.
Petőfi Sándor versei Bécsben
Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész Petőfi Sándor verseit mondja egy márciusi 15-ei megemlékezésen az osztrák fővárosban. A bécsi Collegium Hungaricum meghívására utazik március 12-én a Békéscsabai Jókai Színház művésze Ausztriába, hogy aznap délelőtt az ott élő magyarok koszorúzási ünnepségén lépjen fel. Petőfi Sándor verseit mondja el, a Nemzeti dalt, A nép nevében, a Magyar vagyok és A magyar nemzet című költeményt. Székely János Dózsa című monodrámájából is elhangzik részlet. A tervek szerint a Dózsával majd külön is vendégszerepel Bartus Gyula a bécsi Balassi Intézetben.
A zentai gyerekek kommentálták a mesét
Komáromi Anett és Nagy Róbert már tavaly is részt vett a Magyar Teátrumi Társaság és a Zentai Magyar Kamaraszínház Teátrum Neked! című színházi fesztiválján. A Jókai Színház művészei az idei találkozón Szarka Gyula-Zalán Tibor Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány című mesejátékában léptek fel a határon túli magyar közönség előtt. Február 23-án délelőtt 10 órától a mesét teltház előtt játszották, a gyerekek – a szülőkkel együtt – minden dal után tapsoltak. Nevettek a gyerekek, kommentálták a mese történéseit, tehát lehetett látni, hogy jönnek a mesével, értik, figyelik minden percét. Mindig szívet melengető érzés határon túli magyaroknak játszani, és az a szeretet és vendégfogadás, amivel kedveskednek nekünk, semmihez sem hasonlítható – emlékezett az előadásban Mátyás királyt játszó Nagy Róbert a fesztiválra. Zentán fantasztikus a fesztiválszervezés, amelynek keretében játszottunk. Nagy szeretettel, odafigyeléssel vártak bennünket az idén is. Rengeteg gyerek, szülő jött el az előadásunkra, nagyon szerették, figyelték, reagáltak arra, amit láttak. Jó érzés nekünk, hogy minden évben nagyon várják a társulatunkat – tette hozzá Komáromi Anett, aki a mesében Beatrix királyné figuráját alakítja. 2018-ban Nagy Róbert és Komáromi Anett képviselte a békéscsabai teátrumot Zentán, ahol a Csak egy tánc volt című zenés felolvasó estjüket adták elő. A határon túli közönség a mai napig emlékszik a műsorra, és szívesen emlegetik az estet. Nagy Róbert a Fővárosi Nagycirkusz és Békéscsabai Jókai Színház koprodukciójában is szerepelt február 22-én este Zentán. A Férfi és nő című előadás barátságról, szerelemről, szakításról, kibékülésről szól, és összefonódik benne az artistaművészet a színművészettel, a versekkel, a dalokkal. Fellépett Liszi Melinda, Alton Sophie és Szlavkovszki Zsolt artista. Schäfer Szilveszter hegedült, Rázga Áron zongorázott, a koreográfus Vincze Tünde, a Baross Artistaképző Iskola tanára és Mlinár Péter volt. A műsor első 5-10 percében nem nagyon volt taps, talán meglepte a közönséget az artisták és a színészek, zenészek együttes, harmóniában való munkája. De miután „ráéreztek” a dolog ízére, szinte minden produkciót vastaps követett. Csak pozitív visszajelzéseket kaptunk a műsor után – mondta Nagy Róbert. Majd hozzátette, hogy a műfaj – amelynek csíráját próbálják elhinteni, ahol csak lehet – újszerű az országban, csak néhány helyen próbálkoznak vele, külföldön már bevált. Niedzielsky Katalin Fotó: A-TEAM
Köszöntő és megemlékezés a színház előtt
Ünnepi megemlékezést tartottak március 8-án délelőtt a teátrum előtt, hogy a Békéscsabai Jókai Színház épületét virágcsokorral és méltató szavakkal köszöntsék 140. születésnapja alkalmából. Az egybegyűlteket Seregi Zoltán, a Jókai Színház igazgatója üdvözölte, beszédében a színház történetének főbb állomásairól szólt. Az állandó színházat közadakozásból építtették a békéscsabaiak; Halmay Andor építész tervei alapján, Sztraka Ernő városi mérnök irányításával hozták létre az akkor 600 férőhelyes színházat. Az első évadot Krecsányi Ignác műkedvelői töltötték meg, 27 előadást tartottak abban az évben. Az első produkció a Villám Bandi és a szép Galatea című operett volt. Az épületet 1912 őszén Spiegel Frigyes és Englerth Károly építész tervei szerint, Wagner József vezetésével átalakították, az ünnepélyes átadás 1913. november 8-án zajlott, az új terem 630 férőhelyesre bővült, ruhatárakat, büfét és nemdohányzó részt is kialakítottak benne, valamint színpadtechnikai fejlesztéseket is végrehajtottak. Az utolsó nagy renoválása az épületnek 1994-ben zajlott – emlékezett Seregi Zoltán a múltra, majd a Vigadó jelentőségét méltatta. A színház épületében található Vigadó a város kulturális életében kezdettől fogva nagy szerepet játszott, előadóesteket, koncerteket és bálokat is tartottak ebben a helységben. A második világháborút szerencsésen átvészelve, 1953-ban megpecsételődött a terem sorsa, idehelyezték a lebontásra ítélt Apolló mozit ideiglenesen, és a Vigadó két év alatt teljesen tönkrement. Az 1994-es felújítás során az egykori bálterem is megújult, és ismét teljes pompájában várja a város közönségét. A direktor elmondta, hogy a színháznak 1954-ig nem volt állandó társulata, akkor a Népművelési Minisztérium Békéscsabai Jókai Színház elnevezéssel színházat létesített, amely 2012-ig a Békés Megyei Tanács, majd a megyei önkormányzat fenntartásában működött. 2012. január 1-jétől a színház Békéscsaba Megyei Jogú Város fenntartásába került, így a város közel 60 év után ismét tulajdonosa lett az intézménynek. A rövid történeti ismertető után Bartus Gyula Jásza Mari-díjas színművész elmondta Tóth Kálmán Prológ című versét, amelyet a költő a színház megnyitására írt, és 1879. március 8-án Melczer Kálmán mondta el. A színház a születésnapra egy internetes vetélkedővel is készült, amelynek nyerteseit Szarvas Péter polgármester sorsolta ki. A rövid ünnepség lezárásaként a színházban működő Színitanház hallgatói mondtak születésnapi köszöntőt. Rácz Attila Fotó: Ignácz Bence, A-TEAM
Nyereménysorsolás
A Békéscsabai Jókai Színház épületének 140. évfordulójára meghirdetett színháztörténeti vetélkedő nyertesei: Oláhné Tóth Judit, Valyuch Lászlóné, Nagy Endre. A nyeremény: minden kihúzott nyertes részére egy-egy db, két személy részére szóló színházjegy, melyet a nyertes egy általa, a színház műsorrendjéből kiválasztott előadásra használhat fel. Gratulálunk a nyerteseknek és jó szórakozást kívánunk a választott előadáshoz!
140 éves a színház épülete – ünnepi megemlékezés
Békéscsabán 1840-től rendeztek színházi előadásokat különböző helyszíneken, az első állandó épületet 140 évvel ezelőtt nyitották meg. Az évforduló tiszteletére ünnepséget rendezünk március 8-án, pénteken 9.30 órakor a színház előtt. A Békéscsabai Jókai Színház épülete 140 éves, a megnyitó ünnepséget 1879. március 8-án tartották az akkori Vigardában. Azelőtt a vándortársulatok, ahogyan országszerte, itt is a település nagyobb termeiben léptek fel. A mai színház épületét – amit akkor „Vigardának” vagy Vigadónak neveztek – közadakozásból építtették a csabai polgárok. A terveket Halmay Andor építész készítette, a munkálatokat Sztraka Ernő városi mérnök irányította. A színházépület megnyitásának évfordulójára emlékezünk most pénteken. Ünnepi beszédet mond Seregi Zoltán igazgató, Bartus Gyula Jászai Mari-díjas színművész verset ad elő, közreműködnek a Színitanház hallgatói. A megemlékezésen adjuk át a jutalmakat a színháztörténeti játék győzteseinek.
Legfrissebb képek
Még több képet talál előadásainkról a galériában
Legújabb videók
Boldog Karácsonyt! 🎄 (Jókai Színház)
125 megtekintés 2024. december 24.
6 1
Adventi gyertyagyújtás - December 22. (Jókai Színház)
54 megtekintés 2024. december 22.
2 0
Adventi gyertyagyújtás - December 15. (Jókai Színház)
48 megtekintés 2024. december 22.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 8. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 8.
4 0
Adventi gyertyagyújtás - December 1. (Jókai Színház)
81 megtekintés 2024. december 1.
7 0
Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - Jókai Színház
246 megtekintés 2024. november 22.
3 1