Skip to content

Bérletes előadásainkra jegyek is válthatók. Részletek: jokaiszinhaz.hu/GYIK
Menu
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Image Youtube
JEGYVÁSÁRLÁS
Kiemelt

Június 19-én kezdődik a Csabai Nyár rendezvénysorozat

by Szilágyiné Szabó Ágnes Szilvia
2025.05.07.
Kiemelt

Tizennégy új bemutatót tervez a 2025/2026-os évadban a Békéscsabai Jókai Színház

2025.04.30.
Kiemelt

Fatia Negra

2025.05.22.
balogh_anna_es_szomor_gyorgy

Kapj el februárban

Neil Simonról minden túlzás nélkül elmondható, hogy a szórakoztató színdarabok koronázatlan királya, Marvin Hamlisch pedig az amerikai színpadi és filmzene – minden létező díjjal kitüntetett – briliáns alkotóművésze. Így nem véletlen, hogy színházunk közkívánatra februárban több alkalommal újra  műsorára tűzi az  együttműködésükből született Kapj el című, különlegesen szép, romantikus zenés komédiát. A Seregi Zoltán rendező által jegyzett kamara előadás a békéscsabai bemutató óta  az ország számos színházában, sőt a határainkon túl is nagy sikerrel mutatkozott be, Balogh Anna és Szomor György szereplésével. Az örökzöld történt lebilincselően bomlik ki, a szerzőtől megszokott kitűnő párbeszédekkel, vérbő humorral, virtuóz szituációkkal.  Ajánljuk azoknak, akik már voltak szerelmesek, azoknak, akik szerelmesek, azoknak, akik még nem voltak szerelmesek, és azoknak, akik azt hiszik, hogy már nem lesznek szerelmesek. Jegyek már kaphatók a színház szervezőirodájában.

Tovább
img_0559

Munkával ünnepelte 80. születésnapját Medgyesi Mária

Medgyesi Mária Jászai-díjas színművésznő, a Budapesti Operettszínház örökös tagja január 13-án ünnepelte 80. születésnapját. Vérbeli színésznőként a jeles napot is munkával töltötte,  a Zserbótangó című darab előadásán, a Jókai Színházban. Az előadást követően a Jókai Színház társulata, a meglepetés vendégek és a közönség együtt ünnepelte az örökifjú primadonnát, akit Lőrinczy György, az Operettszínház főigazgatója video üzenetben köszöntött. Medgyesi Mária az 50-es, 60-as évek népszerű filmszínésze volt, de zajos sikereket aratott a színpadon is, jelentős vidéki színházak vezető színészeként. Sikerei teljében fogadta el a Főváros Operettszínház felkérését, ahol végigjátszotta az operett irodalom színes palettáját. Később egyre inkább a tanításnak szentelte életét, beszédtechnikát oktatott az Operettszínház stúdiójában a jelen sztárjainak. 70 évesen megkapta azt a szerepet, ami minden nagy színésznőnek kijár: Csiky Gergely Nagymamájában Szerémy grófnő szerepét. Békéscsabán pedig jelenleg is a Zserbótangó című darab egyik főszerepét játssza, mely két idősödő, pályájáról már „letért” színésznő történetét állítja a középpontba, akik átmenetileg közös albérletbe kényszerülnek.  Medgyesi Mária színészi hitvallásáról így fogalmazott korábban: „A pontosság és az alázat a legfontosabb. Ezt megtanultam az igazgatóimtól, a rendezőimtől. Eszünkbe se jutott soha késni, nem megtanulni a szöveget, felkészületlenül menni egy próbára. Én ezt próbálom a tanítványaimnak is átadni. Nincs betegség, nincs bánat, nincs szerelmi bánat, csak a színház. Kegyetlen dolog, de ez egy hivatás. Nekem ugyanazt jelenti minden vidéki színpad, mintha a Nemzeti, a Madách vagy az Operett lenne. Mindig ugyanúgy készülök.” A kerek születés­nap különösen jó alkalom volt annak meg­tapasztalására, hogy milyen szeretettel veszik körül a kollégák ezt a nagy­szerű színésznőt, aki könnyeivel küszködve hallgatta végig majd köszönte meg a gratulációkat.

Tovább
img_8898

Kadelka László a XXI. században

Ma este az RTL Klub XXI. század című műsorában a Blaha Lujza téri Nemzeti Színház épületének a lebontása lesz a téma. Kadelka László, a Békéscsabai Jókai Színház ügyelője is megszólal majd. Kevesen tudnak már hitelesen mesélni az 1964-es eseményről, ezért az óriási szakmai múlttal rendelkező Kadelka Lászlót is megkeresték a műsor szerkesztői.

Tovább
medgyesi_kicsibe

Isten éltesse Medgyesi Mária színművészt 80. születésnapján!

A Jókai Színház társulata köszönti a ma 80 éves Medgyesi Máriát és köszöni, hogy a mi színházunkban, a mi előadásunkon ünnepli a nemes napot!

Tovább

Fekete Péter értékelője a Csaba Televízióban

Tovább
katko_ferenc_gubik_petra

EGÉR A MAROKBAN, EMBER A POKOLBAN

John Steinbeck Nobel-díjas amerikai regényíró Egerek és emberek című kisregényét 1937-ben írta, a nagy gazdasági válság időszakában. Nem sokkal később született meg belőle a színmű, amely a mai napig töretlen sikert arat. A történet érdekessége, hogy témájában, helyzetszerűségében átível a 20. század harmincas éveiből a 21. század mostani időszakába. Döbbenetes azonosságot mutat a cselekmény és az akkori viszonyok minden egyes apró részlete a jelennel. Zsidov Magdolna írása   Ezzel, azonnal fel is merül egy nyugtalanító kérdés: vajon a majd nyolcvan év távlatában végbement -e korszakváltás, vagy csupán annyi történt, hogy jól-rosszul kreált korszakok váltották egymást? És ha így igaz, további kérdés: van -e a kettő között különbség? Kétségtelenül, óriási, ugyanis változó korszakban, pusztán az előbbiek reprodukálása pereg a történelem színpadán, legfeljebb hangulatában, formációjában tűnik másnak, miközben azonos szimptómákat mutat. Ezzel ellentétben a korszakváltás merőben különbözik az előbbitől, mégpedig úgy, hogy minden külsőség ellenére, az emberek egymáshoz való viszonyában, a társadalmi tényezőkben, de az élet valamennyi feltételében gyökeres fordulat következik be, amely az előbbitől teljesen eltérő körülményt teremt. A korszakváltás tehát egy új világkép megjelenését kell, hogy eredményezze, amelyben az emberi gondolkodásban, az össztársadalmi hozzáállásban, következményeként pedig az életformában hozhat fordulatot. Ennek tükrében jogosan tehető fel az újabb kérdés: vajon a múltszázad eleji Egerek és emberek történetének sorshelyzete, miben, és mitől mutat rokon vonásokat a jelenlegi századelő küzdő-vergődő embereiével? S vajon beszélhetünk az eltelt időszakban korszakváltásról, vagy maradt azon mód minden, csupán új „köntösbe” öltöztették, ahogy Illyés Gyula (Mérleg III.) versének egyik sorában hangzik „kígyó-módra bőrváltó” szemforgató módon. A Békéscsabai Jókai Színház eme darab választásával nagyon jó döntést hozott. Ismét egy katartikus élmény került színpadra. A ma létkáosza, akárcsak a regény keletkezésekor, aktuális, mondhatni korlenyomat. A regény hatására készült színmű, Pataki András vendégrendezésében drámai erővel bonyolította a cselekményt. A színpad valóságos és tipikus életkép: vidéki környezet, egyszerű, fából épült barakk, kilátástalan helyzetű vándorló idénymunkásokkal. Mindegyikőjük más szeretne lenni, és más életet akarna élni. Vágyakoznak a boldogabb, reménytelibb élet után, és képtelenek elhinni, hogy esetükben nincs más kilátás, mint a mindennapi betevő megteremtésére leszűkített sors. Miközben vergődnek a létért folytatott harcban, egymás húsába vájnak, tépik egymás lelkét, s mint ordasok üvöltik ki magukból a lét keserű panaszait. Nagy kérdések sora jelenik meg egy-egy arc, karakter mögött, mint például: Ki vagyok én? Mi közöm van a másik emberhez? Több vagyok -e, vagy kevesebb? Van -e reményem, vagy reménytelenségre ítéltettem? A két idénymunkás egyik szerepében, Georgként, Csomós Lajos remekel. Olyan hitelesen, természetesen jeleníti meg az általa alakított, eszes, mégis kudarcra ítélt embert, hogy már-már nem is színházban érzi magát a néző, hanem az élet, színpad és kellék nélküli, a mindennapok keserűségébe gyűrt, vergődő küzdőterén. Mint a púpot úgy hurcolja magával az oktondi Lennie-t, aki mindenben csak hátráltatja, de mégis kell neki, szüksége van rá a magányában, de a szükségen túl a szeretete iránta átütő erejű. Lennie-ként Katkó Ferenc egy teljesen más karaktert elevenít meg szívbemarkolóan. Megható figura a maga együgyű kirekesztettségében. Túlcsorduló érzelme nem ismer korlátokat, ezért „fojtja” belé „gyermeki” szeretetét egy másik lénybe: egy egérbe, egy kutyába, egy asszonyba, de ez a fojtó szeretet tragédiába torkollik. Maga sem érti a történteket, hiszen benne az erő nem fizikai, hanem érzelmi, hisz ő maga is pusztán érzelmi lény. Sorsa ezzel meg is pecsételődik, ítélői szerint nincs helye a normális emberek világában. Mosollyal az arcán fogadja a halált, társa, George kezéből, aki mintegy eutanáziás tettével megelőzi a feldühödött igazságosztókat, mert az ő szeretete is legalább annyira mélyről fakad, mint Lennie-é. És persze, George és Lennie mellett ott vannak a többiek: jók és rosszak, kegyesek és kegyetlenek. Candy, akit Kovács Frigyes alakít nagyszerűen, megvénhedt keserű ember, akinek egyetlen öröme a szintén kiöregedett kutyája. A főnök szerepében Bartus Gyula kemény, könyörtelen vezetőt jelenít meg. Curley-ként Szabó Lajos izgága, féltékeny férjként hozta szerepét, aki mindenkire vetélytársként néz. A feleségét alakító Gubik Petra a házasságban, de minden másban is csalódott nőt játszotta igazi „nőciséggel”, hogy végül a gyermeteg Lennie áldozata legyen. Slim megértő, türelmes alakja Czitor Attila kiváló játékával hatott a nézőkre. Carlson szerepét, Koleszár Bazil Péter elevenítette meg, Ormándí M. Keve Whit alakjában, bár Candy kutyájának, Jonnynak a hóhéra, játékával eléri, hogy mégse legyen teljesen negatív figura. A Munkás/Bunkó „csendesét” Jancsik Ferenc szavak nélkül is szerepeltette.  Papp Gyula orgona játéka kiváló, dinamikus, erőteljes. Talán csak annyit lehet kifogásolni, hogy túl hangos, halkabban drámaibb erővel hatna. Végezetül: az Egerek és emberek megelevenedett a békéscsabai színház falai között, s a rendezésnek, a színészi alakításoknak köszönhetően kigyulladt a részvét lángja. Mi több, elérte, hogy egyfajta mérlegkészítésre ösztönözze a darabról gondolkodókat. Steinbeck drámáját óhatatlanul a mai állapotokra, így hazánkra is lehet vonatkoztatni. Az eltelt 25 év alatt, azaz a rendszerváltás óta, mennyire mutatnak korszakváltást, szemléletváltást a körülmények? Mennyire adottak a lehetőségek, amelyben az esélyegyenlőség természetes? És még tovább lehetne boncolgatni a kérdést, és a végkövetkeztetés nem biztos, hogy bekövetkezik. A világ maga ilyen, a bonyodalmaival, feszültségeivel, meg nem érthetőségével, és minden küzdelmével, ám szerethetőségével együtt.  

Tovább
img_0465

Egerek és emberek – újabb narrált előadás színházunkban

A Békéscsabai Jókai Színház teljes mértékben elkötelezett a kommunikációs akadálymentesítés ügye mellett, így nem véletlen, hogy ebben az évadban már a második előadás várja narráltan látássérült színházbarátainkat. Szombaton este az Egerek és emberek című darabunk kapcsán először interaktív színpad bejárásra invitáltuk az érdeklődőket, majd következett a bevezető narráció, mely a darab könnyebb befogadását segíti elő. És, hogy látássérült barátaink számára még teljesebb legyen a színházi élmény, Komáromi Anett színművész egy fülmonitor segítségével szavakkal leírva tette láthatóvá a láthatatlant az előadás teljes időtartama alatt.

Tovább
barka-dij2

Ünnepi Bárka-est, díjátadással

A Bárka szerkesztősége évzáró szerkesztőségi ülésén tavaly is eldöntötte, hogy a hosszú évek óta tartó eredményes együttműködés és az idei publikációk alapján kik lesznek a 2014. év Bárka-díjasai. Az elmúlt évek díjazottjai között olyan jeles hazai és határon túl alkotók szerepeltek már, mint például Egressy Zoltán, Fekete Vince, Géczi János, Grendel Lajos, Iancu Laura, Kiss Judit Ágnes, Markó Béla, Nagy Gáspár, Szepesi Attila, Tandori Dezső, Tarján Tamás, Tóth Krisztina, Tőzsér Árpád, Varró Dániel, Vámos Miklós, Zalán Tibor. A szerkesztők ezúttal Ménesi Gábor kritikusra és Vári Fábián László költőre, íróra szavaztak. A Hódmezővásárhelyen élő Ménesi Gábor az elmúlt évben Grendel Lajos és Zalán Tibor köteteiről szóló kritikákkal gazdagította a nyomtatott folyóirat számait és számos írói kisinterjúval a Bárkaonline internetes magazint. A többek között József Attila-díjas, Magyar Művészeti Akadémia-tag, Kárpátalján élő Vári Fábián László tavaly nemcsak a legújabb verseiből közölt két számban is, de készülő regényének egyik részletét is a folyóiratnak adta. A díjakat Szarvas Péter, városunk polgármestere adja át az Ünnepi Bárka-esten, amelyet hagyományosan a Magyar Kultúra Napja alkalmából rendeznek meg, idén január 17-én (szombaton) 18.00 órától a Békéscsabai Jókai Színház Ibsen Stúdiószínházában. A díjazottak bemutatása és méltatása mellett dr. Elek Tibor irodalomtörténész, a Bárka főszerkesztője az esten összefoglalja és értékeli az elmúlt év Bárka-számait és  bárkás tevékenységét. A szerkesztőség további tagjai (Farkas Wellmann Éva, Kiss László, Kiss Ottó, Lovász Andrea) és az est íróvendégei (Banner Zoltán, Dávid Péter, Molnár Lajos, Szil Ágnes, Zalán Tibor) közreműködésével pedig bemutatják a frissen megjelent, 2015/1. számot. Az esten várható jó hangulathoz a Békés Banda muzsikája és János Hajnalka éneke is hozzájárul majd. A rendezvényre a belépés ingyenes, a szervezők minden irodalombarátot szeretettel várnak.    

Tovább
243835_sokan

Légy jó mindhalálig: „az élet szép…”

Az egri Gárdonyi Géza Színház pénteken este mutatta be a Légy jó mindhalálig című musicalt, Seregi Zoltán rendezésében. Móricz regényéből 1991-ben Miklós Tibor és Kocsák Tibor nagysikerű musicalt írt a Csokonai Színház felkérésére. Misi történetének zenés változata azóta meghódította nemcsak a hazai, de a határon túli magyar színházak közönségét is.  – Mindig az egyik kedvenc darabom volt, hiszen akkor született, amikor édesapám, Seregi László a debreceni színházat vezette – mondja Seregi Zoltán rendező. – Sokféle változatot láttam belőle, de valahogy sosem talált meg a rendezés…, egészen addig, amíg Blaskó Balázs fel nem kért rá. Próbáltam a mű eredeti szellemét megtartani, de el akartam térni az eddigi megvalósításoktól. Móricz érezteti, hogy Misiből a csalódások ellenére is tanár lesz. Gyönyörű életigenlés van „Az élet szép” kezdetű betétdalban – vélekedett Seregi. – Ez is olyan mű, amit el kell olvasni, hogy emberek legyünk – fogalmaz Reiter Zoltán színművész. – Szülőként, pedagógusként önkéntelenül is példák vagyunk a fiatalok szemében. Azt szeretném, ha éreznék a nézők, hogy bár Valkay tanár úrral viccelődnek vele a gyerekek, de ha kell, el tudja varázsolni őket. Forrás: Hevesi Hírlap

Tovább
img_4180

Zserbótangó Fodor Zsókával és Medgyesi Máriával

Az előadás két idősödő, pályájáról már "letért" színésznő történetét állítja középpontba, akik átmenetileg közös albérletbe kényszerülnek. Kamilla sikeres komikaként dolgozta végig az életét vidéki színházaknál, Klári pedig vidékről Pestre került drámai színésznő.  Az egymással, és egymás múltjával vetélkedő, a magánéletükben is gyakran szerepet játszó nyugdíjas színésznők váratlanul egy olyan helyzettel találják szembe magukat, ami próbára teszi erejüket, barátságukat, szeretetüket. A történet során a könnyed, szórakoztató hangvételtől eljutnak a sors nagy kérdéseinek felvetéséig; szerelemről, életről, halálról, és hitről. Az élet és a színház hirtelen szorosan összekapcsolódik. A hatás pedig különösen erős, hiszen a játék a különleges térnek köszönhetően belép a nézők személyes terébe, erős kapcsolatot teremtve és mély érzéseket generálva. Az előadást január 13-án, 14-én, 15-én és 16-án tekinthetik meg az érdeklődők. Jegyek korlátozott számban még kaphatóak a jegyirodában.

Tovább
gyulyas_attila_javtva

Gulyás Attila bravúros beugrása

Különleges és szenzációs beugrást láthatott szerdán este Gulyás Attila jóvoltából a budapesti Játékszín közönsége. Bár Serbán Attila szerepelt volna a …Tied a világ! című zenés társasjátékban, de neki Hujber Ferenc helyett kellett játszania lekettőzött szerepüket a Madách Színházban. Nem kis szervezés árán Gulyás Attila ugrott be a Játékszín produkciójába, miközben tegnap délután Békéscsabán még mese előadása is volt. A felkészülésre így hihetetlenül rövid idő állt rendelkezésére, ő azonban ezt  remekül megoldva, bravúrosan mentette meg a budapesti produkciót.  A közönség zúgó vastapssal, hangos ovációval köszönte meg a remek előadást és ünnepelte Gulyás Attilát, akinek énekesi, színészi teljesítményéről mindenki elismerően szólt.

Tovább

Kállay Géza egyetemi tanár Lear királyról

Forrás: Csaba Televízió

Tovább
szhaz8

Márpedig előadás nem marad el

Csabaimérleg | Ha egy színész valami miatt nem tudja vállalni az előadást, a színház élete felborul. Van, hogy több színház élete is. Hujber Ferenc egészségügyi állapota a Madách Színházat, a Játékszínt és a Békéscsabai Jókai Színházat is érinti. A legkézenfekvőbb az lenne, ha az előadások elmaradnának, de a baráti színházak összefogtak, hogy ez ne történjen meg. ► Tovább

Tovább
img_0355

Lear tükre, üzenete a mának

Shakespeare Lear királyának elemzésével folytatódott a Mindentudás Színházi Egyeteme sorozat Békéscsabán, január 5-én Kállay Géza egyetemi tanár tartott előadást az Ibsen Stúdiószínházban. Az apa és király tragédiájának, szülők és gyermekek ellentétének, a hatalomért folytatott harcok dramaturgiájának boncolgatása, az okfejtés a híres viharjelenetről, az Erzsébet-kori királyság intézményének, valamint Shakespeare színházának lényegéről új távlatokat nyitott a dráma értelmezéséhez. Kállay Géza előadása elsősorban azoknak jelentett maradandó élményt, akik látták a Jókai Színház 2013-as, megrázóan emlékezetes Lear-produkcióját. (Niedzielsky Katalin beszámolója) Ha egy színház vezetője olyan darabot akar bemutatni, amely biztosan megszólítja a közönséget, akkor Shakespeare garantáltan jó választás. Az angol reneszánsz dráma mestere mindent tudott az emberről, az emberi kapcsolatokról, a hatalomról, saját koráról és színházáról. Művei nemcsak a londoni Globe Theatre közönségét tudták elgondolkodtatni, rádöbbenteni összefüggésekre, hanem ma is aktuálisak, élvezetesek, a színházak műsortervén nem véletlenül szerepelnek állandóan világszerte. Kovács Edit színművész, a sorozat házigazdája ezekkel a szavakkal vezette be 2015 első programját, majd elmondta, hogy a színészek ma is mesterségük egyik alappillérének tartják azokat az instrukciókat, amelyeket Hamlet a vándorszínészekhez intéz, mielőtt a királyi pár előtt fellépnek. „Illeszd a cselekvényt a szóhoz, a szót a cselekvényhez, különösen figyelve arra, hogy a természet szerénységét által ne hágd: mert minden olyas túlzott dolog távol esik a színjáték céljától, melynek föladata most és eleitől fogva az volt és az marad, hogy tükröt tartson mintegy a természetnek; hogy felmutassa az erénynek önábrázatát, a gúnynak önnön képét, és maga az idő, a század testének tulajdon alakját és lenyomatát.” Kállay Géza irodalomtörténész előadását azzal kezdte, hogy Shakespeare „roppant rejtélyes figurája” volt korának, s nehéz elhinni, hogy egyetlen szerző ennyi zseniális művet alkosson. Annyi bizonyos, hogy csak az írhatott ilyen kiváló színdarabokat, aki maga is sokat forgott a színházban, s Shakespeare-ről ismert, hogy kisebb szerepeket is eljátszott, a Globe Színházban pedig azt a feladatot látta el, amit a mai dramaturgok: átírta, színpadra alkalmazta a darabokat. Egyetlen fia elvesztését „úgy reagálta le”, hogy vígjátékokat írt, majd Erzsébet halála után, I. Jakab trónra kerülését követően kezdett a tragédiák sorozatába, megszületett a Hamlet, az Othello, a Lear király, a Macbeth. A Lear apák, gyermekek tragédiája, azzal foglalkozik, hogy két generáció hogyan viszonyul egymáshoz, átadják-e a hatalmat az apák a felnövekvő nemzedéknek, s egyáltalán Lear miért mond le a trónról, ez nem világos – fejtegette az előadó. Műhelytitokként árulta el: a dráma első 40 sorában kirajzolódik, hogy miről van szó, fő téma az egyenlőség, hogy ki mit preferál, de nem derül ki a valódi szándék (darker purpose). Nem tudjuk meg, miért akarja Lear két-három részre osztani országát,  kiszolgáltatni lánya házasságával az ellenségnek (francia király, burgundi fejedelem). Tulajdonképpen két apa drámáját látjuk, nemcsak Learét, hanem Gloster grófét is, aki félreismeri fiait. Ezért „szövevényes” a sztori, ráadásul két lány beleszeret Edmundba, Gloster törvénytelen fiába. Ha nemcsak Lear, hanem Gloster is így jár gyermekeivel, igaz a tétel, hogy az apáknak figyelni kell tetteik következményére. Glostert megvakítják, s onnantól kezd helyesen látni: nem az a fia jó, akit annak hitt. Lear a viharban megőrül: a dolgok helyes értelmezéséhez kell, hogy átalakuljon valami az énben, amikor megőrül, másképpen látja a világot, a királyságot – magyarázta Kállay Géza. Amikor Gloster azt kérdezi, hogy ki szerette igazán, rádöbben: az egész világegyetem másképp van berendezve, mint elképzeljük, és más látószög szükséges, hogy a lényeget lássuk. Learnek fontos kérdés, hogy kik vagyunk, miért vagyunk ezen a világon, és királyai, urai vagyunk-e valóban a helyzetnek. Mivel a király már 80 éves, felvetődhet a kérdés, vajon kell-e még egy ilyen idős embernek tanulni. Shakespeare szerint igen – tudtuk meg az előadótól. A fokozott melléknevek használatával, Vörösmarty Mihály gyönyörű fordításával kapcsolatban elhangzott: a szeretet, a gyűlölet ábrázolásához „méretarányos nyelvi kifejezések” kellenek. Amikor Cordelia közli, semmit sem kér apjától, Kállay professzor szerint itt kezdődik a tragédia. A királyi szó teremtő szó, az utolsó pillanatig megilleti az öreget a teremtés méltósága. A lánynak választania kell; vagy leírja az apját, vagy azt mondja neki: papa, neked is tanulnod kell. Lear hibázik, mert a minőséget mennyiséggel próbálja felcserélni, a szeretetet földre váltani, pedig tudhatná, hogy szeretni csak spontán lehet. Ugyanakkor imád szerepeket játszani: egyszer agg, máskor dorbézol a lovagokkal, ma azt mondanánk rá, nehéz eset, neki a gyerekek azok. Mennyire van az apának helye a lányok saját életében? Shakespeare válasza, hogy az öreg ember tanítható. Ezért érezzük magunkat becsapottnak a darab végén, hogy Lear hiába ment végig a tanulási folyamaton. Kállay professzor az előadásra magával hozta egyik tanítványát, Károlyi Krisztiánt, akivel jeleneteket olvasott fel. Először Lear és a bolond párbeszédét annak példázatára hallottuk, hogy az értelmiségnek bolondnak kell tettetnie magát ahhoz, hogy elmondhassa az igazat, míg a bolondnak eleve ez a dolga, kötelessége. Később azt a részt idézték, amikor Leart a tomboló viharban a bolond próbálja rávenni, hogy menjen fedett helyre, és szeretné felvidítani. Lear valóban őrült, Edgar igyekszik eljátszani az őrültet, és ott a bolond, aki egész életében ezt teszi. Kérdés:  tudunk-e egyáltalán segíteni, milyen emberi létezés ez? Lear adja a legnegatívabb választ. Cordelia meggyógyíttatja, kibékülnek, a jó testvér megbünteti az áruló nővéreit. A gonoszok egymást számolják fel. Lear a lányával a börtönben boldog! Ez tényleg nem logikus befejezés – szögezte le Kállay Géza. Nahum Tate ír költő tollából 1681-ben megjelent egy happy endes változat, amelyben Lear visszakerül a trónjára, és Cordelia Edgarhoz megy feleségül. A színházakban pedig majdnem kétszáz évig ezt játszották, amíg Charles Dickens vissza nem állította az eredeti verziót. Tate azt kérdezte: miért kell Cordeliának meghalni? Lear képtelen jól szeretni, a szeretetet elviselni, nem tudja megkülönböztetni az igazi, szívből jövő szeretetet a hízelgéstől – jellemezte az előadó a főszereplőt. Súlyos kérdés, amivel Shakespeare szembesít bennünket. Sok mindent meg tudunk tenni, tudunk tanulni, gyógyítani, szeretni is. De emberi mivoltunk, létünk valahol mégis hiányos: végesek vagyunk, egyszer meghalunk, és akiket legjobban szeretünk, a gyermekeinket, akiknek életet adtunk, feltámasztani nem tudjuk. Lear így hal meg, ebben a tudatban, hogy nincs tovább, korlátolt az életünk, semmi sem tart örökké, és erről nem tehetünk. A tragédia ennek az érzésnek a drámai kifejeződése – zárta értékelését Kállay Géza. Kovács Edit hozzáfűzte: pontosan nem tudhatjuk, miért így fejezte be művét Shakespeare. Tény viszont, hogy manapság már sokkal több ismerettel rendelkezünk arról, hogyan lehet jól, okosan szeretni, de az emberi élet végességének elviselése nagyon nehéz. Kadelka László, aki korábban a Nemzeti, jelenleg a Jókai Színház ügyelője, azt mondta: csodálkozik, hogy a zseniális műben Shakespeare akkora dramaturgiai bakit követ el, hogy a bolondot egyszerűen elhagyja, az kikopik a darabból. Kállay Géza azt felelte: megszűnt a funkciója, de elismerte, több dramaturgiai hibát lehet találni. Opheliáról például elhangzik, hogy sokáig lebegett a vízen. Akkor miért nem hozták ki? Kovács Edit emlékeztetett, hogy a Tévedések vígjátékát is bemutatja a színház, érdekelné, hogy abban a darabban mire kell a színészeknek különösen figyelni. Kállay Géza úgy vélte, a korai Shakespeare-műben, Plautus drámájának változatában a két ikerrel, amihez a nagy klasszikus a szolgák párosát tette hozzá, elsősorban a megkettőzött énekre érdemes hangsúlyt helyezni. Majd egy másik kérdésre válaszolva – a sok újabb fordítás jelentőségét elismerve – Vörösmarty nyelvezetét méltatta. Legközelebb Gyenge Zoltán professzor Apollón és Dionüszosz, avagy a színház genezise címmel tart előadást a Mindentudás Színházi Egyeteme sorozatban.  Niedzielsky Katalin

Tovább
1
23456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352
…353354355356357…
358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392
393
Korábbi híreink megtekintéséhez kattintson ide!

Legfrissebb képek

Legenybucsu

A revizor

Naplopó

Anconai szerelmesek

Még több képet talál előadásainkról a galériában

Kattintson ide!

Legújabb videók

Békéscsabai Jókai Színház

1.4ezer subscribers

A Jókai Színház hivatalos YouTube csatornája.

Békéscsabai Jókai Színház
Június 21-ig a Békéscsabai Jókai Színház színpadán!

Június 21-ig a Békéscsabai Jókai Színház színpadán!

24 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkJRNEt5QjZpVzlB

Fatia Negra - Békéscsabai Jókai Színház

510 megtekintés 2025. május 28.

24 0

0 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLnVTVFYtMTJsQy1F

2025/2026-os évad Studio Előadásai - Békéscsabai Jókai Színház

67 megtekintés 2025. május 9.

0 0

2 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkpmaEQzY3o3a0hz

2025/2026-os évad Gyerek Előadásai - Békéscsabai Jókai Színház

49 megtekintés 2025. május 8.

2 0

1 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLmIwbklTNmRlRk80

2025/2026-os évad - Békéscsabai Jókai Színház

115 megtekintés 2025. május 5.

1 0

5 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLjNCYkV6Ynlxc3lR

A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház

176 megtekintés 2025. március 14.

5 0

3 0

YouTube Video VVUwM2ZNVEdIYVFVRklaTGtWX01vMHVRLkFWdTBocE00X0hj

Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)

311 megtekintés 2025. február 28.

3 0

További videók... Feliratkozás

Gyorslinkek munkatársainknak

Következő előadásaink

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Egyetértek a használati feltételekkel
Kérjük, valódi email címet adjon meg
Ezzel a címmel már korábban regisztráltak
A megadott biztonsági kód helytelen.
Köszönjük feliratkozását! A megadott email címre küldtünk egy emailt, kérjük kattintson az emailben található linkre.
Facebook
Rólunk írták

Táncdalfesztivállal zárult a Városházi Esték programsorozata – behir.hu

Oscar a megnyitón – behir.hu

A Fatia Negrával indul a Szarvasi Vízi Színház programja – M1

István, az országépítő – behir.hu

Látványos gálával zárta az évadot a Jókai Színház – beol.hu

Világ körüli turnéról tértek vissza az Idegenek és ismerősök szereplői – 7.tv

Belépés munkatársainknak

Regisztráció munkatársainknak

Regisztráció

Levelezés munkatársainknak

© 2007 – 2025 Békéscsabai Jókai Színház
Go to Top
  • FŐOLDAL
  • Színdarabok
  • Havi műsor
  • Jegy és bérlet
  • Színházunk
  • Rólunk írták
  • Kapcsolat
Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk azáltal, hogy emlékezünk a preferenciáira és ismételt látogatásaira. Az „ELFOGAD” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához. Mindazonáltal személyre is szabhatja a Cookie-beállításokat.
COOKIE BEÁLLÍTÁSOKELFOGAD
Manage consent

Adatvédelmi áttekintés

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa az élményt a webhelyen való böngészés során. Ezek közül a cookie-k közül a szükségesnek minősített sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel ezek elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezek a cookie-k csak az Ön hozzájárulásával kerülnek tárolásra a böngészőjében. Lehetősége van arra is, hogy leiratkozzon ezekről a cookie-król. De ezen cookie-k némelyikének letiltása hatással lehet a böngészési élményre.
Szükséges
Mindig engedélyezve
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik anonim módon biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági funkcióit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-analytics11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-functional11 hónapA cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-others11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
cookielawinfo-checkbox-performance11 hónapEzt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál.
viewed_cookie_policy11 hónapA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot.
Funkcionális
A funkcionális cookie-k segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, mint például a webhely tartalmának megosztása közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtése és egyéb, harmadik féltől származó funkciók.
Teljesítmény
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Analitika
Az analitikai sütiket arra használjuk, hogy megértsük, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb., vagyis a látogatói elégedettségről.
Hirdetés
A hirdetési cookie-k arra szolgálnak, hogy a látogatók számára releváns hirdetéseket és marketingkampányokat lássanak el. Ezek a cookie-k követik a látogatókat a webhelyeken, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések megjelenítéséhez.
Egyéb
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és amelyeket még nem soroltak be egy kategóriába.
Mentés és elfogadás
Megszakítás
Eszköztár megnyitása Akadálymentesítés eszközei

Akadálymentesítés eszközei

  • Betűméret növeléseBetűméret növelése
  • Betűméret csökkentéseBetűméret csökkentése
  • SzürkeárnyalatosSzürkeárnyalatos
  • Magas kontrasztMagas kontraszt
  • Negatív kontrasztNegatív kontraszt
  • Világos háttérVilágos háttér
  • Hivatkozások aláhúzásaHivatkozások aláhúzása
  • Olvasható betűtípusOlvasható betűtípus
  • Alaphelyzetbe állítás Alaphelyzetbe állítás