Hatvanadik születésnapját ünnepli a Jókai Színház társulata
BEOL | A nézőkkel ünnepelték hétfőn a Békéscsabai Jókai Színház társulatának hatvanadik születésnapját. Műsorral, ajándékokkal, meglepetésekkel várták az érdeklődőket a teátrumnál. ► Tovább
BEOL | A nézőkkel ünnepelték hétfőn a Békéscsabai Jókai Színház társulatának hatvanadik születésnapját. Műsorral, ajándékokkal, meglepetésekkel várták az érdeklődőket a teátrumnál. ► Tovább
Csabaimérleg | Éppen, ma október 6-án ünnepelte a Jókai színház társulata hatvan éves jubileumát. Ahogyan azt már megszokhattuk a művészek és munkatársaik nem zárt körben, hanem nagyszabású esemény keretében, a közönséggel együtt emlékeztek meg a hatvanadik „születésnapról”. ► Tovább
Az Aradi Magyar Napok rendezvénysorozatra az Advent a Hargitán című Sütő András darabbal kapott meghívást a Békéscsabai Jókai Színház. Az október 6-ig, az aradi vértanúk emléknapjáig tartó eseménysorozaton kulturális programokkal, tudományos előadásokkal és megemlékezésekkel várták az érdeklődőket. Sütő András klasszikussá nemesedett drámáját, Rubold Ödön Jászai-díjas színművész rendezésében láthatta a közönség Aradon, a Ioan Slavici Színházban. A Békéscsabai Jókai Színház szeptemberben még Pozsonyban vendégeskedett a Holle anyóval, most pedig Aradra kapott meghívást, mégpedig egy erdélyi vonatkozású darabbal. Nem hiába hangoztatta még az évadnyitó társulati ülésen Fekete Péter, a Jókai Színház igazgatója, hogy határ menti színházként kötelessége a teátrumnak a szomszédos országokkal és azok színházaival való kulturális együttműködés, a nemzetközi kapcsolatok mélyítése. Az Aradi Magyar Napokon való részvétel is ebbe az irányba mutat. Sütő András méltán népszerű drámái közül is kiemelkedik az Advent a Hargitán, ez a Kis- és Nagy Romlás fenyegetettségében játszódó, balladai sűrűségű színjáték. Megrendítő zengésű, költői nyelven szólal meg a műben – idézet Sütő Andrástól – „Erdély nagy romlásának valóságos gyásza, az önfeladás, a világgá menekülés közösségi tragédiája”. Fájdalmas megtapasztalni, hogy a darab mélyén meghúzódó társadalmi, emberi gondok a mai napig is döbbenetesen, tragikusan időszerűek. Bognár Levente, Arad alpolgármestere elmondta: fontos számunkra, hogy a 13 vértanú megemlékezésének előestjén egy rangos nemzeti vonatkozású előadásra kerüljön sor Aradon, ahol 165 évvel ezelőtt végezték ki a 13 vértanút. Sütő András erdélyisége és nemzetsors vállalása példa számunkra. Egy olyan darabbal jelentkezik a Békéscsabai Jókai Színház, ami egy meghitt, erdélyi estét jelent az aradi magyarságnak. A Jókai Színház nálunk itthon van, remélem, hogy több ilyen alkalom lesz még, hogy együtt tudunk örülni, ünnepelni, mint a mai este – tette hozzá. Rubold Ödön, Jászai-díjas színművész, a darab rendezője hiteles adaptációt vitt a színre. Ugyanis Sütő Andrást személyesen ismerte, sőt Sütő kertjében ismerkedett meg először a darabbal. „Nekem ünnep ezt a darabot és Sütő szellemiségét tovább éltetni, minden vele való találkozásomat a szívemben őrzöm.” A Bódi Vencelt alakító Jászai-díjas Szélyes Imrének is volt élő kapcsolata Sütővel, akit kortársaival élő írófejedelemnek, fogalomnak tartottak, akire akár emberileg, akár politikailag érdemes volt odafigyelni. A nagyszerű előzmények után a Jászai-díjas Kara Tünde, Babócsai Réka, Szőke Pál és Czitor Attila remek játéka is kellett a közönség álló tapsviharához, ami nem is maradt el. Ragány Misa
A Jókai Színház társulata rövid megemlékezést tart a színház előtt tisztelegve a társulati lét, az alkotó munka, a helyi önálló színház lehetőségének megteremtői előtt. Várjuk a ma 60 éves születésnapjukat ünneplő nézőket, várjuk a születésnaposokat. Délelőtt bensőséges keretek között koszorút helyezett el a társulat a társulatalapító-igazgató, Daniss Győző sírjánál. Az 1954-es alapítástól 1956-ban bekövetkezett haláláig volt a társulat tagja, mégis hosszú időre meghatározta a színház szellemiségét, művészi arculatát. Korábban játszott, rendezett az ország szinte minden színházában. Alakította Bánk Bánt, később Tiborcot, Harpagont, Kerekes Ferkót a Csárdáskirálynőben, Józsa Mihályt a Fáklyalángban. Daniss Győző 1903- április 14-én született Budapesten, és 1956. május 5-én halt meg gyógyíthatatlan betegségben a gyulai kórházban. Este röviddel hat óra előtt hatvan léggömb indul égi útjára hatvan ajándék színházjeggyel, hogy aki levadássza, megtalálja, az is ünnepelhessen a színházzal ma este. Színházi Mindentudás Egyetem program zárja a mai jubileumi ünnepi napot, amelyen Csiszár Imre Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló művész, a hatalom és a színház kapcsolatáról tart tudományos elemző előadást a színház aulájában.
1954. október 6. Jókai Mór – Az aranyember. Így indított a társulat hatvan évvel ezelőtt, ez volt az első olyan bemutató a Békéscsabai Jókai Színház épületében, amit a teátrum önálló társulata adott elő. A társulat azóta is működik, megszámlálhatatlan zajos sikert aratott az elmúlt 60 évben. Erről emlékezünk meg, ezt ünnepeljük 2014. október 6-án 17:45 órakor a színház előtt verssel, dallal, lufikkal. Várjuk azok jelentkezését, akik szintén aznap ünneplik a 60. születésnapjukat, mint mi. A személyi igazolványuk felmutatásával egy nagy értékű díszbemutató bérletet kapnak ajándékba a teátrum társulatától. Akik nem a hatvanadikat ünneplik, de szintén október 6-án születtek, azok számára egy színházjegyet is tartalmazó ajándékcsomaggal kedveskedünk (szintén személyi igazolvány szükséges). A Jókai Színház logóját színes lufikkal rajzoljuk ki a színház elé, majd azokat a levegőbe eresztjük. Hatvan lufira egy-egy ajándékkártyát kötözünk, melyeknek egyik oldalán egykori, vagy jelenlegi színészünk látható, másik oldalán pedig a nyeremény! Az égből pottyant kártyánk megtalálója színházjegyet, kedvezményt, CD lemezt, pólót, vagy akár egy pezsgős koccintást nyerhet művészeinkkel. Tehát rengeteg szülinapi ajándékkal várja a jelenlegi társulat a színházszerető közönséget, a Jókai Színházat szerető közönséget. Várjuk azok jelentkezését is, akik az elmúlt 60 évben rendszeres nézőink voltak, nekik is külön ajándékokkal kedveskedünk! A Mindentudás Színházi Egyeteme aznapi 18:00 órás előadására érkezőket megkérjük, hogy egy picit korábban érkezzenek, hogy velünk tarthassanak. Mindenkit szeretettel várunk október 6-án 17:45 órakor a színház elé, ünnepeljenek velük!
Művészet és hatalom – ezzel az izgalmas témakörrel foglalkozik a Mindentudás Színházi Egyeteme sorozat idei évadnyitó előadása október 6-án az Ibsen Stúdiószínházban. Csiszár Imre rendezővel és Herczeg Tamás szociológussal Kovács Edit színművész beszélget. A program megálmodóját és házigazdáját az új szezon kezdetén a népszerű békéscsabai esték előzményéről, az eltelt két esztendő tapasztalatairól, a témaválasztásról és az idei repertoárról kérdeztem. (Niedzielsky Katalin interjúja) – Azt gyakran látjuk, hogy a színészek előbb-utóbb rendezni akarnak, darabokat írnak, tanítanak, de olyanról még nem hallottam, hogy valaki ismeretterjesztő sorozatot indított volna a színházában. Honnan jött az ötlet? – Esztétika szakra jártam 2006-tól 2010-ig Szegeden. Nem azért, hogy másik hivatást válasszak magamnak, de úgy gondoltam, a filozófia, az esztétika segít a színészetet kiteljesíteni, tovább fejleszteni, az új ismeretekkel jobb színész lehetek. S olyan nagyszerű előadóim, tanáraim voltak, akiket még sokszor elhallgattam volna. Akkor eszembe jutott: miért ne hívhatnám meg őket, hogy minél többen élvezhessék az előadásaikat?! A másik ok, hogy sokszor elgondolkodom: mire jó a színház? Kell a könnyed szórakoztatás, hiszen elég bonyolult az életünk, fárasztók a mindennapok, szükségünk van a kikapcsolódásra. De a tömegkultúra mellett fontosak az elgondolkodtató művek, a magas kultúra, a rólunk, az életünkről, a komoly kérdésekről szóló darabok is. A néző, amikor beül az előadásra, nehéz alkotómunkát végez – számos esztéta osztja ezt a nézetet. Elgondolkodik azon, amit lát, ami intellektuálisan is hat rá. Mindenki a saját tapasztalatával, egy adott hangulatban ül be a színházba, ahol folyamatos ritmusban zajlanak az események, és a néző komoly energiát befektetve létrehozza a saját előadását. Szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy érdemes a színházra rászánni az energiát, mert csak így juthat el a katarzisig. Azt szeretnénk elérni, hogy minél több nézőnek kedve legyen belevágni a kalandba, ezért beszélünk a művészet szerepéről, a színház lényegéről, arról, hogy itt sokféle társművészet él együtt. Úgy éreztem, a tudást, amit megszereztem, szívesen közkinccsé tenném. Hát, így találtam ki a programot. A tanáraim közül olyanokat hívok meg, akik élvezetesen tudnak beszélni a színházszerető közönségnek. – Mindig teltház volt. Gondoltátok volna, hogy ekkora lesz az érdeklődés a tudományos előadások iránt? – Ez a fogadókészség bennünket is meglepett, rizikó volt belevágni az új kezdeményezésbe, nem tudhattuk előre, jönnek-e elegen. Növendékek, nyugdíjasok töltik meg az Ibsen Stúdiószínházat minden hónap első hétfőjén, 100-120 ember, és a kezdeti érdeklődés nem csökken. A törzstagok még a bonyolultabb témákra is beülnek, nagyon büszke vagyok a közönségre, lelkesedésük a meghívott előadókat is meglepi, akik elviszik városunk jó hírét. – Milyen témák szerepeltek legelőször? – Az első évad előadásai a színház lényegével, különleges világával foglalkoztak, az esztétika rejtelmeibe vezették be a közönséget. Természettudományos kitekintést kaptunk, amely a zene és az agy kapcsolatát vizsgálta, Fekete Péter a kulisszák mögé kalauzolta a közönséget, bemutatta, milyen rengeteg ember összehangolt munkája kell ahhoz, hogy felmehessen a függöny. – Tavaly a színházi évad premierjeihez kapcsolódtak az előadások. – A sikeres indítás után leültünk, hogy megbeszéljük, hogyan tovább. A direktor ötlete volt, hogy a második évad tematikáját a premierekhez igazítsuk, ezáltal a Mindentudás kínálatának „gyakorlati haszna” is legyen a közönség számára. Így kötöttük például az Advent a Hargitán című Sütő-drámához az erdélyi magyar irodalomról szóló előadást, a Weöres Sándor életművét, irodalmi jelentőségét taglaló programunkat a kiváló költő születésének 100. évfordulójához és az iskolákkal közösen megrendezett Bóbita sorozathoz, az Üvegfigurákhoz a filmművészetet. – Az éppen ma kezdődő idei sorozat az évfordulók, megemlékezések jegyében állt össze, mindjárt a kezdés dátuma, október 6. jeles dátum. – Így van! Színházunk 60. születésnapját ünnepeljük, arról emlékezünk meg, hogy 1954. október 6-án Jókai Mór Az aranyember című darabjának bemutatójával nyílt meg az állandó kőszínház, és ez volt az első olyan premier, amit a teátrum önálló társulata adott elő, korábban vándortársulatok léptek itt fel. A színház azóta folyamatosan működik, és minden évben saját műsortervvel várja a közönséget. Erről a mérföldkövet jelentő eseményről emlékezünk meg október 6-án 17 óra 45-től a színházépület előtt. A Mindentudás Színházi Egyeteme előadása az ünneplés után, 18 órakor kezdődik, közönségünket szeretettel várjuk a megemlékezésre, ahol verssel, dallal, lufikkal és hatvan nyereménnyel, születésnapi ajándékokkal köszönti a mai társulat a színházszerető közönséget, és természetesen megemlékezünk a korábban itt játszott művésztársainkról is. – Az ünneplést követő előadás témája ugyancsak évfordulóhoz kapcsolódik: 25 éve zajlott a rendszerváltás. Izgalmas a kérdés, hogy milyen szerepet játszott, játszhatott a színház, egyáltalán a művészetek a társadalom felkészítésében. – A Művészet és hatalom kapcsolatát taglaló előadásra azért hívtuk meg Csiszár Imre rendezőt és Herczeg Tamás szociológust, mert mindketten jól ismerik az 1980-as évek társadalmát, a rendszerváltást megelőző időszak kulturális életét, színházi világát, az utat, ahogyan eljutottunk a rendszerváltásig. A fiataloknak majd biztos el kell magyarázni azt is, milyen volt a puha diktatúra. Érdekes lesz hallani a szakemberek véleményét az értelmiség szerepéről, presztízséről, illetve azt, hogy a különböző városi közegekben milyen színházat lehetett működtetni, milyen szerepet szánt a diktatórikus rendszer a művészetnek, hogyan lehetett alkotni, meddig tartott a szabadság. Herczeg Tamás a társadalmi vonatkozásokról, Csiszár Imre a művészet lehetőségeiről beszél majd. – A következő téma novemberben Korunk kulturális nihilizmusa – Nietzsche contra Wagner. Gausz András előadása nem kapcsolódik évfordulóhoz, viszont aktuális, mindig érdekes problémát boncol: a magas- és a tömegkultúra ellentétét. – Az arisztokratikus és a populáris ízlés között érdemes különbséget tenni, ugyanakkor óvatosan kell eljárni a kétféle fogalommal. Nagyon izgalmas, ahogyan Gausz András „a kiüresedett szavak” világát ábrázolja, Nietzsche filozófiáját magyarázza, előadását Wagner zenéjével és filmrészletekkel színesíti. Igazi kuriózum Rényi András felfogása a táncról. Mint tudjuk, tánc nélkül nincs színház, a december elsejei előadáson a táncot, az egyik leglátványosabb, mégis legrejtélyesebb művészetet Rényi nem a mozgás felől közelíti, hanem a szobrászattal társítja, egy-egy mozgássort szobrokhoz hasonlít. – Áprilisban ünnepeltük Shakespeare születésének 450. évfordulóját, ehhez, valamint a Jókai Színház emlékezetes Lear királyához kapcsolódik Kállay Géza januári előadása. – Kállay Géza azt elemzi, hogy Learnek hány szerepet kell eljátszania, hogyan kapcsolódik apa és király tragédiája, szülő és gyermek konfliktusa, milyen szerepet játszott a királyság Shakespeare korában. Gyenge Zoltán Apollón és Dionüszosz, avagy a színház genezise címmel februárban tart előadást. A professzor szerint, ha a görög tragédia lényegét a két isten harmóniája adja, és a művészet arra hivatott, hogy feltárja a lét igazságát, jó tudni, hogyan viszonyul a művészet a két isten szerepéhez. Sok példát hallunk majd a festészet, szobrászat, irodalom, zene területéről. – Meglepő a márciusi téma: katonadalok az első világháborúból. – Szalay Olga népzenekutató előadása és könyve az első világháború kitörésének 100. évfordulójához kapcsolható. Bartók és Kodály kapott megbízást, hogy a kor magyar népdalkincsét, katonadalait összegyűjtse. A történelem azonban közbeszólt, a gyűjtemény, ahogyan a monarchia is, eltűnt, a könyv nem jelent meg. Szalay Olga a rendkívül értékes hagyatékból állította össze a kötetet, amely méltó megemlékezés mindazokról, akik életüket áldozták a háborúban. Ugyanakkor a gyűjtemény jól mutatja a művészet hatalmát, a kisemberek szenvedéseit egy embertelen világban, hiszen ezek a dalok öngyógyításra szolgáltak, a remény, a túlélés lehetőségét kínálták sok szerencsétlen embereknek a halál közelében, távol az otthonuktól, hazájuktól. – Megtiszteltetés, hogy a filozófiai és társművészeteket felvonultató előadások sorába befért a színikritika is. – Régi tervünk volt, hogy a kritika is szerepeljen a témák között, és nagyon örülünk, hogy ez most megvalósul. A kritika mindig szóba kerül és szorosan hozzátartozik a színház világához, működéséhez, megítéléséhez. A megjelenése persze nagyon sokféle, ahogyan a színház is, annak szerepéről, küldetéséről alkotott felfogás, az elvárás az előadásokkal kapcsolatban. Létezik egy anekdota arról, hogy egyszer egy fiatal színész nagyon elkeseredett, amikor rosszat írtak róla, de az idősebb kollégái figyelmeztették: Vigyázz, mert ha elhiszed a rosszat, elhiszed a jót is! Ez a példa arra utal, hogy a színésznek, rendezőnek elsősorban önmagának kell tisztában lennie azzal, hogy milyen volt egy-egy alakítása. Ugyanakkor fontos a külső szem, a bírálat, a megítélés, de nem árt, ha igazságos… S akármilyen egy szerepformálás és annak a kritikája, a színésznek mindig újra fel kell állnia, ki kell mennie a színpadra, és ez nem könnyű. Van, aki inkább belülről építkezik, de az elismerés, méltatás sok erőt adhat, segítheti a színészt. Ahhoz, hogy a szerepében jó legyen, sok irodalmat kell olvasnia, és aki sokat olvas, könnyebben megérti a filozófiát is… Az biztos, hogy aki kiáll az emberek elé, véleményt formál, akár színész, akár kritikus, nagy a felelőssége. – Szebb végszót nem is találhattunk volna. Köszönöm a beszélgetést, és sok sikert mindkét műfajban! Niedzielsky Katalin
Olyan nagyszabású produkcióra készül a Békéscsabai Jókai Színház Federico García Lorca Bernarda Alba háza című klasszikusa kapcsán, hogy csak jövő január végén lesz a bemutató, de az alkotói stáb már most összeült egy tanácskozásra. A cél, hogy januárra Flamenco lázban égjen az egész színház. Az önmagában is rendhagyó elő-olvasópróba még különlegesebben kezdődött a Jókai Színház nagyszínpadán. Ugyanis épp aznap, október 2-án ünnepelte 82. születésnapját Székely László, a Nemzet Művésze, Kossuth- és Jászai Mari díjas díszlettervező. Fekete Péter, a Jókai Színház igazgatója egy tortával köszöntötte ebből az alkalomból, amit az ünnepelt meghatódva fogadott és rögtön hozzá is látott az édesség felszeleteléséhez, a társulat nagy örömére. Fekete Péter elmondta, hogy tudatosan három kijelölt irányra törekedtek az évad darabválasztásainál. Az egyik, hogy a meglévő értékeket, a „legyártott" produktumokat jól „kijátsszák”, a másik csapásirány, hogy közösen hozzanak létre más színházakkal produkciókat, és a harmadik, hogy nagyon bensőséges műhelymunkával alkossanak saját, komoly művészi értékekkel rendelkező előadásokat és ez utóbbira példa a Bernarda. Egy nagyszabású bemutató lesz a Bernarda Alba háza, amit teljesen átleng majd a spanyol virtus és a flamenco tánc, a ritmus és mindezek kellékei, például az elmaradhatatlan legyező. Egy igazi „női" darab Lorca drámája, a hölgyeinknek szánjuk, Vadász Gábor lesz benne a kakukkfióka, mint férfiszereplő. Már most el kell kezdeni készülni a szereplő színésznőknek a bemutatóra – tette hozzá. Ennek jegyében minden vasárnap és hétfőn flamenco foglalkozást tart a koreográfus, Bajnay Beáta flamenco táncművész. Sőt, a lehetőség adott a színház összes női (és esetleg férfi) dolgozójának, hogy elmerüljön a flamenco rejtelmeibe. Béres László rendező előre elnézést kért Fekete Pétertől nevetve, amiért az összes színésznő bedagadt lábbal megy majd az irodájába reklamálni… Ugyanis nagyon hosszú és nehéz próbafolyamatnak néznek elébe – árulta el. Az előadás nem lesz realista, de táncjáték sem lesz. A mozgás, a zene, a látvány és a szöveg különleges egységét láthatják majd a színpadon. Sok olyan szürreális képpel, ami a darabba eredetileg nincs beleírva. A koreográfus, Bajnay Beáta egy rövid flamenco bemutatót tartott a társulatnak, majd elmondta, hogy a flamenconak mindössze húsz százaléka technika, a többi érzés. Épp ezért nem aggódik a színészekkel való közös munka miatt. Mindig az ének vezeti a táncot, nagyon fontos a ritmus, a többi improvizáció – mondta a koreográfus. Az ünnepelt művész, Székely László díszlettervező legfontosabbnak azt tartja, hogy „ki kell nyitni a teret”. Különleges padlózat lesz a színpadon, hiszen a tánccipők kopogása rendkívül fontos ebben az előadásban. Nagyon sok stilizált kép lesz látható a színen és megjelenik egy óriási, különleges módon világítható hold is. A hölgyeket, asszonyokat Kovács Edit Domján Edit-díjas, Dobó Kata, Fehér Tímea, Kara Tünde Jászai-díjas, Komáromi Anett, Liszi Melinda és Tarsoly Krisztina alakítja majd, de hogy ki, pontosan melyik szereplőt, még kérdéses. Fekete Péter ugyanis arra kérte a rendezőt, hogy nézze meg a hölgyeket, kísérletezzen egy-egy karakterrel és azután állítsa össze a végleges szereposztást, ami számára a legmegfelelőbb. A jelmeztervező Bodnár Enikő lesz, a bemutató 2015. január 30-án, a díszbemutatót pedig 2015. január 31-én tartják. Már most nagyon izgalmas, különleges és érdekes előadásnak tűnik a Bernarda Alba háza. Ragány Misa
hir6 | A címben szereplő férfi a Jókai Színház új darabjának, az Egerek és emberek című előadásnak a főszereplője, aki kicsit beteg, kicsit fogyatékos, mégsem akar letenni álmáról, egy saját tanya megszerzéséről. Óhaja mégsem teljesül, mert lelövik…. Projektindító előolvasó próbáját tartották az Egerek és emberek című darabnak a Békéscsabai Jókai Színházban. Az évad első drámája a színház saját darabja, amit a Soproni Petőfi Színház igazgatója rendez majd, sőt, a jelmez és a díszlet létrehozása is az ő feladata. ► Tovább
1954. október 6. Jókai Mór – Az aranyember. Így indított a társulat 60 évvel ezelőtt, ez volt az első olyan bemutató a Békéscsabai Jókai Színház épületében, amit a teátrum önálló társulata adott elő. A társulat azóta is működik, megszámlálhatatlan zajos sikert aratott az elmúlt 60 évben. Erről emlékezünk meg, ezt ünnepeljük 2014. október 6-án 17:45 órakor a színház előtt. Verssel, dallal, lufikkal, 60 nyereménnyel, szülinapi ajándékokkal várja a jelenlegi társulat a színházszerető közönséget, a Jókai Színházat szerető közönséget. Várjuk azok jelentkezését, akik az elmúlt 60 évben rendszeres nézőink voltak vagy épp aznap ünneplik a születésnapjukat, mint mi, nekik külön ajándékokkal kedveskedünk! A Mindentudás Színházi Egyeteme aznapi 18:00 órás előadására érkezőket megkérjük, hogy egy picit korábban érkezzenek, hogy velünk tarthassanak. Mindenkit szeretettel várunk, ünnepeljenek velük! Rassy Tibor (Tímár Mihály) és Faludi mária (Noémi) Rendezte: Földeák Róbert
Az Aradi Magyar Napok rendezvénysorozata keddtől egészen október 6-ig, az aradi vértanúk emléknapjáig várja a közönséget kulturális programokkal, tudományos előadásokkal és megemlékezésekkel. Az eseménydús rendezvénysorozatra a Jókai Színház Advent a Hargitán című előadása is meghívást kapott, melyet október 5-én, vasárnap láthat a közönség. Sütő András klasszikussá nemesedett drámája – mely a nyolcvanas évek közepén valóságos vihart kavart Nemzeti Színház-i bemutatóján – most az erre leginkább szakavatott alkotó, Rubold Ödön Jászai-díjas színművész rendezésében várja az érdeklődő közönséget Aradon a Ioan Slavici Színházban. Ioan Slavici Színházban
John Steinbeck Egerek és emberek című híres drámáját rendezi Pataki András Békéscsabán. A harmincas évek Amerikájában játszódó darabot különösen izgalmasnak tartja napjainkban, a világválság idején, amikor rengeteg a vendégmunkás, és hangsúlyozta: a tragikus vég ellenére az előadás a szeretetről szól. George szerepében Csomós Lajost, Lennie-ként Katkó Ferencet láthatja a Jókai Színház közönsége, premier november 28-án. (Niedzielsky Katalin tudósítása) A sokat ígérő bemutató szereplőit, alkotóit, a rendezőt, aki a Soproni Petőfi Színház igazgatója, valamint a sajtó munkatársait Fekete Péter igazgató köszöntötte az október 2-ai olvasópróbán, és először az új évad műsortervének összeállításáról szólt. Mint mondta, a darabválasztásnál tudatosan három fő célt követtek. Az egyik, hogy a meglévő értékeket, produkciókat jól „kijátsszák”, a másik a koprodukció, a közös munka különböző társulatokkal, hogy egymástól minél többet tudjanak tanulni. A harmadik a bensőséges műhely, amikor saját erőből, kemény csapatmunkával nagyon drámai, művészi, maradandó alkotást hoznak létre. – Az első törekvésünkre jó példa a Lovak műsoron tartása a tavalyi előbemutató után, a másodikra a Ládafia a Balassival, a harmadikra pedig az Egerek és emberek, később a Bernarda Alba háza. Steinbeck színműve „fiús” előadás, a társulat férfi tagjait szólítja színpadra, egyetlen lányszereppel, amit Gubik Petra alakít. Lorca drámája a „csajos” darab, a hölgyeknek szánjuk, Vadász Gábor lesz benne a kakukktojás. Mindkét projekt elkezdődik időben, hogy a színészek már otthon gondolkodjanak a szerepükön, készüljenek a próbafolyamatra – közölte a direktor. Pataki András már harmadszor állítja színre Steinbeck darabját, de hangsúlyozta, hogy mindig nagy örömmel, hiszen rendkívül hálás mű, amit jó játszani. Remekül megírt szöveg, Fazekas István színművész fordította, közösen alkalmazták színpadra. – Sokat nem kockáztatunk, ez a darab visszatérő siker, tragédia, mégis népszerű. Hogy miért érdemes játszani? Sok okot tudnék említeni. Egyedül a történetet elmesélni is érdekes, és érdemes, ha attól embertársainkkal másképpen viselkedünk, elfogadóbbak leszünk. Hasznos elmondani a történetet, ha általa részvétet ébresztünk, sajnáljuk az embereket, együttérzünk velük, nyitottabbak vagyunk, jobban toleráljuk a másságot. Mi mégis inkább azért játsszuk, hogy a szeretet fontosságát mutassuk fel – jelentette ki a rendező. Lennie hal meg a végén, ezt mindenki tudja, de nem ez az igazi tragédia – fogalmazott Pataki András. Minden egyes szereplő „egy meg nem élt élet”, kisiklások tömkelege tárul elénk, mindenki tragikus figura. George megmenti Lennie-t a többiek haragjától, a kivégzéstől, amikor lelövi. Lennie arcán a mosoly jelzi, ő az egyetlen, aki azonos önmagával, mindenki más „az élete mellett él”. Hibás interpretáció, hogy a darab az eutanáziával foglalkozna, mert a szeretetről szól, pont ezért nyitott rá a közönség – hallottuk a rendezői felfogást. Az előadás zenéjéről elhangzott, hogy Papp Gyula végig a színpadon orgonál. (A Skorpió tagja komponálta a Békéscsabán bemutatott Ármány és szerelem című rockmese zenéjét.) S talán meglepő, hogy az amerikai történethez nem country zene társul, hanem Max Reger orgonakompozíciói, bachi kantáta, fúga, ami Pataki szerint szakrális jelleget ad az előadásnak, a sorsszerűséget húzza alá, elvonatkoztatja a játékot az eredeti szövegtől. A rendező arról is beszélt, hogy régen azt hitte, nem elegáns újrarendezni bármit, és az újrarendezés biztos bukásra van ítélve, ha korábbi alkotást reprodukálni akar. – Minden egyes produkciót a társulattal együtt kell felépíteni, s nem szükséges, hogy az új előadás emlékeztessen a régire. Nektek kell most életre keltenetek ezt a drámát! – hívta színészeit a közös munkára Pataki András. – Az adott figura megformálása mély meggyőződés és hit nélkül lehetetlen. A szerepekkel kapcsolatos elvárásokat is részletesen meghatározta a rendező. Curley feleségét például a regénytől, illetve a filmfeldolgozásoktól eltérően nem akarja könnyűvérű nőcskének ábrázolni, komolyabb tartalmat keresnek a figurának. George gyönyörű főszerep, Csomós Lajosnak kell megválaszolni a kérdéseket, hogy vajon mi motiválja ezt az „erős gerincű, kemény csávót”, hogy kitartson Lennie mellett, pártfogolja, védelmezze, s végül megmentse. Lenni is hatalmas szerep, óriási lehetőség Katkó Ferencnek: nem fogyatékos, hanem hatalmas gyerek, óriáscsecsemő. A többi figurára viszont tényleg jellemző valamilyen fogyaték, sérülés, egy kéz, púp, gyűlölet, érzéketlenség. Mielőtt a színészek belevágtak volna a szövegkönyv olvasásába, Fekete Péter a jelmeztár és a díszletezők együttműködését kérte, stílus- és korhű válogatást, valamint könnyen szétszerelhető, mozgatható, tárolható díszleteket vár kollégáitól. A rendező óhaja, hogy okos keverék kutya is fellépjen; a kelléktár feladata lesz, és nem könnyű, az együttműködő négylábú beszerzése, „idomítása”. S mivel szokatlan a három felvonás, fontos a közönséget tájékoztatni, megnyugtatni, hogy tíz óra előtt vége lesz az előadásnak, tehát elérik még a buszt. Niedzielsky Katalin
Bemutató: 2014. november 28. Video: JókaiFilm/Vámos Z.
Mára Békéscsabán köztudott, hogy a hónap első hétfő estjén az Ibsen Stúdiószínházban rendhagyó egyetemi rendezvény vár mindenkit, aki nem akar lemaradni a tudomány nagy eseményeiről. Az előadássorozat célja felhívni a színházat, a művészetet szerető békéscsabaiak figyelmét azokra az értékekre, amelyek képesek kiszakítani az embereket a szürke hétköznapokból, katarzist kiváltva felszabadítani őket a mindennapok szorongásai alól. Október 6-án, 18.00 órától az Ibsen Stúdiószínházban a nyolcvanas évek színházi világáról a rendszerváltást megelőző kulturális életről Csiszár Imre Jászai-Díjas Érdemes és Kiváló művésszel és Herczeg Tamás szociológussal beszélget a sorozat ötletgazdája és háziasszonya Kovács Edit színész, esztéta. Az előadás belépődíj mentes, de regisztrációhoz kötött.
A Balassi, a Napsugár és a Jókai Színház gyermekprodukciói nagy múltra tekintenek vissza, és komoly hagyomány Békéscsabán a tánc- és a bábművészet összefogásával létrehozott előadás, akárcsak a legifjabb közönség, illetve minden korosztály, az egész család közös szórakoztatása. A híres műhelyek, testvérművészetek ismét együtt készülnek a Ládafia című mese-táncjáték október 8-ai bemutatójára. (Niedzielsky Katalin tudósítása) A Jókai Színházban mindig fontos szempont, hogy más társulatokkal együttműködve hozzanak létre produkciókat. Így született a budapesti ExperiDance társulattal A Hang, a Frank Sinatra darab, most pedig az országosan ismert Balassi Táncegyüttes a partner – kezdte a szeptember 30-ai sajtótájékoztatót Ragány Mihály marketing- és sajtóreferens, majd sorban színpadra szólította és az előadásról kérdezte az alkotókat és a közreműködőket. Ifjabb Mlinár Pál először a szerző, rendező és koreográfus szerepében a Ládafia keletkezési körülményeiről beszélt, majd természetesen táncra is perdült. Egy meglévő darab átdolgozott változata kerül színre, 1995 februárjában mutatta be a színház a Balassi Táncegyüttessel közösen Az égigérő fa című mesejátékot. Az előadást akkor édesapám rendezte, koreografálta, fantasztikus sikerrel ment, azt a sikert szeretnénk most mi is meglovagolni. Együtt lépünk fel táncosok és színészek, belekontárkodunk egymás szakmájába. Nem egyszerű a feladat, hiszen a színészeknek bizony mozogni, táncolni kell, nekünk meg megszólalni, színészkedni – mondta az ifjabb Mlinár Pál. Arra a kérdésre, hogy a táncos miként érzi magát rendezőként, azt felelte, nem könnyű feladat, de „szükséges olykor más vizekre evickélni”. A színészekkel közösen minden működik, sokat segítettek a produkció létrehozásában. Nagy munkával, de sikerült elérni, hogy a táncos jelenetek immár „megállnak a lábukon”. A történetről annyit tudtunk meg, hogy az egy „mix”, a szerző klasszikus mesékből gyúrta össze, van benne minden, ami egy jó meséhez kell. A szegény legény a nyomorúságból a csúcsra jut, az ősellenség itt is a sárkány, belecsempészték a válogatásba a huszár vonalat, de lesz a színen vitéz és kovácsmester is. Falusi László, a Ládafia zeneszerzője, népzenész, zenepedagógus szintén részt vett a majdnem húsz éve bemutatott mesedarabban, akkor a Békés Bandában muzsikált, a zeneszerző Szokolay Balázs volt. Elmondta, szívesen fogadta Palkó felkérését, hiszen az autentikus népzenében, feldolgozásokban mozog, de a stilizálás sem áll távol tőle, művében elsősorban hangulatokat igyekezett kifejezni, az eredeti zenén keveset változtatott. Kedvcsinálónak egy jelenetet láttunk, a prózai beavatás után A huszárok táncát. Előtte azonban, amíg a fiúk öltöztek, ifjabb Mlinár Pál immár huszár viseletben újabb hasznos információkkal szolgált. Mivel gyerekdarab készül, nem lesz több 55-60 percnél, és igyekeznek olyan hangvételt megütni, amely a kisgyerektől a szülőig minden korosztálynak szól, az előadást igazi családi eseménynek szánják. Folyamatosan táncolnak majd, végig „hömpölyög az esemény a színpadon”. A pörgős jelenetben azt láttuk, amikor az öt huszárhoz be akar állni Szerencsés Dániel, akit Mlinár Péter alakít, így már két fiú képviseli a népes, táncos családot. A teljes előadásban még két lány jön, Zsuzsa és Katalin. Sőt, a jelmezeket Péterrel együtt édesanyjuk, Kolarovszki Mária készítette, ahogyan régen Az égigérő fához is. A hangulatos bemutató után Ragány Mihály a színészeket szólította színpadra és Lenkefi Zoltánt, a bábszínház igazgatóját, ezúttal díszlettervezőként. Mészáros Mihály, aki majd a Mesélőt és a Postást játssza, úgy véli, jó együtt lenni a színpadon a táncosokkal, de ő inkább marad a kaptafánál, a prózát próbálja legjobb tudása szerint hozzáadni az előadáshoz. „Mindenki azt tegye, amihez a legjobban ért!” Dolgozott már együtt Palkó édesapjával, aki azt kérte tőle, „csusszantóval” jöjjön be balról a színpadra, aminek majdnem baleset lett a vége… Csodálja a táncosokat, olyanokat ugranak, ami fizikailag, elvileg szerinte lehetetlen, nekik mégis sikerül, de újabb figurával nem próbálkozik. A huszár tánchoz újra kéne születnie. Komáromi Anettet, Szusznyaváriné megszemélyesítőjét is tanította Pali bácsi táncolni, és Anett imádta, amilyen alázattal szolgálta a művészetet. Nagyon kell figyelnie, igyekszik jól teljesíteni, de a táncosok profizmusával nem lehet felvenni a versenyt – hangsúlyozta színésznő. S azt ígérte, hozzá illő, humoros, vicces, kacérkodó figurát játszik majd. Lenkefi Zoltán arra emlékeztetett, hogy húsz éve, amikor édesapja, a bábszínházi legenda, Lenkefi Konrád a bábokat tervezte, még gyerek volt. S milyen a bábosnak a táncosokkal együtt dolgozni? A táncszínházhoz másképpen kell hozzáállni, mint a bábhoz, mert itt kell a hely, nem foglalhatom el díszletekkel az egész színpadot. Pali kevesebb dobogót akart, én többet. Végül öt elemnél maradtunk. Mindenből lehet minden, ahogyan a bábnál is. Remélem, hogy élvezhető darab lesz, szeretnénk a régi sikerhez méltó előadást létrehozni, ebben egyetértünk – nyilatkozta Lenkefi Zoltán. A sajtótájékoztató végén Ragány Mihály bejelentette: a hagyományoknak megfelelően, mint minden mesedarabnál, most is közös játékra, alkotásra hívják a gyerekeket. Készítsék el a történethez a legszebb, legkülönlegesebb ládafiát! A zsűri tíznél is több gyermeket jutalmaz majd meg az alkotásáért. S ezzel a hagyományoknak még nincs vége, mivel a Balassi Táncegyüttes és a Békéscsabai Jókai Színház koprodukciójában készülő mesejáték dramaturgja – ahogyan számos korábbi irodalmi mű színpadi változatának is – Zalán Tibor József Attila-díjas költő, író. A táncosok, huszárok, udvarhölgyek, boszorkányok között a Mlinárokon kívül Vaszkó János, Mochnács Renáta, Gaál Petra, Hankó Tamás, Bacsa László, Korom Gábor, Szekerka Anita és Csarnai Anita lép fel. A sajtótájékoztatón megszólaló művészek mellett Szőke Pál Szusznyaváriként, udvari hoppmesterként pedig Nagy Róbert képviseli a színház csapatát. Premier október 8-án 15 órakor. Niedzielsky Katalin
Még több képet talál előadásainkról a galériában
A kegyelmes asszony portréja - Jókai Színház
154 megtekintés 2025. március 14.
5 0
Péter és Pál Lustaországban (Békéscsabai Jókai Színház)
260 megtekintés 2025. február 28.
3 0
Legjobb barátnők - Békéscsabai Jókai Színház
105 megtekintés 2025. február 22.
3 0
Legyél te is Színháztudor!
519 megtekintés 2025. február 20.
6 0
Hamletrock - Békéscsabai Jókai Színház
180 megtekintés 2025. február 18.
6 0
Jókai Színház Podcast - Juhász Bence
194 megtekintés 2025. február 8.
8 0
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Analytics” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 hónap | A cookie-t a GDPR cookie hozzájárulása állítja be, hogy rögzítse a felhasználó hozzájárulását a „Funkcionális” kategóriába tartozó cookie-khoz. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie-k a „Szükséges” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgálnak. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A cookie az „Egyéb” kategóriában lévő cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 hónap | Ezt a cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A süti a „Teljesítmény” kategóriába tartozó cookie-khoz való felhasználói hozzájárulás tárolására szolgál. |
viewed_cookie_policy | 11 hónap | A cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be, és annak tárolására szolgál, hogy a felhasználó hozzájárult-e a cookie-k használatához. Nem tárol semmilyen személyes adatot. |
Értesítések